Mikä ala sopisi heikkolahjaiselle nuorelle?
Olen jättämässä lukiota kesken ja haluaisin vaihtaa amikseen. Millaisilla aloilla voi pärjätä myös älyllisesti heikkolahjainen ihminen, jonka keskittymiskyky on myös täysin olematon?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Suurkeittiöala
:D Ja olet itse varmasti tätä työtä tehnyt kun olet pätevä toteamaan sen sopivan heikkolahjaisille?
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi
Miksi te suosittelette tällaisia, kun
-ap kertoo jättävänsä lukion kesken
- ap kertoo olevansa sosiaalisesti kömpelö
Sosionomi aa4ii jonkun pohjakoulutuksen. Lähihoitaja lastenhoitajaksi?
Siivousala ja lastenhoitajan koulutukset kuulostavat siis molemmat ihan hyviltä vaihtoehdoilta. Lasten kanssa pärjään hyvin ja kaikki tet-harjoittelut ja kesätyöt päiväkodissa ovat sujuneet oikein hyvin ja olen saanut parhaat mahdolliset arvosanat. Opettajat tykkäsivät, kun olin aidosti läsnä lapsille ja esimerkisi luin heille ja leikin heidän kanssaan, kun henkilökunnalla ei ollut aikaa.
Ap
Assburger kirjoitti:
Niinpä, heikkolahjainen ei läpäise peruskoulua ilman tukitoimia tai aimakin numerot ovat 5-6 tasoa.
Väestöstä n. 10% on alle 83 pisteen ÄO. Se on valitettava totuus. Mutta työt, joita yhteiskunnassamme on jäljellä alkavat jo lähes kaikki vaatia tuota korkeampaa älykkyyttä, jotta niistä selviäisi. Koulun numerot eivät kerro koko totuutta, koska niiden numeroiden eteen on voitu tehdä paljon ja pidemmän aikaa töitä, mutta mihin työelämä ei annan mahdollisuutta. Siellä pitää olla nopea ja tehokas ja itsenäinen ja saada hyvää tulosta aikaan.
Yhteiskunnassamme tulee olemaan suuri määrä ihmisiä, joiden eteen tulee juuri tuo ongelma, ettei olla tarpeeksi heikkolahjaisia, että yhteiskunta pitää huolen, mutta liian matalat älylliset kyvyt, jotta pärjäisi yhä vaativammaksi muuttuvassa työelämässä.
Koulu voidaan kyllä muokata sellaiseksi, että jopa 99% pääsee siitä läpi ja numerotkin on lähes kaikilla yli 7, mutta se ei muuta työelämän vaatimuksia mihinkään suuntaan.
Ohjelmointi voisi olla. Sehän on saman toistamista vähän eri muodoissa.
Tätä juuri tarkoitin kun sanoin, että mieluummin olisin kehitysvammainen tai kuolisin, kun ei täältä löydä väliinputoajana paikkaansa. Ketään ei kiinnosta pöljän asiat.
Ap
Ohjelmointihan on hirvittävän monimutkaista ja vaatii paljon älyä. Oli mulla valinnaisena ja olin aina hirveän paljon jäljessä muista.
Ap
Kyllä sulle jokin ala löytyy ja mikä sitten onkaan niin muista ettei mikään ominaisuus tai sen puute tee huonommaksi ihmiseksi.
Sanoit että lasten kanssa tuut hyvin toimeen, eli oot ainakin yhden asian löytänyt missä lahjoja löytyy. Ehkä sille alalle sitten, nii kaikki tekevät, etsivät alan jolle itsellään on lahjoja. Kaikilla se ei oo lukuaineet, eikä kaikki alat niihin myöskään perustu.
Olisko siis lastenhoitaja, koulunkäynninavustaja, lastenohjaaja, henkilökohtainen avustaja lapselle tai nuorelle, perhepäivähoitaja sopivia vaihtoehtoja?
Mikäli lohduttaa niin sellanen joilla on lahjoja lukuaineissa voi olla täysin lahjaton muulla tavalla ja ei edes voisi työskennellä sen takia useissa ammateissa, esim mulla on näin, puuttuu aivan täysin käytännön äly ja en yksinkertaisesti voisi tehdä mitään työtä jossa tätä vaaditaan vaan munkin täytyy mennä alalle johon edellytykset löytyy.
Tosin kuulostaa että sulla rajoituksia tuo enemmänkin neurologiset vaikeudet kuin heikkoälyisyys, mutta joka tapauksessa viisasta tiedostaa missä ne omat lahjat on ja sen mukaan valita ammatti.
Tässä on nyt kyllä ap:llä vähän haistetavissa asennevammaa ja surkeaksi heittäytymistäkin. Oikeasti, ihminen joka on selvinnyt peruskoulusta ja päässyt lukioon, ei ole heikkolahjainen eikä surkea kaikessa. Mutta nyt jokaiseen ehdotukseen vastaus on, etten mä sitäkään osaa ja tossakin oon paska ja ainakin sisko on paljon fiksumpi ja kauniinpi ja yhtään mitään en hallitse eikä kukaan ymmärrä. Ehkä kannattaisi ensin hoitaa korvien väli kuntoon, että saisi itsetunnon kohdilleen ja mahdollisen lievän masennuksen hoidettua, sitten miettiä, mistä ne oikeasti ongelmana olevat vaikeudet kumpuavat (eli onko oppimisen vaikeuden taustalla jokin selkeä syy) ja sitten lähteä ilman valmiiksi negatiivista ennakkoasennetta opon kanssa purkamaan nitä omia vahvuuksia ja unohtaa hetkeksi niiden omien heikkouksien jahkaamisen. Ja valitsee sitten sen alan, johon vahvuudet sopivat, eikä yritä valita alaa sen perusteella, mitä heikkoudet eivät estä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan pitää kyllä pystyä esim.läkäelaskuihin. Lisäksi on oltava kykyä priorisoida tilanteita, joissa on paljon liikkuvia osia ja useita tehtäviä hoidettavana yhtä aikaa. Myöskin vastuu siitä, että ihmiset pysyvät vähällä, joskus olemattomalla henkilökuntamäärällä mahdollisimman turvassa on lähihoitajalla.
Oletko käynyt opolla/entä ammatinvalintapsykologilla? Kannattaa ottaa isom päätöksen tekoon, myös saatavilla olevaa ulkopuolista apua.
Lähihoitajan laskuista selviää heikkolahjainenkin, mitään vaativaa ei ammatissa joudu tekemään.
Luin tasan otsikon ja aloituksen. Here we go again... Tämä on yksi niitä vakiotrolleja, joita en ymmärrä. Mitä kirjoittaja tästä saa? Täydellisellä suomella esittelee "heikkolahjaisuuttaan".
Olen sanonut jo että mulla on HAHMOTUSHÄIRIÖ ja LUKIHÄIRIÖ. Pitää kai isolla kirjoittaa jos meinaa saada selväksi tämän. Ei sellainen ihminen voi niitä haasteita ymmärtää, jolla ei hahmotushäiriötä ole. Se on melkein kaikessa läsnä koko ajan ja sulkee hirveästi pois vaihtoehtoja. Voitte googlettaa jos ette ymmärrä mistä on kyse. Se rajoittaa elämää hyvin paljon.
Ap
Hahmotushäiriö tarkoittaa siis sitä, että saatan kävellä auton alle koska tahansa koska en voi arvioida sen nopeutta, en osaa laskea, en tulkita ilmeitä, laittaa ruokaa kunnolla, piirtää, tehdä käsitöitä, solmia edes omia kengännauhoja tai koskaan hankkia ajokorttia. Se EI tarkoita sitä, ettei ihminen osaisi kirjoittaa virheetöntä tai lähes virheetöntä suomea eikä se vaikuta millään tavalla yleensä kielellisiin kykyihin. Lukihäiriö tulee esille parhaiten siten, etten sisäistä lukemaani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luin tasan otsikon ja aloituksen. Here we go again... Tämä on yksi niitä vakiotrolleja, joita en ymmärrä. Mitä kirjoittaja tästä saa? Täydellisellä suomella esittelee "heikkolahjaisuuttaan".
Jatkan vielä:
Eräässä aikaisemmassa ketjussa moni ehdotti Ap:lle kielenkääntäjän ammattia, mutta se ei hänelle käynyt, koska palkka on liian pieni, vaikka juuri aikaisemmin kyseisessä ketjussa oli valitellut joutuvansa yhteiskunnan elätiksi... "Pöllötyttö" nyt yksinkertaisesti vedättää syystä X, ja esiintyy ketjuissaan useina kirjoittajina.
Sosionomi