Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle? Esim avustettu seksi

Vierailija
15.12.2018 |

Tämän päivän lehteä lukiessa en taas voinut olla miettimättä, että onko jossain asioissa kaikenlaisten erilaisten oikeuksien vaatiminen mennyt liian pitkälle. Sinänsä asiallisessa ja mukavassa jutussa kehitysvammaisten ja vammaisten parien rakkauselämästä oli kohta, jossa joku terapeutti ehdotti, että hoitohenkilökunnalle pitäisi puhua enemmän avustetusta seksistä. Avustetussa seksissä hoitaja voisi esimerkiksi ohjailla avustettavan kättä - terapeutti halusi alleviivata, että kyseessä ei ole hoitajan ja avustettavan välinen akti.

Mutta...minä ainakin traumatisoituisin, jos joutuisin avustamaan yhtään ketään itsetyydytyksessä (siis muuta kuin valitsemaani kumppania). Mitä oikeudet oikein loppujen lopuksi ovat? Minusta tällaisten asioiden vaatiminen on tosi outoa. Toivon sinänsä rakkautta ja hyvää elämää kaikille, mutta jos ihminen ei vaikka omin avuin pysty seksiin, niin en näe, että yhteiskunnan pitäisi sitä mahdollistaa - eri asia on, jos vammainen/vammautunut haluaa omilla rahoillaan käyttää esimerkiksi seksipalveluita.

Kommentit (312)

Vierailija
281/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulu kenenkään avustajan hommiin tuollainen. Jokainen saa itse päättää seksihommista, että tekeekö työkseen niitä.

Mä voisin kyllä olla seksiavustaja, jos siitä tuntipalkka olisi esim. 400 euroa. 

Suomessa seksiin pakottaminen tavalla tai toisella on myöskin laissa kielletty, joten ei nyt kannata kenenkään uskoa mitään höpöjuttuja että jonkun on pakko seksissä avustaa yhtään ketään.

Tekijöitä löytyisi kyllä halvemmallakin, en tiedä mikä on taksa nykyään, mutta jos pros ottaa vaikka 100e keikka, aikaa menee kuitenkin asiakkaiden hankintaan hankaliin kellonaikoihin. Moni varmaan vaihtaisi hieman vähemmän palkattuun mutta valtion takuukustantamaan invaprostuun.

Joo tähänkin sitten tää että valtio maksaa. Kyllä alkas vammaisia löytyä. Käsi kipsissä tai amputoitu. Selkä kipeä.

Vierailija
282/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulu kenenkään avustajan hommiin tuollainen. Jokainen saa itse päättää seksihommista, että tekeekö työkseen niitä.

Mä voisin kyllä olla seksiavustaja, jos siitä tuntipalkka olisi esim. 400 euroa. 

Suomessa seksiin pakottaminen tavalla tai toisella on myöskin laissa kielletty, joten ei nyt kannata kenenkään uskoa mitään höpöjuttuja että jonkun on pakko seksissä avustaa yhtään ketään.

Tekijöitä löytyisi kyllä halvemmallakin, en tiedä mikä on taksa nykyään, mutta jos pros ottaa vaikka 100e keikka, aikaa menee kuitenkin asiakkaiden hankintaan hankaliin kellonaikoihin. Moni varmaan vaihtaisi hieman vähemmän palkattuun mutta valtion takuukustantamaan invaprostuun.

Joo tähänkin sitten tää että valtio maksaa. Kyllä alkas vammaisia löytyä. Käsi kipsissä tai amputoitu. Selkä kipeä.

Kuules, vammaispalveluja on muutenkin hankala saada, joten ei tuosta ole pelkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä antaa huonoa kuvaa hoitajista tämä keskustelu. Joko ymmärtävät tahallaan koko avustetun seksin käsitteen väärin tai sitten eivät oikeasti ymmärrä. En tiedä kumpi on pahempi. Ja todella rumasti puhuvat vammaisista. Kannattaa miettiä oletteko ihan oikealla alalla tuolla ihmiskäsityksellä.

Vierailija
284/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa oikeutta seksiin ei vaadita, vaan toivotaan, että se olisi mahdollista. Ja sehän on, jos on auttajia. Heitä saadaan, kun opetetaan hoitohenkilöstölle, miten homma toimii, tehdään asiaa tutuksi. Valinnanvara on silti aina olemassa, ketään ei pakoteta tehtävään, joten mikä tässä on ongelma? Alapesussa avustaminen ei mielestäni ihmeemmin poikkea siitä, että avustettaisiin asiakasta tyydyttämään itse itseään. 1700-luku meni jo.

Puhut itsesi kanssa ristiin. Tuossa aiemmin joku kehitysvammapuolen työntekijä juuri kertoi, että tuollaiseen halukkaita ihmisiä ei ole nytkään. Eli väitteesi valinnanvarasta ei ole todellinen. 

Itse hoitajana pitäisin järkyttävänä edes sitä, että joku yrittäisi kertoa, miten "homma toimii", että voisin sitten valita. Tiedän ihan ilman mitään perehdytystäkin, että en ole olemaan avustamassa yhdenkään ihmisen seksiä nyt enkä tulevaisuudessa.

Joo, ei ole yhtään vaadittu mitään kohtuuttomia hoitohenkilökunnalta tässä ketjussa, ei toki. 

Varmasti tiedät, "miten homma toimii". Et kuitenkaan välttämättä tiedä, miten avustettu seksi toimii. 

eri

Minä en edes harkitsisi asiaa, joten miksi minua pitäisi perehdyttää siihen? Vai joko se unohtui, että kyse oli sellaisesta asiasta, mihin on molemminpuolisesti sovittu ryhdyttävän?

Se on kaikkein hämmentävintä tässä keskustelussa, että samaan hengenvetoon puhutaan täydestä valinnanvapaudesta hoitohenkilökunnalle ja sitten taas sen täysin poissulkevasta suoraansanottuta sonnasta: "perehdytetään niin porukka alkaa siihen työnsä ohessa".

Alapa kuule ihan itse työsi ohessa runkata ihmisiä, jos kerran asia on sinulle niin täydellisen luonnollinen. Minulle ei ole eikä tule olemaan.  

Ja voin vakuuttaa, että hoitohenkilökunta tulee nauramaan tällaiset vaatimukset esittävän, vammainen tai ei, ulos vaatimuksineen. 

Ei unohtunut. Kukaan ei ole edelleenkään ole pakottamassa ketään yhtään mihinkään. Viestistäsi vain selvästi näkee, ettet todellakaan ymmärrä, mistä avustetusta seksistä on kyse. Monilla ei ole mielipidettä avustetusta seksistä suuntaan tai toiseen, koska he eivät tiedä siitä tarpeeksi. Siksi on hankala sanoa, että kuinka moni haluaisi avustaa moisessa ja kuinka moni ei. Itse todennäköisesti voisin avustaa jossain tavalla seksissä.  Se toki riippuaisi aina myös ihmisestä. 

Tiedän kyllä aivan varmasti, haluanko vai enkö halua laittaa ihmisiä oikeisiin asentoihin tai pestä heidän seksilelujaan, saati osallistua enempää. 

Tämä vapaaehtoisuushöpinäsi kumoutuu aivan täysin siinä, että kieltäydyt hyväksymästä, että en ole enkä tule missään olosuhteissa olemaan vapaaehtoinen. Et siis selkeästikään voisi vähempää välittää, haluaako hoitaja edes kuulla koko asiasta.

Teet äärimmäisen paljon hallaa asiallesi näin. Tätä palstaa lukee todella moni. Nyt on ainakin selvää, että vammaisten seksin avustusta vaativat ovat iljettäviä ihmisiä, jotka näkevät muut oman seksuaalisen nautintonsa välikappaleina. Toivottavasti olet tyytyväisen saavutukseesi. 

Hei perushoitaja, osaatko edes lukea?! Kyllä tällaiset viestit parantavatkin kuvaa hoitajista. Henkilöhän itse kirjoitti voivansa avustaa vammaisseksissä, joten tuskin hän sellaista vaatii.

😝😆😅

joo priimaesimerkki, miten jollain voi mennä niin pahasti tunteisiin ettei enää ymmärrä mitä toinen kirjoittaa :D Oikeesti huutista :D

Vierailija
285/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi EI ole ihmisoikeus, vaikka pitkä seksitön aika toisinaan korpeaakin.

Seksittömyyspäätös on tosin minun, ei yhteiskunnan. 

Eli sinun mielestäsi sinulla on oikeus päättää seksuaalisuuudestasi, mutta vammaisilla ei.

Miten perustelet tämän itsekeskeisen ja harhaisen näkökulmasi? Mikä muka tekee sinut enemmän ihmiseksi kuin vaikkapa minut? Jos itse yhtäkkiä vammautuisit, hyväksyisitkö oman ideologiasi mukaisesti sen, että sinulla ei olisikaan enää samoja oikeuksia kuin muilla? (Tuskin).

Sori, selvästi moni elää edelleen jossain vammaisvihamaailmassa, eivätkä ymmärrä että me vammaisetkin olemme ihmisiä, joilla on ihmisoikeudet. Samoin vammaisten seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu, että te terveet ette pysty asiallisesti keskustelemaan aiheesta.

Missä ihmeessä on päätetty, että paneminen on oikeus? Tämähän saattaa Jammu-sedänkin teot ihan normaaliin ihmisyyteen kuuluvaksi.

Vastaanottokeskuksessa.

Vierailija
286/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua suretti tuossa Hesarin jutussa se kehitysvammainen pariskunta jotka suunnittelivat lapsen

hankkimista. Mitenköhän pystyvät tarjoamaan lapselle hyvän ja turvallisen elämän kun itsekin tarvitsevat

apua selviytymisessään!? Varmasti isovanhemmille ja yhteiskunnalle kaatuu suurin vastuu. En jaksa ymmärtää tätä " kaikilla on oikeus vanhemmuuteen"- ideaa. Hyvä kun ovat löytäneet toisensa ja ovat

onnellisia keskenään mutta kyllä jonkun pitäisi uskaltaa avata suunsa ja kertoa ettei kaikkien tarvitse

lisääntyä.

Hyvin totta ja harmillista, että lapsia syntyy myös vanhemmille, jotka eivät pysty heistä huolehtimaan. Pelkkä ”henkinen” kasvatus ei useimmiten riitä, etenkin pieni lapsi tarvii paljon myös fyysistä huolenpitoa. Itsekästä ajatella, että minun oikeuksiini kuuluu olla vanhempi, vaikken siihen pysty. Joku muu hoitaa lapseni, että minä saan vaan olla äiti/isä!!

Vierailija
287/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules, vammaispalveluja on muutenkin hankala saada, joten ei tuosta ole pelkoa.

Ei kun minulla on oikeus!!!

Vierailija
288/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua suretti tuossa Hesarin jutussa se kehitysvammainen pariskunta jotka suunnittelivat lapsen

hankkimista. Mitenköhän pystyvät tarjoamaan lapselle hyvän ja turvallisen elämän kun itsekin tarvitsevat

apua selviytymisessään!? Varmasti isovanhemmille ja yhteiskunnalle kaatuu suurin vastuu. En jaksa ymmärtää tätä " kaikilla on oikeus vanhemmuuteen"- ideaa. Hyvä kun ovat löytäneet toisensa ja ovat

onnellisia keskenään mutta kyllä jonkun pitäisi uskaltaa avata suunsa ja kertoa ettei kaikkien tarvitse

lisääntyä.

Jutussa sanottiin, että ovat erityisen tuen tarpeisia, ainoastaan naisella mainittiin olevan lievä kehitysvamma. Ei voi siis sanoa olevan kehitysvammainen pariskunta. Mies oli käynyt armeijankin. Muistaakseni käyvät ihan töissäkin, mutta joihinkin asioihin tarvitsevat tukea. En olisi lapsen hankkimisesta ihan hirveän huolissani, kunhan tuki on kunnossa. Tuollainen lievä kehitysvamma voi monta kertaa jäädä diagnosoimattakin. Sellainen saattaa löytyä joiltakin tähän ketjuun kirjoittaneiltakin.

Vierailija
289/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lisääntyä.

No mutta voihan nää samat hoitajat hoitaa samalla hoidettaviensa lapset?

Vierailija
290/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä antaa huonoa kuvaa hoitajista tämä keskustelu. Joko ymmärtävät tahallaan koko avustetun seksin käsitteen väärin tai sitten eivät oikeasti ymmärrä. En tiedä kumpi on pahempi. Ja todella rumasti puhuvat vammaisista. Kannattaa miettiä oletteko ihan oikealla alalla tuolla ihmiskäsityksellä.

Luin tämön ketjun enkä löydä vammaisista rumasti puhuvaa.

Vierailija
291/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lisääntyä.

No mutta voihan nää samat hoitajat hoitaa samalla hoidettaviensa lapset?

Nii justisa. Sehän onkin aivan sama onki sulla perushoidettavia 1 vai 4. Sitäpaitsi alati vaihtuvat hoitajat kasvattavat jokainen tavallaan joten lapsesta tulee varmasti moniulotteinen ja tasapainoinen, maailmankansalainen!

Vierailija
292/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, että miksi juuri vammaisella olisi oikeus seksiin? 

Miten se taataan meille terveille? Vai eikö sitten pidäkään? 

Käsi pelaa, mutta olisihan se ihan toinen juttu naispuolisen hoitsun hoitamana. Että tämä vain vammaisille yhteiskunnan varoin?

Huoh. Kun avustettu seksi ei ole ollenkaan sama asia kuin seksipalvelut. Toistan, kun ette näytä tajuavan: avustaja ei tee seksityötä.

Hän esim. avustaa työnantajansa asentoa ja poistuu tilanteesta sitten.

Miten tämä voi olla niin vaikea tajuta? Avustaja avustaa, mutta ei ole osallinen seksiaktiin. Avustettava hoitaa sen itse tai kumppaninsa kanssa.

Minusta se ei ihan noinkaan ole. Joku kirjoitti, että voidaanhan näitä nimityksiä vääntää miten tahtoo, mutta ei se poista sitä, että avustaja joutuu silti seksuaaliseen tekoon ja sen ytimeen. 

Siksi olisi tärkeää, että ei oleteta automaattisesti kenen tahansa avustajan avustavan seksissä, vaan siitä pitää olla selkeä sopimus. Ja henkilön, joka työskentelee tällaisena avustajana, pitää olla oikeasti miettinyt läpi, mikä hänen suhtautumisensa asiaan on, osaako suhtautua siihen neutraalin ammattimaisesti. En usko, että olisi hyvä asia, että sama avustaja, joka on avustettavan kanssa arkena hoitamassa päivittäisiä asioita, on mukana myös avustettavan ja hänen seurustelukumppaninsa treffeillä. Siihen olisi hyvä olla eri henkilö. Ei ole kummallekaan osapuolelle hyväksi, että avustaja tietää liikaa avustettavan asioista, koska siinä työssä ollaan muutenkin vähän liian lähellä toisia. 

Nämä eivät ole niin yksinkertaisia asioita, kun oikein alkaa ajatella kaikkia eri kuvioita, joissa ihmiset elävät ja minkälaisia monia eri käsityksiä ihmisillä on pari - ja seksisuhteista. 

Ongelmahan henkilökohtaisessa avussa ylipäänsä on se, että työhön ei ole minkäänlaisia koulutus- tai pätevyysvaatimuksia. Hk avustajan työhön voidaan periaatteessa ottaa ihan kuka tahansa kaduntallaaja. Niinpä mitään yleensä ammattiin liittyviä toimintaperiaatteita ei ole. Ei ole ammattietiikkaa, vaitiolovelvollisuutta, yhteisiä pelisääntöjä tai ylipäänsä minkäänlaista ammattitaitoa.

Siinäpä sitten Pertti Perusjätkä avustaa Viivi Vammaista. Huh.

Vierailija
293/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaisi tietää miten resurssit edes riittäisivät tämän tyyppiseen avustamiseen. Hoitoalalla on aivan järjeton kiire ja resurssit tapissa jatkuvasti. Voin vain kuvitella miten kellot soisivat talossa kun muut potilaat/asukkaat tarvitsisivat apua sillä aikaa kun yhtä ”vemputetaan”. Siinä sitten toinen potilas odottaa paskat housussa hoitajaa, koska naapurin paineet täytyy purkaa.

Vierailija
294/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun minulla on oikeus!!!

Monella olisi oikeus, mutta he eivät silti valitettavasti saa.

Vierailija
295/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsi pelaa, mutta olisihan se ihan toinen juttu naispuolisen hoitsun hoitamana. Että tämä vain vammaisille yhteiskunnan varoin?

Huoh. Kun avustettu seksi ei ole ollenkaan sama asia kuin seksipalvelut. Toistan, kun ette näytä tajuavan: avustaja ei tee seksityötä.

Miten tämä voi olla niin vaikea tajuta? Avustaja avustaa, mutta ei ole osallinen seksiaktiin. Avustettava hoitaa sen itse tai kumppaninsa kanssa.

Minusta se ei ihan noinkaan ole. Joku kirjoitti, että voidaanhan näitä nimityksiä vääntää miten tahtoo, mutta ei se poista sitä, että avustaja joutuu silti seksuaaliseen tekoon ja sen ytimeen. 

Siksi olisi tärkeää, että ei oleteta automaattisesti kenen tahansa avustajan avustavan seksissä, vaan siitä pitää olla selkeä sopimus. Ja henkilön, joka työskentelee tällaisena avustajana, pitää olla oikeasti miettinyt läpi, mikä hänen suhtautumisensa asiaan on, osaako suhtautua siihen neutraalin ammattimaisesti. En usko, että olisi hyvä asia, että sama avustaja, joka on avustettavan kanssa arkena hoitamassa päivittäisiä asioita, on mukana myös avustettavan ja hänen seurustelukumppaninsa treffeillä. Siihen olisi hyvä olla eri henkilö. Ei ole kummallekaan osapuolelle hyväksi, että avustaja tietää liikaa avustettavan asioista, koska siinä työssä ollaan muutenkin vähän liian lähellä toisia. 

Nämä eivät ole niin yksinkertaisia asioita, kun oikein alkaa ajatella kaikkia eri kuvioita, joissa ihmiset elävät ja minkälaisia monia eri käsityksiä ihmisillä on pari - ja seksisuhteista. 

Ongelmahan henkilökohtaisessa avussa ylipäänsä on se, että työhön ei ole minkäänlaisia koulutus- tai pätevyysvaatimuksia. Hk avustajan työhön voidaan periaatteessa ottaa ihan kuka tahansa kaduntallaaja. Niinpä mitään yleensä ammattiin liittyviä toimintaperiaatteita ei ole. Ei ole ammattietiikkaa, vaitiolovelvollisuutta, yhteisiä pelisääntöjä tai ylipäänsä minkäänlaista ammattitaitoa.

Isompi ongelma on se, että yhtäkkiä kuka tahansa vammainen on oikeutettu olemaan työnantajan roolissa ilman mitään käsitystä siitä mitä voi työntekijältä vaatia.

Vierailija
296/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä avustajille on alaan liittyvää koulutustakin. Ystäväni on suorittanut sellaista.

Vierailija
297/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tällaista ruvettaisiin tarjoamaan, siihen tarvittaisiin aivan oma ammattiryhmänsä. Jos ajatellaan terveysalan ammatteja, niin lähi-.ja sairaanhoitajat huolehtivat peruselintoiminnoista sekä sairauksien ehkäisystä ja hoitamisesta, toimintaterapeutit toimintakyvyn tutkimisesta, ylläpidosta ja hoidosta, fysioterapeutit kehon fysiologista kuntoutuksesta. Henkilökohtaiser avustajat puolestaan auttavat arjessa selviytymisessä.

Mihinkään näistä ammateista ei saisi luontevasti kytkettyä seksissä avustamista, varsinkin kun sellainen vaatisi muutenkin niin paljon taustaselvittelyä ja pohdintaa. Kenelle tällaista tarjottaisiin ja miten avun tarve määritellään? Miten ja kuinka usein sitä tarjottaisiin? Kuka maksaa? Entäs jos joku ei kykene ilmaisemaan itseään niin, että pystyisi tuomaan seksuaaliset toiveensa esille? Kuinka otetaan huomioon esimerkiksi fetissit ja muut erikoistoiveet? Asia ei ole niin yksinkertainen, että yhtäkkiä voitaisiin vain päättää että vaikkapa koko hoitohenkilökunta kaikkialla on velvoitettu avustamaan seksissä.

Näinpä. En ns terveetkään ihmiset ole oikeutettuja seksipalveluihin. Sitten riemastuttaisiin lääkärinlausunnoista (jota kyllä rahalla saa), että mulla käsi murtunut ja olen oikeutettu yhteen r..kkuun viikossa jne. Valtio kustantaa.

Tää koko ajatuskin on ihan absurdi!!

1) kyse ei ole seksipalvelujen tarjoamisesta

2) on aivan eri asia olla muutama viikko yksi käsi paketissa kuin koko elämänsä liikuntakyvyttömänä

Vierailija
298/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kiinnostaisi tietää miten resurssit edes riittäisivät tämän tyyppiseen avustamiseen. Hoitoalalla on aivan järjeton kiire ja resurssit tapissa jatkuvasti. Voin vain kuvitella miten kellot soisivat talossa kun muut potilaat/asukkaat tarvitsisivat apua sillä aikaa kun yhtä ”vemputetaan”. Siinä sitten toinen potilas odottaa paskat housussa hoitajaa, koska naapurin paineet täytyy purkaa.

Missään ei ole sanottu (paitsi tuo 1 trolli), että hoitajien pitäisi hoitaa tämän tyyppinen avustaminen. Tähän täytyisi todennäköisesti olla ihan oma, alaan erikoistunut avustaja. Ainakin jos puhutaan muunlaisestakin avustamisesta kuin pue/riisu-tyyppisestä.

Vierailija
299/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo vähän riippuu. Työssäni pesen päivittäin asiakkaiden alapäät, sekä taka- että etupuolelta, koska itse eivät pysty. Se on jonkun pakko tehdä, muuten tulee tulehduksia. Jos joku pyytäisi, että auttaisin esim. hänet sopivaan asentoon ja hänen oman kätensä oikeaan kohtaan, niin en minä siinä sen kummempaa näkisi, oikeastaan helpompi työtehtävä kuin vaikka naisen alapään pesu, joka on joskus ikävää kaikessa intiimiydessään. En jäisi itsetyydytystä kuitenkaan katsomaan. Joskus hoitohenkilökunnalle on ongelmallisempaa se, että joku ei pysty laukeamaan, mistä seuraa turhautumista ja jopa aggressiivista käytöstä. Meillä käytetään seksuaalineuvojia apuna, jos on ongelmia onnistua seksuaalisuuden toteuttamisessa. He neuvovat tarvittaessa esim. peilin avulla tai hankkivat apuvälineitä.

Vierailija
300/312 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isompi ongelma on se, että yhtäkkiä kuka tahansa vammainen on oikeutettu olemaan työnantajan roolissa ilman mitään käsitystä siitä mitä voi työntekijältä vaatia.

Työnantajankin rooliin saa opastusta ja tukea ja kyllä monilla on jo luonnostaan käsitystä, mitä avustajalta sopii pyytää, ei vaatia. Eivät kaikki vammaiset ole älyllisesti vammautuneita, väkivaltaisia tai tyhmiä, niin kuin tässäkin keskustelussa monet antavat ymmärtää.

Ketju on lukittu.