Ensimmäinen joulu eron jälkeen, lähdenkö mukaan ex-miehen perheen luo?
Takana raskas vuosi eron vuoksi ja nyt on ensimmäinen erilainen joulu edessä. Ero saatiin hoidettua suhteellisen sopuisasti ja olemme puheväleissä. Toki kaikki kommunikointi liittyy lapsiin ja kaikessa on tietty vaivautuneisuuden tunne mukana. Ja ilman syytähän sitä ei erota, joten taustalla on paljon riitaa ja pahaa mieltä. Kaikesta huolimatta tällä hetkellä kummallakin on sellainen olo että pyrimme tästä eteenpäin kehittämän välillemme kaverisuhteen.
Lapsemme ovat 2-luokalla ja eskarissa.
Olemme tähän asti viettäneet joulun aina miehen perheen luona ja halusin ehdottomasti että lapset saavat sen osan tutusta joulusta. Tämä asia lyötiin siis lukkoon jo noin kuukausi sitten ja jotenkin oletin että minä en ole joulun viettoon menossa mukaan, suunnittelimme jo että lapset ovat minun kanssani kotona sitten 26 päivä eteenpäin. Nyt kuitenkin miehen perhe oli tästä ihan järkyttynyt ja olivat olettaneet että tulen heidän luokseen. Ja mies on sitä mieltä että tämä asia on täysin minun päätettävissäni.
Eli vaihtoehtoina ovat joulu lasten kanssa, joskin se on tunnelmaltaan erittäin vaivautunut ja ehkä surumielinen. Tai oma joulu lasten kanssa myöhemmin.
Miten vastaavissa tilanteissa olleet olette toimineet? Kumpihan on lapsille parempi? Täysin uusi tilanne itselle.
Kommentit (75)
Varmasti tunnelma olisi erilainen kuin ennen, vaivaantunutkin. Mutta lasten läsnäolo ja jouluriemu auttaisivat epäilemättä pitämään yllä joulumieltäkin.
Ja kun tämä eka joulu olisi lusittu, olisi ylitetty iso kynnys, mikä olisi helpotus tulevaisuutta ajatellen. Se osoittaisi kaikille osapuolille, että välit ovat erosta huolimatta kunnossa sekä ex-puolisoiden että ex-sukulaisten kanssa.
Joten olisihan siinä puolensa, että viettäisit joulun (ehkä vielä viimeisen kerran) entiseen tapaan.
Mutta jos et vaan pysty sitä tekemään, niin sekin on okei. Sitten vaan kerrot lapsille, että jouluja vietetään nyt uudella tavalla ja heillä on varmasti kivaa mummon ja ukin ja serkkujen kanssa. Niin ja lähetät vaikka kukan ex-appivanhemmillesi kiitokseksi joulukutsusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me itse asiassa vietimme useammankin joulun miehen vanhempien luona vielä eron jälkeenkin, jotenkin se tuntui luontevalta koska olimme hyvin läheisiä eikä eromme ollut sellainen että siinä olisi kenenkään tarvinnut valita puolia. Tosin erosimme jo alkuvuodesta ja pitkästi ennen joulua oli muodostunut ihan normaaliksi asiaksi se, että minä kävin lasten kanssa ex-miehen vanhemmilla kylässä.
Täällä nyt ilmeisesti alapeukuttaa joku/jotkut, joilla on itsellä ollut huono, riitaisa ero. Ja siksi on mahdotonta hyväksyä, että jollakin toisella on ollut asiallinen ja sopuisa ero, jonka takia ei ole poltettu siltoja ollenkaan. :)
Ap aloitusviestissään toteaa, että eron taustalla on paljon riitaa ja pahaamieltä. Ei kuullosta sopuisalta erolta, joten miksi kääntää veistä haavassa ja mennä viettämään joulua ikäänkuin mitään ei olisi tapahtunut.?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista, että sinä menisit silloin 26. päivä sinne joksikin aikaa kun haet lapset?
Lapset näkee, että kaikki on kivasti isovanhempien ja sinun välillä, sinä pääsisit tapaamaan ex-appiksia+ muuta sukua ja he sinut, mutta samalla kaikille olisi selvä, että perineet menee uusiksi, koska olette ihan oikeasti eronneet.
Itse tekisin näin, jos vaan on mahdollista ja käy miehen perheelle. Ja tulevaisuutta vartenkin hyvä, että välit pysyvät miehen perheeseen, mutta nämä samalla näkevät tilanteen muuttuneen.
Sinulla tuntuu olevan mukavat ex appivanhemmat. Minä menisin. Jo lastenkin vuoksi. Eihän kaiken tarvitse loppua, vaikka avioliittonne loppuikin.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla tuntuu olevan mukavat ex appivanhemmat. Minä menisin. Jo lastenkin vuoksi. Eihän kaiken tarvitse loppua, vaikka avioliittonne loppuikin.
Kyllä se suhde appivanhempiin käy etäisemmäksi eron myötä. Ja sehän on luonnollista, sillä on ihan mahdollista, että jo ensi jouluna tai aiemminkin uusi miniä istuu ruokapöytään.
Lasten takia varmaan menisin vielä tänä vuonna, koska ero on vasta tapahtunut. Lapsista ei varmaan ole kiva ajatella, että äiti on yksin jouluna. Tulevina vuosina (tosin silloinhan moni muukin asia on voinut muuttua) ehkä järjestäisin joulun kotona, ja pyytäisin lapset vaihteeksi olemaan luonani joulun.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Paljon on tullut viestejä, yritän yhteisesti vastata.
Kukaan ei ole peittelemässä eroa, en oikein tiedä mistä sellainen ajatus edes keksittiin. Kutsussa sinne taitaa olla enemmänkin kysymys vuosikausia kestäneestä perinteestä. Koen myös olevani läheinen miehen vanhempien kanssa, toki meidän välinen suhde tulee muuttumaan, mutta ihan jo lastenkin vuoksi tulemme olemaan tekemisissä. Ja he myös mielestäni ymmärtävät että emme ole palaamassa yhteen. Kiitos kaikille viesteistä.
Ap
Ja saan myös itse olla lomalla lasten kanssa. Eikös pääasia siinä kuitenkin ole että lapset saavat lomaa vanhempiensa kanssa? Ehkä sillä ei ole niin paljon väliä että miten päivät jakautuvat vanhempien kesken.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Komppaan edellisiä, viettäkää joulu kuten aluksi suunnittelitte eli mies lasten kanssa jouluaattona vanhemmilleen ja sinö lasten kanssa vietätte joulua myöhemmin.
Miksi lasten pitää "viettää joulua kahteen kertaan" siksi että vanhemmat on eronneet. Entä juhannus ja pääsiäinen, onko nekin tuplajuhlia?
Minä en lähtisi mukaan. Kiittäisin appivanhempia kutsusta, ja ehdottaisin että tapaisit heitä lasten kanssa mielelläsi joskus toisena ajankohtana, mutta et koe perhejoulun viettämistä yhdessä tässä tilanteessa luontevana. Ex vie lapset vanhemmilleen viettämään joulua. Lapset oppivat, että joulun voi viettää monella tavalla, tänä vuonna isän ja mummin ja papan kanssa, ensi vuonna ehkä eri tavalla. Sinulla on rankka, yksinäinen joulu edessäsi, mutta ensi vuonna on varmasti jo helpompaa silläkin sektorilla.
Hyvää joulua perheellesi, miten sitten vietättekin sen.
Meinasit siis mennä ilman metatöitä ja jouluraatamista valmiiseen pöytään istumaan?
Eikö tämä ollut tämän vuoden suurin ongelma palstallamakaajamammoille?
Minä en menisi. Viettäisin aaton jyksin ja kutsuisin sukua viettämään jälkijoulua sitten, kun lapsetkin tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Aivan! Ystävälläni on samanlainen tilanne eron jälkeen ja hänen appivanhemmat sanoivat että vaikka ovat eronneet niin hän on silti heille tärkeä ihminen ja lapsenlapsien äiti. Ovat viettäneet monta joulua ja juhlapyhää yhdessä ja viime aikoina uudet puolisotkin ovat olleet mukana. Lasten kasvaessa perinteitä mutta kuitenkin on tietty muuutettu.
Ex-appivanhemmat (kuten myös ex uuden puolisonsa kanssa) olivat myös mukana häissä ystäväväni avioituessa uuden puolisonsa kanssa. Hääpuheissa lapset kiittelivät vanhempiaan turvallisesta lapsuudesta johon on kuulunut ja kuuluu paljon rakkaita ihmisiä.
Vuorojoulut ja muut pyhät toimii. Noin pienet lapset oppii sen hyvin ja kaikilla on hauskempaa. Näet exäs sukua sitten kun tulee lasten juhlia esim. rippijuhlat.
Minulla on vähän samantapainen tilanne joulunvietossa. Exä lähti kesällä löydettyään uuden rakkauden ja muutti tämän luokse. Avioero on vireillä. Meillä on kaksi alakoululaista, jotka asuvat luonani.
No, exäpä sitten muuttikin pian aivan omilleen. Yksinään tämä alkoi tajuta kuinka on vieraantumassa lasten elämästä ja on kutsunut lapsia luokseen melkein kerran viikossa. Sitä ennen ei kiinnostanut sen vertaa, että huoltajuussopparissa olisi tapaamisia. Nyt exä haluaa olla osa lasten joulunviettoa ja tahtoo viettää kanssamme osan joulusta. Lapsia ajatus tietenkin riemastuttaa.
En halua viettää hänen kanssaan aikaa, ellei asia liity lapsiin, mutta sinänsä yhteistyö sujuu. Lasten tähden päätin antaa exän tulla jouluaattona kylään, sillä ehdolla, että jakaa joulun kustannukset. Odotan jännityksellä, ja näytän ovea, jos ongelmia tulee.
Tämä kyllä minullakin tuli mieleen, että yritetään tätä eroa peitellä viimeiseen asti.