Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee
ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.
Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.
Kommentit (629)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunami ei ole mikään valtavan korkea aalto, vaan pitkä, maalle valtavalla voimalla työntyvä vesimassa mikä aiheuttaa maalla veden nousemisen ja tulvan. Toki vesimassa kerää mukanaan kaiken mahdollisen mikä lähtee mukaan, esimerkiksi hiekkaa ja puita, rakennuksia, tavaraa ja ihmisiä.
Ei vai? kyllä ne kerrostalon korkuisia aaltoja on.
Esimerkiksi tuossa on aika kuvaava video tsunamista. Siinä näkyy hyvin, millä tavalla tsunami tulee rantaan. Videolla siis näkyy ihminen sekä puita, minkä avulla voi havaita, ettei kyse ole mistään kerrostalon korkuisesta rantaan tulevasta aallosta.
Ei tuossa alussa, mutta kun perästä tulee lisää vettä niin kyllä se aalto siitä nousi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmm... Pidän mahdollisena, että olisin selviytynyt, vaikka olin tuohon aikaan vasta lukiolainen. Olen viettänyt lapsesta asti paljon aikaa meren lähellä, joten olen aina tiennyt, että rannasta vetäytyvä vesi tulee aina takaisin -- ja voimalla. Samaa ilmiötä voi havainnoida pienoiskoossa ihan suomalaisellakin rannalla veden edestakaista liikettä seuraamalla.
Joten jos olisin ollut rannalla, olisin ymmärtänyt ottaa jalat alleni. Pelkästä maanjäristyksestä en olisi osannut ennakoida tulevaa.
Esimerkiksi Helsingissä Suomenlinnan uimarannalla tätä tapahtuu toisinaan. Ensin vesi vetäytyy ehkä 10-20 metriä normaalista rantaviivasta, siten että vesiraja menee selkeästi kauemmas ja ranta näyttää oudolta. Sitten vesi alkaa yhtäkkiä nousta ja pian huomaat seisovasi polvia myöten vedessä, vaikka olet pysynyt ihan koko ajan pai
Se ei ole vuorovesi kun kaikki tämä tapahtuu noin 20 sekunnissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunami ei ole mikään valtavan korkea aalto, vaan pitkä, maalle valtavalla voimalla työntyvä vesimassa mikä aiheuttaa maalla veden nousemisen ja tulvan. Toki vesimassa kerää mukanaan kaiken mahdollisen mikä lähtee mukaan, esimerkiksi hiekkaa ja puita, rakennuksia, tavaraa ja ihmisiä.
Ei vai? kyllä ne kerrostalon korkuisia aaltoja on.
Esimerkiksi tuossa on aika kuvaava video tsunamista. Siinä näkyy hyvin, millä tavalla tsunami tulee rantaan. Videolla siis näkyy ihminen sekä puita, minkä avulla voi havaita, ettei kyse ole mistään kerrostalon korkuisesta
Ei tuossa alussa, mutta kun perästä tulee lisää vettä niin kyllä se aalto siitä nousi.
Ai millä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmm... Pidän mahdollisena, että olisin selviytynyt, vaikka olin tuohon aikaan vasta lukiolainen. Olen viettänyt lapsesta asti paljon aikaa meren lähellä, joten olen aina tiennyt, että rannasta vetäytyvä vesi tulee aina takaisin -- ja voimalla. Samaa ilmiötä voi havainnoida pienoiskoossa ihan suomalaisellakin rannalla veden edestakaista liikettä seuraamalla.
Joten jos olisin ollut rannalla, olisin ymmärtänyt ottaa jalat alleni. Pelkästä maanjäristyksestä en olisi osannut ennakoida tulevaa.
Esimerkiksi Helsingissä Suomenlinnan uimarannalla tätä tapahtuu toisinaan. Ensin vesi vetäytyy ehkä 10-20 metriä normaalista rantaviivasta, siten että vesiraja menee selkeästi kauemmas ja ranta näyttää oudolta. Sitten vesi alkaa yhtäkkiä nousta ja pian huomaat seisovasi polvia myöten vedessä, vaikka olet pysynyt ihan koko ajan pai
Sitä kutsutaan vuorovedeksi. Kuu aiheuttaa tämän ilmiön.
Ei ole vuorovesi kyseessä.
Todennäköisesti äärimmäisen harva olisi
Ainakin siinä hotellissa missä me olimme oli aalto aikalailla tuollainen kuin tuossa videolla, ihmiset lähti rannalta vasta siinä vaiheessa kun aalto oli jo lähellä. Mitään hirmukorkeaa aallonhuippua ei tullut, vaikka vesi tietty pärskyikin törmäillessään rakennuksiin ja kaikkeen mahdolliseen, vaan sitä vaan tuli lisää ja vesi nousi koko ajan. Sitten kun vesi oli noussut se oli korkeimmillaan toisen kerroksen tasolla, matalimpia rakennuksia ei näkynyt, joten tuolloin vettä oli varmasti useita metrejä ja veden virtaus oli voimakasta. Ihan kuin olisi seisonut jonkun suuren kosken tai vesiputouksen vieressä. Toki hyvin vaikeaa arvioida esimerkiksi sitä veden korkeutta kun katsoi ylhäältä päin eikä ollut enää varma missä on mitäkin, koska osa rakennuksista oli lähtenyt veden mukana.
Olisi kannattanut palstalaisten olla paikalla kun kerran niin moni olisi tiennyt
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kirjat teillä on ollut lukiossa, tai peruskoulussa? Siis minkä nimiset? Missä on kerrottu tsunameista.
Tämä oikeasti kiinnostaa
Ei ainakaan meidän koulussa ollut tsunamia aiheena lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 2004 oleva tsunamihan oli pienimmästä päästä vaikkakin aiheutti paljon tuhoa. Tsunami voi helposti kasvaa yli 100 metriseksikin.
Yleensä näitä tapahtuu harvemmin asutuilla seuduilla
Ai miten se tsunami osaa valita paikan tuolla lailla?
Jos mariaanien haudassa ois siirroskohta ja siellä tapahtuis maanjäristys joka aiheuttaisi tsunamin niin se ois aika valtava. Varmaa useamman sadan metrin kokoinen aalto tulisi.
Mietin siis lähinnä tuota että miten ne tsunamit sitten yleensä just harvaan asutuille alueille osaa rantautua.
Japani on varmaan yleisin paikka historiassa minne on osunut Tsunameita
Niin, siksi sana "tsunami" tulee juuri japanin kielestä. Sana "nami" on aalto, ja "tsu" tarkoittaa satamaa.
Käytännössä kukaan ei siihen aikaan ollut kuullut tsunamista, saati ymmärtänyt mitä se oikeasti tarkoittaa, joten tässäkään keskustelussa tuskin kukaan voi vastata jo silloin heti tienneensä mistä oli kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut palstalaisten olla paikalla kun kerran niin moni olisi tiennyt
Pelkkää jälkiviisautta. Kuvittelevat vaan, että olisivat tienneet, kun muiden lailla hekin on nyt sen tsunamin jälkeen asian oppineet.
Tykkään kiipeillä ja katsella maisemia korkealta, olisin varmaan silloinkin ollut jollain kukkulalla kiipeilemässä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kukaan ei siihen aikaan ollut kuullut tsunamista, saati ymmärtänyt mitä se oikeasti tarkoittaa, joten tässäkään keskustelussa tuskin kukaan voi vastata jo silloin heti tienneensä mistä oli kysymys.
Nyt yleistät todella rankasti oman kokemuksesi kaikille. Itse olin viiden vuoden sisään lukiossa kuullut maanjäristysten aiheuttamista tsunameista ja tajusin kyllä heti, mikä juttu. Tiesinkö niin hyvin, että olisin tajunnut pelätä meren vetäytymistä ja siksi pelastunut? En tiennyt enkä olisi. Mutta todellakin tajusin uutisista heti, mikä ilmiö siellä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunami on niin korkea, ettei matalien talojen matalilla ranta-alueilla ole mitään, minne paeta. Joten en tiedä, riippuu paikasta.
Tätä ennen vesi pakenee merelle. Silloin pitää juosta ja lujaa!
Ei olisi pelkkä juokseminen auttanut, ellei paikalla tosiaan ole jotain korkeaa minne kiivetä.
Minä olisin tiennyt! Luin 80-luvun lapsena silloin joskus katastrofiromaanin, jossa aiheena oli tsunamin isku. Siitä olisin tiennyt heti tunnusmerkit.
Täytyy myöntää että olin hiukan ylpeä tietämyksestäni, kun tosiaan suurelle yleisölle tuo tuntui olevan aivan uusi juttu silloin 2004.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa kuulin tsunamista luennolla. Piräis olla jossain tallella myös luontomateriaalia siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt yleistät todella rankasti oman kokemuksesi kaikille. Itse olin viiden vuoden sisään lukiossa kuullut maanjäristysten aiheuttamista tsunameista ja tajusin kyllä heti, mikä juttu. Tiesinkö niin hyvin, että olisin tajunnut pelätä meren vetäytymistä ja siksi pelastunut? En tiennyt enkä olisi. Mutta todellakin tajusin uutisista heti, mikä ilmiö siellä on tapahtunut.
Siinä tsunamissa kuoli satoja tuhansia ja selviytyminen oli useimpien hengissä säilyneiden kohdalla lähinnä sattumasta ja hyvästä tuurista kiinni. Uutisissakaan ei alkuun tiedetty tapahtuneen vakavuutta, mikä vasta pikkuhiljaa useiden päivien/viikkojen kuluessa valkeni, joten 100% voidaan sanoa, että käytännössä kukaan ei asiaa silloin vielä tiennyt. Muutama näsäviisastelija ei sitä totuutta miksikään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kiipeillä ja katsella maisemia korkealta, olisin varmaan silloinkin ollut jollain kukkulalla kiipeilemässä.
Heti aamusta?
Sitä kutsutaan vuorovedeksi. Kuu aiheuttaa tämän ilmiön.