Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee

Vierailija
17.12.2018 |

ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.

Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.

Kommentit (629)

Vierailija
161/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut kiva nähdä nämä kyllä mä ainakin olisin tiennyt ja siten pelastunut -tietäjät tositoimissa.

Vierailija
162/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut kiva nähdä nämä kyllä mä ainakin olisin tiennyt ja siten pelastunut -tietäjät tositoimissa.

Näinpä. Sitä ei ihminen itse tietoisesti päätä, miten tuollaisessa tilanteessa kykenee toimimaan. Jotkut ovat varmasti vain kivettyneet johonkin rantatuoliin ja huuhtoutuneet aallon mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisin ainakin huomattavasti aiemmin lähtenyt rannalta karkuun kuin ne jotkut vampit, jotka jäivät pällistelemään sitä loppuun saakka. Veikkaan, että siinä vaiheessa kun se rantaviiva olisi yhtäkkiä kadonnut kauas normaalista paikastaan, niin olisin jo todennäköisesti kovastikin poistunut paikalta. Hyökyaaltohan tulee sitten sen rantaviivan vetäytymisen jälkeen. Ainakin minun looginen vaistoni olisi sanonut, että nyt on jotain suurta pahaa tapahtumassa. En tiedä, että olisiko riittävän karkuun ehtinyt, mutta en ainakaan ensimmäisiä veden varaan joutuneita olisi ollut, sen uskallan sanoa.

Eihän siinä kukaan mihinkään karkuun ole varsinaisesti ehtinyt siinä vaiheessa, kun tajuttiin mikä se on. Ainoa mahdollisuus on ollut kiivetä jonnekin ylös. On ollut sattumaa, että onko vieressä joku paikka, mihin voi kiivetä. Eikä sekään ole ollut tae selviytymisestä. Toisaalta jos jäit aallon vietäväksi, niin taas on ollut sattumalla pelinsä. Että mihin kaikkialle törmäät tai olet törmäämättä. 

Vierailija
164/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän sen olisi tiennyt etukäteen?

Tietääkseni tulevaisuuteen ei näe.

Merkeistä. Vesi vetäytyy merelle, eläimet pakenevat vuorille, maanjäristys jne.

Mikään noista ei kerro sen aallon korkeudesta. Eikä kukaan roiku rannalla koko lomaa. Eli turhaa spekulointia.

Kyllä veden vetäytyminen kertoo siitä, mitä on odotettavissa. Vesi alkaa suhteellisen nopeasti, vuorovettä selvästi vauhdikkaammin vetäytymään merelle päin, niin se ei ole normaalia. Ihan maalaisjärjellä tajuttavissa oleva asia minusta, ei tarvita maantiedon oppikirja edes, joka sinulta jäi lukematta.

Olitko paikalla? Jos et, niin turhaa jankutusta.

Vierailija
165/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Sitä ei ihminen itse tietoisesti päätä, miten tuollaisessa tilanteessa kykenee toimimaan. Jotkut ovat varmasti vain kivettyneet johonkin rantatuoliin ja huuhtoutuneet aallon mukana. 

Esimerkiksi monien hotellien uima-altailta wi välttämättä edes näe suoraan merelle, jos altaat sijaitsevat sisäpihalla, joten monelle aalto tuli ihan yllätyksenä.

Vierailija
166/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hyvä koulussa ja maantiedossakin, mutta pakko sanoa, että sana tsunami ei sanonut yhtään mitään. 

Vierailija
167/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännittävää, miten paras tieto ja asiantuntemus löytyy aina sieltä mitä koko asia ei edes kosketa.

Vierailija
168/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän sen olisi tiennyt etukäteen?

Tietääkseni tulevaisuuteen ei näe.

Merkeistä. Vesi vetäytyy merelle, eläimet pakenevat vuorille, maanjäristys jne.

Mikään noista ei kerro sen aallon korkeudesta. Eikä kukaan roiku rannalla koko lomaa. Eli turhaa spekulointia.

Kyllä veden vetäytyminen kertoo siitä, mitä on odotettavissa. Vesi alkaa suhteellisen nopeasti, vuorovettä selvästi vauhdikkaammin vetäytymään merelle päin, niin se ei ole normaalia. Ihan maalaisjärjellä tajuttavissa oleva asia minusta, ei tarvita maantiedon oppikirja edes, joka sinulta jäi lukematta.

Eipä kyllä mitenkään olisi voinut tietää mitä on tulossa, minkälaisella voimalla aalto oikeasti tulee rannalle.

Vierailija
169/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kukaan olisi

Vierailija
170/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että täällä huutelijoita monikaan olisi selviytynyt.

Vierailija
171/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tietäisin mitä tapahtuu niin en olisi lähtenyt ollenkaan thaimaahan. Joten, olisin selvinnyt

Vierailija
172/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ja selvisin, mutta siinä oli lähinnä kyse hyvästä tuurista kuin siitä, että olisin jotenkin hyvä selviytymään. En ollut rannalla tapahtuma-aikaan, joten en voinut mitenkään tietää, että tsunami iskee. Tärkeintä tuossa tilanteessa on, että ei joudu liian kovaan paniikkiin ja se että pystyy pidättämään hengitystä veden alla. Muuten on ihan tuuria, että iskeytyykö pää vai jalka kovaa palmuun tai muuhun roinaan mitä siellä vedessä oli. 

Vierailija
173/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aalto kasvoi lähestyessä rantaa,se ei kaukaa näyttänyt niin pahalta.

Joten luultavasti olisin kuvannut ja hihitellyt että "kohta kastuu varpaat!"

Vierailija
174/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut tuolloin pieni lapsi, eli varmaan vanhempieni kanssa olisin ollut Thaimaassa. Siinä ja siinä. Isäni on hyvin yleissivistynyt mies ja olisi varmaan tajunnut, että nyt on paettava. Äitini puolestaan on monesti päälle päsmäri myös asioissa, joita ei ymmärrä (maantietoa hän ei ymmärrä), joten olisi saattanut toppuutella isää tai hidastellut, kun hänellä kestää aina lähtiessä.

Vierailija
175/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ja selvisin, mutta siinä oli lähinnä kyse hyvästä tuurista kuin siitä, että olisin jotenkin hyvä selviytymään. En ollut rannalla tapahtuma-aikaan, joten en voinut mitenkään tietää, että tsunami iskee. Tärkeintä tuossa tilanteessa on, että ei joudu liian kovaan paniikkiin ja se että pystyy pidättämään hengitystä veden alla. Muuten on ihan tuuria, että iskeytyykö pää vai jalka kovaa palmuun tai muuhun roinaan mitä siellä vedessä oli. 

Eipä sillä hengen pidättämisellä veden alla ole mitään merkitystä siinä vaiheessa oikeastaan. Enemmän merkitystä on sillä että pääseekö ajoissa takaisin pinnalle.

Vierailija
176/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Sukulaiseni olivat siellä ja olivat nähneet tsunamin, mutta ajatelleet vaan että onpas vesi tänään matalalla. Heillä on myös kuvia tästä aallosta ja olen ihan varma, etten itsekään olisi ajatellut mitään sen kummempaa.

Vierailija
177/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se outoa että siellä selvisi pieniäkin lapsia. Tosin pakolla joku on auttanut heitä.

Vierailija
178/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se outoa että siellä selvisi pieniäkin lapsia. Tosin pakolla joku on auttanut heitä.

Ainakin ruotsalaisia lapsia jäi orvoksi siis vanhemmat kuoli ja lapsi tai lapset selvisi.

Vierailija
179/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ruotsalaisia lapsia jäi orvoksi siis vanhemmat kuoli ja lapsi tai lapset selvisi.

Outoa

Vierailija
180/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin selvinnyt  todennäköisesti. Olin lukenut tsunamista jo aikoja sitten, eli olisin tiennyt heti mistä kyse. 

Toki hieman paikasta riippuu ehtiskö karkuun,mutta varmasti ois ollu aremmat todennäkösyydet selvitä ku niillä jotka ei tienneet tuota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi