Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu miehen perimässä sukumökissä, mikä on minun roolini? Milloin vastuu järjestelyistä siirtyy?

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme kolmikymppinen pariskunta, jolla ei vielä ole lapsia. Miehen perhe (vanhemmat + sisarukset perheineen) ovat aina viettäneet joulun perheen mökissä, joka on muutama vuosi sitten siirretty miehen omistukseen. Tähän mennessä olemme viettäneet aaton erillämme, kun minä olen ollut omien sukulaisteni kanssa. Tänä vuonna aatto on ilmeisesti "pakko" viettää miehen perheen kanssa tai mies vetää ison palkokasvin nenäänsä.

Pohdin vähän omaa rooliani tuossa joulun vietossa. Miehen äiti meinaa järjestää ruoat ja aikaisemmin on myös siivonnut. Mökki on nyt meillä (tai siis miehelläni), joten minusta tuntuu, että minun pitäisi järjestää paikat kuntoon. Olenhan uusi "emäntä". Eli pitäisi ajaa nyt viikolla töiden jälkeen tuolle mökille ja laittaa miehen suvulle nukkumapaikat valmiiksi ja raivata meidän kamat pois makuutiloista sekä jynssätä paikat. Hölmöltä tuntuu, että miehen äiti laittaa edelleen kaikki ruoat. Tästä ei ole nyt puhuttu, mutta onko se nyt minun tehtäväni? Pitäisi kysyä mieheltä, mutta aiheesta tuli jo kamala riita, kun sanon, ettei minua kiinnosta järkätä joulua hänen suvulleen, jolloin en ehtisi nähdä omaa sukuani ollenkaan. Toki voisin jotain ruokaa tehdä.

Mutta missä vaiheessa tuo järkkäämisvastuu siirtyy? Ymmärtäisin, jos olisin itse kutsunut miehen suvun joulun viettoon. Silloin se totta kai olisi minun vastuullani.

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla tai miehelleni olisi perinnöksi saatu mökki niin kyllä se olisi meidän mökki ja yhtälailla molemmat yhdessä siitä huolehdittiisiin ja yhdessä sinne vieraita kutsuttaisiin.

Vierailija
102/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä istuu tiukassa vanhat sukupuoliroolit.

Apn tulee sitä ja tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös oma mökki, josta mieheni ei siis omista mitään ja jos ero tulisi, se jäisi osituksen ulkopuolelle. Olemme siis tehneet avioehtosopimuksen, joka koskee ainoastaan mökkiä.

Mutta mökki on kaikilla muilla tavoilla (kuin paperilla) meidän yhteinen niin kauan kuin avioliittomme kestää. Ei tulisi mieleenkään luvata miehen kanssa neuvottelematta, että sukuni voi tottakai käyttää mökkiä kuin omanaan ja tulla sinne jouluksi. Eikä päättää yksin, mitä mökillä tehdään ja miten. Eikä esimerkiksi vaikka vuokrata sitä ulkopuolisille.

Se on _meidän_ mökki, ja me päätetään ja sovitaan _yhdessä_ sen käytöstä.

Vierailija
104/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joululla teille joku erityinen uskonnollinen tms. merkitys? Jos on, niin miksi se on aktivoitunut vasta tänä vuonna? Minä en nimittäin pysty ymmärtämään, miksi lapseton pariskunta ei voisi viettää paria-kolmea päivää erikseen. Mies suuttuu? Käykö väkivaltaiseksi? Jos kyllä, niin ymmärrät varmaan, että on parempi lähteä suhteesta. Jos ei, niin mitä sitten? Jos hän suuttuu siitä, ettet tottele hänen epätasa-arvoista ja epäoikeudenmukaista vaatimustaan, niin anna suuttua ja kiukutella itsekseen.

Joululla ei ole meille kummallekaan uskonnollista merkitystä. Olemme siis aiemmin viettäneet joulut erillään, mutta nyt olemme naimisissa, joten miehen mielestä joulu tulee olla yhdessä. Ei hän väkivaltaiseksi muutu tai mitään sellaista. On vaan sitä mieltä, ettei tällainen teinimeno(?) eli joulut erillään voi jatkua..

Eikä siinä mitään, jouluillallinen on kiva nauttia miehen perheen kanssa. Mutta ahdistaa se, että sukulaiset tulevat mökille kolmeksi yöksi. Introverttinä en jaksaisi sukujoulua niin pitkään, vaikka kaikki toki mukavia ovat. Mies ei tätä ymmärrä, sillä tottakai hänen oma perheensä on hänelle läheisempi kuin minulle ja voi ottaa rennommin.

Me, minä ja puolisoni, olemme 50+ ja 60+ vuotiaita. Vietämme tänäkin vuonna joulun erikseen. Että sellaista teinimenoa meillä. Mutta muista tulevina jouluina, että ihan itse tähän tilanteeseen hankkiuduit.

Vierailija
105/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu järjestelyistä siirtyy sinnulle tismalleen siinä vaiheessa, kun alat toomia kutsujana. Nyt kun kutsujana toimii miehesi, hän järjestää järjestelyt siivoamisineen ja ruokineen juuri niin kuin parhaaksi näkee, joko siivoaa itse, tai palkkaa tai pyytää siihen jonkun. Tämä joku voi heidän yhteisellä sopimusellaan olla hänen äitinsä tai siskonsa tai joku ihan muu.

Miten tämä sama ei koske koskaan kutsujanaisia?? Kyllä miehiltä odotetaan aina panostusta, vaikka kutsuja olisi itseoikeutetusti se naispuolinen henkilö.

Vierailija
106/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Silloinhan se on teidän yhteinen jos teillä ei ole avioehtoa.

Testamentilla voi rajata puolison ulos perinnöstä, vaikkei avioehtoa olisikaan. En ole kyllä varma koskeeko sama ennakkoperintöä.

Vierailija
107/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Silloinhan se on teidän yhteinen jos teillä ei ole avioehtoa.

Avioliittolaki on vahvasti toista mieltä. Sen mukaan aviopuolisoiden omaisuus on avioliitossa ihan omaa, ei yhteistä, ellei sitä ole yhdessä hankittu.

Avioliiton aikana kumpikin puoliso omistaa oman omaisuutensa. Mutta osituksessa - joko eron tai kuoleman jälkeen - omaisuus jaetaan tasan, jos ei ole avioehtoa. Ositus tehdään avioliitossa siis aina - viimeistään kuoleman jälkeen lesken ja kuolinpesän välillä. 

Ensinnäkin, myös perinnön jättäjä voi testamentilla sulkea perittävän omaisuuden avio-oikeuden ulkopuolelle. Toiseksi, ap:lla on avioehto. Kolmanneksi, kukaan ei ole väittänyt muuta, ainoastaan korjannut sen räikeän asiavirheen että omaisuus olisi avioliitossa yhteistä. Ei ole.

Vierailija
108/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän melko todennäköisenä, että mökin siirrossa on ollut hallintaoikeuden pidätys. Se vähentää veroja paljonkin, jos vanhemmat ovat vielä suhteellisen nuoria, siis alle 70v. Silloin mökki kuuluu edelleen käytännössä vanhemmille, ja mies saa sen todellisuudessa itselleen vasta vanhempien kuoltua. Siihen asti mies ja hänen sisaruksensa käyttävät mökkiä lapsen roolissa eli vanhempien luvalla tai kutsusta.

Vierailija
109/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun roolini ap:n asemassa olisi mennä paikalle ja avustaa ruuanlaitossa tarpeen mukaan. Järjestelyvastuuta ottaisin siinä vaiheessa, kun saan tuoda juhlaan omia perinteitäni tai muuta itse haluamaani, sekä kutsua omaakin sukuani.

Vierailija
110/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma joulu on hyvä joulu. Varsinkin, jos on lapsia. Voi tehdä itse sellaisen joulun, kuin haluaa. 369

Vierailija
111/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tai sen suvun eteen et tee mitään. Omasta pyllystä pidät vaan huolta ja käsket miestä ostamaan pelkästään sinulle lahjoja ja sinuun  ne rahat käyttämään. Muuten olet iha sorrettu alistuva raukka.

Vierailija
112/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusoikeus on siis paperilla siirretty miehellesi, mutta suku ei tunnu sitä käsittävän tai kunnioittavan, vaan elävät siinä harhassa, että mökki on edelleen koko suvun omistuksessa. Olisiko mitään, jos sinä ja miehesi (siitäkin huolimatta että on mökin omistaja) jäisittekin kotiin jouluksi. Mikä pakko teidän on sinne mennä? Jos miehen sukulaisilla on yhtään järkeä päässä, niin he ehkä vähitellen alkavat ymmärtää, että jotain on muuttunut. Tai sitten ei. Ehkä teidän pitäisi vaan rohkeasti avata suunne ja selvittää tilanne.

Vierailija
113/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitoutuuko mies ensi jouluksi yhtä pitkäksi aikaa sinun sukusi luo? Jos ei, en lähtisi nyt miehen suvun jouluun.

Ihmettelen, että aikuiset ihmiset - tässäkin aviopari - ovat niin kiinni lapsuudenperheissään, että väen vängällä siellä pitää joulua viettää. Eikö joulua halua juuri viettää sen rakkaimman ihmisen kanssa ja luoda niitä omia yhteisiä jouluperinteitä kumppanin kanssa? Ei ihme, että eroja on niin paljon kun aikuisilla ihmisillä isin, äidin ja suvun mielipide painaa enemmän kuin se, mitä oma puoliso joululta haluaisi. 

NIINPÄ!

Vierailija
114/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä, missä mies on ihan pimeä. Feministitrolli?

Vierailija
115/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluprovot ne vaan jatkuu. 

Mikä tässä on provoa? Luuletko, ettei näistä juhlaphien vietoista kipuilla monessa perheessä ja suvussa?

Vierailija
116/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko ap, että miehen äidin taakka sinua oikeasti rassaa vähääkään, ainoastaan ajattelet, että ehkä sinua voitaisiin sitten syyttää, kun hän teki kaiken yksin, eli oma perseesi sullakin tässä vain on mielessä. Ettei sua syytetä. Eikä siinä ole mitään pahaa, ei syyttäminen olekaan oikeutettua, mutta ettet koita esiintyä muka muista tässä välittävänä. Et sitä ole, eikä sun tarttekaan.[/quote

Mitä helvettiä nyt taas? Miksei mökin omistaja, ap:n mies auta omaa äitiään sen taakan kanssa???

Minä taas vaimona, miniänä ja kälynä ilkeäisi mennä suvunjouluun mitään tekemä tai olla mukana suunnittelemassa.

Oman vanhempani ovat kuolleet ja vuoron perään vietetään mummolassa joulu tai he ovat meillä, niin eipä olisi tullut mieleen olla auttamatta vanhaa anoppia, kun hänen vuoronsa on järjestää joulu.

Ja luulen, että juuri siitä syystä, minulla on hyvin lämpimät ja läheiset välit ja anoppi on kuin oma äitini ja autetaan puolin ja toisin ja isovanhemmat ovat rakkaat lapsille.

Toisin kuin mieheni veljen perheelle, sillä käly on aina anopin kanssa tukkanuottasilla, jopa joululahjoista, kun kun anopin miniälle ei kelpaa mikään ja anoppi kertoi laittaneet rahahanat kiinni, juuri miniän käytöksen vuoksi. Yleensä käly mököttää kotonaan, kun ei synny edes vanhempiensa kanssa ja miehen veli lapsineen osallistuu sukujouluun.

Ja mistä tämä uusi ilmiö, että naiset ovat joulussa vapaamatkustajia, eivät hakua laittaa tikkua ristiin, ei edes lasten takia.

Et ilkeäisi mennä auttamatta, mutta ilkeäisikö mies? Viestistäsi paistaa ajatus, että köökkihommat yms ovat naisille luontaisempia/kuuluvat naisille enemmän kuin miehille. Ei se näin ole.

Vierailija
117/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös oma mökki, josta mieheni ei siis omista mitään ja jos ero tulisi, se jäisi osituksen ulkopuolelle. Olemme siis tehneet avioehtosopimuksen, joka koskee ainoastaan mökkiä.

Mutta mökki on kaikilla muilla tavoilla (kuin paperilla) meidän yhteinen niin kauan kuin avioliittomme kestää. Ei tulisi mieleenkään luvata miehen kanssa neuvottelematta, että sukuni voi tottakai käyttää mökkiä kuin omanaan ja tulla sinne jouluksi. Eikä päättää yksin, mitä mökillä tehdään ja miten. Eikä esimerkiksi vaikka vuokrata sitä ulkopuolisille.

Se on _meidän_ mökki, ja me päätetään ja sovitaan _yhdessä_ sen käytöstä.

No kyllä mun mökki on ainakin ihan vaan mun... En tykkäisi siitäkään jos puoliso vaikka puuttuisi siihen, miten hoidan työt mökillä,

Vierailija
118/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte täällä vääntää näistä?

Puhu sen ukkosi kanssa, jos ette yhteisymmärrykseen pääse,  niin kantapäät vastakkain, lusikat jakoon ja menoksi. Täytyy vielä todeta, että teit typerän valinnan kun moisen moukan mieheksi otit, mutta tyhmästä päästä kärsii, sehän on selvä.

Ottaa vielä sen mökinntasinkona 😝

Vierailija
119/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käydään miehen kanssa ensi viikonloppuna siistimässä paikkoja mökillä. Sunnuntaina menen vanhemmilleni valmistelemaan joulua ja valmistan samalla myös muutamia ruokalajeja miehen poppoolle. 

ap

Eli aivan turhaa kohkaamista oli aloituksessa oleva valituksesi siitä, että pitää mennä nyt viikolla töiden jälkeen mökille jynssäämään ja järjestelemään. 

Vierailija
120/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se mamma on järkkäillyt ne joulut tähän mennessä ja nytkin ottaa osaa?

Onhan varmaankin kohtuutonta, jos miniältäkin edellytetään ottamaan osaltaan vähän vastuuta.

Mies nakatkoon eukkonsa pellolle. Tuosta vänkääjästä ei hyvä heilu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän