Missä koodariksi voi opiskella?
Onko se yliopisto-vai ammattikorkeakoulututkinto ja mikä on tutkintonimike?
Kommentit (33)
Amk ainakin. Tieto ja viestintätekniikka
Yliopistossa ala on tietojenkäsittelytiede.
Mitä eroa on amk ja yliopisto-opinnoilla tuolla alalla? Vaikuttaako työllistymiseen?
Amk toki on parempi koodaajalle. Yliopisto on ok, mutta ei töitä.
Googleta teknisten tieteiden yhteishaku, eli opiskelet diplomi-insinööriksi ja valitset alaksi tietotekniikan ja pääaineeksi ohjelmistotekniikan.
DI työllistyy paremmin kuin FM.
Myös AMKssa voi opiskella ohjelmistotekniikkaa, mutta hauista en osaa neuvoa.
Vinkki jos oppinaineen perässä on sana tiede niin se on merkki että se ei ole oikea tiede.
Vierailija kirjoitti:
Amk toki on parempi koodaajalle. Yliopisto on ok, mutta ei töitä.
Yliopistolta ohjelmistotekniikan DI työllistyy paremmin kuin AMK-insinööri, mutta tietojenkäsittelytieteen FMn työllistymistä ja AMK-insinöörin työllistymistä en osaa verrata.
Opiskele itse ja kysy neuvoja muilta. Ketään ei kiinnosta hyvän koodarin koulutustausta. Siis hyvän koodarin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele itse ja kysy neuvoja muilta. Ketään ei kiinnosta hyvän koodarin koulutustausta. Siis hyvän koodarin.
Mistä tietää milloin on hyvä koodari, jos ei ole ketään arvioimasa että on riittävän hyvä edes läpäistäkseen ohjelmoinnin perusteet-kurssin?
Ei työllistymiseen vaikuta se, mikä on taustalla koulutus, vaan se, että osaa. Tiedän koodareita, joilla on suunnilleen teknikkotausta ja DI-koodareita. FM:t työllistyvät enemmän suunnitteluun, johtoon ja myyntiin mielestäni. Mutta sitten on porukkaa, joiden koulutustaustan perusteella pitäisi koodaus osata, mutta käytännössä se ei vain onnistukaan. Eli palikkaa ei ole päässä, vaan opinnoissa sitä koodia on värkätty ehkä kauan ja simppelin koodin onnistuminen saa tyyppejä luulemaan itseään osaavaksi koodariksi.
Minkälainen on huippukoodari ja linkin jos saisi hyvillle opiskelusivuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää milloin on hyvä koodari, jos ei ole ketään arvioimasa että on riittävän hyvä edes läpäistäkseen ohjelmoinnin perusteet-kurssin?
Kyllä sen itsekin tajuaa, kun tekee harjoitustöitä, että osaako vai ei. Toiset ei tajua, mutta sitten töissä siirretään muihin tehtäviin tai koeaikapurku.
Kannattaa hankkia virallinen koulutus. AMK, DI tai FM. Moni työpaikka on saanut tarpeekseen "itseoppineista ammattilaisista". Toki kaikkea kannattaa harrastaa virallisen koulutuksen ohessa ja sen jälkeen/sitä ennen.
Kehoitan lämpimästi keskittymään tiettyihin erityisaloihin, joista on pulaa, ei olemaan "jokapaikan höylä". Kuumia aloja tällä hetkellä löytyy pilvipalveluohjelmoinnista, tietokanta- ja tietokantayhteysohjelmoinnista ja suurten tietomäärien louhimisesta ja analysoinnista.
Hyvistä koodareista on pulaa jatkuvasti, joten suosittelen, ja jos onni ei potkaise, kyllä ATK-tuen ja ylläpidon puolella aina löytyy jotain hommia ainakin, ei tosin ehkä aina niin hyvin palkattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyt koodaamaan mitä haluat tai vähintään opettelemaan sen. Siitä, että sut kutsutaan työhaastatteluun portfolioindeksi perusteella ja saat työn jonka palkka alkaa vitosella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen itsekin tajuaa, kun tekee harjoitustöitä, että osaako vai ei. Toiset ei tajua, mutta sitten töissä siirretään muihin tehtäviin tai koeaikapurku.
Mutta miten paljon niitä harjoitustehtäviä pitää tehdä, sekä minkä tasoisia, että ON hyvä koodari eikä vain luule olevansa? Täytyykö osata ohjelmoida esim älypuhelinapplikaatio vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyt koodaamaan mitä haluat tai vähintään opettelemaan sen. Siitä, että sut kutsutaan työhaastatteluun portfolioindeksi perusteella ja saat työn jonka palkka alkaa vitosella.
Portfoliosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portfoliosi
Portfoliosi kuulostaa joltain luustosairaudelta.
Hakeudu alan foorumille ja näytä mitä osaat. Saat suoraa palautetta ja jopa duunia jos olet tosi kova luu.
Vierailija kirjoitti:
Googleta teknisten tieteiden yhteishaku, eli opiskelet diplomi-insinööriksi ja valitset alaksi tietotekniikan ja pääaineeksi ohjelmistotekniikan.
DI työllistyy paremmin kuin FM.
Myös AMKssa voi opiskella ohjelmistotekniikkaa, mutta hauista en osaa neuvoa.
Hyvä koodari vedetään väkisin duuniin oli se sitten di/fm/ amk/serttifikaattit/itseoppinut. Noita paskakoodareita jotka ovat onnistuneet saamaan tutkinnon kannattaa välttää kuin ruttoa ja niin moni varmaan tekeekin. Eli tutkinnolla ei sinällänsä ole mitään arvoa.
Esim muutaman kerran meidän firma on polttanut näppinsä noilla dippainsseillä. Ovat haastattelussa puhuneet ummet ja lammet ja sitten jälki on ollut tyyliin kuudessa kuukaudessa valmiiksi projekti jonka joku ekan vuoden opiskelija tekisi kuukaudessa. Kalliiksi tulee pitää tuollaisia 4-5 tonnin kuukausipalkalla. Sellainen kun maksaa firmalle lähemmäs kymppitonnin kuussa.
Sitten alkaa se voivottelu kun ei koodausta halutakaan tehdä. Korkeintaan jotain helppoja pilipalihommia. Dokumentointia, softatestausta, speksien tekoa tms. Mutta palkka kuitenkin pitää olla ihan tapissa.
Ei kyllä ihme että työpaikat menee kiinaan ja intiaan. Paska laatu niilläkin on mutta ainakin on halpaa.
Niin, ja meidän firman paras koodari on itseoppinut jätkä virosta. Elämä pyörii koodin ympärillä ja kuulemma näkee ohjelmakoodia unissakin.
Missä vaan. Kotona omin päin, amk:ssa, yliopistossa, yksityisillä kursseilla. Itse olen valinnut sekä avoimen yliopiston että avoimen amk:n kursseja sielta täältä ja opettelen verkossa. Tässä parhaillaan teen lopputyötä erään avoimen yliopiston kurssilla. Ihan olen kotona katsonut luennut ja tehnyt harjoitustyöt.