Oletko muuttanut omistusasunnosta vuokralle? MIksi?
Itseäni iso asuntolaina ahdistaa, ja mietin vuokralle muuttamista ahdistuksen lopettamiseksi. Onko kukaan muu tehnyt niin? Onko siinä mitään järkeä?
Kommentit (400)
Olen. Halusin muuttaa eri kaupunkiin, enkä jaksa ja viitsi enää säätää asuntolainojen ja ostojen ja myyntien kanssa. Haluan olla vapaa ja muuttaa nopeastikin eri paikkaan jos siltä tuntuu. En myöskään halua vastuuta asunnosta, sen korjauksista ja remonteista. Tarvitsen vain pienen asunnon hyvällä sijainnilla, en ole kiinnostunut kodin "laittamisesta" ja sisustuksesta yms.
Olen vähän miettinyt asiaa. Asun Helsingissä alueella, jossa asunnot ovat tosi kalliita. Haluaisin muuttaa vähän isompaan asuntoon mutta hintataso on liian kallis minulle tai joutuisin ainakin ottamaan todella kovan taloyhtiölainan (uudisasunnosta). Toinen syy on se, että vuokralaisena ei tarvitsisi niin stressata taloyhtiön remonteista ja muista asioista ja tarvittaessa voisi nopeasti muuttaa muualle.
Olen
Nyt on asuntona vuokra-asunto ja tilillä omakotitalon hinta.
Olo on ihanan vapaa. Vaikkapa Espanjaan muuttaisin kun jään eläkkeelle
Muakin stressaavat taloyhtiön tulevat remontit ja kaikenmaailman yllättävät korjausmenot pitkän ja ison asuntolainan lisäksi. Samoin se, että tätä asuntoakin pitäisi remontoida omalla kustannuksella, koska jotkut pinnat alkavat olla aika kulahtaneita.
Lisäksi haluaisin elää tässä ja nyt enkä käyttää kaikkea rahaa, aikaa ja energiaa asuntoon.
Mutta. koska "vuokralla asuminen on tyhmää", päätös muuttaa vuokralle ei ole helppo. Tämä on ensiasuntoni, joten lainan saaminen on ollut helpompaa kuin mitä se sitten myöhemmin mahdollisesti olisi, jos joskus vielä haluaisinkin ostaa asunnon.
ap
Jäin eläkkeelle. Iso asunto on myynnissä. Muutan lentokentän lähelle pieneen vuokrayksiöön, koska aion matkustella. Jos löydän jonkun kivan paikan, mihin haluan muuttaa, niin muutan ulkomaille.
Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. Lisäksi se korvaa vain jonkun aikaa eikä kata kaikkia tilanteita. VUokra-asuntoon saisi asumistukea, omistusasuntoon vain minimaalisen vähän työttömyystilanteessa.
Itse asiassa vuokra-asuntoon saisin mun spekseillä (keskituloinen yh, 2 lasta, pk-seutu) satasen verran asumistukea jo nyt työssä ollessa.
ap
Huolettomampaa ja helpompaa. Omakotitalon remontit ja pihatyöt ahdisti. Jotenkin minä vastasin kaikesta. Mies vätysteli, teini-ikäiset lapset ei kiinnostuneet.
Kyllä. Mulla oli ennen vanha omakotitalo, ns. mummönmökki, mutta osoittautui että siinä oli niin pahoja kosteus- ja perustusvaurioita, että talo ei ollut asumiskelpoinen, ja korjaaminen ei kannata koska se olisi ollut paljon kalliimpaa kuin torpan arvo. Sinkkuna naisena muutenkin ajatus valtavasta remonttiurakasta, tai uuden talon rakennuttamisesta tontille tuntui sekä taloudellisesti että yleensä projektina liian raskaalta. Joten myin talon purkukuntoisena ja muutin ensin vuokralle, nykyisin asun asumisoikeusasunnossa. En usko että koskaan enää haluan omistusasuntoa.
Olen. Ja tuun tekemään jatkossakin niin. Työni takiavaihdan asemapaikkaa5-6v välein. Edellisessä paikassa talon myynnistä tuli painajsinen. Muuttotappioalueella kesti ja kesti, hintaa tiputettiin, tehtiin vaikka mitä, lopuksi oli pakko myydä hirveällä tappiolla.
Nyt muutettiin Lahteen ja nimenomaan ei ostettu omaa taloa, kun sitten taas samat kauhun hetket myymisestä edessä. Vuokralta pääsee lähtemään helposti.
Vuokra-asunto ei aina ole myöskään pieni rutku yksiö. Mulle sim 170m upouusi kivitalo vuokralla.
Kiitos kaikille ajatustenne ja kokemustenne jakamisesta! :)
Sellainenkin perustelu mulle tuli vielä mieleen, että koska tosiaan olen ainoa tulonsaaja perheessämme ja mulla on kaksi lasta, en voi saada lainaa niin paljon, että voisin muuttaa uuteen tai edes uudehkoon asuntoon, johon ei ole lähivuosina tarvetta tehdä omia tai taloyhtiön remontteja. Ja toisaalta ei ole oikein varaa niihin remontteihinkaan. Vuokra-asuntoja taas on täällä lähellä tarjolla pilvin pimein uusia ja hyväkuntoisia, eivätkä vuokrat ole yhtä suuria kuin nykyinen lainanlyhennykseni + vastike.
ap
Eikä varmaan tarvitse sanoakaan, että remonttien osalta olen itse aika kädetön ja myös vähän saamaton, kun en saa aikaiseksi aloittaa mitään maalaus- tai listankiinnitysurakoita. En nauti sellaisesta ollenkaan, eikä "oman voi sitten remontoida mieleisekseen" ole mulle mikään argumentti omistusasunnon puolesta. Haluan että asunto on valmiiksi mulle mieleinen, ilman mitään lisätyötä.
ap
Laitoin omistusasunnon vuokralle ja muutin itse vuokralle. Omaan asuntoon en saanut asumistukea, vuokra-asuntoon sain.
Olen siinä vaiheessa kun muutin pois Suomesta. Nykyisessä asuinpaikassa omistusasumisessa ei ole mitään järkeä. Täytyy vaan säästää muulla tavoin. Tosiaan ei ole sitä stressiä siitä asuntolainasta, on se jollain tavalla helpostus.
Laskeppa paljonko loppuelämäsi vuokrat maksaa. Käytä laskennassa vaikka maltillista 2% korotusta vuosittain.
Jos ikää on vaikka 30 ja odottaa elävänsä 80 vuotiaaksi. Oletetaan että vuokra on nyt 700€/kk ja nousee 2% vuodessa. 50 vuoden vuokrat tulee maksamaan yli 700.000€.
No ei ole mitään järkeä, sillä asuminen maksaa aina ja toisen omistamassa asunnossa asuminen tulee maksamaan paljon enemmän kuin itsensä omistamassa asunnossa.
Tarvittiin isompi asunto (lapset), mutta taloudellisesti ei ollut mahdollista ostaa isompaa. Siirryttiin ASOon.
Vierailija kirjoitti:
Sekin muuten ahdistaa, että mitä jos jään vaikka työttömäksi. En pystyisi ikinä maksamaan lainanlyhennyksiä työttömyyskorvauksista, ja takaisinmaksuturva on niin kallis, ettei siihenkään ole varaa. Lisäksi se korvaa vain jonkun aikaa eikä kata kaikkia tilanteita. VUokra-asuntoon saisi asumistukea, omistusasuntoon vain minimaalisen vähän työttömyystilanteessa.
Itse asiassa vuokra-asuntoon saisin mun spekseillä (keskituloinen yh, 2 lasta, pk-seutu) satasen verran asumistukea jo nyt työssä ollessa.
ap
Sinulla ei ilmeisesti ole puolisoa, eikä ole tarkoitus myöskään hankkia sellasita.
Itse olisin työttömäksi jäädessäni ollut kusessa, jos olisi ollut vuokra maksettavana, koska puolison tulot ja oma työttömyyskorvaus ylittää kevyesti asumistukirajat. Vuokralla ei olsisi saatu vuorkanmaksuvapaata, mutta pankista sai helposti lyhennysvapaata, jonka turvin käytössä olevat varat pysyivät työttömyysjakson ajan ennallaan.
Missä pankeissa teillä on lainat? Nordeassa kaikkiin asuntolainoihin saa lyhennysjouston, se varmasti helpottaisi tuota stressiä. En muutenkaan ymmärrä oikein mikä siinä stressaa sen enempää kuin vuokranmaksussakaan? Okt:a en itsekään haluaisi, mutta kerrostaloasunnossa ei ole mitään vastuuta mistään eikä ole pakko tehdä mitään remontteja. Asuntokaupoista on aina jäänyt sen verran voittoa käteen, että se pieni vaiva kannattaa nähdä.
Minä.
Eron jälkeen työttömänä en olisi muutenkaan saanut lainaa, ja talon myynnistä tullut raha meni lainojen maksuun.
Sittemmin olen ollut töissä, olen vaihtanut mukavammalle alueelle vuokralle, ja välillä mietin että pitäisikö sitä kysyä lainaa asuntoa tai taloa varten, mutta järki sanoo että ei. Eihän tässä oma omaisuus kasva mutta elämä on ihanan helppoa näin; jos jotain pitää vaihtaa, soitto huoltomiehelle riittää. Lisäksi jos tulevaisuudessa työpaikkakunta vaihtuu, muuttaminen on paljon helpompaa kun ei tarvitse odotella talon myyntiä.
Olen. Myin omakotitalon kun jäin leskeksi. Muutettiin väliaikaisesti vuokralle, mutta väliaikaisuus muuttui pysväksi kun ostin pari sijoitusasuntoa talosta saaduilla rahoilla.