Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö koneellinen ilmanvaihto ääntä, mielenterveysongelmat?

Vierailija
19.12.2018 |

Pelottaa talon rakennus koneellisen ilmanvaihdon näkökulmasta, koska olen hirveän herkkä äänille.

Pitääkö se jatkuvaa ääntä?

Esimerkiksi kaupunkiäänten on tutkittu lisäävän merkittävästi skitsofrenian riskiä. Mitenköhän paljon nykyisestä psyykkisestä oireilusta selittyy sillä, että ihmiset ovat jatkuvan äänipommituksen edessä?

Toimistoissakin hurisee koko ajan. Vaikka äänimaailmaan turtuisi, niin mitään takeita sen haitattomuudesta ei ole.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän niitä ongelmia vasta tulisi, jos kunnollista ilmanvaihtoa ei olisi.

Jotkut asiantuntijat ovat kylläkin sitä mieltä, että homeoireita aiheuttaa nimenomaan koneellinen ilmastointi, koska putkistoja ei niiden asentamisen jälkeen pystytä mitenkään puhdistamaan. Niihin tiivistyy ajoittain vettä ja home pääsee kasvamaan. Putket ovat myös likaisia. Kone sitten pöllyttää tämän pskan kaikkien naamalle.

Parhaillaan kehitetään mikrobikantoja, jotka laitettaisiin ilmastointiputkistoihin syömään hometta.

Just tämän takiahan markkinoilla ei ole firmoja jotka nuohoaa niitä ilmastointikanavia? Ja tän takia sitä nuohousta ei suositella tehtäväksi säännöllisin väliajoin?

Asuntoa etsiessä tuli käytyä sellaisessakin talossa, jossa taloyhtiö ei ollut huolehtinut ilmanvaihtokanavien puhdistusta ajallaan. Ilmanvaihtoaukkojen ympäristö oli ihan pölyssä, ja allergiatyyppinen oireilu alkoi muutamassa minuutissa. Taloissa joissa nuohouksesta on huolehdittu, ei mitään oireita.

Vierailija
22/23 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan mielenterveysongelmat aiheuttavat enemmän ääntä kuin koneellinen ilmanvaihto. Asunnossa siis. Jos menee sinne konehuoneeseen, tilanne voi olla toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vanha talo maalta (siis oikeasti vanha, sata vuotta vähintään) ja tee vain pintaremppaa, niin ei tarvitse murehtia tuollaisia nykyajan hömpötyksiä. Niin mekin tehtiin, eikä ole ylimääräisiä ääniä riesana. Aiemmin asuttiin rivitalossa ja olin aina ihan hiton kiukkuinen, pieninkin naapurin kolistelu tai mopon ääni kadulta sai mut raivostumaan. Nykyään ei haittaa naapurinpojan satunnainen kaasuttelu kylätiellä, eikä mikään muukaan, kun keskustan jatkuvaa, ärsyttävää taustakohinaa ei ole, eikä tarvitse kärsiä talotekniikankaan äänistä. Olen myös superherkkä äänille ja tämä on ainut asumismuoto, joka ei aja mua hulluuteen. Tästä parempi olisi oikeastaan vain asua Lapin erämaassa.