Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos eutanasia laillistetaan...

Vierailija
12.12.2018 |

Mistä tietää haluaako potilas kuolla, jos hän on niin sairas ettei pysty itse puhua/kertoa sitä. Päättääkö silloin lääkäri/omaiset hänen puolesta? Jos esimerkiksi on sänkypotilas, joka ei pysty itse liikkua, puhua tai edes hengittää ilman konetta. Tuskin tuollainen on onnellinen tai haluaisi elää, mutta kuka hänen puolesta sen päättää?

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittakaa YouTubeen Michelle Carter, siinä on hyvä esimerkki siitä, miten itsemurhaan pystyy psykologisesti painostamaan.

Vierailija
62/153 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva lääkäri todennäköisesti haluaisi ryhtyä pyöveliksi, joten parempi on näin että kuolema tulee kun on tullakseen.

Eihän siinä pyöveleitä käytetä. Annetaan pilleri ja lasillinen vettä/viinaa/limsaa. Ottaapi itse vaan.

Mitäpä sitten, jos ei ole tajuissaan / tolkuissaan sen vertaa, että osaisi pillerin nielaista?

No sitten ei tehdä eutanasiaa. Miten yksinkertaista väkeä täällä oikein onkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittakaa YouTubeen Michelle Carter, siinä on hyvä esimerkki siitä, miten itsemurhaan pystyy psykologisesti painostamaan.

Niin. Eikä kyseessä ollut edes eutnasia. Eli perheet voivat panostaa mummeleita ja pappoja itsemurhaan on sitten eutnasia olemassa tai ei.

Vierailija
64/153 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmat ihmiset joiden kuolinvuoteella olen istunut ovat kokeneet hitaan tukehtumiskuoleman. jos jättäisin lemmikkini kuolemaan siten syyllistyisin eläinrääkkäykseen. ei ihminen kuole kuten elokuvissa, sanoo jotain syvällistä ja sitten vain kerran henkäisee. eutanasian vastustajat vetoavat usein siihen, että on tehokkaita kipulääkkeitä tai ihminen voidaan pitää nukutettuna. no, niin voitaisiin vaan ei kuitenkaan anneta tarpeeksi kipulääkettä saatikka nukuteta. läheiseni ollessa sairaalassa kuolemassa hoitajat antoivat kyllä kipulääkettä silloin kuin me omaiset sanoimme että nyt tarvitaan, mutta eivät muulloin antaneet. jäi ajatus, että jos ihminen on yksin kuollessaan ei saa tarpeeksi lääkettä. eihän se tule valittamaan jälkeenpäin.

Vierailija
65/153 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva lääkäri todennäköisesti haluaisi ryhtyä pyöveliksi, joten parempi on näin että kuolema tulee kun on tullakseen.

Olen lääkäri, enkä halua ryhtyä toteuttamaan eutanasiaa. Homma itsessähän on simppeli, eli niihin töihin voitaisiin valita ihan kouluttamattomia kadun miehiä, koulutuksen ei tarvitse alalle olla pitkä. 

Sinä olet lääkäri vain unissasi ja AP palstalla.

Ja sinä olet unelmissasi lähihoitaja. Vain unelmissasi. 

Vierailija
66/153 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä pyöveleitä käytetä. Annetaan pilleri ja lasillinen vettä/viinaa/limsaa. Ottaapi itse vaan.

Mitäpä sitten, jos ei ole tajuissaan / tolkuissaan sen vertaa, että osaisi pillerin nielaista?

Jos on esim. kuolemansairas pieni lapsi, jolla ei ole mitään toivoa tulevaisuudesta. Voisivatko hänen vanhempansa toivoa eutanasiaa?

Vierailija
67/153 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on esim. kuolemansairas pieni lapsi, jolla ei ole mitään toivoa tulevaisuudesta. Voisivatko hänen vanhempansa toivoa eutanasiaa?

Todennäköisesti ei. -eri

Vierailija
68/153 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sairaus, joka ei todennäköisesti tapa, mutta kyseenalaistan hyvin useasti, onko elämäni paljonkaan arvoista. Toivon, että jonain päivänä joko tulee tehokas tai parantava hoito, tai että mieli jotenkin muuttuu kokemaan mielekkääksi kaikesta huolimatta. Olisi hieman kauheaa, että täyttäisi jotkut kriteerit huonosta elämästä, että saisi eutanasian.

Vierailija
69/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

DNR

Vierailija
70/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sairaus, joka ei todennäköisesti tapa, mutta kyseenalaistan hyvin useasti, onko elämäni paljonkaan arvoista. Toivon, että jonain päivänä joko tulee tehokas tai parantava hoito, tai että mieli jotenkin muuttuu kokemaan mielekkääksi kaikesta huolimatta. Olisi hieman kauheaa, että täyttäisi jotkut kriteerit huonosta elämästä, että saisi eutanasian.

Et sinä eutnasiaa saisi jos et sitä itse hakisi. Ja sinun pitäisi käydä läpi monet lääkärit ja psykologit ennen kuin sitä edes saisit. 

Vierailija
71/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä eutnasiaa saisi jos et sitä itse hakisi. Ja sinun pitäisi käydä läpi monet lääkärit ja psykologit ennen kuin sitä edes saisit. 

Eutanasiaa edes tarvita jos lähellä on junaraiteet. Tuosta meidän läheltä menee aika painava laitos ohi 20min välein joku 180 lasissa.

Oletko nähnyt mitä se tekee porolle? 

Sihtaa vain ruuhka-aikaan jotta maksimoi näkyvyyden

Vierailija
72/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasiaa edes tarvita jos lähellä on junaraiteet. Tuosta meidän läheltä menee aika painava laitos ohi 20min välein joku 180 lasissa.

