Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy Espanjassa asuvalta

Vierailija
16.12.2018 |

Kipeänä ja tylsää. Onko mielessäsi kysymyksiä Espanjassa asumisesta tai muusta aiheeseen liittyen? Haaveiletko itse tänne muutosta?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Jaksatko vastata näihin:

1) Oletko opiskellut paikan päällä espanjaa? Millaisella systeemillä? Onko päivittäin/viikoittain ja paljonko opetusta? Suositteletko?

2) Asutko omistus- vai vuokra-asunnossa? Miten hommasit asunnon?

3) Paljonko suunnilleen pitäisi budjetoida muuhun kuin asuntoon (jos vuokra ei sisällä valmiiksi) kaasuun, sähköön, veteen, vakuutuksiin?

4) Oletko ostanut skootterin tai auton? Paljonko maksaa pysäköinnit ja onko tietulleja tai siltamaksuja tai vastaavia?

Kiitos ja pikaista paranemista :)

1) Opiskelin silloin tänne muuttaessa yhteensä noin 6kk kielikoulussa, missä opetusta valitsin 4h/päivä. Tosi tehokasta, 2h teoriaa ja 2h puhumista. Suosittelen ehdottomasti! Sen jälkeen sitä vaan sitten pyrkii käyttämään arkikielenä, mm. Asiointi, tv, radio, sosiaaliset kanssakäymiset, työ/koulu.

2) Asun miehen kanssa hänen omistusasunnossa. Nyt juuri katsellaan uutta asuntoa.

3) tässä meidän menoja (noin);

Kotivakuutus 350e/vuosi

Autovakuutus 290e/vuosi

Yksityinen sairausvakuutus 160e/vuosi

Sähkö 40-60e/kk

Vesi 10e/kk

Kaasu 20e/kk

4) löytyy molemmat. Tietulleja on tietyillä alueilla ja ovat aika hintavia. Esim. Alicante-Valencia (165km) on jo yli 20e. Toki voi mennä pienempiä teitä ja olla maksamatta. Parkkihallit täällä keskustassa on esim. 0,028e/min.

Vierailija
22/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Espanjaa asut? Mitä suomalaisista ajatellaan siellä?

Alicantessa. Täällä meitä ei ole kovinkaan montaa. Meitä pidetään ahkerina ja luotettavina työntekijöinä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS PALJON! 

t. Moneen kysymykseen vastauksen saanut

Vierailija
24/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon nyt lämpötila ulkona/sisällä?

Ulkona 17 ja sisällä varmaan 20.

25/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen asunut Espanjassa työn puolesta (expat) muutaman vuoden. Voisin hyvinkin tulevaisuudessa asua taas Espanjassa. Tällä hetkellä perheen elämäntilanne pitää meidät Suomessa. Paljon tuli vietettyä espanjalaisten kanssa aikaa, suomalaisten ei juuri ikinä. Kielitaito kehittyi huimasti, kun ei etsinyt Suomi-seuroja. Toisaalta, asuimme alueella, missä ei suomalaisia näkynyt eli kaukana aurinkorannikosta.

Asutko manner-Espanjassa vai saarilla? Minkälaisia haasteita on tullut eteen ja kuinka hyvin olet integroitunut yhteisön jäseneksi?

Vierailija
26/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjäät noin hirveän pienellä palkalla (1000 €/kk)? Maksaako miehesi suurimman osan kuluista? Onko hän paikallinen vai suomalainen? 

Vierailija
27/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Itsekin olen asunut Espanjassa työn puolesta (expat) muutaman vuoden. Voisin hyvinkin tulevaisuudessa asua taas Espanjassa. Tällä hetkellä perheen elämäntilanne pitää meidät Suomessa. Paljon tuli vietettyä espanjalaisten kanssa aikaa, suomalaisten ei juuri ikinä. Kielitaito kehittyi huimasti, kun ei etsinyt Suomi-seuroja. Toisaalta, asuimme alueella, missä ei suomalaisia näkynyt eli kaukana aurinkorannikosta.

Asutko manner-Espanjassa vai saarilla? Minkälaisia haasteita on tullut eteen ja kuinka hyvin olet integroitunut yhteisön jäseneksi?

Tuolla oli jo vastaus, Alicantessa.

Vierailija
28/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Kiva kuulla! Oon täysin samaa mieltä, että paikallisten seuraan vaan. Siinä oppii myös sitä puhekieltä ja vaikka sanontoja, mitä ei kielikoulussa opita. Itsekään en ole kuin muutamaan suomalaiseen törmännyt Alicantessa, enkä kyllä ole heitä etsinytkään. Muuten omat kaveripiirit on tosi kansainväliset.

Tosiaan Manner-Espanjassa, Alicantessa asun. Nyt katsellaan asuntoja tuosta keskustan ulkopuolelta San Juanista.

Varmaan vaikeinta on ollut tottua siihen, että vaikka kuinka huolellisesti valmistelisit jotain asiaa, se voi silti mennä täysin pieleen, myöhästyä tai jopa peruuntua. Joskus ei riitä ymmärrys, miksi asiat hoidetaan jollain tietyllä tavalla. Tähän kuitenkin tottuu ja samalla oppii itse kärsivällisemmäksi ja ottamaan rennosti kiireenkin keskellä.

Nyt olen jo integroitunut hyvin, varsinkin kun kieli vain paranee. Aluksi oli vaikeaa, sillä työpaikalta ei saanut kavereita, eikä kieli tullut niin sujuvasti. Sitä helpotti se, että täällä kun kerran tutustut johonkuhun, helposti tutustut myös kys. Henkilön kavereihin, sukulaisiin ja vaikka naapureihin. Oon myös mukana vapaaehtoisryhmissä, kaupungin fiestojen järjestelyissä ym. Niin on päässyt ihanasti kiinni paikalliseen elämään!

Missä päin itse asuit?

29/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tuolla oli jo vastaus, Alicantessa.

Joo, huomasin. Mulla vähän kesti tää vastauksen kirjoittaminen kun tein kymmentä asiaa samaan aikaan.

30/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Kiva kuulla! Oon täysin samaa mieltä, että paikallisten seuraan vaan. Siinä oppii myös sitä puhekieltä ja vaikka sanontoja, mitä ei kielikoulussa opita. Itsekään en ole kuin muutamaan suomalaiseen törmännyt Alicantessa, enkä kyllä ole heitä etsinytkään. Muuten omat kaveripiirit on tosi kansainväliset.

Tosiaan Manner-Espanjassa, Alicantessa asun. Nyt katsellaan asuntoja tuosta keskustan ulkopuolelta San Juanista.

Varmaan vaikeinta on ollut tottua siihen, että vaikka kuinka huolellisesti valmistelisit jotain asiaa, se voi silti mennä täysin pieleen, myöhästyä tai jopa peruuntua. Joskus ei riitä ymmärrys, miksi asiat hoidetaan jollain tietyllä tavalla. Tähän kuitenkin tottuu ja samalla oppii itse kärsivällisemmäksi ja ottamaan rennosti kiireenkin keskellä.

Nyt olen jo integroitunut hyvin, varsinkin kun kieli vain paranee. Aluksi oli vaikeaa, sillä työpaikalta ei saanut kavereita, eikä kieli tullut niin sujuvasti. Sitä helpotti se, että täällä kun kerran tutustut johonkuhun, helposti tutustut myös kys. Henkilön kavereihin, sukulaisiin ja vaikka naapureihin. Oon myös mukana vapaaehtoisryhmissä, kaupungin fiestojen järjestelyissä ym. Niin on päässyt ihanasti kiinni paikalliseen elämään!

Missä päin itse asuit?

Kiitos vastauksestasi. Me asuttiin Getafessa, noin 15 km Madridista etelään. Madridissa kävin töissä.

Vierailija
31/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjäät noin hirveän pienellä palkalla (1000 €/kk)? Maksaako miehesi suurimman osan kuluista? Onko hän paikallinen vai suomalainen? 

Mulla oli aikaisemmin parempi palkka (riippuen kuukaudesta 1500-2200e), mutta nyt juuri oon vähentänyt tunteja ja otan pienempää palkkaa. Eletään melko nuukasti ja pistetään molempien palkoista siivu kuukausittain tilille, josta maksetaan vakuutukset yms. Mutta kyllä silti loppupeleissä mies maksaa enemmän, sillä hänen palkkakin on huomattavasti parempi.

Miesystäväni on espanjalainen :)

Vierailija
32/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olisiko Espanjassa työtä suomalaiselle lääkärille?

Onko millaisia lääkärikeskuksia..

Vierailija
33/54 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko menossa naimisiin?

Mitä jos tulee ero ja asunto on miehen?

Vierailija
34/54 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jop kirjoitti:

Hei,

Olisiko Espanjassa työtä suomalaiselle lääkärille?

Onko millaisia lääkärikeskuksia..

Kielitaidoista riippuen kyllä varmasti jotain voisi löytyä! Paikoissa, jotka ovat täynnä suomalaisia erityisesti vanhempaa väkeä, suomea puhuva lääkäri olisi luultavasti hyvin tervetullut.

Vierailija
35/54 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko menossa naimisiin?

Mitä jos tulee ero ja asunto on miehen?

Ollaan puhuttu naimisiinmenosta, ehkä lähitulevaisuudessa.. :)

Jos nyt tulisi ero, muuttaisin vuokralle jonnekin halpaan asuntoon ja alkaisin säästämään parempaa varten.

Vierailija
36/54 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko isoissa kaupungeissa paljon taskuvarkauksia / ryöstöjä? Turvattomuutta?

Suunnittelen patikkareissua itsellisenä naisena ja reiteille päästäkseen olisi lennettävä johonkin isoon kaupunkiin ja jatkettava sitten junalla tai bussilla.

Vierailija
37/54 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko isoissa kaupungeissa paljon taskuvarkauksia / ryöstöjä? Turvattomuutta?

Suunnittelen patikkareissua itsellisenä naisena ja reiteille päästäkseen olisi lennettävä johonkin isoon kaupunkiin ja jatkettava sitten junalla tai bussilla.

Multa ei oo ikinä varastettu mitään, eikä sen kummempia oo käynyt, vaikka yksin oon yölläkin kuljeskellut. Toki blondina sitä huudellaan kaikkea, mutta ei muuta. Enemmän on pelottanut Suomessa erään kaupungin ns pahassa lähiössä. :D eli en murehtisi liikaa! Maalaisjärjellä pärjää. Itsekin olin täällä reppureissaamassa yksikseni parikymppisenä ja olin isoissa kaupungeissa (las palmas, malaga, barcelona, valencia..).

Vierailija
38/54 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa huono palkka. Mikset halua asua suomessa??

Vierailija
39/54 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Alicantessa hyvää kielikoulua jossa voi opiskella espanjaa tasolla B2 - C1?

Vierailija
40/54 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat mielestäsi Espanjan mukavimmat ja ikävimmät puolet? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän