Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Escitalopram lopetus/vieroitusoireet

Vierailija
19.12.2018 |

Escitalopram actavista oon syönyt vähän vajaan vuoden verran. Nyt lopetin sen syömisen oma-aloitteisesti pikkuhiljaa vähentämällä. Viimeisen tabletin kyseistä lääkettä otin viime viikolla, ja nyt olo kuin krapulaisella. Sydämen syke jyskyttää päässä, huonovointisuutta, huimausta jne.

Meneekö nää vieroitusoireet kuinka nopeasti ohi? Vertaistukea?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta meni. Hang in there.

Vierailija
42/72 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa pitkästi kirjoittaa. Aloitin tämän ja toisen lääkkeen reilu 10 vuotta sitten. Söin isoja annoksia psykiatrin määräyksestä, koska koin todella voimakasta ahdistustusta. Vuosien kuluessa olen vähentänyt annostusta. Välillä olen joutunut lisäämään kun esim. Työpaikan ilmapiiri on laskenut mielialaa. Eri lääkärit ovat puhuneet että lääkkeitä olisi hyvä vähentää ja sitten kun on mieliala taas heikentynyt niin vastaavasti kehotettu lisäämään. Olen todennut että olen itse paras asiantuntija ja tähän lääkäritkin päätyneet.  Toisen lääkkeen olen saanut lopetettua jo vuosi/vuosia sitten. Nyt olen vähentänyt koko ajan lisää pieninä annoksina escitalopramia. Kaikki on sujunut hyvin kunnes nyt kun lopetin kokonaan. Menossa 4 viikko ja tämä hankalin kaikista. Jännä kuinka loppuajasta oli ihan joku 5 mg annos eikä mitään suurempaa, mutta nyt kokonaan lopetus ja neljäs viikko pahin. Tässä jo pelkää että ahdistusoireet on palanneet. Jännä tärinä ihan kuin olisi juonut liikaa kofeiinia. Vaikea saada töitä tehdyksi. Toivottavasti on vain lopetusoireita eikä ahdistuksen palaamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös escitalopramin lopetus tässä työn alla, syön yhä Voxraa, joka olisi myös tarkoitus lopettaa, molemmat siis lääkärin ohjeistamina. Essiä söin 10 mg n. 2 vuotta ja voxraa 150 mg n. 3 vuotta jos joku haluaa verrata omiinsa.

Nyt ollut 2 viikkoa kokonaan ilman essiä, sitä ennen söin kaksi viikkoa puolikasta annosta (5 mg). 

Jo vähentäessä huomasin itkuisuuden ja ärtyisyyden lisääntyvän ja voimistuvan huomattavasti, myös ahdistus oli voimakkaampaa muttei lamaavaa.

Fyysiset oireet alkoivat vasta kun lääkkeen lopetin kokonaan, ja ovat pahentuneet tässä toisella viikolla. Huimausta, päänsärkyä ja tässä eilen uutena alkaneita sähköiskumaisia sykäyksiä, kuvailin niitä kumppanille, että ihan kun joku heittäis pehmolelulla päähän, varsinkin just jos liikuttaa silmiä tai kääntää päätä. 

Lisäksi tätä palstaa lukiessa tajusin, että myös korvien jatkuvasti lukkoon meneminen on varmasti oireena tästä, ihmettelinkin että mikäs niihin on tullut tässä viikon sisään. 

Aivan hemmetin ärsyttävää, ja just kun ei tiedä koska tää ees loppuu... Ja sen jälkeen vielä Voxran lopetus, siitä ei kuulemma suurin osa saa edes oireita, mutta vähän epäilen ainakin omalla kohdalla, kun aloittaessakin oli kovat oireet. Mutta toivotaan parasta, ja voimia muillekin lääkkeitä lopettaville! 

Vierailija
44/72 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on edessä escitalopramin lopetus. Olen syönyt nyt vuoden verran 5mg enkä ole nostanut annosta just sen takia, että pelkäsin vieroitusoireita. Lääke oli annettu ehkä lähinnä paniikkikohtauksiin jotka ovat lisääntyneet miehen kuoleman jälkeen. Olo silloin oli aivan järkyttävä. 

Lääke on auttanut jonkun verran, mutta paino nousut huomattavasti ja huimausta ollut välillä , ihan kuin joku istuisi hartioiden päällä. Sellainen omituinen olo .. 

Tänään aloitin 5mg puolittamista ja syön näin 2 vk .. sitten ajattelin 2 viikkoa 1/4 ... 

Elämässäni on nyt kaikki stabiili ja hyvää, joten kokeilen jos onnistun päästämään lääkkeistä eroon. 

Minulla on myös Opamoxia tarvittaessa jos alkaa ahdistua tai jotain, ajattelin käyttää sitä tarvittaessa. 

Vierailija
45/72 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla sujunut?

Vierailija
46/72 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käyttänyt 10mg reilun vuoden. Lopetin ohjetta hitaammin, aluksi 5mg, sen jälkeen neljäsosa eli 2,5mg jonka jälkeen noin joka toinen päivä, joka kolmas ja siitä lopulta kokonaan. 

Nyt noin kuukausi ilman ja edelleen jatkuvat sähköiskut päässä etenkin väsyneenä, välillä sellaisia lyhyitä huimauskohtauksia ja väsymystä, jonka oletan myös liittyvän tähän. Nukun tällä hetkellä joka päivä päiväunet, ennen en nukkunut koskaan. Saa nähdä milloin hellittää, mutta olen yllättynyt voimakkuudesta. Vähentämisvaihe meni ihan hyvin, muutama päivä meni aina oireiden tasoittumiseen ja tottumiseen pienempään annokseen. 

Vierailija
47/72 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi sitten lopettaa sen ottaminen? Syö vaan niin hyvä olo loppuelämän. Itse jo 8 vuotta napsinut 15mg escitqlopram paniikkioreisiin ja jos lopettaisin uskon että oireet tulis takaisin taas

Vierailija
48/72 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi sitten lopettaa sen ottaminen? Syö vaan niin hyvä olo loppuelämän. Itse jo 8 vuotta napsinut 15mg escitqlopram paniikkioreisiin ja jos lopettaisin uskon että oireet tulis takaisin taas

Itsellä oli enemmän apuna pääsemään yli pahimmasta siihen asti että pääsin terapiaan. Lisäksi seksihalut ja tunto meni, joten en halunnut elää koko loppuelämääni niin. Toki osalle voi sopia. Muuten pidin kyllä hyvänä lääkkeenä, teki sen mitä pitikin. 

Vierailija
49/72 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu vuoden syönyt 10mg/pv paniikkihäiriöön ja ahdistukseen. Oireet loppui lääkkeen aloittaessa kuin seinään ja olen tuntenut olevani taas oma itseni, kun aivot ei koko ajan etsineet vain pakoreittejä. Mitään haittoja mulla ei ole lääke tuonut tunnepuolelle tai haluihin. Painoa ehkä 5kg lisää.

Nyt neljäs päivä puolikkaalla annoksella, tarkoitus syödä 5mg viikon-pari. Oon kyllä yllättynyt lukiessani näitä, lääkäri totesi että helposti pitäisi sujua alasajo. Vähän ollut vatsaoireita ja kevyttä ahdistusta sekä päänsärkyä, mutta sitä mulla on niskojen takia usein muutenkin. Urheilukellon mukaan olen kuitenkin nukkunut tosi huonosti. Unipisteet yleensä siinä 90/100, nyt ollut jotain 60/100 ja sykevälivaihtelu (HRV) tippunut kuin lehmän häntä. 

Tsemppiä vain muillekin, pitää päivitellä lisää kun lopetan annoksen kokonaan.

Vierailija
50/72 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt kanssa essitalopraamin lopetus meneillään. Lääkärin ohjeen mukan vähensin portaittain kahden kuukauden aikana. Mulla on tää lääke ollut käytössä noin 7 vuotta. Lääke loppui noin kaksi viikkoa sitten ja fyysiset lopetusoireet alkoi viime viikolla työvuoron lopulla. Alkoi omituisesti päässä pyöriä ja huimata, kun istuin tuolilla odottamassa kotiin pääsyä. En tajunnut ensin edes yhdistää huimausta tuohon essitalopraamin lopettamiseen, vaan toiseen lääkkeeseen, jonka aloitin about samoihin aikoihin, kun essitalopraami loppui. Toisesta lääkkeestä kardiologi sanoi, että voi joillain vaikuttaa ajokykyyn. Mutta seuraavana päivänä, kun pyörrytysoireet vaan jatkui, niin ajattelin, että näiden on oltava sen essitalopraamin vieroitusoireita. Kylmännihkeä olo koko ajan. Seistessä, kävellessä ja usein istuessa päässä pyörii ja huimaa ja sitten tulee noita sähköiskumaisia tuntemuksia, itse kutsun niitä säväreiksi. Joskus maatessa sävärit tuntuu siltä kuin ne lamaisi jopa hengityksen. Tuntuu kuin olisi joku humala päällä koko ajan, kun päässä vaan pyörii.

Kohta viikko siitä, kun nämä oireet alkoi, eikä tunnu olevan ollenkaan helpottamaan päin. Ihmetyttää, ettei lääkäri edes varoittanut, että ne lopetusoireet voi olla näin pahat. Puhui vain ahdistuksen pahenemisesta siinä lopetuksen alkuvaiheessa, että se on normaalia ym. mutta mitään ei maininnut huimauksesta tai näistä säväreistä, että sellaisia voi myös esiintyä. Varmaan ajatteli, että kun porrastetusti lopetetaan, niin vältetään pahimmat vieroitusoireet, mutta en mä sanoisi, että nämä on mitään lieviä oireita. Vaikea selviytyä normaalista arjesta, kun totta kai pitäisi pystyä olemaan jaloillaan koulussa ja töissä. Ja autolla ajaminen on aina kanssa asia erikseen. Sen viime viikkoisen työmatkan pystyin jotenkin ajamaan kotiin, mutta nyt on puoliso kuskannut joka paikkaan, kun en uskalla lähteä ajamaan.

Voiko nämä oireet kestää vielä useamman viikon näin voimakkaina? Mulla on lokakuussa tulossa työharjoittelu, jonne pitäisi pystyä ajamaan 88 km suuntaansa, eli yli 150 km päivässä. Jos tää ei helpota ollenkaan, niin pakko varmaan palata essitalopraamiin, että saa hoidettua velvollisuudet alta pois ja kokeilla sen harkan jälkeen lopettamista uudelleen.

Vierailija
51/72 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukea kaipaisin. Lopetin lääkkeen hitaasti purkaen. Nyt tasan kuukausi, kun lopetin lääkkeen kokonaan. Aluksi oli voimakkaat fyysiset oireet: mm säpsähtely, sähköiset iskut, kamala pahoinvointi jne. Mutta niiden rauhoitettua, valtava ärtymys, itkuisuus, väsymys ja alakulo ovat voimakkaita. Onko teillä jälkimmäisestä kokemusta? Kauanko kestää? Haluaisin ajatella, ettei masennus olisi uusiutunut vaan että aivot etsivät tapaansa toimia ilman lääkettä.

Vierailija
52/72 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin viikko sitten escitalopram 10mg jota ehdin syödä muutaman kuukauden.

Tosi kummallinen olo, huimausta ja huonovointisuutta.

Lääkettä aloittaessa oli vähän samankaltaista huimausta, mutta ei näin pahasti.

Toivottavasti loppuu pian ja lääkkeen syömisen aikana kertyneet 7kg putoaisi.

Vierailija
53/72 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt essitalopraamia 10v. Sitä määrättiin aikoinaan ahdistuneisuuteen kunnes myöhemmin sain adhd diagnoosin. Yritin lopettaa kyseistä lääkettä monesti, mutta vieroitusoireet olivat niin pahoja etten kyennyt siihen. Päätin odottaa että elämäntilanne on niin vähä stressinen ja tasainen kuin mahdollista, jotta pystyn sen tekemään. Tein lopettamista vuoden. 20mg ensin 15mg, sen jälkeen 10mg ja 5mg söin 3kk ja 2,5mg 1kk. Pahimmat oireet iski kun tiputin 5mg sinne 2,5mg joten en enään juuri huomannut koko lääkkeen pois jättämistä. Oireet ovat kuitenkin todella pienet, lähes huomaamattomat kun lopetuksen tekee hitaasti. Itse tosiaan tein sitä vuoden. Vain todella asintuntevat lääkärit tietävät miten lääke lopetetaan ja se tulee aina lopettaa niin hitaasti että syöt pelkkiä murusia muutaman kuukauden. Itse tein ekoilla kerroilla sen virheen että luulin lopetukseen riittävän 1-2kk ja oireet menivät niin pahaksi että ambulanssi soitettiin kerran töihin ja jouduin pään magneettikuvaan. Säikähdin silloin niin pahasti niitä neurologisia oireita että päätin tehdä lopetuksen erittäin hitaasti kun sen aika tulee. Vaikka siinä menisi yli vuosi. Älkää kiirehtikö asian kanssa. Ja mitä painoon tulee niin aloin laihtumaan heti lääkkeen laskemisen yhteydessä. Itsellä lääke oli selkeä syy painonnousuun. Lääkkeestä on apua tietyissä elämäntilanteissa, mutta valitettavasti äärimmäisen vaikea lopettaa. En suosittele kellekkään siksi edes aloittamaan jos ei ole ihan viimeinen vaihtoehto. 

Vierailija
54/72 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin kyseinen lääke kuukausi sitten. Aloitin lääkkeen käytön 5 mg vuorokaudessa. Viikon kuluttua nostin 10 mg vuorokadessa. 

Tiedän että hyödyt alkavat näkyä ja tuntua vasta nyt, mutten koe saavani tästä mitään hyötyä. Päinvastoin! Olen koko ajan vihainen ja henkisesti puutunut. Tuntuu etten enää tunne itseäni. Herkkyyteni on kadonnut kokonaan, enkä pysty itkemään normaalisti. Seksi ei kiinnosta missään muodossa, eikä tunnu yhtään miltään. En edes kiihotu. Lisäksi olen jatkuvasti väsynyt ja olo on turvonnut. Tänään meni viimeinen pilleri paketista, enkä aio tuota roskaa enää syödä. 

Mietin, mahtaako näin lyhyen käytön jälkeen olla rajut lopetusoireet? 

Vierailija
55/72 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin paskaa on tämä lääke. Ei voi ymmärtää, miksi niin moni suostuu syömään tällaista kuraa. Niin hirveä pilleri kuin olla ja voi. Pysykää erossa!

Vierailija
56/72 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

12kk kuuri auheutti 24kk vieroitusoireet. Sittemmin 2kk kuuri aiheutti 6kk vieroitusoireet. En suosittele en.

Vierailija
57/72 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro lääkejutku

Vierailija
58/72 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin essitalopraamia vähän päälle vuoden (aluksi 10mg, sitten nostin 15mg:an), koska läheisen nopea vakava sairastumisen ja poismeno. Koin, että tarvitsen lääkettä avuksi, että selviän pahimman yli (en voinut käydä töissä, koska itkin tauotta).

Auttoi jumalattomaan ahdistukseen hyvin. Libido meni ja valtava ruokahalu tuli. Semmonen nälkä, että vartin päästä syömisestä tuntui, ettei ole koskaan syönyt.. Eikä menny odottelulla ohi.

Nyt kun on helpompaa, lääkärin ohjeilla 10mg viikko ja sitten lopetus kokonaan. Hirveä huimaus tuli. Vähän hankalaa koska töissä pitäisi ajaa autolla. Otin 5mg essitalopraamia ja huimaus hävisi. Yritän nyt selvitä, että ottaisin 5mg joka toinen päivä. Ei huimausta, mutta painajaisia/unettomuutta on nyt ollut sekä ahdistusta. Kyllä nuo vielä kestää, vaikka tuo ahdistus on ihan peestä. Tietää, että se johtuu lääkkeen vähentämisestä, mutta on rasittavaa olla koko ajan ahdistustunut eikä se helpota sillä, että tietää sen olevan normaalia tässä tilanteessa.

Toiveikkaana kuitenkin tulevaan.. ja tsemppiä muille lopettajille

Vierailija
59/72 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko jollakin sellaista, että lopetusoireita tulee vasta viikko lopetuksen jälkeen?

Söin escitalopramia noin 9kk 10 mg, sit kun aloitin ajamaan alas, söin ensin 5 mg 2 vk ja sitten 2,5 mg vielä 2 vk, sitten jätin pois kokonaan. Koko alasajoaikana en kokenut mitään ihmeellistä, oli ihan normaali olo. Lopetuksen jälkeenkään ei tullu mitään oireita, ihmettelinkin, että pääsin näin helpolla. Kuitenkin kun lopetuksesta on kulunut viikko, huomasin ensin, että asiat ärsyttää todella helposti, mutta pystyin sen kanssa olemaan. Ja tänään (lopetuksesta noin 10 päivää) tuli aivan yhtäkkiä voimakas ahdistus, joka muistutti niitä oireita, johon lääkitys oli alunperin hankittu. Mietin nyt, voiko olla, että oireita tuli vasta nyt vai onkohan ahdistuneisuushäiriö uusiutumassa lopetuksen myötä... 

Vierailija
60/72 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vastaan tähän viimeiseen, että uskon näin, että lopetusoireet voi tulla ja tuleekin viikon päästä tai pidemmän ajan kuluessa.

Sitten vastaan kommentteihin, joissa sanotaan, että "paska lääke". -Lopettaminen on kyllä paskamaista mutta itse ainakin ihan aiheeseen lääkkeen aloitin, sitä tarvitsin epämääräiseen ahdistukseen. Se kyllä pelasti olemiseni siihen kohtaan 5 vuotta sitten. Vuosien varrella lopetusyrityksiä on ollut... Jotkut epäonnistunut jotkut onnistunut siinä määrin että annos on jäänyt pienemmälle tasolle. Alussa söin 10mg. Välillä mennyt 5mg:ssä. Siitä nosto 7,5mg kun reilu vuosi sitten oli kuormittava elämänvaihe. Sain diagnoosin parantumattomasti sairaudesta ja se pisti pitkään pasmat sekaisin.

Nyt alkuvuoden aikana vähensin 7,5:stä 5mg:an.

Oon mennyt kokonaan viidellä noin kk ja nyt tulee tuttuja aamuahdistuksia. Oon päättänyt kuitenkin puskea kurjan olon läpi, kun heräämisen jälkeen helpottaa. Välillä olen kiukkuinen. No muutakin on mm korvien soiminen, huimaus ja väsymys mutta niistä selviän ihan hyvin.

Olen ajatellut, että nyt tasotan tilanteen ja menen syksyyn saakka viidellä, sitten seuraava pudotus 2.5mg:annos. Sillä sitten tarvittava aika, olkoon se vaikka vuosi ja siitä sitten lopetus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi