Ensimmäinen joulu eron jälkeen, lähdenkö mukaan ex-miehen perheen luo?
Takana raskas vuosi eron vuoksi ja nyt on ensimmäinen erilainen joulu edessä. Ero saatiin hoidettua suhteellisen sopuisasti ja olemme puheväleissä. Toki kaikki kommunikointi liittyy lapsiin ja kaikessa on tietty vaivautuneisuuden tunne mukana. Ja ilman syytähän sitä ei erota, joten taustalla on paljon riitaa ja pahaa mieltä. Kaikesta huolimatta tällä hetkellä kummallakin on sellainen olo että pyrimme tästä eteenpäin kehittämän välillemme kaverisuhteen.
Lapsemme ovat 2-luokalla ja eskarissa.
Olemme tähän asti viettäneet joulun aina miehen perheen luona ja halusin ehdottomasti että lapset saavat sen osan tutusta joulusta. Tämä asia lyötiin siis lukkoon jo noin kuukausi sitten ja jotenkin oletin että minä en ole joulun viettoon menossa mukaan, suunnittelimme jo että lapset ovat minun kanssani kotona sitten 26 päivä eteenpäin. Nyt kuitenkin miehen perhe oli tästä ihan järkyttynyt ja olivat olettaneet että tulen heidän luokseen. Ja mies on sitä mieltä että tämä asia on täysin minun päätettävissäni.
Eli vaihtoehtoina ovat joulu lasten kanssa, joskin se on tunnelmaltaan erittäin vaivautunut ja ehkä surumielinen. Tai oma joulu lasten kanssa myöhemmin.
Miten vastaavissa tilanteissa olleet olette toimineet? Kumpihan on lapsille parempi? Täysin uusi tilanne itselle.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Ihme niuhotusta. Miksei eronneet voi viettä joulua yhdessä?
Koska ero on nyt vielä tuore ja voi antaa vääriä toiveita lapsille ja muille ihmisille. Eiköhän ne erossa tulleet haavat vielä ole tuoreita.
Vierailija kirjoitti:
Ihme niuhotusta. Miksei eronneet voi viettä joulua yhdessä?
Koska se voi aiheuttaa hankaluuksia jatkossa. Selkein tehdä se pesäero nyt, koska ensi vuonna se on paljon vaikeampaa, jos sukulaiset taas olettavat ap:n tulevan.
Tuo parisataa kilometriä ja useampi päivä muuttaa tilannetta. Jos olisi samassa kaupungissa ja voisit tosiaan olla mukana joulupäivällisellä ja lahjojen jaossa ja sitten lähteä kotiin, olisin sanonut, että mene ihmeessä. Se olisi lapsille selvä viesti, että vaikka vanhemmat ovat eronneet, he "vetävät vielä yhtä köyttä" ja tulevat hyvin toimeen eli ei tarvitse pelätä kummankaan menettämistä. Muutenkin eka joulu voi olla lapsillekin tosi ranka, kun siinä ehkä todella konkretisoituu, miten paljon asiat ovat muuttuneet. Eli voisi pehmentää laskua ja sitten jatkossa loisitte uudet perinteet rauhassa erillään.
Ja on oikeasti hienoa, että ex-appivanhemmatkin suhtautuvat niin kivasti, että olet tarvetullut. Tämäkin on ihana siinä mielessä, että sekä vanhemmat että isovanhemmat säilyvät näin lasten arjessa kokoaikaisesti, eikä tarvitse esim. jatkossa miettiä, voiko mummia ja ukkia kutsua lasten juhliin äidin luokse vai tulee jännitteitä. Mutta tosiaan, jos sinne pitäisi yöksi jäädä ja pitempään olla, tilanne voi oikeasti mennä hankalaksi, eikä kukaan oikein tiedä, miten päin olla, kuka nukkuu missäkin ja miten suhtaudutaan. Eli ehkä tässä tapauksessa kiittäisin kauniisti ja sanoisin, että olen ilahtunut kutsusta, mutta katson kuitenkin parhaaksi viettää joulun nyt tällä kertaa erillään. Laitat sitten vaikka lasten mukana pienen muistamisen entisille appivanhemmille kiitokseksi ajattelevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ehditkö sinä sitten lomailla ollenkaan lasten kanssa?
Mitä väliä sillä on? Riittää, että lapsilla on lomaa vanhempansa kanssa ja tänä jouluna lapset saa viettää sen isän kanssa.
Laitat lasten mukana pienen joulumuistamisen isovanhemmille ja vietät joulun oman perheesi kanssa.
Me itse asiassa vietimme useammankin joulun miehen vanhempien luona vielä eron jälkeenkin, jotenkin se tuntui luontevalta koska olimme hyvin läheisiä eikä eromme ollut sellainen että siinä olisi kenenkään tarvinnut valita puolia. Tosin erosimme jo alkuvuodesta ja pitkästi ennen joulua oli muodostunut ihan normaaliksi asiaksi se, että minä kävin lasten kanssa ex-miehen vanhemmilla kylässä.
Teidän lapset yhdistää sua myös eksän sukulaisiin, halusit sitä tai et. Yllätyin, miten moni täällä ei kannata yhteistä joulua, mutta kyllä mä menisin. Edes päiväksi.
Ehkä ne eksän sukulaiset pitää ap:sta, ja haluaa olla sen takia yhteydessä? Jos mietin vaikka, että olisin tuo ex-anoppi: voisi olla jotenkin hankalaa soittaa ex-miniälle, että tuletkos kylään normaalina viikonloppuna, kun taas joulu olisi hyvä "tekosyy" sille.
Mä menisin, jos eksään välit on kunnossa - toihan on oiva mahdollisuus kehittää siätä kaverisuhdetta, kunhan pitää huolen, ettei ala riitelemään. Eihän sinne yöksi tarvitse jäädä, vaikka automatka olikin 2 tuntia(?).
Vierailija kirjoitti:
Minä en menisi. Lapset kyllä pärjäävät isänsä ja isän puolen suvun kanssa, ja onhan heillä siellä tietysti toisensakin. Sitten voitte viettää vielä oman joulun parin päivän viiveellä.
Ihmettelen, miksi miehen perhe sinua kaipaa vielä sinne? Siis ei mitenkään pahalla, mutta onhan se erikoista jos yritetään pitää yllä jotain kulissia eron jälkeenkin. Mitä mieltä ex-miehesi on, haluaako hänkin sinut mukaan? Minä ajattelisin tilanteessasi omaa fiilistä ja sitä, että lapsetkin kyllä aistii sen vaivaantuneen tunnelman mikäli menisit mukaan.
Ei tullut mieleen että perhe saattaa vaikka pitää ap: sta ja siksi kutsui.
Minä menisin jos se ei olisi mitenkään kiusallista. Ei eron takia tarvitse ihmissuhteita rikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Me itse asiassa vietimme useammankin joulun miehen vanhempien luona vielä eron jälkeenkin, jotenkin se tuntui luontevalta koska olimme hyvin läheisiä eikä eromme ollut sellainen että siinä olisi kenenkään tarvinnut valita puolia. Tosin erosimme jo alkuvuodesta ja pitkästi ennen joulua oli muodostunut ihan normaaliksi asiaksi se, että minä kävin lasten kanssa ex-miehen vanhemmilla kylässä.
Kyllä mielestäni on helpointa, että äskettäin eronneet viettää joulunsa erillään. Kaikkien on hyvä heti ymmärtää, että ollaan uudessa vaiheessa elämää. Tässähän ei käy ilmi miksi ja kenen aloitteesta ero on tullut vai onko se tosiaan molempien yhteinen päätös.
Olisiko mahdollista, että sinä menisit silloin 26. päivä sinne joksikin aikaa kun haet lapset?
Lapset näkee, että kaikki on kivasti isovanhempien ja sinun välillä, sinä pääsisit tapaamaan ex-appiksia+ muuta sukua ja he sinut, mutta samalla kaikille olisi selvä, että perineet menee uusiksi, koska olette ihan oikeasti eronneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en menisi. Lapset kyllä pärjäävät isänsä ja isän puolen suvun kanssa, ja onhan heillä siellä tietysti toisensakin. Sitten voitte viettää vielä oman joulun parin päivän viiveellä.
Ihmettelen, miksi miehen perhe sinua kaipaa vielä sinne? Siis ei mitenkään pahalla, mutta onhan se erikoista jos yritetään pitää yllä jotain kulissia eron jälkeenkin. Mitä mieltä ex-miehesi on, haluaako hänkin sinut mukaan? Minä ajattelisin tilanteessasi omaa fiilistä ja sitä, että lapsetkin kyllä aistii sen vaivaantuneen tunnelman mikäli menisit mukaan.
Minä menisin jos se ei olisi mitenkään kiusallista. Ei eron takia tarvitse ihmissuhteita rikkoa.
Minun mielestäni miehen perhe puuttuu varsin ikävällä tavalla apn elämään. Tilanne on muuttunut, vaikka hyvissä väleissä oltaisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Teidän lapset yhdistää sua myös eksän sukulaisiin, halusit sitä tai et. Yllätyin, miten moni täällä ei kannata yhteistä joulua, mutta kyllä mä menisin. Edes päiväksi.
Ehkä ne eksän sukulaiset pitää ap:sta, ja haluaa olla sen takia yhteydessä? Jos mietin vaikka, että olisin tuo ex-anoppi: voisi olla jotenkin hankalaa soittaa ex-miniälle, että tuletkos kylään normaalina viikonloppuna, kun taas joulu olisi hyvä "tekosyy" sille.
Mä menisin, jos eksään välit on kunnossa - toihan on oiva mahdollisuus kehittää siätä kaverisuhdetta, kunhan pitää huolen, ettei ala riitelemään. Eihän sinne yöksi tarvitse jäädä, vaikka automatka olikin 2 tuntia(?).
Taustalla on paljon riitaa ja pahaa mieltä ja ap pelkää itsekin, että joulu on tunnelmaltaan erittäin vaivautunut ja ehkä surumielinen.
Minkä verran te ap olette nyt viettäneet aikaa yhdessä eron jälkeen? Meillä aikoinaan lapsi oli aistit erittäin herkillä, kun me oltiin kaikki samassa tilassa ja pelkäsi niitä riitoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt ilmeisesti alapeukuttaa joku/jotkut, joilla on itsellä ollut huono, riitaisa ero. Ja siksi on mahdotonta hyväksyä, että jollakin toisella on ollut asiallinen ja sopuisa ero, jonka takia ei ole poltettu siltoja ollenkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni miehen perhe puuttuu varsin ikävällä tavalla apn elämään. Tilanne on muuttunut, vaikka hyvissä väleissä oltaisiinkin.
Ihan tosissasiko ajattelet näin? Että kutsu viettämään joulua (josta tietysti voi halutessaan kieltäytyäkin) olisi "ikävä tapa puuttua ap:n elämään"?
Minusta tuo on harvinaisen mukava tapa osoittaa ap:lle, että entiset appivanhemmat eivät kanna mitään kaunaa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö AP nimenomaan sanonut, että tunnelma olisi vaivaantunut... Sen takia varmaan moni kannattaa erillään vietettävää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissasiko ajattelet näin? Että kutsu viettämään joulua (josta tietysti voi halutessaan kieltäytyäkin) olisi "ikävä tapa puuttua ap:n elämään"?
Minusta tuo on harvinaisen mukava tapa osoittaa ap:lle, että entiset appivanhemmat eivät kanna mitään kaunaa hänelle.
Eli kutsu on tyhjä kohteliaisuus ja siihen oikeasti odotetaan vastausta ei kiitos? Miksi ihmeessä pitäisi esittää ettei mikään ole muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kutsu on tyhjä kohteliaisuus ja siihen oikeasti odotetaan vastausta ei kiitos? Miksi ihmeessä pitäisi esittää ettei mikään ole muuttunut?
Meidän suvussa ei erota ja jaetaan facebookiin kuvia, jossa onnellinen perhe viettää yhdessä joulua!
Petterilläkö ei ole?