Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustamisen pakkomielle/kilpailu ja somekuvat

Vierailija
18.12.2018 |

Onko teidänkin lähipiirissä ihmisiä, joille tuntuu nykyään olevan jonkinlainen pakkomielle päästä vähintään 4-5x ellei enemmänkin ulkomaille ja pistää heti mitä pikimmiten matkakohteeseen päästyä kuvia someen? Ikään kuin matkalla itsellään ei olisi arvoa, jos siitä ei voi laittaa paistattelukuvia ja poseerauksia someen hashtageineen sun muineen?

Tuntuu, että se on ikään kuin jonkinlaista ylimielistä leuhkimista ja kisaa siitä, kuinka usein ja kuinka moneen paikkaan on milloinkin päästy matkalle.

Sukulaisellani näyttäisi olevan joku ikuinen (ja pakkomielteinen) kilpailu sen suhteen, kuinka monessa maassa on käynyt verrattuna muihin. 5 uutta maata vuodessa vähintään. Lisäksi hänen täytyy heti käydä katsomassa ne paikat, joissa joku muu on ehtinyt käydä ennen häntä. Jos joku käy Kanadassa, taikka Singaporessa, niin hän varaa vuoden sisään matkan sinne, ettei kukaan vaan olisi käynyt maassa, jossa hän ei olisi käynyt. Johan tuo on ihan hullua ihan vain ympäristönkin puolesta lennellä parikymmentä kertaa vuodessa ympäri maapalloa. Millaisesta mt-ongelmasta tämäkin kertonee? Jostain sairaalloisesta kilpailuvietistä, kateudesta vaiko riittämättömyyden tunteesta?

Mielipiteitä?

Kommentit (217)

Vierailija
61/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä on liiallista, että 10-20 kertaa PÄIVÄSSÄ tulee uusi kuva joka some kanavalle reissusta. Se kertoo kyllä ihmisestä, että on tarve leveillä.

Vierailija
62/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Mitä sinne someen sitten saa laittaa? Kuvia kun syö maksalaatikkoa kotona?

Mun mielestä on kiva katsella kavereiden ja sukulaisten matkailukuvia(kin).

No ei tod., ihan narsistista olettaa, että muita kiinnostaa joku sun lounasmaksalaatikko!!!

Ihan oikeasti, en tajua mitä someen saisi laittaa:'D Jos laitat arkisia juttuja -> "no kaikkihan arkea elää, miksi se kuvittelee, että just sen arki kiinnostaa???" Jos laitat kuvia matkoilta/juhlista tms. huippuhetkistä -> "tollasta pakkomielteistä lesoilua, muka aina vaan huippuhetkiä elämässä, ei ole aitoa, varmaan se väitteli tohtoriksi ihan vaan saadakseen karonkkakuvia nettiin, sairaaksi on mennyt!!!" Jos laitat jotain geneerisiä giffejä ja mietelauseita, niin ne vasta ärsyttääkin -> "toikin luulee olevansa jotenkin hauska/syvällinen!!!" 

Välillä käy mielessä, että onko siellä somessa pakko olla, jos noin ärsyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmasta pitäisi kieltää kaikki kiva mikä vaatii rahaa, koska sitä vaan ei ole kaikilla ja kaikkien pitäisi yhtälailla päästä nauttimaan kaikesta! NIH! Niin minä mieleni muiden matkustamisesta pahoitan! Että vielä pitää somessa sitä iloa sitten jakaa..mur. Kaikki tekee sen ihan vain siksi koska haluavat minulle asialla leveillä. 

Terveisin, AP:n sielunsisko

Vierailija
64/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Mitä sinne someen sitten saa laittaa? Kuvia kun syö maksalaatikkoa kotona?

Mun mielestä on kiva katsella kavereiden ja sukulaisten matkailukuvia(kin).

No ei tod., ihan narsistista olettaa, että muita kiinnostaa joku sun lounasmaksalaatikko!!!

Ihan oikeasti, en tajua mitä someen saisi laittaa:'D Jos laitat arkisia juttuja -> "no kaikkihan arkea elää, miksi se kuvittelee, että just sen arki kiinnostaa???" Jos laitat kuvia matkoilta/juhlista tms. huippuhetkistä -> "tollasta pakkomielteistä lesoilua, muka aina vaan huippuhetkiä elämässä, ei ole aitoa, varmaan se väitteli tohtoriksi ihan vaan saadakseen karonkkakuvia nettiin, sairaaksi on mennyt!!!" Jos laitat jotain geneerisiä giffejä ja mietelauseita, niin ne vasta ärsyttääkin -> "toikin luulee olevansa jotenkin hauska/syvällinen!!!" 

Välillä käy mielessä, että onko siellä somessa pakko olla, jos noin ärsyttää?

Ihan hyvä pointti sinulla. Kaipa se kultainen keskitie on aina paras kaiken suhteen. Jos menee överiksi, niin hereillä olevat ihmiset alkavat ehkä vähän miettiä, mikä tarve on noin ylikorostaa jotain. Kaikki on ok oikeassa suhteessa, liika on sitten taas jo liikaa. Tai jotain tuohon suuntaan. 

