Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ala sopisi heikkolahjaiselle nuorelle?

Vierailija
18.12.2018 |

Olen jättämässä lukiota kesken ja haluaisin vaihtaa amikseen. Millaisilla aloilla voi pärjätä myös älyllisesti heikkolahjainen ihminen, jonka keskittymiskyky on myös täysin olematon?

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut jo että mulla on HAHMOTUSHÄIRIÖ ja LUKIHÄIRIÖ. Pitää kai isolla kirjoittaa jos meinaa saada selväksi tämän. Ei sellainen ihminen voi niitä haasteita ymmärtää, jolla ei hahmotushäiriötä ole. Se on melkein kaikessa läsnä koko ajan ja sulkee hirveästi pois vaihtoehtoja. Voitte googlettaa jos ette ymmärrä mistä on kyse. Se rajoittaa elämää hyvin paljon.

Ap

No, miksi sitten selität olevasi tyhmä, kun et kerran ole? Sulla on nämä häiriöt (jos on), se on eri asia. Mutta jatka vaan, ei kuulu mulle.

Vierailija
82/193 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään on opokeskustelu. En oikeastaan pärjää missään muussa aineessa kuin äidinkielessä ja yhteiskuntaopissa. Englanti menee myös ihan hyvin, vaikka numero onkin laskenut ja samoin ruotsissa. Olen hidas oppimaan ja mikään ei varsinaisesti kiinnosta tai innosta, kaikki on ihan sama vaan. Filosofia ja matematiikka tuntuvat molemmat vastenmielisiltä aineilta, eli todennäköisesti mulla ei ole myöskään minkäänlaista päättelykykyä. Älykkyysosamäärä jää myös sinne pikkulapsen tasolle, kielellisesti kuitenkin olin jopa ikätasoani edellä. Olen myös sosiaalisesti kömpelö ja ihmiset ahdistavat minua. Motivaatio on nyt ihan hukassa ja mikään ei oikein suju kuten pitäisi. Olen koko ajan väsynyt ja kaikki ahdistaa.

Ap

Tutkimuksiin vaadit, sulla saattaa olla joku kirjaindiagnoosi.Keskittymisvaikeudet ja noi muut vaikeudet viittaavat tähän.Googlaappas Paula Tilli, kirjottanut sekä suomeksi että ruotsiksi as diagnoosistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/193 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestasi käy ilmi mahdollinen masentuneisuus; vähättelet itseäsi niin rajusti. Selkeä kirjoittaminen on niinkin vaikea laji, että siinä on pahoja puutteita monilla viranhaltijoillakin. Ei se onnistuisi, jos kuvailusi itsestäsi pitäisi täysin paikkansa.

Pitää olla älykkyyttä - ja sitä keskittymiskykyäkin. Mutta ahdistus ja masennus ovat sellaisia oireita, että ne rajoittavat opiskelukykyä todella ratkaisevasti. Sanon tämän ihan omaan kokemukseenikin perustuen.

Vierailija
84/193 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan pitää kyllä pystyä esim.läkäelaskuihin. Lisäksi on oltava kykyä priorisoida tilanteita, joissa on paljon liikkuvia osia ja useita tehtäviä hoidettavana yhtä aikaa. Myöskin vastuu siitä, että ihmiset pysyvät vähällä, joskus olemattomalla henkilökuntamäärällä mahdollisimman turvassa on lähihoitajalla.

Oletko käynyt opolla/entä ammatinvalintapsykologilla? Kannattaa ottaa isom päätöksen tekoon, myös saatavilla olevaa ulkopuolista apua.

Lähihoitajan laskuista selviää heikkolahjainenkin, mitään vaativaa ei ammatissa joudu tekemään.

Kyllä esim.työ lastensuojelussa on melko vaativaa enkä haluaisi kenenkään heikkolahjaisen sitä tekevän. Aivan kuten en haluaisi heikkolahjaisen myöskään vastaavan ison lapsiryhmän hengestä tai osastollisesta vanhuksia.

Vierailija
85/193 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut jo että mulla on HAHMOTUSHÄIRIÖ ja LUKIHÄIRIÖ. Pitää kai isolla kirjoittaa jos meinaa saada selväksi tämän. Ei sellainen ihminen voi niitä haasteita ymmärtää, jolla ei hahmotushäiriötä ole. Se on melkein kaikessa läsnä koko ajan ja sulkee hirveästi pois vaihtoehtoja. Voitte googlettaa jos ette ymmärrä mistä on kyse. Se rajoittaa elämää hyvin paljon.

Ap

Minun Dyxleksia on pahahko.

Olen silti vaitellyt  fyysikasta. Maisteria ei ole kun en saa ruotsia millaan tehtya.

Ei oikeastaan kiinnostakkaan kun toita on ilman tutkintoakin.

Aikasta sain yleensa 5 tai 6. Useasta realista menetin pisteita kun ulosanti ei sopinut opettjan ajatuksiin.

Usein kylla nostivat numeroita jalkikateen kun menin kysymaan mika olikaan virhe.

Virhetta ei ollut. He vain olettivat, etta lauserakenne on tietynlainen.

Koska olen lukenut aina hitaasti kerkean ajattelemaan mita luen. Nykyisten oppikirjojen teksti on surkeaa. Kahdessa perakkaisessa lauseessa voi olle looginen ristiriita. Nopeasti lukevat ei niita huomaa.

Minun onneni toisaalta oli, etta matematiikka on aina ollut super helppoa.

Jos sinulla on vain haitat niin se on heikompaa hiihtomonoa.

M44

Vierailija
86/193 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihairio ja aikka paras aine ??

Vierailija
87/193 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lukioon päässyt, niin et voi olla oikeasti heikkolahjainen. Kuulostat pikemminkin masentuneelta. Siihen voi saada apua, niin pääsisit elämässä eteenpäin. Kiinnostaisiko oikeustiede tai muu yhteiskunnallinen ala? Oikikseen kyllä tarvitaan se lukio pohjalle.

Höpöhöpö, pienillä paikkakunnilla pääsee lukioon kaikki halukkaat

Vierailija
88/193 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan sairaalan välinehuoltajaa. Melko helppo homma, mutta vaatii lyhyen tutkinnon ja palkkakin on ihan ok. Käytännössä pidetään huolta että laitteet ja välineet pestään kunnolla oikeilla aineilla koneessa. Et joutuisi tekemään ihmisten kanssa töitä tai käyttämään "liikaa" päätäsi, mutta tekisit kuitenkin kunniallista ja arvostettua hommaa.

Toinen olisi esim. lastenhoitaja. Alan palkkaus on huono mutta tällä hetkellä koulutetuista työntekijöistä on valtava pula joten olisit varmasti parempi alalla kuin nykyiset hiihtäjät (tosi paljon tukityöllistettyjä ja päihteiden väärinkäyttäjiä).

Vierailija
89/193 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan sairaalan välinehuoltajaa. Melko helppo homma, mutta vaatii lyhyen tutkinnon ja palkkakin on ihan ok. Käytännössä pidetään huolta että laitteet ja välineet pestään kunnolla oikeilla aineilla koneessa. Et joutuisi tekemään ihmisten kanssa töitä tai käyttämään "liikaa" päätäsi, mutta tekisit kuitenkin kunniallista ja arvostettua hommaa.

Toinen olisi esim. lastenhoitaja. Alan palkkaus on huono mutta tällä hetkellä koulutetuista työntekijöistä on valtava pula joten olisit varmasti parempi alalla kuin nykyiset hiihtäjät (tosi paljon tukityöllistettyjä ja päihteiden väärinkäyttäjiä).

En ole ap, mutta olen lähes samoilla vioilla varustettu. Matematiikassa tarvitsin erityisopetusta, muut aineet selvisin läpi kutosesta seiskaan. Mahtui sinne todistukseen kolme kasia yleisopetuksen puolelta, ja aineet olivat ruotsi, yhteiskuntaoppi ja äidinkieli.

Tuo välinehuoltajaksi opiskelu on alkanut kuulua suunnitelma B:hen. Olen kyllä kahvilayrittäjäksi ryhtymistä miettimistä liikeidean ollessa valmiina, mutta pulmana on se, että joutuisin kuitenkin kaiken tekemään itse ollessani melko yksinäinen ihminen eikä ole ketään, joka viisaampana jelppisi minua alkuun yritystoimintaan liittyen.

Itsenäiseen työhön olen kyllä kyennyt, mutta välillä tunnen meneväni lukkoon, jos olen vältellyt jotain vaikealta tai inhottavalta tuntuvaa tehtävää. En vain ole jaksanut panostaa kovasti peruskoululaisena ollessa saati uskaltanut avata kirjoja, kun ei kuitenkaan olisi jäänyt mitään päähän.

Meinasin jopa jättää menemättä mihinkään kouluun yhdeksännen luokan jälkeen. Meinasin jopa alkuun luovuttaa ravintola-alan opiskeluissa, kun alkuun grammojen ja kilogrammojen hahmottaminen vaa'alla oli vaikeaa. Kuvamuistin avulla aloin muistamaan ne luvut. Äiti ehdotti vaihtoa kotityö- ja puhdistuspalvelujen puolelle valittaessani sitä, etten kykene vaa'alla hahmottamaan lukuja. No, olihan minulla kotitaloustunnillakin hieman opeteltavaa desimittojen kanssa, mihin en ole sitä ennen koskenutkaan niihin johtuen laiskuudesta.

Vierailija
90/193 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi- ja sairaanhoitajan ammatti sopii heikkolahjaisille. Työ on yksinkertaista suorittavaa työtä, lääkäri määrää ja ohjeistaa kaikesta.

Vierailija
91/193 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä, kunhan opiskelut läpäiset ja saat työpaikan, niin pärjää ihan säveltämällä ja pskaa puhumalla jo pitkälle.

Vierailija
92/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten raskasta välinehuoltajan työ on fyysisesti? Tiedän, että työtä tehdään käsin ja pelkoni on, että ravistelisin väsyneitä käsiäni, jonkalaista tapahtuu kynällä kirjoittaessa tai sekoittaessa koko ajan kastiketta, jolloin vispilä vaihtaa koko ajan kättä. Tämä kaikki johtuu ilmeisesti Sjögrenin oireyhtymästä, joka luokitellaan reumaperäisiin sairauksiin. 

Vierailija
93/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulu noin niin kuin yleensä, on aina ollut

sopiva opinahjo heikkolahjaisille nuorille.

Vierailija
94/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, et ole tyhmä tai heikkolahjainen. Sinulla voi tosiaan olla jokin keskittymishäiriö ja sen päällä vielä jonkinlainen sosiaalinen ahdistumishäiriö. Niihin saa apua kunhan uskallat ottaa asian puheeksi. 

Vierailija
95/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan pitää kyllä pystyä esim.läkäelaskuihin. Lisäksi on oltava kykyä priorisoida tilanteita, joissa on paljon liikkuvia osia ja useita tehtäviä hoidettavana yhtä aikaa. Myöskin vastuu siitä, että ihmiset pysyvät vähällä, joskus olemattomalla henkilökuntamäärällä mahdollisimman turvassa on lähihoitajalla.

Oletko käynyt opolla/entä ammatinvalintapsykologilla? Kannattaa ottaa isom päätöksen tekoon, myös saatavilla olevaa ulkopuolista apua.

Lähihoitajan laskuista selviää heikkolahjainenkin, mitään vaativaa ei ammatissa joudu tekemään.

Heh heh, vai ei mitään vaativaa joudu lähihoitaja tekemään. Ammatillinen perustutkinto ja kukaan fiksumpi ja koulutetumpi ei ole lähihoitajaa vahtimassa, ette tekee kaiken oikein. Lähihoitajana on ymmärrettävä oikeiden lääkkeiden määrät, ettei väärä lääkemäärä koittaudu kuolemaksi sekä tiedettävä lapsen kasvusta ja ohjauksesta, diebeetikkolapsen hoidosta ja anatomiasta. 

Vierailija
96/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTV:n ylijohtajan virka tai oikeuskansleri?

Vierailija
97/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko virta asentaja.

Vierailija
98/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä ainakaan sinne lähihoitajaksi kannata lähteä! Siinä ollaan kuitenkin toisten ihmisten hengestä ja terveydestä vastuussa. Lähihoitajalla soisi olevan keskittymiskykyä, jonkin verran matemaattisia taitoja ja kyllä se käden ja silmän yhteistyö olisi hyvä myös ja lisäksi empatiaa ja sosiaalisia taitoja. Joku laitoshuoltaja ennemminkin.

Vierailija
99/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan moderaattori. Pidät vain huolen että edistät punavihreää agendaa.

Vierailija
100/193 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo heikkolahjaisuus-diagnoosi voidaan helposti lätkäistä, jos ammattitaidottomat tutkijat eivät ota huomioon kokonaistilannetta. Tuohon diagnoosiin voi nuoren vakava masennus johtaa, jota ei huomata. Jos on epäileväinen, kannattaa vaatia lisätutkimuksia.