Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten masentunutta ihmistä voi tukea?

Vierailija
14.12.2018 |

Sukulaisellani on elämäntilanteesta johtuva masennus. Taustalla on avioero sekä lapsen psyykkinen sairastuminen.

Olen yrittänyt rohkaista, mutta tuntuu, että se vaan pahentaa tilannetta. Mitä tahansa sanon, saan lähinnä kiukut päälleni. Tämä masentunut ei näe missään enää mitään hyvää, ei edes lapsissaan, jotka ennen olivat hänelle niin tärkeitä. Hän on jotenkin vihainen siitä, että ei saanut sellaista perhettä, kuin halusi.

Olen yrittänyt puhua, että elämä ei koskaan ole täydellistä eikä se mene suunnitelmien mukaan, mutta se voi silti olla hyvää elämää. Joihinkin asioihin vain ei voi vaikuttaa. Se nyt vaan on niin, vaikka kuinka olisi halunnut muuta.

Minusta tuntuu, että olen suututtanut hänet, vaikka olen halunnut vain yrittää olla tukena. Olemme menossa viettämään joulua samaan paikkaan ja nyt mietityttää, mitä siitäkin tulee. Miten päin olla ja mitä sanoa, että ei vain pahentaisi asioita? Miten voisi olla avuksi?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin auttaa monta vuotta hyvää ystävääni, joka sairastui vakavaan masennukseen. Ystävyydestä tuli enemmänkin hoitosuhde, koska kuuntelin, reagoin, soitin hänelle usein, harrastin hänen kanssaan ja kävin hänen luonaan, vaikka myöhään illalla/yöllä, jos oli tarve. Lopulta en enää itse jaksanut sitä. Ystävyys alkoi olla yksipuolista enkä itsekään saanut häneltä missään tukea. Aina hänellä oli asiat huonommin kuin minulla, vaikka mahdollisimman vähän kerroin omista elämänhaasteistani hänelle. Aiemmin kuitenkin tuimme toisiamme elämässä.

Viimeinen niitti monen vuoden tukemisen jälkeen oli se, kun olin monta kertaa tullut häntä ns. koko matkan vastaan, kaikessa ja kun kerran erehdyin hienovaraisesti mainitsemaan asiasta, niin sen jälkeen "uhattiin" itsemurhalla... Sen jälkeen otin etäisyyttä rajusti, koska tajusin, että tuollainen on sairasta. Hän on edelleen masentunut, emmekä pidä juuri enää yhteyttä. Oman mielenterveyteni kannalta oli pakko tehdä näin. Muuten olisin itsekin todennäköisesti ennenpitkää sairastunut...

Kannattaa siis varoa, että ystävyydestä ei tule hoitosuhdetta, jossa olet jatkuvasti terapeutin ja ratkaisijan roolissa. Se on raskas rooli, ei ystävän rooli. Jos tuntuu siltä, että teet väärin, niin ota etäisyyttä. Varo sairastumasta itse...

Vierailija
22/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten kaipaisin sitä että joku tulisi, tiskaisi tai toisi mulle ruokaa. Tai pesisi pyykit. Se olisi niin äärettömän hienoa, että varmaan liikuttuisin.

Masentunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kontrollinhaluiset eivät kestä menetyksiä. Kaiken pitäisi pyöriä heidän ympärillään juuri kuin naruista vetelevät.

Häntä voisi yrittää tukea hellittämään asioista joihin ei voi vaikuttaa. Keksikää yhdessä uutta haastavaa tekemistä. Menkää vaikka hiihtämään tai laskettelemaan, Jotain sellaista joka asettaa hänet kontrollinhallinnan menettämisen äärirajoille. Tämä shokkihoito joskus vaan toimii.

Vierailija
24/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika on aina liikaa kirjoitti:

Itse yritin auttaa monta vuotta hyvää ystävääni, joka sairastui vakavaan masennukseen. Ystävyydestä tuli enemmänkin hoitosuhde, koska kuuntelin, reagoin, soitin hänelle usein, harrastin hänen kanssaan ja kävin hänen luonaan, vaikka myöhään illalla/yöllä, jos oli tarve. Lopulta en enää itse jaksanut sitä. Ystävyys alkoi olla yksipuolista enkä itsekään saanut häneltä missään tukea. Aina hänellä oli asiat huonommin kuin minulla, vaikka mahdollisimman vähän kerroin omista elämänhaasteistani hänelle. Aiemmin kuitenkin tuimme toisiamme elämässä.

Viimeinen niitti monen vuoden tukemisen jälkeen oli se, kun olin monta kertaa tullut häntä ns. koko matkan vastaan, kaikessa ja kun kerran erehdyin hienovaraisesti mainitsemaan asiasta, niin sen jälkeen "uhattiin" itsemurhalla... Sen jälkeen otin etäisyyttä rajusti, koska tajusin, että tuollainen on sairasta. Hän on edelleen masentunut, emmekä pidä juuri enää yhteyttä. Oman mielenterveyteni kannalta oli pakko tehdä näin. Muuten olisin itsekin todennäköisesti ennenpitkää sairastunut...

Kannattaa siis varoa, että ystävyydestä ei tule hoitosuhdetta, jossa olet jatkuvasti terapeutin ja ratkaisijan roolissa. Se on raskas rooli, ei ystävän rooli. Jos tuntuu siltä, että teet väärin, niin ota etäisyyttä. Varo sairastumasta itse...

No oletpa paikkaan joutunut. Onneksi ehdit tilanteen tasalle. Moni osaa hyväksikäytön...

Vierailija
25/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista eniten kaipaisin sitä että joku tulisi, tiskaisi tai toisi mulle ruokaa. Tai pesisi pyykit. Se olisi niin äärettömän hienoa, että varmaan liikuttuisin.

Masentunut

Toivottavasti et loukkaannu, mutta pakko kysyä, oliko tämä sarkasmia? :)

Vierailija
26/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa täällä ollaan sitä mieltä että pitää kuunnella ja tukea loputtomiin?? Itse hyödyin eniten kun ystävät katosivat yksi kerrallaan, eivät jaksaneet negatiivista tulvaa jonka joka kerta tavatessamme valutin päällensä.

Havahduin huomaamaan että olen yksin ja hain apua. Pyysin myös anteeksi ystäviltäni ja kaikki on hyvin taas.

Pidä huoli omasta jaksamisestasi- missään tapauksessa en lähtisi jouluani pilaamaan sairaan kanssa.

:D Hyvä veto ;)

Vierailija
27/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentunut

Ei ollut sarkasmia. Mulla on niin matala toimintakyky, että nämä arjen perusasiat tuntuu usein mahdottoman vaikeilta. En loukkaantunut.

Vierailija
28/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentunut

En ole tuo Masentunut, mutta miksi olisi sarkasmia? Masennus on tosi väsyttävä sairaus ja pyykinpesu voi olla ylivoimaista, tai siis tuntua siltä. Harvemmin "hyvää tarkoittavat neuvot" auttaa, joku konkreettinen juttu kyllä. Jos siis on ystäviä, useinhan ne häipyvät ensimmäisten vastoinkäymisten myötä.

Vierailija
29/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa täällä ollaan sitä mieltä että pitää kuunnella ja tukea loputtomiin?? Itse hyödyin eniten kun ystävät katosivat yksi kerrallaan, eivät jaksaneet negatiivista tulvaa jonka joka kerta tavatessamme valutin päällensä.

Havahduin huomaamaan että olen yksin ja hain apua. Pyysin myös anteeksi ystäviltäni ja kaikki on hyvin taas.

Pidä huoli omasta jaksamisestasi- missään tapauksessa en lähtisi jouluani pilaamaan sairaan kanssa.

:D Hyvä veto ;)

Sanoisitko saman, jos sairaus olisi eri? "Missään nimessä en lähtisi jouluani pilaamaan syöpäsairaan kanssa". You go girl, you do you!

Vierailija
30/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentunut

Ei ollut sarkasmia. Mulla on niin matala toimintakyky, että nämä arjen perusasiat tuntuu usein mahdottoman vaikeilta. En loukkaantunut.

No se on hyvä! Sun kommentti vaan nyt oli jotenkin niin hellyttävä, että tuli mieleen, josko joku tuli (taas jälleen kerran) pilailemaan. Täällä kun on sellainen näköjään tapana. Ymmärrän täysin sun olotilaa, eipä siinä mitään. Jaksamista!

Vierailija
31/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko masentumisen takana kuitenkin joku syy. Se pitäisi vain löytää ehkä? Monien asioiden summa kenties.

Vierailija
32/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentunut

En ole tuo Masentunut, mutta miksi olisi sarkasmia? Masennus on tosi väsyttävä sairaus ja pyykinpesu voi olla ylivoimaista, tai siis tuntua siltä. Harvemmin "hyvää tarkoittavat neuvot" auttaa, joku konkreettinen juttu kyllä. Jos siis on ystäviä, useinhan ne häipyvät ensimmäisten vastoinkäymisten myötä.

No kuule ihan oman kokemusteni vuoksi kysyin. Mua aikoinaan vähäteltiin, ja lääkäri suurin piirtein  vaan kehotti lähtemään reippaana pitkälle lenkille. Toinen tohtori onneksi otti vakavasti. Niinhän se menee, että useimmiten joko pidetään hulluna tai sitten valehtelijana, onneksi tilanne on parantunut tästä koko ajan.

Siksi kysyin.

Vierailija
33/33 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eii se lähde vaikka pääsisi ilmatteeksi kuussa käymään. Se riippuu vähän ihmisestä ja elämäntilanteesta. Vaaikee toiselle lähteee vinkkejää antaa kuun se paljoolti on kiinni siitä itsestä ja omiista tuntemuksista.