-ap (laitan tämän perään, koska monet luulevat minun kirjoittaneen kirjoituksia, joita en ole kirjoittanut) 

Vierailija
65/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmasta pitäisi kieltää kaikki kiva mikä vaatii rahaa, koska sitä vaan ei ole kaikilla ja kaikkien pitäisi yhtälailla päästä nauttimaan kaikesta! NIH! Niin minä mieleni muiden matkustamisesta pahoitan! Että vielä pitää somessa sitä iloa sitten jakaa..mur. Kaikki tekee sen ihan vain siksi koska haluavat minulle asialla leveillä. 

Enempi minua mietityttää, minkä takia aiheeni sai sinut noin provosoitumaan? :) Ehkä sinunkin olisi syytä miettiä samaa? Erikoisinta tässä keskustelussa on ollut huomata, miten ihmiset pillastuvat ja nousevat takajaloilleen asian esiin tuomisesta. Jos ongelmaa ei ole, ja olen väärässä, miksi ärsyyntyä niin kovasti? -ap

Vierailija
66/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkoilta nimenomaan EI KANNATA lähettää kuvia.  Se on ilmaista tietoa asuntomurtautujille.  Jos on pakko laittaa kuvia, niin sitten vasta matkan jälkeen ja maininnalla, että matka on jo tehty.  

Vierailija
67/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain ärsyttää ruokakuvat instagramissa, mutta niistä voi saada ihan hyviä ideoita myös, mitä kokata. Joskus on vaikeuksia keksiä, mitä ruokaa laittaisi tänään. Maksalaatikko on ihan hyvää. 

Vierailija
68/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle insta toimii aikajanana elämästäni, oikeasti joskus selailen sitä taaksepäin ja fiilistelen kivoja hetkiä. Siellä on kaikenlaisia kuvia, hassuja kuvia lemmikeistä, kuvia elämän merkkipaaluista (esim uusi asunto), kuvia luonnosta ja sääilmiöistä (esim erityisen lumisena talvena) ja myös matkoista. Tykkäyksiä saattaa tulla vaikka viisi, en elä elämääni niiden vuoksi😁

Mikset laita tiliä yksityiseksi?

Kuka sinua pakottaa katselemaan muiden some-tilejä? En ihan oikeasti ymmärrä ongelmaasi. Itse tykkään nähdä kavereideni matkakuvia ja instassa seuraan lähes pelkästään matkailuun liittyviä tilejä ja tuttavia. Olen tosi iloinen siitä, että he eivät laita tilejään yksityisiksi.

Sellaisia tilejä en seuraa, missä on pelkkä selfie-kuvia. Haluan nähdä kuvia maisemista.

Jahas tässä näytti menevän ihan tunteisiin asti :D

Yksinkertaiseen kysymykseen suuttunut ja selvittelevä vastaus. ’Nuff said.

Vierailija
69/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enempi minua mietityttää, minkä takia aiheeni sai sinut noin provosoitumaan? :) Ehkä sinunkin olisi syytä miettiä samaa? Erikoisinta tässä keskustelussa on ollut huomata, miten ihmiset pillastuvat ja nousevat takajaloilleen asian esiin tuomisesta. Jos ongelmaa ei ole, ja olen väärässä, miksi ärsyyntyä niin kovasti? -ap

En ole AP:n sielunsisko :D Se että matkustus ja ja siitä somettaminen on jollekkin ongelma ja pitää asiaa pakkomielteisenä, niin sehän on lähtökohtaisesti jo aika ajassa jälkeenjäänyttä. Ehkä täytyy vaan alkaa sopeutua nykyaikaan tai poistua somen maailmasta kokonaan. Voi olla myös onnellinen toisten puolesta kun on mahdollisuus matkustaa ja tehdä kivoja asioita.

Vierailija
70/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin ärsyttää muiden matkakuvat. Lähinnä siksi, että mulla olisi aikaa ja rahaa matkustella, mutta kärsin ilmastoahdistuksesta, ja olen vähentänyt lentomatkustuksen yhteen reissuun vuodessa. :I

Vierailija
71/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin ärsyttää muiden matkakuvat. Lähinnä siksi, että mulla olisi aikaa ja rahaa matkustella, mutta kärsin ilmastoahdistuksesta, ja olen vähentänyt lentomatkustuksen yhteen reissuun vuodessa. :I

Ihanaa että pelastat maailman!

Vierailija
72/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä täytyy vaan alkaa sopeutua nykyaikaan tai poistua somen maailmasta kokonaan.

Lammas.

Vierailija
73/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolle vastasit, mutta mikä itseäsi provosoi niissä muiden matkakuvissa? Ja miksi katsot, että juuri sinun määritelmäsi sopivasta tasapainosta on paras?

Mä päivitän kuvia tosi harvoin, koska oon vanhanaikainen ja kuvaan lähinnä kameralla + kännykkäni on niin kämä, että FB:n käytössä menee hermo. Tästä seuraa, että silloin harvoin kun viitsin kuvia laittaa, niin pistän yleensä kerralla isomman nipun. Yleensä tämä inspiraation hetki tulee esim. matkan tai jonkun retken jälkeen, kun muutenkin siirrän kuvat koneelle.

En jaksa arvuutella, montako kuvaa/päivitys voin laittaa, jotta se ei jonkun mielestä näyttäisi siltä, että ylikorostan reissaamistani tai sitä, miten kivaa meillä on ollut jollain retkellä. Laitan sen verran, kuin itsestä tuntuu hyvältä. Olen somessa siksi, että tiettyjen kauempana asuvien kavereiden kanssa on mukava jakaa kuulumisia ja kuvia sitä kautta, mutta muitakin olen kavereiksi hyväksynyt. Ne katsoo, joita kiinnostaa, ja muut voi etsiä parempaa seurattavaa:) 

Vierailija
74/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle insta toimii aikajanana elämästäni, oikeasti joskus selailen sitä taaksepäin ja fiilistelen kivoja hetkiä. Siellä on kaikenlaisia kuvia, hassuja kuvia lemmikeistä, kuvia elämän merkkipaaluista (esim uusi asunto), kuvia luonnosta ja sääilmiöistä (esim erityisen lumisena talvena) ja myös matkoista. Tykkäyksiä saattaa tulla vaikka viisi, en elä elämääni niiden vuoksi😁

Kuka sinua pakottaa katselemaan muiden some-tilejä? En ihan oikeasti ymmärrä ongelmaasi. Itse tykkään nähdä kavereideni matkakuvia ja instassa seuraan lähes pelkästään matkailuun liittyviä tilejä ja tuttavia. Olen tosi iloinen siitä, että he eivät laita tilejään yksityisiksi.

Sellaisia tilejä en seuraa, missä on pelkkä selfie-kuvia. Haluan nähdä kuvia maisemista.

Jahas tässä näytti menevän ihan tunteisiin asti :D

Yksinkertaiseen kysymykseen suuttunut ja selvittelevä vastaus. ’Nuff said.

Ei, ei mene tunteisiin, ihan kesken kokouksen surffailen tällä palstalla. Mutta sinä kysyit miksi edellinen kirjoittaja ei laita tiliään yksityiseksi ja minä kerroin, että tykkään nähdä matkakuvia ja siksi olen tosi iloinen, että ihmiset eivät laita niitä yksityisiksi.

Vierailija
75/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut harrastaa matkustamista. Silloin sitä varmaan tulee tehtyä keskimääräistä enemmän ja monella on tavoitteena juurikin käydä mahdollisimman monessa eri maassa. Ei se mitään sen kummempaa leuhkimista ole kuin sekään jos joku postaa tietoa siitä minkä kirjan on nyt sattunut lukemaan.

Vierailija
76/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn ehkä kerran tai pari vuodessa ulkomailla ja laitan faceen kuvia muistoksi. En siksi, että joku tykkäis niistä, minulla ei ole seuraajiakaan monta eikä tykkäyksiä. Kuvat pysyy facessa muistona, toki myöhemmin teetätetään niistä kuvaalbumi. En ymmärrä noita pakkopostauksia ja kadehtimista yhtään, ainakaan matkustelun suhteen.

Vierailija
77/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkoilta nimenomaan EI KANNATA lähettää kuvia.  Se on ilmaista tietoa asuntomurtautujille.  Jos on pakko laittaa kuvia, niin sitten vasta matkan jälkeen ja maininnalla, että matka on jo tehty.  

Ihan hyvä pointti, mutta ainakaan meillä ei kyllä jää talo juuri koskaan tyhjäksi, vaikka itse olisin matkoilla tai edes silloin kun puolisonikin on mukana.

Vierailija
78/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hälytyslaitteet ja vartiointifirma hoitavat homman, ei huolta.

Vierailija
79/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki somea käyttävät laittavat harrastuksistaan ja ihastuksensa kohteista sinne kuvia. Ihan normaalia toimintaa. Itse matkailijana laitain aina maisemakuvan tai kaksi per päivä, niin huolestuneemmat tietää, että vielä ollaan elossa, eikä tarvi soitella lähetystöihin tms. ja se on muutenkin tehokkain tapa viestittää suuremmalle porukalle, ettei tarvi kaikille erikseen selitellä. Eivät myöskään porukat turhaan soittele seuraksi kylille, kun tietävät ettei ole paikalla. 

Uusien paikkojen näkeminen ja kokeminen on kivaa. Jotkut ovat innokkaita jakamaan kokemuksensa ilman sen suurempia kuvioita, mutta tunnen kyllä sellaisiakin, jotka ovat kilpailijoita tai kademieliä. Että sellaista.

Vierailija
80/217 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen se onkin, joitakin ystäviä ja sukulaisia olen hyväksynyt seuraajiksi (alle 20). En koe että minun pitäisi salata elämääni heiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan