Aktiivimallin tulokset
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5dfa7116-fe7f-429a-9348-442f26e4e…
Yllättääkö vielä jonkun?! Suurin osa "aktivoituneistakin" varmasti karenssilla uhattuina höpökursseilla, ilmaistöissä, urapalveluissa jne.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt aktiivimalli iski minuunkin. Minulla on sairauslomaa kirjoitettu kesäkuun loppuun mutta kuntoutustuki(määräaikainen eläke) ei mennyt läpi sillä uusi lääkärini ei suostunut kirjoittamaan kunnollista lausuntoa. Olen ollut pitkään kuntoutustuella eli sairauslomalla ja nyt minulla ensi vuoden alusta alkaa ammatillinen kuntoutus ja luultavasti uuden ammatin opiskelu. En siis voi ottaa työpaikkaa tässä vaiheessa. Silti joudun aktiivimallin uhriksi. Joudun myös hakemaan työpaikkoja ja käymään rekrytoinneissa, mistä seuraa noloja tilanteita: "haen tätä paikka mutta en voi aloittaa kuin vasta vuoden päästä sitten kun olen opiskellut uuden ammatin".
Minulla on tuloina peruspäiväraha ja asumistuki, yhteensä 900 euroa. Vuokra on 666 euroa. Lopuilla minun pitää ostaa ruoat ja lääkkeet ja maksaa laskut. Lääkkeisiin ei ole ollut kuukausiin varaa ja yksi lääketieteellinen toimenpide sairaalassa pitää perua sillä ei vaan kertakaikkiaan ole varaa. Toimeentulotukea en saa sillä minulla on toinen vanhempi kuollut jo kun olin lapsi ja näin ollen olen kuolinpesän osakas. Kuolinpesä käsittää yhden asunnon jossa isäni leskenoikeudella asuu enkä voi siis vaikuttaa siihen että asunto myytäisiin. Tuntuu että minua rankaistaan kohtuuttomasti siitä että toinen vanhempani on kuollut ja että itse olen sairas. Onneksi sentään saan asumistukea nykyisin, aikaisemmin en saanut sitäkään sillä perusteella että on tuo kuolinpesä.
Onneksi rahatilanteeni paranee jos pääsen ammatilliseen kuntoutukseen(vaikka en olekaan omasta mielestä 100 % työkykyinen niin pakkohan siihen on lähteä mukaan).
Juolahtiko mieleen että perinnöstä voi aina kieltäytyä...
Ei tainnut tulla.
Se valittaminen kun on kivempaa.
Eikö?
Osaatko lukea? Toinen vanhempi kuoli kun kirjoittaja oli lapsi. Silloinko hänen olisi pitänyt arvata millaisessa tilanteessa hän on aikuisena, ja hoksata kieltäytyä perinnöstä? Perinnöstä luopuminen pitää tehdä kirjallisesti viimeistään perunkirjoituksessa, mikä taas pitää tehdä 3 kk kuluessa kuolemasta.
Kyllä olet oikea tollukka.
Kàmèlìnpàsķa on ihmiskunnan pahuuden lähde.
Ihmiskunnan äänestys voi vain korjata asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt aktiivimalli iski minuunkin. Minulla on sairauslomaa kirjoitettu kesäkuun loppuun mutta kuntoutustuki(määräaikainen eläke) ei mennyt läpi sillä uusi lääkärini ei suostunut kirjoittamaan kunnollista lausuntoa. Olen ollut pitkään kuntoutustuella eli sairauslomalla ja nyt minulla ensi vuoden alusta alkaa ammatillinen kuntoutus ja luultavasti uuden ammatin opiskelu. En siis voi ottaa työpaikkaa tässä vaiheessa. Silti joudun aktiivimallin uhriksi. Joudun myös hakemaan työpaikkoja ja käymään rekrytoinneissa, mistä seuraa noloja tilanteita: "haen tätä paikka mutta en voi aloittaa kuin vasta vuoden päästä sitten kun olen opiskellut uuden ammatin".
Minulla on tuloina peruspäiväraha ja asumistuki, yhteensä 900 euroa. Vuokra on 666 euroa. Lopuilla minun pitää ostaa ruoat ja lääkkeet ja maksaa laskut. Lääkkeisiin ei ole ollut kuukausiin varaa ja yksi lääketieteellinen toimenpide sairaalassa pitää perua sillä ei vaan kertakaikkiaan ole varaa. Toimeentulotukea en saa sillä minulla on toinen vanhempi kuollut jo kun olin lapsi ja näin ollen olen kuolinpesän osakas. Kuolinpesä käsittää yhden asunnon jossa isäni leskenoikeudella asuu enkä voi siis vaikuttaa siihen että asunto myytäisiin. Tuntuu että minua rankaistaan kohtuuttomasti siitä että toinen vanhempani on kuollut ja että itse olen sairas. Onneksi sentään saan asumistukea nykyisin, aikaisemmin en saanut sitäkään sillä perusteella että on tuo kuolinpesä.
Onneksi rahatilanteeni paranee jos pääsen ammatilliseen kuntoutukseen(vaikka en olekaan omasta mielestä 100 % työkykyinen niin pakkohan siihen on lähteä mukaan).
Juolahtiko mieleen että perinnöstä voi aina kieltäytyä...
Ei tainnut tulla.
Se valittaminen kun on kivempaa.
Eikö?Osaatko lukea? Toinen vanhempi kuoli kun kirjoittaja oli lapsi. Silloinko hänen olisi pitänyt arvata millaisessa tilanteessa hän on aikuisena, ja hoksata kieltäytyä perinnöstä? Perinnöstä luopuminen pitää tehdä kirjallisesti viimeistään perunkirjoituksessa, mikä taas pitää tehdä 3 kk kuluessa kuolemasta.
Kyllä olet oikea tollukka.
Ehkä näitä on vaikea ymmärtää jos ei ole omakohtaista kokemusta.
Minulla ei ainakaan lapsena ollut mahdollisuutta kieltäytyä perinnöstä. En edes tiennyt että niin voisi tehdä.
En usko, että perinnöstä luopuminen olisi ollut käytännössä mahdollista. Silloisessa asuinkunnassa viranomaiset valvoivat, että alaikäiset lapset saavat perintönsä eikä kukaan (esim huoltaja) vie lapsen perintöosuutta. Viranomaiset valvoivat, että perintö menee lapselle ja myös pysyy heillä.
Siitä tuli sitten ongelmia kun lähdin opiskelemaan ja välillä jouduin hakemaan toimeentulotukea kun ei lamavuosina ollut mahdollisuutta saada kesätöitä eikä silloin maksettu opintotukea kesällä vaikka olisi suorittanut opintoja.
Sossu takertui siihen asunnon neljäsosaan, joka oli nimissäni ja vaati asunnon myymistä. Heidän oli hyvin vaikea ymmärtää että en pysty vaatimaan asunnon myymistä eikä kukaan ala ostamaan neljäsosaa vanhasta kerrostalohuoneistosta, jossa asuu kiukkuinen vanha nainen.
Kela oli toinen taho, joka nillitti siitä asunnon neljäsosasta. Siihen aikaan ei ollut edes nettia, joten asioiden selvittäminen vaati aika paljon vaivaa. Piti hakea ties mitä leimattuja ja allekirjoitettuja lippuja ja lappuja ja ainahan niistä piti toimistokulut maksaa.
Jossain vaiheessa äitini hermostui tilanteeseen ja otti lainan pankista ja osti lasten osuudet asunnosta. Eihän se oma osuus suuri ollut, sillä isän kuollessa asunnon lainaosuus oli varsin suuri. Muistaakseni sain osuudestani n. 2000 markkaa.
T. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Case closed kirjoitti:
13% vetelehtijöistä kuitenin aktivoitui.
Mutta johtuuko se vain aktiivimallista vai olisiko tuo 13% "ollut aktiivinen" ihan muutenkin. Työkkärin kutituskursseille ja värianalyyseihin kuitenkin vuosittain "pakotetaan" työttömiä jo ihan muutenkin tuntuvanlainen määrä. Poikkeaako tuo "työllistyminen" jokseenkin hurjasti edellisvuosien lukuun?
En jaksanut lukea artikkelia. Shaibaa se kuitenkin on.
Minä luulen, että se johtui osittain kesästä, joka oli siinä välissä. Kesälomat ja niiden lomitus. Ja ei varmaan irtisanottu niin paljon porukkaa nyt, kun ei mikään lamakaan ole.
Ainoa syy mallille oli leikata vastoin hallituksen omia lupauksia köyhimmiltä. We have this thing called epärehellisyys in finnish politics.
Naurettavaa kuitenkin koska mitään säästöjä tällä ei edes saatu aikaiseksi. Kyse on pelkästä rankaisukeskeisestä toiminnasta syyttömiä kansalaisa kohtaan, joita pitäisi auttaa saamaan töitä, eikä rankaista ja saada vihaamaan valtiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin se aktivoi etsimään töitä. Olin ollut 11 vuotta yhtäjaksoisesti työttömänä ja kahden päivän aktiivisen työnhaun jälkeen olin ensimmäisessä haastattelussa. Viikkoa myöhemmin aloitin siinä talossa työt, luonnollisesti vakituisena ja kokopäiväisenä työntekijänä.
Katsoppa peukutuksia!
Nämä elämäntapatyöttömät palstalla on pöyristyneitä asiasta!
Itsekin yritin vuosia jeesata paria kaveria jotka vaan valittaa, eikä mitään duunia halua tehdä. Valtion vaan pitäis elättää....koska vassuja. Ja raha tulee seinästä.
Itse tein tutkinnon työttömyyskorvausajalla, sain duunia lennosta ja nyt oon 4 vuotta töissä ja jatkuu. Duunia sais tehdä niin paljon kuin vaan jaksais, mutta onneks oon pienellä rahalla toimeentuleva, niin ei tarvitse tehdä niin, ettei vapaata olis ollenkaan.... eli en tee aina edes täyttä viikkoa...ja se sopii molemmille hyvin.Niin ja nää elämäntapatyöttömät suuttui, kun sain töitä :)
Ei siis olla enää kavereita....
Voi kun ikävää...not.
Höpsistä.
Kaikki vaan tietävät että sinä valehtelet. Siitä ne alapeukut tulee.
Oikeat työllistyneet työttömät saavat onnitteluita työttömiltä.
Todelliset työllistymistarinat antavat toivoa. Tulee sellainen olo, että sitä saattaa itsekin onnistua vielä työllistymään.
Yrittääkö joku saada ketjun poistumaan, kun postaa sivistymätöntä shaibaa tänne?
Täällä ilmoittautuu yksi, joka ei enää ole työtön. Koska on työllistetty palkkatuella 8 kk:ksi. Sitten taas aktivoitumaan...
Tänä vuonna ehdin tehdä jo 6 kk "työkokeilua" eli kovaa ja vaativaa työtä ilman palkkaa, sitten "työllistyin". Olen ollut ennenkin palkkatuella töissä, sitten taas työttömänä. Muuta työtä en ole saanut aikoihin koulutuksesta, kokemuksesta ja hakemisesta huolimatta.
Olen siis oikeasti pitkäaikaistyötön kuten ennenkin, mutta enpä enää näy tilastoissa!
Vierailija kirjoitti:
Case closed kirjoitti:
13% vetelehtijöistä kuitenin aktivoitui.
Mutta johtuuko se vain aktiivimallista vai olisiko tuo 13% "ollut aktiivinen" ihan muutenkin. Työkkärin kutituskursseille ja värianalyyseihin kuitenkin vuosittain "pakotetaan" työttömiä jo ihan muutenkin tuntuvanlainen määrä. Poikkeaako tuo "työllistyminen" jokseenkin hurjasti edellisvuosien lukuun?
En jaksanut lukea artikkelia. Shaibaa se kuitenkin on.
Minä olen työllistynyt aktiivimallin voimaantulon jälkeen.
Olin ollut sitä ennen 2 vuotta työttömänä.
Mutta ei sillä aktiivimallilla ollut vaikutusta työllistymiseeni. Saan etuutta sairauden tai vamman takia, eli kuulun niihin onnekkaisiin joiden ei tarvitse olla aktiivisia 😁
Palkkatyöhön en kuitenkaan päässyt. Sain töitä vain siksi että uskalsin alkaa yrittäjäksi. Käytännössä teen työtä alihankkijana ja laskutan toteutuneista työtunneista.
En olisi uskaltanut alkaa yrittäjäksi ilman osatyökyvyttömyyseläkettä. Se toimii minulla suojana ja turvana, sillä saan sen joka tapauksessa aina kuun alussa tilille ilman mitään erillisiä hakemuksia.
Käytännössä työllistyin siksi, että saan turvallisen säännöllisen tulon, jota ei voida ottaa pois ja jota ei leikata vaikka firma kyykkäisi enkä pääsisi enää koskaan mihinkään työhön tai koulutukseen.
En siis joudu stressaamaan mistään sanktioista eikä minua voida pakottaa orjatyöhön eikä pupukursseille, vaan voin käyttää energiani hyödylliseen ja tuottavaan toimintaan.
Tunnen useita samassa tilanteessa olevia osatyökykyisiä. He ovat perustaneet yrityksiä, sillä saamansa eläke tuo heille turvaa.
Osatyökykyiset perustavatkin suhteellisen paljon yrityksiä. Tästä on olemassa tilastotietoakin. Varmaan löytyy netistä jos jaksaa etsiä.
Näen hieman ironiaa siinä, että se ryhmä, jonka ei tarvitse olla aktiivinen ja jolla on turvattu säännöllinen tulo, ovatkin niitä aktiivisempia 🤗
Itse en uskaltaisi olla aktiivinen jos kuuluisin aktiivimallin piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy mallille oli leikata vastoin hallituksen omia lupauksia köyhimmiltä. We have this thing called epärehellisyys in finnish politics.
Naurettavaa kuitenkin koska mitään säästöjä tällä ei edes saatu aikaiseksi. Kyse on pelkästä rankaisukeskeisestä toiminnasta syyttömiä kansalaisa kohtaan, joita pitäisi auttaa saamaan töitä, eikä rankaista ja saada vihaamaan valtiota.
Tulevaisuudessa lasketaan vielä kuinka paljon haittaa aktiivimallista loppujen lopuksi Suomelle oli. Puhutaan syrjäytymisestä, mutta aktiivimallin kohdalla voidaan jo puhua syrjäyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa lasketaan vielä kuinka paljon haittaa aktiivimallista loppujen lopuksi Suomelle oli. Puhutaan syrjäytymisestä, mutta aktiivimallin kohdalla voidaan jo puhua syrjäyttämisestä.
Tämä näkyy jo siinä, että vammaiset ja sairauden takia eläkkeelle joutuneet perustavat huomattavan paljon yrityksiä, vaikka se on heille vamman tai sairauden takia haastavaa.
Heidän ei tarvitsisi, sillä heillä ei ole velvoitetta tehdä yhtään mitään.
He kuitenkin haluavat ja se on heille mahdollista, sillä aktiivimalli ja TE-toimisto eivät pääse rankaisemaan heitä siitä että yrittävät työllistää itsensä.
Jos kuitenkin puhutaan terveistä ihmisistä, niin kannattaa katsoa perustulokokeiluun.
Perustulokokeiluun mukaan päässeistä ihmisistä osa ryhtyi yrittäjiksi perustulon turvin. Osalle tuki tarjosi mahdollisuuden opiskella ja työllistyä sen ansiosta.
Varmasti siinä kokeilussa on ollut mukana niitäkin jotka eivät edes halua tehdä mitään, mutta heidät meidän täytyy joka tapauksessa elättää riippumatta siitä millä nimellä heille annettavaa tukea kutsutaan.
Uskon vahvasti, että perustulo lisäisi ihmisten aktiivisuutta ja vähentäisi syrjäytymistä.
Nykyisessä systeemissä työttömät eivät uskalla tehdä mitään oma-alotteisesti, sillä vääränlaisesta aktiivisuudesta rangaistaan enemmänkin kuin siitä että ei täytä aktiivimallin vaatimuksia.
Itse tunnen työttömiä, jotka toimivat sivutoimisina yrittäjinä ja jotka aktiivisesti kehittävät osaamistaan.
Yhdeltä heistä lähti oikeus päivärahaan parin viikkoa kestäneen kurssin takia (luennot olivat iltaisin ja viikonloppuisin).
Toinen oli ilman mitään ennakkovaroitusta tai erillistä ilmoitusta määritelty päätoimiseksi yrittäjäksi. Sai sen selville kun päivärahahakemus ei eräänä kuukautena mennytkään läpi.
Todella moni pelkää tehdä yhtään mitään, sillä karuja kokemuksia on kertynyt niin paljon.
Aivan perseestä nämä aktivointitoimet ja tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Kurssittajat tienaavat rahaa, ei tuosta kukaan muu hyödy. Leikattu työttömyysturva haetaan sitten toimeentulotuesta. Hirveästi lisää paperia Kelalle pyöriteltäväksi.
Koko toimeentulotuki pitäisi lakkauttaa, sillä saataisiin oikeasti säästöjä aikaan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimallin tavoite oli leikkaaminen eikä mikään muu. Tuo artikkeli valehtelee.
Totta kai kulujen leikkaaminen oli tavoite, mikä muu sen olisi pitänyt olla?
Mutta kun siinä tavoitteessa ei edes onnistuttu.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu yksi, joka ei enää ole työtön. Koska on työllistetty palkkatuella 8 kk:ksi. Sitten taas aktivoitumaan...
Tänä vuonna ehdin tehdä jo 6 kk "työkokeilua" eli kovaa ja vaativaa työtä ilman palkkaa, sitten "työllistyin". Olen ollut ennenkin palkkatuella töissä, sitten taas työttömänä. Muuta työtä en ole saanut aikoihin koulutuksesta, kokemuksesta ja hakemisesta huolimatta.
Olen siis oikeasti pitkäaikaistyötön kuten ennenkin, mutta enpä enää näy tilastoissa!
Meitä on jatkuvasti enemmän. Joskus mietin miten saa sen käytännössä jatkuvan palkkatuen? Tiedän kaksi joille uusitaan aina kerralla vuodeksi. Moni niistä töistä on jatkuvia mutta niissä tekijät vaihtuu 6-12 kk välein. Mielummin palkkatuella kuin 9e orjana. Niiden käyttö on kasvanut paljon, todella paljon.
Palasin tilastoihin 7 viikon toimenpide tauolta.
Virheistä voi oppia mutta teidän päänne on kovempi kuin ...