Ymmärrän uskovaisesta ateistiksi siirtymisen mutta en ateistista uskovaiseksi, tapahtuuko sitä edes?
Kun moni on kasvatettu uskoon ja varttuessaan sitä alkaa ottamaan oman elämänsä haltuun, kyselemään kysymyksiä liittyen moraaliin, Raamattuun, Jumalaan, perisyntiin tai sovitukseen, eikä valmiit yksinkertaiset vastaukset enää tyydytä, vaan huomaa aukkoja argumenttien logiikassa ja kehoituksen ”vain uskomaan” eikä edes yrittää ymmärtää. Silloin yleensä ihminen jättää uskonnot ja toteaa olevansa ateisti tai agnostikko tai jotain muuta, mutta ei uskovainen.
Törmäsin ihmiseen joka kertoi olevansa uskovainen, entinen ateisti, ja jäin miettimään asiaa.. miten se on mahdollista. Tilanne ei ollut sellainen että olisin voinut luontevasti siinä tilanteessa kysyä lisää joten ajattelin saada täältä hiukan näkökulmia, miten on mahdollista, että kertaalleen itsensä uskosta ulos järkeillyt ihminen, joka luottaa omiin aisteihinsa, tieteeseen ja logiikkaan voi yhtäkkiä menettää järkensä ja ruveta uudestaan epäloogiseksi sokeasti uskovaksi?
Kommentit (61)
Raamattu täsmää paremmin tieteen kanssa kuin esim evoluutioteoria, mikä on moneen kertaan kumottu, mutta sitä ei julkisesti myönnetä. Suosittelen kaikille esim Pekka Reinikaisen tai Matti Leisolan luentoja. Niistä voi ateistikin oppia paljon uutta tieteestä.
Vierailija kirjoitti:
En usko jumalaan, mutta en kiellä sielua/tajunnan läsnäoloa kuoleman jälkeen, ainakaan jonkin aikaa. Uskon että kuolema on prosessi jota emme vielä tunne, tiede tulee varmaan laajentumaan sillekin alueelle vielä. Olen kokenut monia kauhukohtauksia unissani, jossa olen hereillä ja tietoinen itsestäni, mutta en pääse kehooni, pysty liikkumaan. Olen kuvitellut kuoleman jälkeisen tilan hiukan samanlaiseksi. Mihinkään ikuiseen elämään tai taivaisiin/helvetteihin en usko.
Mutta en kai täytä ateisminkaan kriteerejä.
Onnittelut, kuvailit juuri tuikitavallisen unihalvauksen.
Ja jos et usko jumalaan, täytät sen ainoan kriteerin joka ateismille on: et ole teisti.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu täsmää paremmin tieteen kanssa kuin esim evoluutioteoria, mikä on moneen kertaan kumottu, mutta sitä ei julkisesti myönnetä. Suosittelen kaikille esim Pekka Reinikaisen tai Matti Leisolan luentoja. Niistä voi ateistikin oppia paljon uutta tieteestä.
Juu, koska kaikkihan me tiedämme että pii on tasan kolme ja lepakot ovat joko lintuja tai hyönteisiä, riippuen mitä raamatun jaetta haluaa minäkin päivänä uskoa.
Idioottí.
Tunnen montakin, mm itseni. Eikä ole mitään traumaa tai ihmeellistä taustalla. Olen keskiluokkaisesta perheestä kotoisin, koulutukseltani fyysikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiekun tilaaja ja uskovainen kirjoitti:
Mun perhe on ateisti, ja mä myös olin pitkälle aikuisuuteen.
Elämässä on muutakin kuin järki. On tunne.
Tiede käy järkeen, mutta ei poissulje uskoa, tunnetta. Rakkautta.Todista yhteys sinun ja rakkaasi välillä niin todistat Jumalan.
En nyt ole ihan varma mitä tuo aivokuollut sanahelinä mielestäsi on tarkoittavinaan, mutta mitä tahansa kuvittelitkaan niin se tuskin sitä on. Tiede ei sinäänsä poissulje uskoa, mutta tekee siitä kyllä aika mahdottoman jos ei ole täysin älyllisesti epärehellinen itseään kohtaan.
"Ei mitään metsää ole olemassakaan! Minä näen vain puita!" - ateisti
Kyllä metsiä on ihan todistetusti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiede käy järkeen, mutta ei poissulje uskoa, tunnetta. Rakkautta.Todista yhteys sinun ja rakkaasi välillä niin todistat Jumalan.
En nyt ole ihan varma mitä tuo aivokuollut sanahelinä mielestäsi on tarkoittavinaan, mutta mitä tahansa kuvittelitkaan niin se tuskin sitä on. Tiede ei sinäänsä poissulje uskoa, mutta tekee siitä kyllä aika mahdottoman jos ei ole täysin älyllisesti epärehellinen itseään kohtaan.
Metsä ei ole vain monia puita, vaan metsän määritelmään on oltava kokonainen ekosysteemi, ymmärtääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsä ei ole vain monia puita, vaan metsän määritelmään on oltava kokonainen ekosysteemi, ymmärtääkseni.
Metsän ei myöskään tarvi koostua puista, vaan myös esim. Kalifornian edustan merialueen suuret leväkasvustot ovat ”metsiä”.
Kyllä sitä tapahtuu ja paljon. Raamattu on erittäin looginen ja ateismi ei kestä tieteellistä tarkastelua pidemmän päälle. Kirkolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan puhtaasti Raamatun sanalla. Suosittelen ajattelemaan omilla aivoilla ja ottamaan selvää asioista. Tippuu ne suomut silmiltä.
Entinen ateisti kirjoitti:
Kyllä sitä tapahtuu ja paljon. Raamattu on erittäin looginen ja ateismi ei kestä tieteellistä tarkastelua pidemmän päälle. Kirkolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan puhtaasti Raamatun sanalla. Suosittelen ajattelemaan omilla aivoilla ja ottamaan selvää asioista. Tippuu ne suomut silmiltä.
Ai saatãna, harvoin on saanut nauraa näin makeasti!!!
Miten ihminen oikein tulee uskoon? Minulle ei ole tällaista koskaan tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut ateisti. Mutta nyt uskossa. Enkä ole ainoa. Eli kyllä niinkin käy.
Sitä en osaa sanoa, kuinka sokea uskovainen olen. Omaan uskoontulooni ei liittynyt kuitenkaan mitään ihmeellistä ongelmaakaan. Ei alkoholia, ei vankilaa, ei mitään sellaista. Niin vain kävi.
Mikä on mielestäsi ateistin suurin virhe ajattelussa?
En osaa sanoa. Tässä ollaan kuitenkin uskonasioiden kanssa tekemisissä ja pelkkä logiikka tai ajattelu siihen tuskin vaikuttaa. Ajatteluni on samantapaista, kuin ennenkin. Paitsi stressaan vähemmän ja olen onnellisempi. Yleisfiilis on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen oikein tulee uskoon? Minulle ei ole tällaista koskaan tapahtunut.
Itselläni niin, että alkoi kiinnostaa henkisyys ja hengellisyys, oli jokin sisäinen tunne että on jotain muutakin kuin materian taso, sitten aloin etsiä hengellisesti, luin erilaisista uskonnoista ja perinteistä, ja sitten tuli sisäinen tunne siitä mikä on oma tieni.
Ateistit ovat aspergereja jotka ottavat kaiken kirjaimellisesti.
No eikös kaiken maailman ristiretket ole aika pitkälle perustuneet tähän ajatukseen.
Esim.jatkuva koulukiusaaminen nuorena ja työpaikkakiusaaminen aikuisena voi suistaa ateistin uskontoon,uskonlahko on suoja ja yhteisö antaa turvaa,vaikkei niin paljon uskoisikaan "suurempaan"
Vierailija kirjoitti:
Ateistit ovat aspergereja jotka ottavat kaiken kirjaimellisesti.
Haha, näin juuri. Tuijottavat jotain Vanhan testamentin jaetta, joka ei täsmää nykyisen tieteellisen kielenkäytön kanssa. Saattavat silti puhua ihan samasta asiasta, eri "kielellä" vaan.
Omasta mielestäni uskon loogisesti. Jeesuksen ylösnousemuksen dokumentit ovat uskottavia, koska ne ovat inhimillisiä kuvauksia asioista. Normaali-ihmiset (asperger-ateistia lukuun ottamatta) eivät esitä asioita aukottoman loogisesti. Mutta monen kertomuksen kautta tarkasteltuna kokonaiskuva löytyy. Tapahtui asioita, jotka tekivät yksinkertaisista kansanmiehistä rohkeita julistajia. Ja ei, he eivät hyötyneet siitä mitenkään. Lähes kaikki kuolivat telotettuina. Silti sanomaa ei voinut pysäyttää. Ja se johtui siitä, että Jumala oli tämän takana.
Ja koska uskon että Jeesus oikeasti nousi kuolleista, sen takana täytyy olla yliluonnollinen tahto, Jumala. Ja jos Jumala teki tämän teon, hän ei tietenkään tahdo, että se menisi hukkaan. Niinpä hänen täytyi jättää ihmisille dokumentti, jossa hän kertoo asiasta. Tämä dokumentti on Raamattu. Raamattu on Jumalan suunnittelema, mutta hän antoi ihmisten kirjoittaa sen. Eikä valinnut kirjoittajiksi nykytieteen kriteerit täyttäviä pilkunviilaajia, vaan sen ajan oikeita ihmisiä. Ja ohjasi myös kirjoitusten päätymisen Raamattuun. 300-luvun ihmiset eivät olleet idiootteja. Halutessaan he olisivat voineet laatia harmonisoidun "täydellisen totuuden" sisältävän tekstin, mutta sen sijaan he valitsivat neljä luotettavina pidettyjen kirjoittajien tekstiä, joiden yhteisvaikutuksella se totuus sitten löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni uskon loogisesti. Jeesuksen ylösnousemuksen dokumentit ovat uskottavia, koska ne ovat inhimillisiä kuvauksia asioista.
Ymmärräthän että ne kuvaukset ovat ihmisiltä jotka ovat eläneet kymmeniä tai satoja vuosia oletetun Jeesuksen oletetun kuoleman jälkeen? Jeesuksesta ei ole ainuttakaan historiallista aikalaislähdettä.
Jokainen uskovainen on syntynyt ateistina.
Kenelläkään ei ole mitään uskomusta mihinkään yliluonnolliseen ihan pienenä. Vasta kasvaessa ympäristön vaikutuksesta aletaan uskomaan. Tyypillisesti vanhempien kertoessa omasta uskostaan. Lapsi ei kykene kyseenalaistamaan omia vanhempiaan.
Ap tekee virheen siinä kun olettaa, että ateisti automaattisesti olisi looginen ja järkevä. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, vaan osa ateisteista on täysiä puupäitä, jotka ovat ns. tuurilla oikeassa.
Tai lähes oikeassa, koska en menisi sanomaan, ettei minkäänlaista jumalaa olisi olemassa. Sen voin kyllä 100% varmuudella sanoa, että kaikki aavikkouskontojen jumalat on täyttä puppua.
Usein kuulee jonku väittävän että on syntynyt uskoon. Hassua vaan että aina synnytään siihen uskoon, josta löytyy malli läheltä.