Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu miehen perimässä sukumökissä, mikä on minun roolini? Milloin vastuu järjestelyistä siirtyy?

Vierailija
18.12.2018 |

Olemme kolmikymppinen pariskunta, jolla ei vielä ole lapsia. Miehen perhe (vanhemmat + sisarukset perheineen) ovat aina viettäneet joulun perheen mökissä, joka on muutama vuosi sitten siirretty miehen omistukseen. Tähän mennessä olemme viettäneet aaton erillämme, kun minä olen ollut omien sukulaisteni kanssa. Tänä vuonna aatto on ilmeisesti "pakko" viettää miehen perheen kanssa tai mies vetää ison palkokasvin nenäänsä.

Pohdin vähän omaa rooliani tuossa joulun vietossa. Miehen äiti meinaa järjestää ruoat ja aikaisemmin on myös siivonnut. Mökki on nyt meillä (tai siis miehelläni), joten minusta tuntuu, että minun pitäisi järjestää paikat kuntoon. Olenhan uusi "emäntä". Eli pitäisi ajaa nyt viikolla töiden jälkeen tuolle mökille ja laittaa miehen suvulle nukkumapaikat valmiiksi ja raivata meidän kamat pois makuutiloista sekä jynssätä paikat. Hölmöltä tuntuu, että miehen äiti laittaa edelleen kaikki ruoat. Tästä ei ole nyt puhuttu, mutta onko se nyt minun tehtäväni? Pitäisi kysyä mieheltä, mutta aiheesta tuli jo kamala riita, kun sanon, ettei minua kiinnosta järkätä joulua hänen suvulleen, jolloin en ehtisi nähdä omaa sukuani ollenkaan. Toki voisin jotain ruokaa tehdä.

Mutta missä vaiheessa tuo järkkäämisvastuu siirtyy? Ymmärtäisin, jos olisin itse kutsunut miehen suvun joulun viettoon. Silloin se totta kai olisi minun vastuullani.

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu järjestelyistä siirtyy sinnulle tismalleen siinä vaiheessa, kun alat toomia kutsujana. Nyt kun kutsujana toimii miehesi, hän järjestää järjestelyt siivoamisineen ja ruokineen juuri niin kuin parhaaksi näkee, joko siivoaa itse, tai palkkaa tai pyytää siihen jonkun. Tämä joku voi heidän yhteisellä sopimusellaan olla hänen äitinsä tai siskonsa tai joku ihan muu.

Vierailija
2/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat nyt itse itsellesi tehtävän, josta tulet seuraavina jouluina rutisemaan sen epäoikeudenmukaisuutta. Miksi? Miksi on pakko viettää joulu juuri miehesi sanelemalla tavalla?

Jos kuitenkin päädyt viettämään sukujoulua miehesi suvun kanssa, niin eikö päävastuu sen järjestelyistä ole miehellä, toki niin, että autat häntä jos hän pyytää? Et ole velvollinen tekemään mitään vain sukupuolesi perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa siitä vaikka puhuisitte ääneen. Kysyt mieheltä, joka juttelee perheensä kanssa. Olettaen, että et ole vielä kovin läheinen perheen kanssa, että voisit itse suoraan kysyä

Vierailija
4/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mökki sinun ole.

Vierailija
5/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun paikka, älä ota itsellesi miehesi taloudenhoitajan roolia.

Vierailija
6/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukujoulu miehen vastuulla.

Miksi teidän on pakko olla MIEHEN suvun kanssa, mutta ei SINUN sukusi kanssa?

Vierailija
7/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Vierailija
8/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu järjestelyistä siirtyy sinnulle tismalleen siinä vaiheessa, kun alat toomia kutsujana. Nyt kun kutsujana toimii miehesi, hän järjestää järjestelyt siivoamisineen ja ruokineen juuri niin kuin parhaaksi näkee, joko siivoaa itse, tai palkkaa tai pyytää siihen jonkun. Tämä joku voi heidän yhteisellä sopimusellaan olla hänen äitinsä tai siskonsa tai joku ihan muu.

Tässä olen samaa mieltä. Vastuu on kutsujalla. Nyt on ilmeisesti vaan miehen sisar kysynyt, voivatko taas tulla ja mies on vastannut myöntävästi ja olettanut, että äiti hoitaa valmistelut, kuten viimeiset 30 vuotta. Sukupuoliroolit ovat tässä suvussa tiukilla. Ja äiti on kuulemma tällä viikolla menossakin sinne valmistelemaan, kun kysyin asiaa.

Ap

Vierailija
9/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jospa siitä vaikka puhuisitte ääneen. Kysyt mieheltä, joka juttelee perheensä kanssa. Olettaen, että et ole vielä kovin läheinen perheen kanssa, että voisit itse suoraan kysyä

Yritettiin puhua. Tuli riita jo siitä, että olisin halunnut olla omien vanhempieni kanssa. Mies sanoi, että äiti kyllä järkkää kaiken..

Vierailija
10/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen. Kuulemma siksi, että heidän suvussaan on lapsia, joten joulu tärkeämpi.

Ap

Vierailija
11/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vahvassa on päänsisällä käsitys, että naisen pitää ihan vapaaehtoisesti ottaa kaikki järjestelyt kannettavakseen. Mökki on miehen, eiköhän tässä vaiheessa riitä että pyydät häntä kertomaan jos hän haluaa sinun tekevän jotain valmisteluja. Ja voisit vihjata, että sinun mielestä ei ole korrektia, että teidän tavarat on mökillä levällään kun muut osallistujat tulevat, eli miehen voisi olla hyvä käydä laittamassa mökki kuntoon.

Vierailija
12/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun paikka, älä ota itsellesi miehesi taloudenhoitajan roolia.

Nyt se rooli on miehen eläkeikäisellä äidillä. :(

ap

Vierailija
13/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriudut siis asialla joka ei edes ole sinulle pakollinen? Tyypillinen av-mamma. 

Vierailija
14/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa taakkaa kantaakseen. Sano, ettet suostu ellei tee ruuista ja siivouksista osaansa. Ei kannata raataa nykymiehen vuoksi.

Vierailija
15/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olen samaa mieltä. Vastuu on kutsujalla. Nyt on ilmeisesti vaan miehen sisar kysynyt, voivatko taas tulla ja mies on vastannut myöntävästi ja olettanut, että äiti hoitaa valmistelut, kuten viimeiset 30 vuotta. Sukupuoliroolit ovat tässä suvussa tiukilla. Ja äiti on kuulemma tällä viikolla menossakin sinne valmistelemaan, kun kysyin asiaa.

Ap

No sitten annat äidin huseerata ja menet nauttimaan joulusta. Miehen kanssa sitten juttelette, että olisiko ensi vuonna vuoro viettää joulu sinun sukulaisten kanssa? Ja erityisesti pikkuhiljaa keskustelette kummankin näkemyksestä joulun vietosta siinä vaiheessa, kun saatte mahdollisesti itse lapsia.

Vierailija
16/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritettiin puhua. Tuli riita jo siitä, että olisin halunnut olla omien vanhempieni kanssa. Mies sanoi, että äiti kyllä järkkää kaiken..

Voiko sun vanhemmat tulla sinne mökille myös?

Vierailija
17/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se mökki siirtynyt miehellesi? Mikä on sinun omistussuhde mökkiin? Jos olette seurusteleva pariskunta tai avopati, niin ei ole mitenkään sun tehtäväsi järjestää joulua miehen sukulaiaille miehen omistamassa mökissä.

Mökki on siirtynyt miehelle ennakkoperintönä ja on 100 % hänen omistuksessaan. Minulla ei ole mökkiin omistusosuutta. Olemme naimisissa.

Ap

Vierailija
18/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähtisi (enää) alkuunkaan tuollaiseen suhteeseen tai edes joulunviettoon, jossa pitää tehdä täsmälleen toisen tahdon mukaan, jottei tämä ime palkokasvia nenään. Olen ollut sellaisessakin liitossa, jaksoin kuusi vuotta. Ihmeen kauan, näin jälkikäteen ajatellen.

Vierailija
19/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluprovot ne vaan jatkuu. 

Vierailija
20/135 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen. Kuulemma siksi, että heidän suvussaan on lapsia, joten joulu tärkeämpi.

Ap

Älä nyt herranen aika taivu tuollaiseen epärationaaliseen painostukseen! Sano, että joulu vietetään joko molempien sukujen luona, molemmat erikseen omien sukujensa luona tai sitten seuraava joulu kokonaan sinun sukusi luona. Jos suuttuu, niin anna suuttua. Älä anna jyrätä itseäsi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä