Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee

Vierailija
17.12.2018 |

ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.

Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.

Kommentit (629)

Vierailija
181/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kukaan silloin tiennyt,näytti vain aallolta.

Vierailija
182/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri oli Khao Lakissa tuona päivänä. Tsunami iski sinne aamulla noin klo 10.20. Eli hotellien aamupalat oli syöty, jotkut vasta heräilivät, mutta yleisesti ottaen vasta herättiin päivään.

Sitten se vaan vyöryi ikkunasta sisään kuin äänetön juna

Vierailija
184/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tehnyt esitelmän koulussa tsunamista pari vuotta taaksepäin. Olisin tajunnut lähteä ajoissa ylämaille. 

Vierailija
185/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa paikalliset ja eläimet tiesi mitä sieltä tulee. Ja joku amerikkalainen poika taisi tämän tajuta myös ja sen vuoksi perheen henki säilyi.

Vierailija
186/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisin selvinnyt koska olisin heti tiennyt että tsunami tulee. Olisin siis tunnistanut merkit.

Vierailija
187/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää matkustelusta, joten en olisi ollut siellä päinkään silloin, kun vesi ensin vetäytyi ja tsunami saapui. Mutta oletetaan, että sama tapahtuisi asuinpaikkakunnallani Suomen rannikolla. En sielläkään kyllä olisi uimarannalla, mutta... Oletetaan nyt, että vaikka vierasvenesatamassa katselemassa paatteja ja haaveilemasta parin tunnin venematkasta purjeveneen kyydissä. Kyllä se veden vetäytyminen olisi ollut sellainen merkki, että nyt on jotain hyvin pielessä. En varmaan olisi tiennyt, että kohta hukun, jos jään, mutta olisin kävellyt siinä kohtaa autolle ja ajellut kotiin, kun maisemakin meni sillä tavalla pilalle. Koti on kerrostalon toiseksi ylimmässä kerroksessa. Auton olisin menettänyt, kun parkkipaikkakin olisi varmaan ollut veden peitossa, mutta elämääni todennäköisesti en.

Vierailija
188/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri oli Khao Lakissa tuona päivänä. Tsunami iski sinne aamulla noin klo 10.20. Eli hotellien aamupalat oli syöty, jotkut vasta heräilivät, mutta yleisesti ottaen vasta herättiin päivään.

Tuskin missään oteta aurinkoa tai maata varjossa aamulla klo 10 aikaan. Ei tuolla Khao Lakissakaan. Ei siellä rannalla ollut kuin kymmenkunta ihmistä.

Valtaosa ihmisistä oli hotellihuoneissaan, ehkä jo menossa syömään tai kauppaan. 

Vierailija
189/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietty nyt kaikki tietää.

Mitä te tiedätte tekevänne jos  Katla niminen tulivuori purkautuu ja uutiset kertovat tuhka-sateen tulevan. Mitä te teette ettätuhka eitapa? Tuhka on muutenosin hienojakoista LASIA! Kvartsia useimiten eikä mitään tosilötköä niin kuin Grindavikin rakopurkauksessa.

Vierailija
190/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietty nyt kaikki tietää.

Mitä te tiedätte tekevänne jos  Katla niminen tulivuori purkautuu ja uutiset kertovat tuhka-sateen tulevan. Mitä te teette ettätuhka eitapa? Tuhka on muutenosin hienojakoista LASIA! Kvartsia useimiten eikä mitään tosilötköä niin kuin Grindavikin rakopurkauksessa.

No mitäs sitten kun Yellowstonen supertulivuori purkautuu? Ei se välttämättä täällä vaikuta ihan heti. Mutta sitten kun ilmasto muuttuu kylmäksi muutaman vuoden ajaksi, ja ei saada satoa lähes koko maapallolla. Voipi tulla nälkä, eikä omilla toimilla ole mitään merkitystä. Ei voi edes omia kasviksia kasvattaa siirtolapuutarhassa, mökillä tai taloyhtiön asunnon parvekkeella.

Vierailija
191/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin missään oteta aurinkoa tai maata varjossa aamulla klo 10 aikaan. Ei tuolla Khao Lakissakaan. Ei siellä rannalla ollut kuin kymmenkunta ihmistä.

Valtaosa ihmisistä oli hotellihuoneissaan, ehkä jo menossa syömään tai kauppaan. 

Kreikassa kun menen rannalle 0930 että saan hyvät paikat niin siellä on jo porukkaa ja hyville rannoille klo10 tulleet saavat tyytyä takarivin paikkoihin. Älä tuu selittelemään kun et tiedä, kyllä siellä thaikuissakin oli rannoilla porukkaa. 

Vierailija
192/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin lähes varmasti kuollut. En olisi tajunnut, ja vaikka olisinkin, niin en olisi ehtinyt alta pois. 

Vierailija
193/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsunami ei kyllä ollut mitään äänetön. Merellä ei tosin kuulunut vielä mitään tavallista aaltojen kohinaa kummempaa, mutta sitten sen lähestyessä rantaa kyllä.

Ainakin meidän hotellissa monet varsinkin lapsiperheet oli jo kauan olleet hereillä, tietty siksi koska lapset herää aina aikaisin, aamiaisen jälkeen mietittiin, mennäänkö rannalle vai uima-altaalle. Rannalle alkoi kerääntyä porukkaa jo aamupäivällä koska silloin ei ollut liian kuuma. Olin rannalla vanhempien sisarusten kanssa ja vanhemmat oli myös matkalla sinne nuorempien sisarusten kanssa.

Vierailija
194/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ne oikeasti aallon nähneetkin aina sanovat.

Vierailija
195/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa paikalliset ja eläimet tiesi mitä sieltä tulee. Ja joku amerikkalainen poika taisi tämän tajuta myös ja sen vuoksi perheen henki säilyi.

Brittityttö

Vierailija
196/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi tiennyt lähteä karkuun kun vesi ensin pakenee rannalta. Mutta olen sen verran kovakuntoinen jäbä, että olisin hölkännyt lapsia kantaen ja vaimo olkapäillä alta pois.

Vierailija
197/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut mielestäni kuullutkaan tsunameista silloin. Olin 2004 vauvan äiti, en olisi missään Aasiassa edes ollut. Ja jos olisin ollut, niin kaikki kykyni ja voimani olisin käyttänyt vauvani pelastamiseen.

Vierailija
198/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä rannalla alkoi olla ihmisiä jo 9 aikaankin kun me sinne yleensä mentiin. Aamupäivällä lämpötila on vähän siedettävämpi kuin iltapäivällä joten monet varsinkin siihen kuumuuteen tottumattomat turistit käy rannalla mieluummin aamupäivällä.

Vierailija
199/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut mielestäni kuullutkaan tsunameista silloin. Olin 2004 vauvan äiti, en olisi missään Aasiassa edes ollut. Ja jos olisin ollut, niin kaikki kykyni ja voimani olisin käyttänyt vauvani pelastamiseen.

Olihan tuolla tuhoalueilla perheitä missä oli vauvojakin mukana, ainakin ruotsalaisia.

Vierailija
200/629 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle 10:30 on jo lähes puolipäivä. Olisin varmasti ollut rannalla ulkoilemassa odottamassa lounasaikaa ja ällistellyt että tuleepa tuolta iso aalto. Mutta, koska paikallisia olosuhteita ei silleen tunne niin olisin pitänyt normaalina kunnes alkaa näyttää siltä että tässä voi lenkkarit kastua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän