Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu miehen perimässä sukumökissä, mikä on minun roolini? Milloin vastuu järjestelyistä siirtyy?

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme kolmikymppinen pariskunta, jolla ei vielä ole lapsia. Miehen perhe (vanhemmat + sisarukset perheineen) ovat aina viettäneet joulun perheen mökissä, joka on muutama vuosi sitten siirretty miehen omistukseen. Tähän mennessä olemme viettäneet aaton erillämme, kun minä olen ollut omien sukulaisteni kanssa. Tänä vuonna aatto on ilmeisesti "pakko" viettää miehen perheen kanssa tai mies vetää ison palkokasvin nenäänsä.

Pohdin vähän omaa rooliani tuossa joulun vietossa. Miehen äiti meinaa järjestää ruoat ja aikaisemmin on myös siivonnut. Mökki on nyt meillä (tai siis miehelläni), joten minusta tuntuu, että minun pitäisi järjestää paikat kuntoon. Olenhan uusi "emäntä". Eli pitäisi ajaa nyt viikolla töiden jälkeen tuolle mökille ja laittaa miehen suvulle nukkumapaikat valmiiksi ja raivata meidän kamat pois makuutiloista sekä jynssätä paikat. Hölmöltä tuntuu, että miehen äiti laittaa edelleen kaikki ruoat. Tästä ei ole nyt puhuttu, mutta onko se nyt minun tehtäväni? Pitäisi kysyä mieheltä, mutta aiheesta tuli jo kamala riita, kun sanon, ettei minua kiinnosta järkätä joulua hänen suvulleen, jolloin en ehtisi nähdä omaa sukuani ollenkaan. Toki voisin jotain ruokaa tehdä.

Mutta missä vaiheessa tuo järkkäämisvastuu siirtyy? Ymmärtäisin, jos olisin itse kutsunut miehen suvun joulun viettoon. Silloin se totta kai olisi minun vastuullani.

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Silloinhan se on teidän yhteinen jos teillä ei ole avioehtoa.

Eipä pidä paikkaansa tuo väite. Aviopuolisoilla voi olla ja on ihan omaakin omaisuutta.

Vierailija
42/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte täällä vääntää näistä?

Puhu sen ukkosi kanssa, jos ette yhteisymmärrykseen pääse,  niin kantapäät vastakkain, lusikat jakoon ja menoksi. Täytyy vielä todeta, että teit typerän valinnan kun moisen moukan mieheksi otit, mutta tyhmästä päästä kärsii, sehän on selvä.

Toki joulu on vain kerran vuodessa, että kannattaako 1-2 päivän takia rikkoa muuten hyvää(?) suhdetta? Tarkoitan siis myös, että mieskin voisi joustaa periaatteissaan. Ei se joulu nyt maailman tärkein asia ole. Toisilla se voi kulua jopa töissä ja silti hengissä ollaan joulun jälkeenkin.

Onko suhde hyvä kun toinen sanelee miten eletään jouluna? Oletettavasti myös joulun jälkeen ja ennen joulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte täällä vääntää näistä?

Puhu sen ukkosi kanssa, jos ette yhteisymmärrykseen pääse,  niin kantapäät vastakkain, lusikat jakoon ja menoksi. Täytyy vielä todeta, että teit typerän valinnan kun moisen moukan mieheksi otit, mutta tyhmästä päästä kärsii, sehän on selvä.

Toki joulu on vain kerran vuodessa, että kannattaako 1-2 päivän takia rikkoa muuten hyvää(?) suhdetta? Tarkoitan siis myös, että mieskin voisi joustaa periaatteissaan. Ei se joulu nyt maailman tärkein asia ole. Toisilla se voi kulua jopa töissä ja silti hengissä ollaan joulun jälkeenkin.

Onko suhde hyvä kun toinen sanelee miten eletään jouluna? Oletettavasti myös joulun jälkeen ja ennen joulua.

Vain ap tietää sen.

Vierailija
44/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä suomalaista naista vaivaa? Jos haluan viettää joulun omien vanhempieni kanssa, niin sitten vietän, sanoi mies siihen mitä tahansa. Tai jos mies haluaa olla jouluna yksin mökillä, niin siinäpä on, oma valintansa, en ryhdy syyttelemään ja riitelemään.

Olennaista on se, että tajuaa ajoissa kertoa, miten aikoo joulunsa viettää, jotta ei synny oletusta, että tänäkin jouluna on taas samanlaista kuin ennen.

Vierailija
45/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Avioliittolaki on vahvasti toista mieltä. Sen mukaan aviopuolisoiden omaisuus on avioliitossa ihan omaa, ei yhteistä, ellei sitä ole yhdessä hankittu.

Vierailija
46/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tekisi mitään toisen omistamalla mökillä, en ainakaan ellen olisi avioliitossa omistajan kanssa ilman avioehtoa. Mitä sitä itsensä turhaan piian asemaan laittaa.

Vierailija
47/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toivottavasti et ole naimisissa, jos tiedät avioliitosta näin vähän.

Vierailija
48/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan tekisi mitään, nauttisin vaan "tunnelmasta" lapsijoulun ansiosta. Tuo viimeinen siis sarkasmia.

Vierailija
49/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi mukaan kolhoosimökkitouhuun. Noi on aina vaikeita, kun suvun käyttämä mökki siirtyy toisen nimiin.

Vierastaisin ajatusta, että mieheni mökillä, mikä käytännössä on meidän ja tulevan Perheemme, anoppi järjestelisi joulun.

Joo en olisi mukana touhussa, viettäisin oman joulun.

Vierailija
50/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko ap, että miehen äidin taakka sinua oikeasti rassaa vähääkään, ainoastaan ajattelet, että ehkä sinua voitaisiin sitten syyttää, kun hän teki kaiken yksin, eli oma perseesi sullakin tässä vain on mielessä. Ettei sua syytetä. Eikä siinä ole mitään pahaa, ei syyttäminen olekaan oikeutettua, mutta ettet koita esiintyä muka muista tässä välittävänä. Et sitä ole, eikä sun tarttekaan.

Vierailija
51/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmmärrä, mikso aviopari on viettänyt aikaisemmin joulun erillään. Enkä mä ymmärrä, miksi ap suunnittelee laittavansa pedit miehen sukulaisille. Jos sukulaiset tulevat autolla jollekin mökille, niin sukulaiset pakkaavat omat lakanat mukaan.

Ap voisi sopia miehen äidin ja muiden paikalle tulevien kanssa, kuka tekee mitä. Jokainen osallistuu järjestelyihin jotenkin joko siivoamalla tai laittamalla ruokaa.

Vierailija
52/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten sen mökin kunnossa pito? Teetkö sisustamista, siivoamista, pihan laittoa jne? Vai anoppi?

Vierailija
53/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi mukaan kolhoosimökkitouhuun. Noi on aina vaikeita, kun suvun käyttämä mökki siirtyy toisen nimiin.

Vierastaisin ajatusta, että mieheni mökillä, mikä käytännössä on meidän ja tulevan Perheemme, anoppi järjestelisi joulun.

Superankea ja sopeutumiskyvytön puoliso, kuka hullu tuolaista sen jälkeen katselisi?

Vierailija
54/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pohdin vähän omaa rooliani tuossa joulun vietossa. Miehen äiti meinaa järjestää ruoat ja aikaisemmin on myös siivonnut. Mökki on nyt meillä (tai siis miehelläni), joten minusta tuntuu, että minun pitäisi järjestää paikat kuntoon. Olenhan uusi "emäntä". "

Tulepa tänne 2010 -luvulle. Täällä meinaan ihan se isäntä itse voi jynssätä mökin ja kestitä sukulaisensa. Ei ole enää naisen tehtävä toimia kotitalouspalvelijana.

Vierailija
55/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jospa siitä vaikka puhuisitte ääneen. Kysyt mieheltä, joka juttelee perheensä kanssa. Olettaen, että et ole vielä kovin läheinen perheen kanssa, että voisit itse suoraan kysyä

Yritettiin puhua. Tuli riita jo siitä, että olisin halunnut olla omien vanhempieni kanssa. Mies sanoi, että äiti kyllä järkkää kaiken..

No sitten se järkkää. Ongelma ratkaistu.

...No, ainakin tuolta osin. Tuo kuvio tulee tuottamaan ajan saatossa ongelmia. Mökki on siis miehesi virallisesti, mutta eiköhän sitä itsestään selvästi pidetä koko suvun paikkana, jonne on oikeus tulla ja mennä niin kuin haluaa. Kiinteistöveron vaan maksaa miehesi.

Asia voi toki olla ihan ok, ei siinä mitä. Mutta jos yhtään tuntuu, ettei kyseinen järjestely kiinnosta, niin vielä lienee aikaa tehdä omat ratkaisunsa?

Tämä minuakin mietityttää ja ärsyttää. Mökki on miehen, mutta sitä käytetään melkein kuin ennenkin. Tai ainakin vanhemmat kulkee siellä omilla oikeuksillaan, tai miehen suostumuksella. Eikä minulla ole siihen mitään sanomista. Enhän minä sitä omista eikä minulla ole siihen tunnesidettä.

Ap

Olin vastaavassa tilanteessa. Ex-miehellä oli mökki, jota suku käytti yhä omanaan. Jopa miehen isän uusi puoliso remontteerasi sitä oman mielensä mukaan! =D No, minullekaan ei ollut siihen tunnesidettä enkä koskaan kokenut olevani siellä "kotonani" koska milloin tahansa sinne saattoi pälähtää kuka tahansa miehen sukulainen eikä mies saanut sanottua vastaan joten otin siellä sitten vieraan epäaktiivisen roolin. Tein tietysti puita, laitoin ruokaa jne. mutta vain omaan käyttöömme kuten tekisin vuokramökillä.

Vierailija
56/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostuisi. Sanoisin, että kun kerran mökillä on miehen suku, minä menen omille vanhemmilleni. Sitten kun mies haluaa viettää joulun kanssani, vietämme joulun keskenämme. Kahdestaan.

Tuohon sukujouluhelvettiin en suostuisi.

Vierailija
57/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eipä pidä paikkaansa tuo väite. Aviopuolisoilla voi olla ja on ihan omaakin omaisuutta.

Juuri näin. Mutta ilman avioehtoa eron tullen varakkaampi joutuu antamaan tasinkoa sille , jolla on vähemmän omaisuutta. Toki tässä tilanteessa näillä on se avioehto.

Vierailija
58/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Superankea ja sopeutumiskyvytön puoliso, kuka hullu tuolaista sen jälkeen katselisi?

Eikö näitä ovimattoja ole jo ihan tarpeeksi tälläkin palstalla?

Vierailija
59/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko ap, että miehen äidin taakka sinua oikeasti rassaa vähääkään, ainoastaan ajattelet, että ehkä sinua voitaisiin sitten syyttää, kun hän teki kaiken yksin, eli oma perseesi sullakin tässä vain on mielessä. Ettei sua syytetä. Eikä siinä ole mitään pahaa, ei syyttäminen olekaan oikeutettua, mutta ettet koita esiintyä muka muista tässä välittävänä. Et sitä ole, eikä sun tarttekaan.[/quote

Mitä helvettiä nyt taas? Miksei mökin omistaja, ap:n mies auta omaa äitiään sen taakan kanssa???

Vierailija
60/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua sitten aina jaksaa ihmetyttää miten ihmiset ajautuu tämmösiin tilanteisiin ja suhteisiin. Ihan outoa. Ollaan mukamas naimisissa ja joulut vietetään erikseen, kaikki on erillistä, ei keskustella, toinen vaan sanelee sääntöjä ja toinen alistuu tai jupisee selän takana...en ymmärrä miksi kukaan on tällaisissa suhteissa.

Porvoolaisissa parisuhteissa taru on todellisuutta ihmeellisempää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi