Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee
ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.
Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.
Kommentit (629)
En, eihän sitä voinut tietää mitä tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut mielestäni kuullutkaan tsunameista silloin. Olin 2004 vauvan äiti, en olisi missään Aasiassa edes ollut. Ja jos olisin ollut, niin kaikki kykyni ja voimani olisin käyttänyt vauvani pelastamiseen.
Olihan tuolla tuhoalueilla perheitä missä oli vauvojakin mukana, ainakin ruotsalaisia.
No varmaan juu, mutta mä matkustin mieluummin Teneriffalle vauvan kanssa, en Aasiaan. Eikä mua Aasia ole ikinä muutenkaan kiinnostanut, että en ole siellä ikinä käynyt, Afrikassa kyllä.
Oltiin aiemmin oltu lomalla Blue Village Pakarang-hotellissa missä kuoli eniten suomalaisia. Eihän tuosta Blue Villagesta ole edes kuvia tsunamin jälkeen, kuten monista muista hotelleista, tai siitä kun tsunami tulee rantaan. Käytiin tuolla pari vuotta tsunamin jälkeen ja eihän sitä paikkaa ollut tunnistaa samaksi, koko ranta oli muuttunut ihan erilaiseksi muodoltaan.
Tuskin kukaan näistä vastaajista olisi
Helppoahan se on jälkeenpäin sanoa että joo kyllä mä olisin ainakin tajunnut ja siten pelastunut. Todellinen tilanne on ihan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se on jälkeenpäin sanoa että joo kyllä mä olisin ainakin tajunnut ja siten pelastunut. Todellinen tilanne on ihan erilainen.
Niinpä
Vierailija kirjoitti:
Ja moni vastaa että olisin vaan sen takia, että nyt tietävät että tsunamin liittyy veden vetäytyminen jne. kun tsunamin jälkeen siitä on puhuttu toisin kuin ennen sitä.
Tietenkin selvisin, olenhan tässä.
Osasin pysyä tuhansien kilometrien päässä thaimaasta jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin selvisin, olenhan tässä.
Osasin pysyä tuhansien kilometrien päässä thaimaasta jo silloin.
No just
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikista helpointa se on silloin kun on itse ollut tuhansien kilometrien päässä turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin selvinnyt, on opetettu ihan lapsesta asti että jos eläimet pakenee niitä on syytä seurata, vaistoavat vaaran ja tuolla lähti eläimet ylöspäin kiireellä eivät juosseet rantaan ihmettelemään mihin se meri pakeni. Olen myös ihan lapsesta ollut merellä.
Ne pakenevat eläimet oli lähinnä jo valmiiksi siellä viidakoissa kaukana rannasta. Ihmiset varsinkin turistit taas olivat ihan rannalla, missä ei yleensä ollut mitään eläimiä.
Impossible leffa kertoo että on mahdollista selviytyä. Kertoo tositarinan eräästä perheestä joka oli tuolla. Selviytyminen nimellä kulkee Suomessa. Katso jos et jo ole katsonut. Todella hieno elokuva.
Vierailija kirjoitti:
Impossible leffa kertoo että on mahdollista selviytyä. Kertoo tositarinan eräästä perheestä joka oli tuolla. Selviytyminen nimellä kulkee Suomessa. Katso jos et jo ole katsonut. Todella hieno elokuva.
Olen kyllä eri mieltä. Tuo leffa kerää kaikki stereotypiat ja vaikka se perustuu erään selviytyneen perheen tarinaan, niin kyseessä on kuitenkin vain elokuva.
Jos olisi nykyinen tieto, niin tottakai olisin selvinnyt, kun olisin tajunnut paeta kun vesi alkoi vetäytymään. Silloin kun tuo tsunami oli, en kuitenkaan ollut edes koko ilmiöstä tietoinen, joten todennäköisesti olisin vaan uteliaana jäänyt ihmettelemään mitä tapahtuu. Siinä vaiheessa kun itse aalto olisi jo tulossa, olisi ollut myöhäistä päästä pakoon. Vain hiton hyvällä tuurilla olisin voinut selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Paska leffa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut kiva nähdä nämä kyllä mä ainakin olisin tiennyt ja siten pelastunut -tietäjät tositoimissa.
Näinpä. Sitä ei ihminen itse tietoisesti päätä, miten tuollaisessa tilanteessa kykenee toimimaan. Jotkut ovat varmasti vain kivettyneet johonkin rantatuoliin ja huuhtoutuneet aallon mukana.
Esimerkiksi monien hotellien uima-altailta wi välttämättä edes näe suoraan merelle, jos altaat sijaitsevat sisäpihalla, joten monelle aalto tuli ihan yllätyksenä.
Just näin. Yhtäkkiä vaan on alkanut kuulua kova jyrinä, ja sitten on tullut yllättäen pimeää kun valtava aalto peitti auringon. Seuraavassa sekunnissa se sitten pyyhkäisi jo yli ja sen mukana ihmiset pyöri kuin muurahaiset, ja huuhtoutui pitkälle merelle kun aalto vetäytyi takaisin. Ei siinä ole mitään ehtinyt tehdä, jos ei nähnyt meren vetäytyvän. Sitten on ollut ihan tuurista kiinni mihin romuun sattuu törmäämään kun on aallon riepoteltavana. Niillä, joilla on ollut suora näköyhteys rantaan, on ollut edes teoreettinen mahdollinen pelastautua, jos ovat ymmärtäneet heti mistä on kyse. Aalto ylettyi joitain satoja metrejä rantaan, joten olisi voinut juosta pakoon, ja pyrkiä mahdollisimman korkealle. Voi silti olla, ettei olisi ehtinyt, jos reitti ei olisi ollut suora ja vapaa, vaan olisi pitänyt väistellä rakennuksia, autoja jne. Aikaa reagoida on kuitenkin ollut niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi nykyinen tieto, niin tottakai olisin selvinnyt, kun olisin tajunnut paeta kun vesi alkoi vetäytymään. Silloin kun tuo tsunami oli, en kuitenkaan ollut edes koko ilmiöstä tietoinen, joten todennäköisesti olisin vaan uteliaana jäänyt ihmettelemään mitä tapahtuu. Siinä vaiheessa kun itse aalto olisi jo tulossa, olisi ollut myöhäistä päästä pakoon. Vain hiton hyvällä tuurilla olisin voinut selvitä.
Tätähän ihmiset ei yleensä ymmärrä. Nykyään kaikki tietää tsunamista ihan eri tavalla kuin ennen vuotta 2004
Suurin osa olikin jo rannalla tai muuten ulkona, ehkä jotkut vielä hotellihuoneissa, lähinnä lapsettomat pariskunnat ja perheet missä vähän isompia lapsia.