Mikä ala sopisi heikkolahjaiselle nuorelle?
Olen jättämässä lukiota kesken ja haluaisin vaihtaa amikseen. Millaisilla aloilla voi pärjätä myös älyllisesti heikkolahjainen ihminen, jonka keskittymiskyky on myös täysin olematon?
Kommentit (193)
Ap pakko todeta, että kirjoitat sen verran hyvin, että pärjäisit taatusti kielellistä lahjakkuutta vaativalla alalla. Noin selkeää tekstiä tuottavaa on vaikea uskoa heikkolahjaiseksi. Mitä jos oletkin todella älykäs ja pidät siksi itseäsi tyhmänä?!
Lähihoitaja voisi olla sopiva. Eivät tunnetusti ole mitään atominhalkaisijoita.
Tässä ketjussa on kyllä ehdoteltu osittain ihan hassuja. Jos ihminen ei pysty laittamaan ruokaa ilman hirveää sotkua ja tarvitsee käsitöissä oman avustajan, niin ajattelisin että mikään käytännöllinen käsin tehtävä ammatti ei oikein sovellu. Ei välttämättä se siivouskaan, väittäisin että sekin vaatii käden ja silmän yhteistyötä. Enemmän lähtisin sille linjalle, että missä ammateissa voisi käyttää tuota kielellistä lahjakkuutta vaatimatta kuitenkaan mitään huippuälykkyyttä. (Ap ei varmaankaan ole väitteistään huolimatta heikkolahjainen, mutta tuskin keskitasoa älykkäämpikään.) Humanistisia aineita vaan on siinä mielessä paha suositella, että niissä työllisyys on mitä on. Yksi vaihtoehto on myös tuo että jos viihdyt ja pärjäät lasten kanssa, niin jotain siihen liittyvää - ehkä enemmän ohjaamiseen ja viihdyttämiseen keskittyvää (lastenohjaaja tai mikä onkaan nimikkeeltään nykyään) kuin varsinaiseen hoitoon. Vai haittaako hahmotushäiriö syöttämistä tai vaipan vaihtoa?
Verbaaalisesti introvertiaaalinen, sisääänpäinkäääntynyt ja heikkohermoiinen joku toimistorottta. Tai perustaaa oman firman ja alkaaa myymään vaikka sukkia. Niiitähän aina tarvitaaan.
Sukupuolen tutkimus
Uppoaa koulutetuimpiin "Sukupuoli on sosiaalinen konstruktio" - fraasi kuin kuuma veitsi voihin.
Sukkkia ja kalsareiden myyyjä. kyllä tosta karkkirahat tienaaa. Ehkä ei vielä ydinkeskustaaan pääse muuuttamaan mutta voi jo riemuita.
Eikö persuilla ole paljon kansanedustajanpaikkoja
Se on vaaan justiiin siinä että jonkun pitää ne kutoakkkin että eihän ne ilmasta tule. Tietotekniikassa hienoa on tuotteistaa siiinä mielessä kun ei ole elävää materiaaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaaan justiiin siinä että jonkun pitää ne kutoakkkin että eihän ne ilmasta tule. Tietotekniikassa hienoa on tuotteistaa siiinä mielessä kun ei ole elävää materiaaa.
Oliisiko 3d tulostimellla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö persuilla ole paljon kansanedustajanpaikkoja
Jos on vielä alkoholiongelma ja väkivaltaisuutta voi Vasemmistoliitto olla parempi valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuootemerkki joku for mens quality perfectiion.
Somaliaan insinööriksi tai aivokirurgiksi ja sitten takaisin Suomeen. Ehkä voisi kiintiöpaikkakin avautua politiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuootemerkki joku for mens quality perfectiion.
Voiisi olla noheva ja kertoa että kestäää justiin niin kauan kuin kestää.
Täälläkin diagnosoitu, oikea heikkolahjainen miettii, että miten näillä korteilla keksitään itselle fyysisesti kevyt työ, joka onnistuisi ammattikoulutuksella:
- laaja-alaiset oppimisvaikeudet (poliittisesti epäkorrektein termein sanon heikkolahjainen)
- matematiikka oli yksilöllistetty aine ollessani peruskoululainen
- keskiarvo 7,5
- peruskoulu suoritettu osittain yksilöllistetysti
- AS-piirteisyys, ehkä tämäkin muuttuu vielä Aspergerin oireyhtymäksi (tiedän, että se on nykyään liitetty autismin kirjon-kattokäsitteen alle)
- Sjögrenin oireyhtymä, joka eniten vaikuttaa silmiini ja sen seurauksena olen saanut myös diagnoosin kuivasilmäisyydestä (kyse on suurella todennäköisyydellä syystä ja seurauksesta)
- oma arvio kuivasilmäisyyden asteesta on vaikea silmien väsyessä altistuttuaan liialliselle ruutujen katselulle ja myös kirkkaat valot saa minut voimakkaasti haukottelemaan
- kädet väsyy kynällä kirjoittaessa tai sekoittaessa pitkiä aikoja ruokaa, jolloin käsiä on ravistettava
Minulla on ennestään takana ravintola-alan koulutus ja suorittaessani kahvilapalvelut-nimistä valinnaista aloin kiinnostua kahvilayrittäjyydestä pintapuolisesti kunnes aloin keksiä liike-ideaa. Nyt onkin se pulma, että omavalmentaja kaupungin kuntakokeilusta kysyi, että mikä käsiäni vaivaa ja rehellisesti sanoin sen olevan reumatismia. Hän kysyi myös, että olenko nyt ihan varma, että kahvilayrittäjyys toimisi kohdallani, vaikka koitin vakuutella, että voisin tehdä itselleni "esteettömän" paikan, jossa ei tarvitsisi kantaa suoraan pöytiin. Tuntuu niin pahalta, jos minun pitäisi nyt 25-vuotiaana ryhtyä eläkeläiseksi, kun olen saanut TET-jaksoilla, työssäoppimispaikoilla sekä työpaikalla kehuja reippaudesta, ahkeruudesta ja tunnollisuudesta. Minulle työnteko käy kuin harrastuksesta. Viihdyn töissä paremmin kuin koulussa, eikä minua ole kukaan vielä syrjinyt töissä toisin kuin koulussa.
Minulle koulunkäyntikin on ollut niin vastenmielistä, erityisesti peruskoulussa johtuen kiusatuksi tulemisesta. Ja tähän kiusaamiseen johti perättömät huhut, jotka eivät pitäneet paikkansa. Helposti aloin itkemään, jos minulle huudettiin sitä yhtä haukkumanimeä ja pääsin jopa muutaman kerran aikaisemmin pois koulusta pahoitettua mieleni. Minua on syystäkin pelottanut ihmisten negatiiviset reaktiot, enkä ole uskaltanut sen takia etsiä itselleni kavereita pelätessäni, että olisi huudeltu "Painu v***tuun!"-tyylisiä kommentteja. Eipä tätä kukaan tajunnut, enkä uskaltanut kertoakaan olevani liian ujo saati pelostani negatiivisia reaktioita kohtaan. Olen vihannut itseäni, erityisesti peruskoulussa johtuen ulkonäköpaineista, joita äiti ei tietenkään ymmärtänyt. Varmaan ajatteli, että eihän tällaisen "vammaisen" tarvitse olla nätti.
Ura Vihreiden poliitikkona