Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee
ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.
Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.
Kommentit (629)
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukematta vastaan, että varmasti moni täällä kehuu kuinka olisi jo norsujen käytöksestä tajunnut mitä on tulossa ja lähtenyt ajoissa karkuun. Toisin kuin ne 200 000 jotka eivät tajunneet. Kyllä av:lla osataan tämäkin paremmin.
Jep, ja niitä norsujahan luonnollisesti hengaili esimerkiksi hotellien sisäpihoilla, uima-altailla ja merenrannoilla siellä turistien seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan olisi
Väärin. Oli mahdollista selviytyä, jos tajusi heti, mistä oli kyse. Eräältä rannalta kukaan ei kuollut, koska juuri tsunameista koulussa opiskellut 10-vuotias brittityttö Tilly Smith tunnisti tsunamin merkit ja sai kaikki pakenemaan.
Phuketiin ehdittiin varoittaa aiemmasta maanjäristyksestä ja mahdollisesta tsunamista.
Ei sillä rannalla ollut saatu mitään varoitusta. Mutta tosiaan tapahtumaketjuun vaikutti, että joku yksittäinen japanilaisturisti oli kuullut kyseisestä varoituksesta ja tuki tytön sanoja.
Tää Tilly oli ilmeisesti hyvin tiukasti sitä mieltä, että hän lähtee ihan just rannalta vaikka yksin, koska tsunami ON tulossa, joten hän olisi varmaan pelastunut joka tapauksessa. Ja varman perheenjäseniä, koska tuskin olisivat häntä yksin päästäneet marssimaan sieltä pois. Olisi sitten muita rannalla oli joita harmittanut, että eipä sitten uskottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomio, ketjun aloituksessa kirjoitetaan "jossain rannalla Thaimaassa vaikka", ei "pahimmalla mahdollisella alueella Khao Lakissa".
Itseasiassa Thaimaassa kuoli suhteellisen vähän ihmisiä tsunamissa, vain joitain tuhansia. Indonesiassa kuoli satojatuhansia ja Sri Lankan alueella kymmeniätuhansia.
Aallot eivät iskeneet joka rantaan samanlaisella voimalla ja esimerkiksi Phuket selvisi paljon helpommalla.
Ai nytkö edes se äsken pahaksi sanomasi Khao Lak ei enää ollutkaan paha? OK, miten vaan.
Taidat harrastaa ketjujen selailua sillä silmällä, että etsit IHAN MITÄ TAHANSA, mistä sanoa vastaan ilman mitään logiikkaa. Harrastushan sekin.
No en varmasti etsi! T. Vänkääjä
Ai vitsi, kiinnostava aihe, mutta tässä ketjussa on joku niin rasittava ihminen, ettei kannata lähteä vastaamaan.
Kyllä ihmiset huomasivat vaaran ja lähtivät pakenemaan, mutta silloin aalto oli jo lähellä eivätkä ehtineet paeta, jos ei ollut mitään paikkaa mihin paeta. Korkeampaan maastoon saattoi olla matkaa useampia kilometrejä.
En tiennyt mikä on tsunami, joten en.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukematta vastaan, että varmasti moni täällä kehuu kuinka olisi jo norsujen käytöksestä tajunnut mitä on tulossa ja lähtenyt ajoissa karkuun. Toisin kuin ne 200 000 jotka eivät tajunneet. Kyllä av:lla osataan tämäkin paremmin.
Ja varmaan ratsastanut nousulla karkuun
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt mikä on tsunami, joten en.
Hyökyaalto oli varmaan harvoille tuttu.
Oudon monet eivät ole tienneet, mikä tsunami on! Kyllä mä tsunamin tiesin maantiedontunneilta jo ennen tuota katastrofia. MUTTA en olisi tunnistanut sitä varoitusmerkkiä, että meri vetäytyy, joten taidolla en olisi selviytynyt. (Myöhäistä se sitten on tuijottaa sitä vesimuuria, että haa, tunnistan, tuo on tsunami.)
Tuurilla selviytymisestään taas ei kukaan voi tietää. Selviytyihän eräs presidenttikin sieltä tuurilla.
Koska olen opiskellut geotieteitä yliopistossa, olisin ymmärtänyt mitä on tekeillä Jos olisin ollut niin varhain aamulla rannalla, eri asia on olisinko päässyt tarpeeksi nopeasti karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Oudon monet eivät ole tienneet, mikä tsunami on! Kyllä mä tsunamin tiesin maantiedontunneilta jo ennen tuota katastrofia. MUTTA en olisi tunnistanut sitä varoitusmerkkiä, että meri vetäytyy, joten taidolla en olisi selviytynyt. (Myöhäistä se sitten on tuijottaa sitä vesimuuria, että haa, tunnistan, tuo on tsunami.)
Tuurilla selviytymisestään taas ei kukaan voi tietää. Selviytyihän eräs presidenttikin sieltä tuurilla.
Enpä tiedä. En tiennyt mikä tsunami on, olin tuolloin 14-vuotias eikä mitään käsitystä että koulussa maantiedontunneille olisi käsitelty tsunameja. Maanjäristyksistä oli joo, mutta ehkä sitten niiden yhteydessä on mainittu jotain hyökyaallosta, tai sitten ei. Eipä tosin tiennyt kumpikaan suunnilleen samanikäisistä sisaruksistanikaan.
Toki myös se voi olla syynä, että kaikilla, varsinkaan nuorilla, ei välttämättä ole ollut maantiedontunnit mielessä joulun aikaan rantalomalla.
Oisin selvinnyt. Oisin pääasiallisesti stetsannut läpi.
Minä olisin tiennyt ja osannut lähteä suojaan. Olin lukenut tsunameista joskus 90 luvun lopulla tieteenkuvalehdestä ja olisin tunnistanut merkit ja tiennyt mikä on tsunami. Sitä toki en tiennyt, että kauan siinä menee, kun "meri pakenee" siitä, että hyökyaalto tulee. Eniten olisi ahdistanut se, että miten olisi saanut muille tämän tiedon, että on vaaratilanne.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin tiennyt ja osannut lähteä suojaan. Olin lukenut tsunameista joskus 90 luvun lopulla tieteenkuvalehdestä ja olisin tunnistanut merkit ja tiennyt mikä on tsunami. Sitä toki en tiennyt, että kauan siinä menee, kun "meri pakenee" siitä, että hyökyaalto tulee. Eniten olisi ahdistanut se, että miten olisi saanut muille tämän tiedon, että on vaaratilanne.
Olin 2004, 19 vuotias ja olin yläasteella, kun luin tsunameista tieteen kuvalehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä. En tiennyt mikä tsunami on, olin tuolloin 14-vuotias eikä mitään käsitystä että koulussa maantiedontunneille olisi käsitelty tsunameja. Maanjäristyksistä oli joo, mutta ehkä sitten niiden yhteydessä on mainittu jotain hyökyaallosta, tai sitten ei. Eipä tosin tiennyt kumpikaan suunnilleen samanikäisistä sisaruksistanikaan.
No en muista, milloin käsiteltiin, mutta lukiossa viimeistään. Itse siis olin jo lukionkin käynyt nuori aikuinen 2004, mutta peruskoulusta tai lukiosta tuo tieto oli, koska myöhemmin en opiskellut enkä lukenut mitään luonnontieteisiin liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunami on niin korkea, ettei matalien talojen matalilla ranta-alueilla ole mitään, minne paeta. Joten en tiedä, riippuu paikasta.
Tätä ennen vesi pakenee merelle. Silloin pitää juosta ja lujaa!
Tiesitkö tätä asiaa ennen 2004?
Mitkä kirjat teillä on ollut lukiossa, tai peruskoulussa? Siis minkä nimiset? Missä on kerrottu tsunameista.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kirjat teillä on ollut lukiossa, tai peruskoulussa? Siis minkä nimiset? Missä on kerrottu tsunameista.
Anteeksi mutta ei voi muistaa, kun siitä on yli 20 vuotta eikä kyseinen oppiane ollut minulle rakas :D
Tiedän vaan, että tsunamit tiesin, varmasti ne on mainittu siinå yhteydessä kun puhuttiin maankuoren liikkeistä ja järistyksistä. Että järistys voi panna vedenkin liikkeelle ja voi syntyä massiivinen hyökyaalto eli tsunami.
Ai nytkö edes se äsken pahaksi sanomasi Khao Lak ei enää ollutkaan paha? OK, miten vaan.
Taidat harrastaa ketjujen selailua sillä silmällä, että etsit IHAN MITÄ TAHANSA, mistä sanoa vastaan ilman mitään logiikkaa. Harrastushan sekin.