Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu miehen perimässä sukumökissä, mikä on minun roolini? Milloin vastuu järjestelyistä siirtyy?

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme kolmikymppinen pariskunta, jolla ei vielä ole lapsia. Miehen perhe (vanhemmat + sisarukset perheineen) ovat aina viettäneet joulun perheen mökissä, joka on muutama vuosi sitten siirretty miehen omistukseen. Tähän mennessä olemme viettäneet aaton erillämme, kun minä olen ollut omien sukulaisteni kanssa. Tänä vuonna aatto on ilmeisesti "pakko" viettää miehen perheen kanssa tai mies vetää ison palkokasvin nenäänsä.

Pohdin vähän omaa rooliani tuossa joulun vietossa. Miehen äiti meinaa järjestää ruoat ja aikaisemmin on myös siivonnut. Mökki on nyt meillä (tai siis miehelläni), joten minusta tuntuu, että minun pitäisi järjestää paikat kuntoon. Olenhan uusi "emäntä". Eli pitäisi ajaa nyt viikolla töiden jälkeen tuolle mökille ja laittaa miehen suvulle nukkumapaikat valmiiksi ja raivata meidän kamat pois makuutiloista sekä jynssätä paikat. Hölmöltä tuntuu, että miehen äiti laittaa edelleen kaikki ruoat. Tästä ei ole nyt puhuttu, mutta onko se nyt minun tehtäväni? Pitäisi kysyä mieheltä, mutta aiheesta tuli jo kamala riita, kun sanon, ettei minua kiinnosta järkätä joulua hänen suvulleen, jolloin en ehtisi nähdä omaa sukuani ollenkaan. Toki voisin jotain ruokaa tehdä.

Mutta missä vaiheessa tuo järkkäämisvastuu siirtyy? Ymmärtäisin, jos olisin itse kutsunut miehen suvun joulun viettoon. Silloin se totta kai olisi minun vastuullani.

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmmärrä, mikso aviopari on viettänyt aikaisemmin joulun erillään. Enkä mä ymmärrä, miksi ap suunnittelee laittavansa pedit miehen sukulaisille. Jos sukulaiset tulevat autolla jollekin mökille, niin sukulaiset pakkaavat omat lakanat mukaan.

Ap voisi sopia miehen äidin ja muiden paikalle tulevien kanssa, kuka tekee mitä. Jokainen osallistuu järjestelyihin jotenkin joko siivoamalla tai laittamalla ruokaa.

Miksi ei viettäisi? Jos kumpikin haluaa viettää joulun omien vanhempien kanssa eikä lapsiakaan ole, niin miksi ei voi kumpikin tehdä miten tykkää. Mekin tehdään niin, koska kumpikaan ei halua toisen vanhemmille.

Miehen mielestä joulu kaupungin keskustassa on parasta, kun on menoa ja valoja ja voi lähtä vaikka baariin ja minä haluan vanhemmilleni Lappiin hiljaisuuteen ja pimeään. Kummallekin oma suku ja sisarusten lapset on hirveän tärkeitä. Lopputuloksena ollaan 1 joulu vittuunnuttu kotona, kun kummastakaan ei tuntunut joululta kahdestaan siellä 37 neliön kerrostalokaksiossa, jossa on niin pieni keittiö, että syötiin sohvalla kun kinkku ja muut ruuat vei ruokapöydästä kaiken tilan eikä saatu edes kuusta mihinkään. Oli ihan peruslauantai, vähän vaan enemmän perseestä.

Ollaan sen jälkeen ihan yhteisymmärryksessä päätetty, että jos ei muuta sovita oletus on, että joulut vietetään siellä missä kummallakin on kivaa ja mietitään homma uusiksi, jos joskus saadaan lapsia ja isompi koti.

Vierailija
62/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten sen mökin kunnossa pito? Teetkö sisustamista, siivoamista, pihan laittoa jne? Vai anoppi?

Tuikkukuppien siirtely ja kukkien istutus eivät ole mökin kunnossapitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten sen mökin kunnossa pito? Teetkö sisustamista, siivoamista, pihan laittoa jne? Vai anoppi?

Tuikkukuppien siirtely ja kukkien istutus eivät ole mökin kunnossapitoa. 

Niin? Sanoinko, että olisi? Kyllä siellä pian on paikat rempallaan ja pihassa viidakko, jos kukaan ei tee mitään.

Vierailija
64/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies sai ennakkoperintönä vanhempiensa mökin, kun vanhemmat eivät enää jaksaneet ylläpitää sitä.

Alusta alkaen oli selvää, että se on meidän mökki j yhdessä remontoimme ja sisutimme oman näköiseksi.

Ja vierailuista sovitaan etukäteen.

Vierailija
65/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa taakkaa kantaakseen. Sano, ettet suostu ellei tee ruuista ja siivouksista osaansa. Ei kannata raataa nykymiehen vuoksi.

Oikein!!

Vierailija
66/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinne kutsuttuna vieraana. Se on miehesi sukujoulu, jos mies kerta haluaa olla lapsuudenperheen kanssa.

Noin suurella porukalla ehtivät kyllä hyvin tehdä siivouksen, laittaa nukkumapaikat ja valmistaa ruuan ja laittaa joulukoristelut.

Ajoita menosi juuri ennen H-hetkeä eli vähän ennen jouluateriaa ja hyvä kirja ja muuta tekemistä mukaan, sillä saattaa olla ettei mökillä voi surffailla netissä tai mammapalstalla, jos netti ei toimi. Tietysti voit tallentaa joitakin juttuja kännykälle ja voit lukea niitä ja nauti vieraanvaraisuudesta.

Vierailija
67/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sun pitäisi auttaa?

Ja miksi anoppi ja appi ei jaksaisi tehdä joulua, ihan siinä missä vanhempasi, kun kerroit aikaisempina vuosina viettäneesi joulut miehesi kanssa lapsuuden kodissasi?

Vierailija
68/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi anoppi ja appi ei jaksaisi tehdä joulua, ihan siinä missä vanhempasi, kun kerroit aikaisempina vuosina viettäneesi joulut miehesi kanssa lapsuuden kodissasi?

Varmasti jaksaa, en sitä epäile. Mielestäni on vaan hölmöä odottaa passaamista. Aiemmin minä olen viettänyt aaton vanhemmillani ja mies perheensä kanssa kotonaan.

Meillä kotona ruoanlaittoon ja muihin valmisteluihin osallistuu äitini lisäksi myös minä ja sisareni. Miehen perheessä äiti vastaa käytännössä kaikista järjestelyistä. Meillä joulu on myös vaatimattomampi, mikä ei minua haittaa. Veljen ja sisaren perhe tuo ehkä savulohen ja pullon viiniä.

Ap

Vierailija
69/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luit väärin.

Vierailija
70/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, mitä siellä perintö- tai kauppakirjassa on lukenut, oletko mökin "emäntä" vai et, sillä usein siellä on ehto, jo verotuksellista syistä, vanhemmilla olevan elinikäinen käyttöoikeus.

Yleensä vanhat ihmiset haluavat varmistaa, että mökki pysyy kunnossa heidän elinikänsä ja saattavat laittaa tuon ehdon, jos kunnossapidossa on ongelmia, kun yleensä mökin kunnossapidossa paljon työtä, eikä se hoidu pelkästään auringon otolla.

Vierailija
71/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä, mitä siellä perintö- tai kauppakirjassa on lukenut, oletko mökin "emäntä" vai et, sillä usein siellä on ehto, jo verotuksellista syistä, vanhemmilla olevan elinikäinen käyttöoikeus.

Yleensä vanhat ihmiset haluavat varmistaa, että mökki pysyy kunnossa heidän elinikänsä ja saattavat laittaa tuon ehdon, jos kunnossapidossa on ongelmia, kun yleensä mökin kunnossapidossa paljon työtä, eikä se hoidu pelkästään auringon otolla.

Ei kai noissa virallisissa papereissa mitään mainintoja emännistä ole, jos tällä "emännällä" ei ole osuutta mökistä? Ei oltu silloin vielä naimisissa, kun mökki siirtyi miehelle.

Ap

Vierailija
72/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintö voi tulla muiltakin kuin vanhemmilta.

Vierailija
73/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte täällä vääntää näistä?

Puhu sen ukkosi kanssa, jos ette yhteisymmärrykseen pääse,  niin kantapäät vastakkain, lusikat jakoon ja menoksi. Täytyy vielä todeta, että teit typerän valinnan kun moisen moukan mieheksi otit, mutta tyhmästä päästä kärsii, sehän on selvä.

Toki joulu on vain kerran vuodessa, että kannattaako 1-2 päivän takia rikkoa muuten hyvää(?) suhdetta? Tarkoitan siis myös, että mieskin voisi joustaa periaatteissaan. Ei se joulu nyt maailman tärkein asia ole. Toisilla se voi kulua jopa töissä ja silti hengissä ollaan joulun jälkeenkin.

No jos totta olisi ja noin mies olisi lapsellinen, niin sinäkö ajattelet, että hän muissa asioissa käyttäytyisi kuin aikuinen ihminen.

Vierailija
74/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vietä joulu omien sukulaistesi kanssa. Vaikka tulisi riitaa, niin miksi sinun pitäisi olla se joka tekee mitä mies haluaa?

Vierailija
75/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko ap, että miehen äidin taakka sinua oikeasti rassaa vähääkään, ainoastaan ajattelet, että ehkä sinua voitaisiin sitten syyttää, kun hän teki kaiken yksin, eli oma perseesi sullakin tässä vain on mielessä. Ettei sua syytetä. Eikä siinä ole mitään pahaa, ei syyttäminen olekaan oikeutettua, mutta ettet koita esiintyä muka muista tässä välittävänä. Et sitä ole, eikä sun tarttekaan.[/quote

Mitä helvettiä nyt taas? Miksei mökin omistaja, ap:n mies auta omaa äitiään sen taakan kanssa???

Minä taas vaimona, miniänä ja kälynä ilkeäisi mennä suvunjouluun mitään tekemä tai olla mukana suunnittelemassa.

Oman vanhempani ovat kuolleet ja vuoron perään vietetään mummolassa joulu tai he ovat meillä, niin eipä olisi tullut mieleen olla auttamatta vanhaa anoppia, kun hänen vuoronsa on järjestää joulu.

Ja luulen, että juuri siitä syystä, minulla on hyvin lämpimät ja läheiset välit ja anoppi on kuin oma äitini ja autetaan puolin ja toisin ja isovanhemmat ovat rakkaat lapsille.

Toisin kuin mieheni veljen perheelle, sillä käly on aina anopin kanssa tukkanuottasilla, jopa joululahjoista, kun kun anopin miniälle ei kelpaa mikään ja anoppi kertoi laittaneet rahahanat kiinni, juuri miniän käytöksen vuoksi. Yleensä käly mököttää kotonaan, kun ei synny edes vanhempiensa kanssa ja miehen veli lapsineen osallistuu sukujouluun.

Ja mistä tämä uusi ilmiö, että naiset ovat joulussa vapaamatkustajia, eivät hakua laittaa tikkua ristiin, ei edes lasten takia.

Vierailija
76/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joululla teille joku erityinen uskonnollinen tms. merkitys? Jos on, niin miksi se on aktivoitunut vasta tänä vuonna? Minä en nimittäin pysty ymmärtämään, miksi lapseton pariskunta ei voisi viettää paria-kolmea päivää erikseen. Mies suuttuu? Käykö väkivaltaiseksi? Jos kyllä, niin ymmärrät varmaan, että on parempi lähteä suhteesta. Jos ei, niin mitä sitten? Jos hän suuttuu siitä, ettet tottele hänen epätasa-arvoista ja epäoikeudenmukaista vaatimustaan, niin anna suuttua ja kiukutella itsekseen.

Vierailija
77/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko ap, että miehen äidin taakka sinua oikeasti rassaa vähääkään, ainoastaan ajattelet, että ehkä sinua voitaisiin sitten syyttää, kun hän teki kaiken yksin, eli oma perseesi sullakin tässä vain on mielessä. Ettei sua syytetä. Eikä siinä ole mitään pahaa, ei syyttäminen olekaan oikeutettua, mutta ettet koita esiintyä muka muista tässä välittävänä. Et sitä ole, eikä sun tarttekaan.[/quote

Mitä helvettiä nyt taas? Miksei mökin omistaja, ap:n mies auta omaa äitiään sen taakan kanssa???

Minä taas vaimona, miniänä ja kälynä ilkeäisi mennä suvunjouluun mitään tekemä tai olla mukana suunnittelemassa.

Oman vanhempani ovat kuolleet ja vuoron perään vietetään mummolassa joulu tai he ovat meillä, niin eipä olisi tullut mieleen olla auttamatta vanhaa anoppia, kun hänen vuoronsa on järjestää joulu.

Ja luulen, että juuri siitä syystä, minulla on hyvin lämpimät ja läheiset välit ja anoppi on kuin oma äitini ja autetaan puolin ja toisin ja isovanhemmat ovat rakkaat lapsille.

Toisin kuin mieheni veljen perheelle, sillä käly on aina anopin kanssa tukkanuottasilla, jopa joululahjoista, kun kun anopin miniälle ei kelpaa mikään ja anoppi kertoi laittaneet rahahanat kiinni, juuri miniän käytöksen vuoksi. Yleensä käly mököttää kotonaan, kun ei synny edes vanhempiensa kanssa ja miehen veli lapsineen osallistuu sukujouluun.

Ja mistä tämä uusi ilmiö, että naiset ovat joulussa vapaamatkustajia, eivät hakua laittaa tikkua ristiin, ei edes lasten takia.

Musta tämä ei ollut pointti, vaan se, että taas (!) keskustelussa ohitetaan kokonaan miehet: puolisot, isät, pojat, veljet, joilta joulunlaittoa pitäisi peräänkuuluttaa ihan samalla tavoin kuin naisväeltä, jos sellainen kerran on tavoitteena. Vai onko tämä tosiaan edelleen vain naisen homma? Jos on, en ihmettele, että niin moni kieltäytyy. Vuosi 2018; lastenkin on hyvä oppia, ettei ole asioita, jotka vain äiti voi hoitaa.

Vierailija
78/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tämä ei ollut pointti, vaan se, että taas (!) keskustelussa ohitetaan kokonaan miehet: puolisot, isät, pojat, veljet, joilta joulunlaittoa pitäisi peräänkuuluttaa ihan samalla tavoin kuin naisväeltä, jos sellainen kerran on tavoitteena. Vai onko tämä tosiaan edelleen vain naisen homma? Jos on, en ihmettele, että niin moni kieltäytyy. Vuosi 2018; lastenkin on hyvä oppia, ettei ole asioita, jotka vain äiti voi hoitaa.

Näin juuri naiset, jos ette itsenne, niin tyttärienne takia pitäkää puolenne. Ei ole naisten homma yksin tehdä kaikkea. Teette sen verran kuin miehetkin tekevät.

Erikseen on kotirouvat, mutta työssäkäyvät äidit eivät ole kodista yhtään enempää vastuussa kuin isätkään.

Vierailija
79/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joululla teille joku erityinen uskonnollinen tms. merkitys? Jos on, niin miksi se on aktivoitunut vasta tänä vuonna? Minä en nimittäin pysty ymmärtämään, miksi lapseton pariskunta ei voisi viettää paria-kolmea päivää erikseen. Mies suuttuu? Käykö väkivaltaiseksi? Jos kyllä, niin ymmärrät varmaan, että on parempi lähteä suhteesta. Jos ei, niin mitä sitten? Jos hän suuttuu siitä, ettet tottele hänen epätasa-arvoista ja epäoikeudenmukaista vaatimustaan, niin anna suuttua ja kiukutella itsekseen.

Joululla ei ole meille kummallekaan uskonnollista merkitystä. Olemme siis aiemmin viettäneet joulut erillään, mutta nyt olemme naimisissa, joten miehen mielestä joulu tulee olla yhdessä. Ei hän väkivaltaiseksi muutu tai mitään sellaista. On vaan sitä mieltä, ettei tällainen teinimeno(?) eli joulut erillään voi jatkua..

Eikä siinä mitään, jouluillallinen on kiva nauttia miehen perheen kanssa. Mutta ahdistaa se, että sukulaiset tulevat mökille kolmeksi yöksi. Introverttinä en jaksaisi sukujoulua niin pitkään, vaikka kaikki toki mukavia ovat. Mies ei tätä ymmärrä, sillä tottakai hänen oma perheensä on hänelle läheisempi kuin minulle ja voi ottaa rennommin.

Vierailija
80/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri nyt pitää joulu viettää yhdessä kun kerta olette aiemmin sen viettäneet erillään? Vai onko tämä ensimmäinen joulu avioparina? Miksi et voi olla yhtä päivää mökillä ja toisena päivänä vanhemmillasi? Vai pitääkö sinun ehdottomasti olla kaikki joulupäivät mökillä? Miten sitten ensi vuonna, oletteko koko joulupäivät sinun vanhempiesi luona? Veikkaanpa ettei koska miehen perustelu "lapsille joulu tärkeämpi", niin ei tähän vuorotteluun suostu. Itse tekisin niin että menisin päiväksi käymään mökillä. Mies hoitaa järjestelyt ja ilmoittaa kyllä tai oikeastaan kysyy sinua apuun tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi