Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu miehen perimässä sukumökissä, mikä on minun roolini? Milloin vastuu järjestelyistä siirtyy?

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme kolmikymppinen pariskunta, jolla ei vielä ole lapsia. Miehen perhe (vanhemmat + sisarukset perheineen) ovat aina viettäneet joulun perheen mökissä, joka on muutama vuosi sitten siirretty miehen omistukseen. Tähän mennessä olemme viettäneet aaton erillämme, kun minä olen ollut omien sukulaisteni kanssa. Tänä vuonna aatto on ilmeisesti "pakko" viettää miehen perheen kanssa tai mies vetää ison palkokasvin nenäänsä.

Pohdin vähän omaa rooliani tuossa joulun vietossa. Miehen äiti meinaa järjestää ruoat ja aikaisemmin on myös siivonnut. Mökki on nyt meillä (tai siis miehelläni), joten minusta tuntuu, että minun pitäisi järjestää paikat kuntoon. Olenhan uusi "emäntä". Eli pitäisi ajaa nyt viikolla töiden jälkeen tuolle mökille ja laittaa miehen suvulle nukkumapaikat valmiiksi ja raivata meidän kamat pois makuutiloista sekä jynssätä paikat. Hölmöltä tuntuu, että miehen äiti laittaa edelleen kaikki ruoat. Tästä ei ole nyt puhuttu, mutta onko se nyt minun tehtäväni? Pitäisi kysyä mieheltä, mutta aiheesta tuli jo kamala riita, kun sanon, ettei minua kiinnosta järkätä joulua hänen suvulleen, jolloin en ehtisi nähdä omaa sukuani ollenkaan. Toki voisin jotain ruokaa tehdä.

Mutta missä vaiheessa tuo järkkäämisvastuu siirtyy? Ymmärtäisin, jos olisin itse kutsunut miehen suvun joulun viettoon. Silloin se totta kai olisi minun vastuullani.

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jospa siitä vaikka puhuisitte ääneen. Kysyt mieheltä, joka juttelee perheensä kanssa. Olettaen, että et ole vielä kovin läheinen perheen kanssa, että voisit itse suoraan kysyä

Yritettiin puhua. Tuli riita jo siitä, että olisin halunnut olla omien vanhempieni kanssa. Mies sanoi, että äiti kyllä järkkää kaiken..

No sitten se järkkää. Ongelma ratkaistu.

...No, ainakin tuolta osin. Tuo kuvio tulee tuottamaan ajan saatossa ongelmia. Mökki on siis miehesi virallisesti, mutta eiköhän sitä itsestään selvästi pidetä koko suvun paikkana, jonne on oikeus tulla ja mennä niin kuin haluaa. Kiinteistöveron vaan maksaa miehesi.

Asia voi toki olla ihan ok, ei siinä mitä. Mutta jos yhtään tuntuu, ettei kyseinen järjestely kiinnosta, niin vielä lienee aikaa tehdä omat ratkaisunsa?

Vierailija
22/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jospa siitä vaikka puhuisitte ääneen. Kysyt mieheltä, joka juttelee perheensä kanssa. Olettaen, että et ole vielä kovin läheinen perheen kanssa, että voisit itse suoraan kysyä

Yritettiin puhua. Tuli riita jo siitä, että olisin halunnut olla omien vanhempieni kanssa. Mies sanoi, että äiti kyllä järkkää kaiken..

Voiko sun vanhemmat tulla sinne mökille myös?

No sitä mies ehdotti myös, mutta tuskin tahtovat tulla. Ja tällöin porukka kasvaisi. Meidän vanhemmat tulevat hyvin toimeen, mutta en ehkä joulua laittaisi viettämään yhdessä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellainen suhde tälläkertaa veikkaan että tästä ei loppupelissä jää kummallekkaan kovin hyviä muistoja

Vierailija
24/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...No, ainakin tuolta osin. Tuo kuvio tulee tuottamaan ajan saatossa ongelmia. Mökki on siis miehesi virallisesti, mutta eiköhän sitä itsestään selvästi pidetä koko suvun paikkana, jonne on oikeus tulla ja mennä niin kuin haluaa. Kiinteistöveron vaan maksaa miehesi.

Asia voi toki olla ihan ok, ei siinä mitä. Mutta jos yhtään tuntuu, ettei kyseinen järjestely kiinnosta, niin vielä lienee aikaa tehdä omat ratkaisunsa?

Mies järkkää = miehen äiti järkkää. Joillakin miehillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä esim. joulun järjestäminen isommalle porukalle vaatii. Ihan kevyesti voi olettaa vielä seuraavat 20 vuotta, että äiti järkkää. Ja äitihän yrittää vaikka hautaan asti, että lapsikaiset saa ihanan joulun mökillä.

Vierailija
25/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niin että pitää tehdä jotakin jollain tietyllä tavalla, koska anoppikin on aina tehnyt? Hahaha :D

Ihan voit pistää tuon poikki ja luoda omat tapasi, tai sitten vaan teet niin kuin edeltäjällä on ollut tapana. Valintahan on sinun, ei se mikään automaatio ole.

Vierailija
26/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kymmenen vuotta menette tuota säätöä ja riitaa kumman suvun luona ollaan ja sitten teille tulee vaikka ero ja toinen vanhemmistasi kuolee niin siinä kohtaa ap tiedät miten asioiden olisi pitänyt mennä.

Vierailija
27/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soittaisin eläkeikäiselle anopikkaalle ja tarjoutuisin avuksi, ihan vain siksi, että on h....vetin raskasta yksin järjestää isoa sukujoulua.

Miehelle ilmoittaisin, että osan joulusta vietän kyllä omien sukulaisten kanssa.

Joulun jälkeen miettisin tarkkaan mikä tuossa miehessä on rakastettavaa, elänkö tuollaisessa 50-luvun suhteessa 2020-luvulla, haluanko ehkä lapsia, kotia, mökkiä yksin hoidettavaksi ja muuttua vuosi kymmenien aikana katkeraksi martyyriksi vai olisiko elämällä tarjota jotain parempaa.

Vierailija
28/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt herranen aika taivu tuollaiseen epärationaaliseen painostukseen! Sano, että joulu vietetään joko molempien sukujen luona, molemmat erikseen omien sukujensa luona tai sitten seuraava joulu kokonaan sinun sukusi luona. Jos suuttuu, niin anna suuttua. Älä anna jyrätä itseäsi![/quote]

Tästä puuttui se vaihtoehto, että pariskunta viettää ensi vuonna jouluaaton kahdestaan joko kotona tai mökillä.

Vierailija
29/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä jos keskustelisitte näistä asioista keskenänne?

Vierailija
30/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä onkin onnellisen parisuhteen peruspilarit kauniisti kasassa....

Vierailija
31/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Silloinhan se on teidän yhteinen jos teillä ei ole avioehtoa.

Vierailija
32/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte täällä vääntää näistä?

Puhu sen ukkosi kanssa, jos ette yhteisymmärrykseen pääse,  niin kantapäät vastakkain, lusikat jakoon ja menoksi. Täytyy vielä todeta, että teit typerän valinnan kun moisen moukan mieheksi otit, mutta tyhmästä päästä kärsii, sehän on selvä.

Vierailija
33/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaa ja aikaa, ei ole. Ap on jo naimisissa

Vierailija
34/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos keskustelisitte näistä asioista keskenänne?

Hui hai, ja sitten jäisi tämäkin typerä provo avaamatta!

Vierailija
35/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä minuakin mietityttää ja ärsyttää. Mökki on miehen, mutta sitä käytetään melkein kuin ennenkin. Tai ainakin vanhemmat kulkee siellä omilla oikeuksillaan, tai miehen suostumuksella. Eikä minulla ole siihen mitään sanomista. Enhän minä sitä omista eikä minulla ole siihen tunnesidettä.

Ap

Vierailija
36/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte täällä vääntää näistä?

Puhu sen ukkosi kanssa, jos ette yhteisymmärrykseen pääse,  niin kantapäät vastakkain, lusikat jakoon ja menoksi. Täytyy vielä todeta, että teit typerän valinnan kun moisen moukan mieheksi otit, mutta tyhmästä päästä kärsii, sehän on selvä.

Toki joulu on vain kerran vuodessa, että kannattaako 1-2 päivän takia rikkoa muuten hyvää(?) suhdetta? Tarkoitan siis myös, että mieskin voisi joustaa periaatteissaan. Ei se joulu nyt maailman tärkein asia ole. Toisilla se voi kulua jopa töissä ja silti hengissä ollaan joulun jälkeenkin.

Vierailija
37/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammojen sikamieskommenteillako asia ratkeaa? Vai keskustelemalla asianomaisten kanssa?

Kiva miesvihasatu. 

Vierailija
38/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Silloinhan se on teidän yhteinen jos teillä ei ole avioehtoa.

On meillä avioehto. Mielestäni fiksua laatia sellainen, jos jompi kumpi tai molemmat perimässä jotakin.

Vierailija
39/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sitten aina jaksaa ihmetyttää miten ihmiset ajautuu tämmösiin tilanteisiin ja suhteisiin. Ihan outoa. Ollaan mukamas naimisissa ja joulut vietetään erikseen, kaikki on erillistä, ei keskustella, toinen vaan sanelee sääntöjä ja toinen alistuu tai jupisee selän takana...en ymmärrä miksi kukaan on tällaisissa suhteissa.

Vierailija
40/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nyt on selvää se, kuka siivoaa ja tekee kaiken joulun eteen.

Mutta muuten teillä taitaa olla aika paljon keskusteltavaa.

Jos mies ei hyväksy että vietätte joulunne erillänne, niin aiotteko vuorovuosina olla sinun sukusi ja hänen sukunsa kanssa? Missä vaiheessa on aika ryhtyä viettämään omia joulujanne vai aiotteko olla toisten ruokittavina ja passattavina siihen asti kunnes vanhukset kuolee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi