Laihduttaminen psyykenlääkkeistä huolimatta
Onko kukaan onnistunut laihtumaan samalla, kun on ollut psyykenlääkkeet käytössä? Mitä lääkkeitä käytit ja paljonko laihduit?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Ketpinori ja olantsapiini käytössä. Lopetin alkoholin 3 kk sitten ja en ole yhtään laihtunut. Syön kerran päivässä tyyliin muutaman viipaleen leipää ja lämpimän ruuan esim. 350g makaronilaatikkoa tms. Kilot on ja pysyy. Painan127kg.
Nuo onkin molemmat tosi lihottavia lääkkeitä. Onpa kurja kun kilot ei lähde. Itse painan 115kg ja olen nyt vakaasti päättänyt laihtua. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketpinori ja olantsapiini käytössä. Lopetin alkoholin 3 kk sitten ja en ole yhtään laihtunut. Syön kerran päivässä tyyliin muutaman viipaleen leipää ja lämpimän ruuan esim. 350g makaronilaatikkoa tms. Kilot on ja pysyy. Painan127kg.
Nuo onkin molemmat tosi lihottavia lääkkeitä. Onpa kurja kun kilot ei lähde. Itse painan 115kg ja olen nyt vakaasti päättänyt laihtua. Ap.
Hidastavat aineenvaihduntaa tosi paljon. Toivottavasti sinä onnistut laihduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hidastavat aineenvaihduntaa tosi paljon. Toivottavasti sinä onnistut laihduttamaan.
Niin tekevät. Samaa toivon sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tekevät. Samaa toivon sinulle.
Kiitos.🧡
Mulla on Latuda ja on kuulemma painoneutraali lääke.
Voxra ja Mysimba laihduttavat ja vaikuttavat psyykeeseen.
Salille. Lihasten kova rääkkääminen kuluttaa pirusti energiaa.
Mirtazapin unen laatua parantamaan, ja vaikka käytössä Rybelsus, paino ei ala tippua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Latuda ja on kuulemma painoneutraali lääke.
Yleinen haittavaikutus, yhdellä kymmenestä on painon nousu näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Mysimba on sikakallista, yli sata euroa kuukaudessa. Voxraa kannattaa pyytää ja täydellä annoksella. Se vie ruokahalun.
Mulla ainakin liikunnan aloittaminen auttoi tosi paljon. Aloitin kävelylenkeillä, sitten lisäsin mukaan myös kuntosalin, nykyään uskallan jo pyöräilläkin. Vaikka liikunta sinänsä ei polta paljon kaloreita, niin se vilkastuttaa aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sä et juonut niin paljon alkoholia että sen lopettamisella yksistään laihtuisi?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin liikunnan aloittaminen auttoi tosi paljon. Aloitin kävelylenkeillä, sitten lisäsin mukaan myös kuntosalin, nykyään uskallan jo pyöräilläkin. Vaikka liikunta sinänsä ei polta paljon kaloreita, niin se vilkastuttaa aineenvaihduntaa.
Jaksaako esim skitsofreenikko harrastaa säännöllisesti liikuntaa. Sitä mietin.
Olisiko mahdottomuus vaihtaa lääkitystä? Toki aikansa sekin ottaa, että taas uuteen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdottomuus vaihtaa lääkitystä? Toki aikansa sekin ottaa, että taas uuteen tottuu.
Kyllä se aika mahdottomalta tuntuu eikä niitä painoneutraakeja taida ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ettet saa kiloja pois ilman lääkityksen alasajamista. Toki itse mietit mikä on elämänlaadullesi tärkeää. Eipä tuollainen ylipainokaan mukava ole kantaa.
Voisi pienentää lääkkeen annoskokoa tai liikkua hiukan enemmän? Jo pelkkä kävely auttaa. Lihominen johtu myös siitä hirveästä makean himosta,jonka lääkkeet tuovat mukanaan,varsinkin iltaisin. Itse lopetin 'nuklumiseen' tarkoitetut mömmöt,kun tajusin,millaiseksi ihmishirviöksi muutuin. Aamuisin olin täysi raivotar ja sitä jatkui pitkälle iltapäivään asti. Olo helpottui kun lopetin ja aloin tissutella silloin tällöin pari olutta illassa. Niistä kertyvät kilot saa lenkillä pois ja syömällä tasapainoisesti. Unettomuuteen auttaa myös moni yrttisekoitus, plus melatoniini. Tietysti,jos on todella pahoja takauksia tms. iltaisin,on parempi käyttää sitä lääkettä mutta vain satunnaisesti,jos traumavälähdykset eivät vaivaa joka ilta. Meditaatio,tietoisuus harjoitukset,ajatusten hallinta sekä liikunta plus terveellinen syöminen.
Kyllä kannattaa laihduttaa, vaikka lääkkeet sitä vaikeuttaisivatkin. Pyydä lähete ravitsemusterapeutille tai mene yksityisesti. Mielestäni psykiatrian poliklinikan pitäisi huomioida tämä asia ja tehdä lähete, jos pyydät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mysimba on sikakallista, yli sata euroa kuukaudessa. Voxraa kannattaa pyytää ja täydellä annoksella. Se vie ruokahalun.
Voxra + naltreksoni = Mysimba halvemmalla.