Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu miehen perimässä sukumökissä, mikä on minun roolini? Milloin vastuu järjestelyistä siirtyy?

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme kolmikymppinen pariskunta, jolla ei vielä ole lapsia. Miehen perhe (vanhemmat + sisarukset perheineen) ovat aina viettäneet joulun perheen mökissä, joka on muutama vuosi sitten siirretty miehen omistukseen. Tähän mennessä olemme viettäneet aaton erillämme, kun minä olen ollut omien sukulaisteni kanssa. Tänä vuonna aatto on ilmeisesti "pakko" viettää miehen perheen kanssa tai mies vetää ison palkokasvin nenäänsä.

Pohdin vähän omaa rooliani tuossa joulun vietossa. Miehen äiti meinaa järjestää ruoat ja aikaisemmin on myös siivonnut. Mökki on nyt meillä (tai siis miehelläni), joten minusta tuntuu, että minun pitäisi järjestää paikat kuntoon. Olenhan uusi "emäntä". Eli pitäisi ajaa nyt viikolla töiden jälkeen tuolle mökille ja laittaa miehen suvulle nukkumapaikat valmiiksi ja raivata meidän kamat pois makuutiloista sekä jynssätä paikat. Hölmöltä tuntuu, että miehen äiti laittaa edelleen kaikki ruoat. Tästä ei ole nyt puhuttu, mutta onko se nyt minun tehtäväni? Pitäisi kysyä mieheltä, mutta aiheesta tuli jo kamala riita, kun sanon, ettei minua kiinnosta järkätä joulua hänen suvulleen, jolloin en ehtisi nähdä omaa sukuani ollenkaan. Toki voisin jotain ruokaa tehdä.

Mutta missä vaiheessa tuo järkkäämisvastuu siirtyy? Ymmärtäisin, jos olisin itse kutsunut miehen suvun joulun viettoon. Silloin se totta kai olisi minun vastuullani.

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä kyselet. Eikö se ole jo täällä mammapalstalla selvinnyt, että kaikki jouluvalmistelut naisilta alentavat heidän ihmis- ja naisarvoaan. Eikå yhdenkään siihen pidä alistua.

Jouluvalmistelut kuuluvat miehille, poikalapsille ja isovanhemmille, mahdollisesti alle 10v tytöille, jos kuukautiset eivät ole vielä alkaneet.

Vierailija
82/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko ap, että miehen äidin taakka sinua oikeasti rassaa vähääkään, ainoastaan ajattelet, että ehkä sinua voitaisiin sitten syyttää, kun hän teki kaiken yksin, eli oma perseesi sullakin tässä vain on mielessä. Ettei sua syytetä. Eikä siinä ole mitään pahaa, ei syyttäminen olekaan oikeutettua, mutta ettet koita esiintyä muka muista tässä välittävänä. Et sitä ole, eikä sun tarttekaan.[/quote

Mitä helvettiä nyt taas? Miksei mökin omistaja, ap:n mies auta omaa äitiään sen taakan kanssa???

Minä taas vaimona, miniänä ja kälynä ilkeäisi mennä suvunjouluun mitään tekemä tai olla mukana suunnittelemassa.

Oman vanhempani ovat kuolleet ja vuoron perään vietetään mummolassa joulu tai he ovat meillä, niin eipä olisi tullut mieleen olla auttamatta vanhaa anoppia, kun hänen vuoronsa on järjestää joulu.

Ja luulen, että juuri siitä syystä, minulla on hyvin lämpimät ja läheiset välit ja anoppi on kuin oma äitini ja autetaan puolin ja toisin ja isovanhemmat ovat rakkaat lapsille.

Toisin kuin mieheni veljen perheelle, sillä käly on aina anopin kanssa tukkanuottasilla, jopa joululahjoista, kun kun anopin miniälle ei kelpaa mikään ja anoppi kertoi laittaneet rahahanat kiinni, juuri miniän käytöksen vuoksi. Yleensä käly mököttää kotonaan, kun ei synny edes vanhempiensa kanssa ja miehen veli lapsineen osallistuu sukujouluun.

Ja mistä tämä uusi ilmiö, että naiset ovat joulussa vapaamatkustajia, eivät hakua laittaa tikkua ristiin, ei edes lasten takia.

Miksi naisten pitäisi panna tikkuja ristiin lasten takia? Kaikilla lapsilla on myös isät. Missäs iskän tikut on? Tässä apllä nyt ei edes ole lapsia. Mielestäni ne jotka haluaa joulunsa jossain korvessa mökissä viettää saa laittaa ihan vapaasti mieleisensä joulun miten parhaaksi katsovat. Ei ole apn ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukujoulu miehen vastuulla.

Miksi teidän on pakko olla MIEHEN suvun kanssa, mutta ei SINUN sukusi kanssa?

Tätä minäkin ihmettelen. Kuulemma siksi, että heidän suvussaan on lapsia, joten joulu tärkeämpi.

Ap

Miehesi on todella törkeä. Itse varmaan tuossa tilanteessa menisin oman sukuni luokse jo tuon vastauksen vuoksi. Ei ole miehen oikeus määritellä joulua noin sinunkin puolestasi. Mieti hei  nyt tuota miehen  heittoa hetki.Sehän dissaa sua ja sun tapoja  ihan kympillä.

Vierailija
84/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitoutuuko mies ensi jouluksi yhtä pitkäksi aikaa sinun sukusi luo? Jos ei, en lähtisi nyt miehen suvun jouluun.

Vierailija
85/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joululla teille joku erityinen uskonnollinen tms. merkitys? Jos on, niin miksi se on aktivoitunut vasta tänä vuonna? Minä en nimittäin pysty ymmärtämään, miksi lapseton pariskunta ei voisi viettää paria-kolmea päivää erikseen. Mies suuttuu? Käykö väkivaltaiseksi? Jos kyllä, niin ymmärrät varmaan, että on parempi lähteä suhteesta. Jos ei, niin mitä sitten? Jos hän suuttuu siitä, ettet tottele hänen epätasa-arvoista ja epäoikeudenmukaista vaatimustaan, niin anna suuttua ja kiukutella itsekseen.

Joululla ei ole meille kummallekaan uskonnollista merkitystä. Olemme siis aiemmin viettäneet joulut erillään, mutta nyt olemme naimisissa, joten miehen mielestä joulu tulee olla yhdessä. Ei hän väkivaltaiseksi muutu tai mitään sellaista. On vaan sitä mieltä, ettei tällainen teinimeno(?) eli joulut erillään voi jatkua..

Eikä siinä mitään, jouluillallinen on kiva nauttia miehen perheen kanssa. Mutta ahdistaa se, että sukulaiset tulevat mökille kolmeksi yöksi. Introverttinä en jaksaisi sukujoulua niin pitkään, vaikka kaikki toki mukavia ovat. Mies ei tätä ymmärrä, sillä tottakai hänen oma perheensä on hänelle läheisempi kuin minulle ja voi ottaa rennommin.

Ei näytä hyvältä tuo  miehen suorittama jyrääminen. Avioliitto ei vähennä sun oikeuksiasi joten  lue postauksesi uudelleen ja mieti tummennettuja kohtia.

Vierailija
86/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko ap, että miehen äidin taakka sinua oikeasti rassaa vähääkään, ainoastaan ajattelet, että ehkä sinua voitaisiin sitten syyttää, kun hän teki kaiken yksin, eli oma perseesi sullakin tässä vain on mielessä. Ettei sua syytetä. Eikä siinä ole mitään pahaa, ei syyttäminen olekaan oikeutettua, mutta ettet koita esiintyä muka muista tässä välittävänä. Et sitä ole, eikä sun tarttekaan.[/quote

Mitä helvettiä nyt taas? Miksei mökin omistaja, ap:n mies auta omaa äitiään sen taakan kanssa???

Minä taas vaimona, miniänä ja kälynä ilkeäisi mennä suvunjouluun mitään tekemä tai olla mukana suunnittelemassa.

Oman vanhempani ovat kuolleet ja vuoron perään vietetään mummolassa joulu tai he ovat meillä, niin eipä olisi tullut mieleen olla auttamatta vanhaa anoppia, kun hänen vuoronsa on järjestää joulu.

Ja luulen, että juuri siitä syystä, minulla on hyvin lämpimät ja läheiset välit ja anoppi on kuin oma äitini ja autetaan puolin ja toisin ja isovanhemmat ovat rakkaat lapsille.

Toisin kuin mieheni veljen perheelle, sillä käly on aina anopin kanssa tukkanuottasilla, jopa joululahjoista, kun kun anopin miniälle ei kelpaa mikään ja anoppi kertoi laittaneet rahahanat kiinni, juuri miniän käytöksen vuoksi. Yleensä käly mököttää kotonaan, kun ei synny edes vanhempiensa kanssa ja miehen veli lapsineen osallistuu sukujouluun.

Ja mistä tämä uusi ilmiö, että naiset ovat joulussa vapaamatkustajia, eivät hakua laittaa tikkua ristiin, ei edes lasten takia.

Miksi naisten pitäisi panna tikkuja ristiin lasten takia? Kaikilla lapsilla on myös isät. Missäs iskän tikut on? Tässä apllä nyt ei edes ole lapsia. Mielestäni ne jotka haluaa joulunsa jossain korvessa mökissä viettää saa laittaa ihan vapaasti mieleisensä joulun miten parhaaksi katsovat. Ei ole apn ongelma.

Juuri näin. Ei ole ap. ongelma. Eikä missään kommentissa hän ole kertonut, että hänen pitäisi järjestää se sukujoulu, kun ei edes ole ap. apua pyydetty ja mökkikin on miehen omistuksessa. Ongelmattomuudesta on ap. tehnyt ongelman.

Jos joulu vietetään mökillä, niin nyt on turha miettiä valmisteluista, kun vajaa viikko on jouluun, kun ne on mietitty jo monta viikkoa ennen, kun tie ja piha aurattavana ja pelkän mökin lämmitykseen menee viikko etukäteen, jotta seinät ja lattia saadaan lämpimäksi ja kosteus pois, vaikka peruslämpö olisi ollut päällä.

Uskomatonta, kuinka siitäkin valitetaan, vaikka kukaan ei ole pyytänyt apua tai tekemään yhtikäs mitään, korkeintaan kutsuttu vieraaksi valmiiseen joulupöytåän syömään.

Vierailija
87/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoijille! Kommentit saivat pohtimaan tilannetta eri näkökulmista.

Päätin, että menen tuonne mökille aattoaamuna ja lähden joulupäivän aamuna. Mies voi tulla mukanani halutessaan jo tuolloin tai vasta tapanina, jolloin vanhemmilleni tulee käymään muutamia sukulaisia.

Käydään miehen kanssa ensi viikonloppuna siistimässä paikkoja mökillä. Sunnuntaina menen vanhemmilleni valmistelemaan joulua ja valmistan samalla myös muutamia ruokalajeja miehen poppoolle. Eiköhän tuo riitä osuudekseni tällä kertaa.

ap

Vierailija
88/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on ratkaistu samantyyppinen ongelma sillä että mies ja minä ollaan miehen omistamalla "sukumökillä" kahdestaan eikä vietetä joulua eikä olla kummankaan sukulaisten kanssa tekemisissä.

Vierailija
89/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aikaa voi jakaa niin, että olet ensin vanhempiesi luona mutta menet yhdeksi yöksi mökille, tai toisin päin? Vai onko tuhottoman pitkä välimatka?

Vierailija
90/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naurattaisi jos meillä anoppi uhkaisi laittaa ”rahahanat” kiinni 😂 eli jättäisi lastenlasten lahjat ostamatta? Senkus jättävät sitten jos eivät halua omia lapsen lapsiaan muistaa, ei se minulta ole pois.

Vierailija
91/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei ole ap. ongelma. Eikä missään kommentissa hän ole kertonut, että hänen pitäisi järjestää se sukujoulu, kun ei edes ole ap. apua pyydetty ja mökkikin on miehen omistuksessa. Ongelmattomuudesta on ap. tehnyt ongelman.

Jos joulu vietetään mökillä, niin nyt on turha miettiä valmisteluista, kun vajaa viikko on jouluun, kun ne on mietitty jo monta viikkoa ennen, kun tie ja piha aurattavana ja pelkän mökin lämmitykseen menee viikko etukäteen, jotta seinät ja lattia saadaan lämpimäksi ja kosteus pois, vaikka peruslämpö olisi ollut päällä.

Uskomatonta, kuinka siitäkin valitetaan, vaikka kukaan ei ole pyytänyt apua tai tekemään yhtikäs mitään, korkeintaan kutsuttu vieraaksi valmiiseen joulupöytåän syömään.

No esim täällä länsirannikolla ei ole juuri lunta kuin ehkä sentti paikoitellen, ettei auraus ole murheena ja mökkikin on varmaan talviasuttava ja peruslämpö olemassa. Kuinka kenelläkään muuten juolahtaisi mieleenkään mennä sinne kylmään ja kosteaan pömpeliin jouluaan viettämään. Mökkijäkin kun onmonenlaisia.

Vierailija
92/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu järjestelyistä siirtyy sinnulle tismalleen siinä vaiheessa, kun alat toomia kutsujana. Nyt kun kutsujana toimii miehesi, hän järjestää järjestelyt siivoamisineen ja ruokineen juuri niin kuin parhaaksi näkee, joko siivoaa itse, tai palkkaa tai pyytää siihen jonkun. Tämä joku voi heidän yhteisellä sopimusellaan olla hänen äitinsä tai siskonsa tai joku ihan muu.

Tässä olen samaa mieltä. Vastuu on kutsujalla. Nyt on ilmeisesti vaan miehen sisar kysynyt, voivatko taas tulla ja mies on vastannut myöntävästi ja olettanut, että äiti hoitaa valmistelut, kuten viimeiset 30 vuotta. Sukupuoliroolit ovat tässä suvussa tiukilla. Ja äiti on kuulemma tällä viikolla menossakin sinne valmistelemaan, kun kysyin asiaa.

Ap

Ihan vinkkinä, että nyt on korkea aika katkaista tuon suvun sukupuoliroolit. Jos teille joskus tulee lapsia, löydät muuten itsesi tekemässä aina kaikki kotityöt, jouluvalmistelut yms. Keskustele miehesi kanssa ja perustele vaikka sillä, että hänen äidillään alkaa olla jo ikää niin on kohtuutonta häneltä vaatia laittamaan joulua teille muille. Mies voi vaikka ostaa jouluruuat valmiina, jos ei itse halua kokata, mutta ainakaan vastuu ruokien hommaamisesta ei sitten ole suvun naispuolisilla jäsenillä. Haloo, elämme vuotta 2018 - tai kohta 2019!

Vierailija
93/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu järjestelyistä siirtyy sinnulle tismalleen siinä vaiheessa, kun alat toomia kutsujana. Nyt kun kutsujana toimii miehesi, hän järjestää järjestelyt siivoamisineen ja ruokineen juuri niin kuin parhaaksi näkee, joko siivoaa itse, tai palkkaa tai pyytää siihen jonkun. Tämä joku voi heidän yhteisellä sopimusellaan olla hänen äitinsä tai siskonsa tai joku ihan muu.

Tässä olen samaa mieltä. Vastuu on kutsujalla. Nyt on ilmeisesti vaan miehen sisar kysynyt, voivatko taas tulla ja mies on vastannut myöntävästi ja olettanut, että äiti hoitaa valmistelut, kuten viimeiset 30 vuotta. Sukupuoliroolit ovat tässä suvussa tiukilla. Ja äiti on kuulemma tällä viikolla menossakin sinne valmistelemaan, kun kysyin asiaa.

Ap

Ihan vinkkinä, että nyt on korkea aika katkaista tuon suvun sukupuoliroolit. Jos teille joskus tulee lapsia, löydät muuten itsesi tekemässä aina kaikki kotityöt, jouluvalmistelut yms. Keskustele miehesi kanssa ja perustele vaikka sillä, että hänen äidillään alkaa olla jo ikää niin on kohtuutonta häneltä vaatia laittamaan joulua teille muille. Mies voi vaikka ostaa jouluruuat valmiina, jos ei itse halua kokata, mutta ainakaan vastuu ruokien hommaamisesta ei sitten ole suvun naispuolisilla jäsenillä. Haloo, elämme vuotta 2018 - tai kohta 2019!

Eikös ap. kertonut anoppinsa valmistavan jouluruuan, mutta se ei vielä tarkoita hänen yksin raatavan jouluvalmistekut.

Meillä mies tykkää ruuanlaitosta ja valmistaa myös kaikki jouluruuat, mutta ihmettelisin, jos joku näkee sen, että vain mies osallistuu jouluvalmisteluihin, ainakin meillä on muutakin kuin ruoka ja tekemistä riittää kaikille.

Vierailija
94/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitoutuuko mies ensi jouluksi yhtä pitkäksi aikaa sinun sukusi luo? Jos ei, en lähtisi nyt miehen suvun jouluun.

Ihmettelen, että aikuiset ihmiset - tässäkin aviopari - ovat niin kiinni lapsuudenperheissään, että väen vängällä siellä pitää joulua viettää. Eikö joulua halua juuri viettää sen rakkaimman ihmisen kanssa ja luoda niitä omia yhteisiä jouluperinteitä kumppanin kanssa? Ei ihme, että eroja on niin paljon kun aikuisilla ihmisillä isin, äidin ja suvun mielipide painaa enemmän kuin se, mitä oma puoliso joululta haluaisi. 

Vierailija
95/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Silloinhan se on teidän yhteinen jos teillä ei ole avioehtoa.

Ei välttämättä mökki ole ollenkaan yhteinen.Yleensä näissä perintöasioissa on se lauseke,että puolisolla ei ole avio-oikeutta jne.

Siispä , älä pistä itseäsi tähän liekaan,että alat järjestelemään joulua miehesi suvulle.Kerran ,jos teet sen ,sitä odotetaan jatkossakin. Kun nyt kuitenkin tänä jouluna menet sinne,niin soitat anopille ja sovitte,mitä ruokia sinä OSTAT sinne.Toki pyydät miestäsi siivoamaan siellä jouluksi yhdessä kanssasi, ellei ole niin härski,että pistää äitinsä siivoamaan, mutta sinä et ota siitä vastuuta.

Mene sinne aatoksi,mutta lähde viimeistään joulupäivän iltana omien vanhempiesi luo.Katso miten he handlaa loppusiivoukset ja pyykit.Tee myös selväksi miehellesi,,että ens joulun vietät/tai vietätte sinun suvun kanssa.

Vierailija
96/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommentoijille! Kommentit saivat pohtimaan tilannetta eri näkökulmista.

Päätin, että menen tuonne mökille aattoaamuna ja lähden joulupäivän aamuna. Mies voi tulla mukanani halutessaan jo tuolloin tai vasta tapanina, jolloin vanhemmilleni tulee käymään muutamia sukulaisia.

Käydään miehen kanssa ensi viikonloppuna siistimässä paikkoja mökillä. Sunnuntaina menen vanhemmilleni valmistelemaan joulua ja valmistan samalla myös muutamia ruokalajeja miehen poppoolle. Eiköhän tuo riitä osuudekseni tällä kertaa.

ap

Todellakin riittää, ja jos tämä on sinulle aidosti ok niin hieno juttu. Olisin kuitenkin sinuna varovainen sen suhteen, miten miehen suku mökkiä käyttää - kuulostaa siltä, että sinusta tulee tuossa kuviossa helposti se, joka emännöi heitä aina kun haluavat sinne tulla. Esim. en juuri menisi mökille muuten kuin miehen kanssa kahdestaan.

Vierailija
97/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Silloinhan se on teidän yhteinen jos teillä ei ole avioehtoa.

Avioliittolaki on vahvasti toista mieltä. Sen mukaan aviopuolisoiden omaisuus on avioliitossa ihan omaa, ei yhteistä, ellei sitä ole yhdessä hankittu.

Avioliiton aikana kumpikin puoliso omistaa oman omaisuutensa. Mutta osituksessa - joko eron tai kuoleman jälkeen - omaisuus jaetaan tasan, jos ei ole avioehtoa. Ositus tehdään avioliitossa siis aina - viimeistään kuoleman jälkeen lesken ja kuolinpesän välillä. 

Vierailija
98/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinne tulee miehen sisaruksetkin, niin mikseivät he tee mitään? Me vietämme joulua miehen suvun kanssa nyyttäriperiaatteella ja yleensä ruokia ja lahjoja on ihan liikaakin, eikä kukaan itke, ettei tämä ole mun suoritettava velvollisuus. Jos nyt otat jonkun ihme emännöinnin itsellesi (Niskavuoriko se mökki on?), saat hoitaa sitä hautaan saakka, ja ainoa kommentti mitä tulet vaivannäöstä kuulemaan, että olipas vähän kuivaa tuo kinkku tänä vuonna. Tehkää kaikki jotain ja rennolla mielellä.

Vierailija
99/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmmärrä, mikso aviopari on viettänyt aikaisemmin joulun erillään. Enkä mä ymmärrä, miksi ap suunnittelee laittavansa pedit miehen sukulaisille. Jos sukulaiset tulevat autolla jollekin mökille, niin sukulaiset pakkaavat omat lakanat mukaan.

Ap voisi sopia miehen äidin ja muiden paikalle tulevien kanssa, kuka tekee mitä. Jokainen osallistuu järjestelyihin jotenkin joko siivoamalla tai laittamalla ruokaa.

Väärin. AP:n mies voisi sopia.

Vierailija
100/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Mukavat joulut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän