Vauva talossa pyydetään pesemään kädet -> outoako?
Kommentit (55)
niin saa sellaisen kuvan ettei kukaan pese käsiään koskaan :/
Te käsienhinkkajat varmasti desinfioitte vauvan tutinkin aina jos se on koskettanut jotain muuta kuin vauvan suuta!
Yllensä oletan ,e ttä vieras ymmärtää itse kätensä pestä. Jos ei, niin kohteliaasti olen sitä ehdotanut. Kyllähän vieraiden pitäisi ymmärtää pestä kädet muutenkin lapsiperheeseen kylään tullessaan. nini teen minäkin, samoin lapset.
mutta desinfektioaineita ei kotona saisi/pitäisi käyttää.
monesti vieraat tulevat vielä kaupan kautta joissa ovat käpälöineet kaikkea esim. yleisiä vessoja jne... joten on fiksua että kädet pestään jos käsitellään pientä vauvaa. Sairaalassa jopa lastenhoitajat pesevät kätensä ennenkuin koskevat vauvaan.
Tosin en muista rynnänneeni kenenkään 2viikkoista vauvaa edes katsomaan saati koskemaan.
Itse pesen mielestäni käsiäni liikaakin. Vaikkapa kun annan kissalle ruokaa pesen kädet tai kun kosken kissaan päivällä, aamuisi n herään usein kissansuukkoon suulle.
Näin päiväkodissakin toivovat ja se on siellä vähentänyt pöpöjen määrää. Käsien välityksellä leviävät pöpöt useimmiten. Miettikää kun joku äijä työntää ostoskärryjä ja kävi ehkä aiemmin vessassa. Nehän ei yleisesti ottaen pese käsiään...
Ja kylään mennessä. Ja myös silloin kun käydään ulkona kahvilassa tai ravintolassa, jos ollaan ensin kierrelty esim. kauppoja. Kädet on kyllä niin tahmaset kiertelyn jälkeen etten viitsi suuhuni pistää kahvipullaa tai voileipää jos en ole ensin käsiä pessyt.
Meillä on muutenkin rutiini (vaikka ei ole vauvojakaan), että ulkoa/tarhasta/kaupasta/töistä/koulusta jne. tullessa pesaistaan ekana kädet. Silloin kun oli vauvoja, niin niille, jotka eivät itse älynneet, sanoimme nätisti, mutta suurin osa kyllä tiesi mennä suoraan käsipesulle. En minä ainakaan halunnut kaikkia yleisten kulkuneuvojen spurgupöpöjä meidän vauvaan.
eikä ketään ole velvoitettu käsipesulle koskaan. Ennen ruokailua tosin olen lapsivierailta kysäissyt ovatko pesseet kätensä. Ehkäpä siksi on niin tervettä sakkia perheessäni kun ei olla jaksettu hössöttää hygienian kanssa, ollaan varmaan liiankin leväperäisiä. Mutta kun on mukuloita omasta takaa ja veljen lapsia joka päivä kun asuvat naapurissa ja koiriakin muutama vilistelee joukon seassa niin hulluksihan sitä tulisi jos jokaisesta bakteerista alkaisi saamaan verenpainetta. Pöpöjä on varmasti lattiat täynnä kun ei ehditä siivoilla niin usein, mutta on nää mukulat vaan olleet yllättävän terveitä kaikki(omia 3 ja veljen lapsia 2).
Hinkkaatteko te käsien pesijät muutenkin koko ajan käsiä? Eikös ne kuivu jatkuvasta pesusta?
Kun meille syntyi vauva (3 viikkoa ennenaikaisena), ei tullut mieleenkään pyytää ihmisiä pesemään käsiä. Minusta se olis loukkaavaa, eiköhän jokainen kuitenkin hallitse perushygienian käskemättäkin. Eikä perushygieniaan kuulu mielestäni JATKUVA käsien pesu. En itsekään pessy käsiäni kovin usein, kun vauva oli vastasyntynyt ja täysin terve vauva on ollut. Luulen, että syynä on ettei olla oltu kauhean tarkkoja hygienian suhteen. Jos tutti tippuu niin suuhun takas vaan. Jos jokasta bakteeria pelkäis niin hulluksihan tässä tulis.
Eihän se tarkoita, että ollaan jatkuvasti hinkkaamassa. Vai etlkö pese käsiä vessäkäynnin jälkeenkään kun se kuivattaa sun käsiä...
Ei pidä kutsua ketään, jos pelkää vieraita.
Lapsen voi myös laittaa muovikuplan sisään koko elämän ajaksi, niin on turvallista.
Käsillähän kosketellaan päivän mittaan vaikka mihin, ja on minusta outoa, jos ei niitä pöpöpesiä pestä.. Suositeltavaakin ihan mm. epidemioiden aikaan.
minulle ainakin ihan itsestäänselvyys