Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee
ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.
Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.
Kommentit (629)
Olin lukenut tsunamista jo vuosia aikaisemmin. Miten se syntyy ja miten se ilmenee.
Kuitenkin selviämisestä puhuminen on turhaa, on paljon muuttujia jotka vaikuttaa. Vähän kuin hirvikolari etukäteen tietää mitä tehdä, mutta kun hirvi pomppaa tielle niin et osaa tehdä mitään.
Toisaalta itse uskoin ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen jo silloin. Ei olisi tullut mieleenikään olla sellainen ääliö että tuhoan ilmastoa turhilla lentomatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kiipeillä ja katsella maisemia korkealta, olisin varmaan silloinkin ollut jollain kukkulalla kiipeilemässä.
Heti aamusta?
Kuumassa ilmastossa paras hetki tehdä fyysisesti rankat aktiviteetit on just heti aamusta.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, koska tuohon aikaan en ymmärtänyt tsunamien vaarallisuudesta, puhumattakaan maanjäristyksen yhteydestä tsunamin syntyyn.
Jep, itselleni tulee mieleen vaan se muumijakso missä vedenalaisen tulivuorenpurkaus aiheuttaa hyökyaallon mikä saa muumilaakson tulvimaan. Kun miettivät että mitä se on ja joku sanoo että vaikuttaa vedenalaisen tulivuoren purkaukselta niin joku niistä sanoo, että sittenhän meidän pitää varoa hyökyaaltoa.
Onko tuo Tove Janssonin kirjoittama tarina ajalta ennen kaikkien nyt tietämää Aasian tsunamia? Siinä tapauksessa Tove on asiasta tiennyt tai ainakin jostain aikanaan kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kiipeillä ja katsella maisemia korkealta, olisin varmaan silloinkin ollut jollain kukkulalla kiipeilemässä.
Heti aamusta?
En ole sama, mutta herään aina ennen kuutta ihan luonnostaan ja kuumassa maassa voisin hyvinkin olla liikkeellä heti aamusta sillä ajatuksella, että relaan sitten kuumempaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, koska tuohon aikaan en ymmärtänyt tsunamien vaarallisuudesta, puhumattakaan maanjäristyksen yhteydestä tsunamin syntyyn.
Jep, itselleni tulee mieleen vaan se muumijakso missä vedenalaisen tulivuorenpurkaus aiheuttaa hyökyaallon mikä saa muumilaakson tulvimaan. Kun miettivät että mitä se on ja joku sanoo että vaikuttaa vedenalaisen tulivuoren purkaukselta niin joku niistä sanoo, että sittenhän meidän pitää varoa hyökyaaltoa.
Onko tuo Tove Janssonin kirjoittama tarina ajalta ennen kaikkien nyt tietämää Aasian tsunamia? Siinä tapauksessa Tove on asiasta tiennyt tai ainakin jostain aikanaan kuullut.
Tuo tulva on otettu sarjaan kirjasta Vaarallinen juhannus. Voi kuitenkin olla, että japanilaiset ovat lisänneet sarjan puolelle tuon syntymekanismin - en muista, selitetäänkö sitä Tove Janssonin kirjassa vai ilmestyykö tulva vain ikään kuin tyhjästä. Mutta sehän olisi erittäin loogista, että japanilaiset lisäisivät tuollaisen yksityiskohdan, koska siellä on todellakin tiedetty tsunameista aina ja koko sanakin on japania.
Vierailija kirjoitti:
Saahan täällä vapaasti heijastaa oman tietämättömyytensä kaikkiin ja viilata pilkkujakin, jos siitä tulee itselle hyvä olo. Sitä ei mikään sääntö kiellä. Jos jollekulle on hyvin tärkeää uskoa, etteivät muutkaan tienneet tsunameista mitään, mielestäni on oikeastaan aika kiinnostavaa miettiä, miksi he kokevat näin.
Sinulle ilmeisesti tulee hyvä olo siitä, että jälkikäteen ilkut ihmisten tietämättömyydelle ja lällättelet, että minä kyllä tiesin. Helppoa se on muutenkin jälkikäteen noin sanoa. Samalla tavalla kuin silloin käytännössä kukaan ei tiennyt, niin tällä hetkellä käytännössä kaikki muutkin kuin sinä kyllä tietää.
Mä voin ihan suoraan myöntää, että olen niin tollo, etten olisi ymmärtänyt ollenkaan vaaraa. Olisin saatanut jopa lähteä pällistelemään sitä tyhjentynyttä ranta-aluetta jotain simpukoita katselemaan 🐚👀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan täällä vapaasti heijastaa oman tietämättömyytensä kaikkiin ja viilata pilkkujakin, jos siitä tulee itselle hyvä olo. Sitä ei mikään sääntö kiellä. Jos jollekulle on hyvin tärkeää uskoa, etteivät muutkaan tienneet tsunameista mitään, mielestäni on oikeastaan aika kiinnostavaa miettiä, miksi he kokevat näin.
Sinulle ilmeisesti tulee hyvä olo siitä, että jälkikäteen ilkut ihmisten tietämättömyydelle ja lällättelet, että minä kyllä tiesin. Helppoa se on muutenkin jälkikäteen noin sanoa. Samalla tavalla kuin silloin käytännössä kukaan ei tiennyt, niin tällä hetkellä käytännössä kaikki muutkin kuin sinä kyllä tietää.
Missä kohtaa koet ,että sinua on ilkuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinäkö koet ilkkumiseksi ja lällättelyksi, jos muut vastaavat aloituskysymykseen eri lailla kuin sinä? Minä luulin, että jokainen saisi rehellisesti vastata... Itse esimerkiksi vastasin, että tiesin tsunamien olemassaolosta ja että niitä syntyy maanjäristyksistä meressä, koska lukiossa niin kerrottiin ja lukiosta ei silloin ollut minulal kauaa - MUTTA en tiennyt tarpeeksi, että olisin tietojeni avulla paikan päällä selviytynyt tai tajunnut paeta.
Olisiko nähin kysymyksiin suotavampaa varmuuden vuoksi valehdella kaikkein tietämättömin vaihtoehto, ettei muille tule paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinäkö koet ilkkumiseksi ja lällättelyksi, jos muut vastaavat aloituskysymykseen eri lailla kuin sinä? Minä luulin, että jokainen saisi rehellisesti v
Ei, vaan sen kommentin, johon edellinen vastaus on annettu. Senkin jälkeen kun aiemmissa kommenteissa on jo kertaalleen perusteltu, mitä tarkoittaa, että käytännössä kukaan ei tiennyt joku jaksaa vaan jankata, että ei voi sanoa, että kukaan ei tiennyt, koska hän kyllä tiesi. Missä niin muka on sanottu? Ette te ainakaan kirjoitettua puhetta tunnu ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
He varmaan kokevat näin ihan klassisen, vanhanaikaisen huonon itsetunnon vuoksi. He jostain rivien välistä tuntuvat lisäävän kommentteihin "...ja sinunkin olisi pitänyt tietää", vaikka kukaan ei ole niin sanonut vaan vastannut vain kysymykseen omasta puolestaan.
Ihan kuin kaikki tietäisivät kaikista asioista saman verran. Itse ainakin voin avoimesti myöntää, ettten teidä polttomoottoreista mitään, enkä koe kyllä lällättelyksi, jos joku tulee kertomaan, että no minä taas tiedän niistä.
Oletko "käytännössä kukaan ei tiennyt" -jankkaaja miettinyt, että miksi juuri sinun kokemuksesi on yleistettävissä enemmän kuin niiden, jotka sattuivat jotain tietämään? Oletko ihan galluppeja tehnyt? Olisi kiinnostavaa kuulla, mihin perustat tuon varman kuuloisen käsityksesi?
Käy myös mielessä, että eihän tähän liity sellaista, että tietämättömät olisivat olleet vasta lapsia / varhaisteinejä tapahtuman aikaan? Itse olin aikuinen. Vaikuttaa varmaan aika paljon siihen, mistä kaikista asioista on kerennyt kuulla ja lukea.
Vierailija kirjoitti:
Oletko "käytännössä kukaan ei tiennyt" -jankkaaja miettinyt, että miksi juuri sinun kokemuksesi on yleistettävissä enemmän kuin niiden, jotka sattuivat jotain tietämään? Oletko ihan galluppeja tehnyt? Olisi kiinnostavaa kuulla, mihin perustat tuon varman kuuloisen käsityksesi?
Käy myös mielessä, että eihän tähän liity sellaista, että tietämättömät olisivat olleet vasta lapsia / varhaisteinejä tapahtuman aikaan? Itse olin aikuinen. Vaikuttaa varmaan aika paljon siihen, mistä kaikista asioista on kerennyt kuulla ja lukea.
Etkö yhtään seurannut asiaa koskevaa uutisointia silloin aikanaan? Kyllä se tuli käytännössä kaikille täysin yllätyksenä ja tsunami sanana oli ihan yhtä lailla täysin uusi. Kaiken lisäksi kesti todellakin useita päiviä, ennen kuin ihmisille vähitellen alkoi valjeta, miten vakavasta ja vaarallisesta asiasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Olin lukenut tsunamista jo vuosia aikaisemmin. Miten se syntyy ja miten se ilmenee.
Kuitenkin selviämisestä puhuminen on turhaa, on paljon muuttujia jotka vaikuttaa. Vähän kuin hirvikolari etukäteen tietää mitä tehdä, mutta kun hirvi pomppaa tielle niin et osaa tehdä mitään.
Toisaalta itse uskoin ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen jo silloin. Ei olisi tullut mieleenikään olla sellainen ääliö että tuhoan ilmastoa turhilla lentomatkoilla.
Tsunamista oli hyvä artikkeli muistaakseni Tähdet ja Avaruus lehdessä jo vuosia ennen kyseistä tapahtumaa. Siinä oli tuotu syyt ja seuraukset tyhjentävästi esille. En tiedä olisinko edes viihtynyt rannalla, jossa tsunamin enteet voi todeta.
Oma mottoni kuitenkin on etten tuhoa ilmastoa turhilla co2 päästöillä vaan ainoastaan tarpeellisilla päästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kukaan ei siihen aikaan ollut kuullut tsunamista, saati ymmärtänyt mitä se oikeasti tarkoittaa, joten tässäkään keskustelussa tuskin kukaan voi vastata jo silloin heti tienneensä mistä oli kysymys.
Miksi sä yleistät? Ei AP pyytänyt vastaamaan kaikkien puolesta!
Tove Janson muuten tiesi ilmiöstä 1950-luvulla! Tarkistin, että Vaarallisen juhannuksen Wikipedia-kuvaus alkaa: "Muumilaakson lähellä purkautuu tulivuori, mikä saa aikaan vedenpaisumuksen ja valtavan tulvan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kukaan ei siihen aikaan ollut kuullut tsunamista, saati ymmärtänyt mitä se oikeasti tarkoittaa, joten tässäkään keskustelussa tuskin kukaan voi vastata jo silloin heti tienneensä mistä oli kysymys.
Kuulostat samalta, joka yhdessä ketjussa väitti, että asiahan opetetaan aivan kaikille jo koulussa, ja hän kyllä tietää, koska hänenkin lapsensa on tsunamista jo koulussa oppineet. Kun joku sitten kysyi lasten iät, niin kävi ilmi, että olivat syntyneet vasta Aasian tsunamin jälkeen.
Muistinko oikein vai kuvittelenko?
Oliko niin, että eläimet lähtivät ennen tsunamia pakenemaan muualle?
Olisin ihmetellyt niitä ja ehkä sen takia kenties olisin tajunnur, että tulee esim.
maanjäristys. Olisin katsonut minne ne menevät ja seurannut perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat samalta, joka yhdessä ketjussa väitti, että asiahan opetetaan aivan kaikille jo koulussa, ja hän kyllä tietää, koska hänenkin lapsensa on tsunamista jo koulussa oppineet. Kun joku sitten kysyi lasten iät, niin kävi ilmi, että olivat syntyneet vasta Aasian tsunamin jälkeen.
Ahaa. En ole sama. :) Minulla on vain sen ikäisiä lapsia, ettei heillä ole vielä ollut maantietoa koulussa.
Vastaus kysymykseen toki kiinnostaisi. Miksi tarvitsee yleistää? Miksei jokainen saa vastata itse?