Voiko vegaani käyttää maaksulla toimivan astiatehtaan tuotteita?
Maakaasuhan on osittain eläinperäistä. Taitaa jäädä Teemat ja Kartiot kaupan hyllyyn... 😄
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky-yhteiskunnassa kukaan ei voi olla täysin vegaani, joten vegaaniudessa kyse on parhaansa tekemisestä, ei täydellisyyden tavoittelusta. Itsekin ajan mm. bussilla, vaikka sen renkaissa on eläinperäisiä materiaaleja. Käytän myös eläimillä testattuja lääkkeitä. Näille ei ole vaihtoehtoja, joten en näe niiden käyttämisen pilaavan pyrkimystä vegaaniuteen.
Juuri näin. Vain ei-vegaanit provoilevat sillä, että vegaani ei voisi lainkaan käyttää eläinperäisiä tuotteita. Itse olen ollut vegaani jo 26 vuotta ja löytänyt hyväntasapainon vegetuotteiden ja muiden välillä.
Tarkennan: vegaani voi käyttää ei-vegaanisia tuotteita, jos järkeviä vegaanisia vaihtoehtoja ei ole ja jos tuote on tarpeellinen. Jos vegaanivaihtoehto on olemassa, vegaani valitsee luonnollisesti sen. Ei siis niin, että ostetaan lehmisjuustoja tai nahkatakkeja, kun niistä sattuu pitämään. Olen ehkä kilarivegaani, mutta minua ärsyttää vegaani-termin väärinkäyttö.
Minä kyllä syön tänäkin vuonna kinkkua, kun sitä joka tapauksessa joulupöytään laitetaan. Eli yhtään ylimääräistä possua ei minun vuokseni tapeta. Ja on sentään joulu.
Voiko vegaani käyttää muovista valmistettuja vaatteita, jos mikromuovit tappavat elämää luonnossa?
Sitä on nykyään melkein kaikissa vaatteissa, maaleissa, kosmetiikassa, talouspaperissa, nenäliinoissa, maitopurkeissa, siis melkein kaikissa päivittäisissä esineissämme.
Kumpi on ekologisempaa, syödä Suomessa kasvatettua ruokaa, suosia riistaa, kaloja ja marjoja, sekä muuta villiruokaa, vai syödä ulkomailta rahdattuja proteiininkorvikkeita ja äärimmäisen prosessoitua ruokaa?
Yksikään vegaani ei ole veganiudessaan pyhä. Eikä paha. Mutta tuonkin elämänvalinnan voi toteuttaa hyvin väärin ja epäekologisesti.
Missäpäin on Maaksu? En ole kuullutkaan että siellä olisi astiatehdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyky-yhteiskunnassa kukaan ei voi olla täysin vegaani, joten vegaaniudessa kyse on parhaansa tekemisestä, ei täydellisyyden tavoittelusta. Itsekin ajan mm. bussilla, vaikka sen renkaissa on eläinperäisiä materiaaleja. Käytän myös eläimillä testattuja lääkkeitä. Näille ei ole vaihtoehtoja, joten en näe niiden käyttämisen pilaavan pyrkimystä vegaaniuteen.
Juuri näin. Vain ei-vegaanit provoilevat sillä, että vegaani ei voisi lainkaan käyttää eläinperäisiä tuotteita. Itse olen ollut vegaani jo 26 vuotta ja löytänyt hyväntasapainon vegetuotteiden ja muiden välillä.
Tarkennan: vegaani voi käyttää ei-vegaanisia tuotteita, jos järkeviä vegaanisia vaihtoehtoja ei ole ja jos tuote on tarpeellinen. Jos vegaanivaihtoehto on olemassa, vegaani valitsee luonnollisesti sen. Ei siis niin, että ostetaan lehmisjuustoja tai nahkatakkeja, kun niistä sattuu pitämään. Olen ehkä kilarivegaani, mutta minua ärsyttää vegaani-termin väärinkäyttö.
Minäkin olen vegaani. En vain ole löytänyt järkevää vegaanista vaihtoehtoa whopperille, niin sillä mennään...
Täysin vegaani ei pysty olemaan kukaan, sillä lähes kaikessa ympärillämme on jotain eläinperäistä joka on saatu eläintä riistämällä.
Maaöljyä, joka on nykytietämyksen mukaan osin eläinperäistä.