Typerä kirjoitus.

Luulen, että monet ihmiset eivät halua tuottaa muille kärsimystä, varsinkin jos kärsivät itse.

Vierailija
73/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitotestamentti nousisi ihan uuteen arvoon. Ilman sitä kai sukulaiset/edunvalvoja päättäisi.

Tässäpä se tulikin. Jokainen halukas voisi jo täysissä ruumiin ja sielun voimissa ollessaan kuvailla olosuhteet joissa ei halua enää kärsimystään pitkitettävän tuloksettomasti. Karmeaa että lemmikit päästetään kärsimyksistä, mutta ihmisiä ei, vain koska keinotekoisia konsteja ”elämän” pitkittämiseen löytyy edistyksellisen lääketieteen myötä. Hyih!

Jonkinlainen "ihmisarvoinen elämä" pitäisi kyllä olla sisällytettynä tuohon väkisin hengissä pitämiseen. Jos ei tämä ehto täyty, niin sitten unten maille.

Vierailija
74/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ukki, sodassa sokeutunut veteraani, vietti elämänsä viimeiset vuotensa sängyssä kovissa kivuissa. Jokaisella tapaamiskerralla toi esille kuinka toivoisi pääsevänsä pois, elämä ei enää vuosiin ollut muuta kuin kovenevia kipuja. Kuoli lopulta tukehtumalla limaan kovassa kuumeessa.

Kuten muutamat täällä ovat jo kirjoittaneet, jos selvästi sairaa eläin jätettäisiin kärsimään hidas ja tuskallinen kuolema, se olisi eläinsuojelurikos.

75/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kai te olette lukeneet siitä alzheimer-mummosta, joka viimeiseen asti tappeli myrkkyruisketta vastaan ja omaisten piti pitää tapettavaa aloillaan???

Ketjun aiheena on eutanasia. Jos henkilö ei kuolinapua kaipaa, niin silloin ei ole kyse eutanasiasta. Miksi siis edes puhut jostain mummelista, joka piikitetään vastoin tahtoaan?

Tuo tilanne syntyi eutanasialain seurauksena.

Vierailija
76/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kai te olette lukeneet siitä alzheimer-mummosta, joka viimeiseen asti tappeli myrkkyruisketta vastaan ja omaisten piti pitää tapettavaa aloillaan???

Ketjun aiheena on eutanasia. Jos henkilö ei kuolinapua kaipaa, niin silloin ei ole kyse eutanasiasta. Miksi siis edes puhut jostain mummelista, joka piikitetään vastoin tahtoaan?

Ei syntyisi. Yrität vain pelotella ihmisiä. 

Vierailija
77/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä kirjoitus.

Luulen, että monet ihmiset eivät halua tuottaa muille kärsimystä, varsinkin jos kärsivät itse.

Mielipide tuokin

Vierailija
78/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei syntyisi. Yrität vain pelotella ihmisiä. 

Faith on nimensä perusteella uskovainen. MIelisairaita ei saa vähätellä tuolla tavalla, myös heillä on oikeus mielipiteeseensä.

79/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia ei edes ole oikeasti vapaaehtoista, jos toisena vaihtoehtona ei ole sairaan ihmisen kaikki tarpeet täyttävä, asiallinen hoito. Suomen mediassahan oli pari vuotta sitten esillä tapaus, jossa keski-ikäinen neliraajahalvaantunut mies kertoi haluavansa eutanasian Sveitsissä, koska hänen hoitonsa oli ala-arvoista. Myöhemmin hänen hoitoaan parannettiin, ja hän kertoi, ettei enää haluakaan eutanasiaa!

Kuinka paljon on tapauksia, joissa hoidon laiminlyöntien seurauksena sairas päätyisi eutanasiaan? Tällöin ihminen ajettaisiin eutanasiaan yhteiskunnan toimesta. Em. mies oli poikkeuksellisen suorasanainen ja topakka, joten asia tuli julki hänen kauttaan. Kuinka moni vammautunut ja vakavasti sairas on hiljainen, toivoton tilanteessaan, uupunut taistelemaan oikeuksiensa puolesta?

Vapaaehtoisuus ei aina tarkoita vain sitä, että allekirjoittaa jonkun paperin tai sanoo huoneeseen astelleelle lääkärille tietyt sanat.

Suomen kansalaisella on luonnollinen vapaus tehdä it semu rha tälläkin hetkellä; se ei edes ole rikos. Yhteiskunnan ei tule ruveta surmaamaan ihmisiä tilauksesta. Itse mur haa ei tule institutionalisoida.

Vierailija
80/153 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Eutanasia ei edes ole oikeasti vapaaehtoista, jos toisena vaihtoehtona ei ole sairaan ihmisen kaikki tarpeet täyttävä, asiallinen hoito. Suomen mediassahan oli pari vuotta sitten esillä tapaus, jossa keski-ikäinen neliraajahalvaantunut mies kertoi haluavansa eutanasian Sveitsissä, koska hänen hoitonsa oli ala-arvoista. Myöhemmin hänen hoitoaan parannettiin, ja hän kertoi, ettei enää haluakaan eutanasiaa!

Kuinka paljon on tapauksia, joissa hoidon laiminlyöntien seurauksena sairas päätyisi eutanasiaan? Tällöin ihminen ajettaisiin eutanasiaan yhteiskunnan toimesta. Em. mies oli poikkeuksellisen suorasanainen ja topakka, joten asia tuli julki hänen kauttaan. Kuinka moni vammautunut ja vakavasti sairas on hiljainen, toivoton tilanteessaan, uupunut taistelemaan oikeuksiensa puolesta?

Vapaaehtoisuus ei aina tarkoita vain sitä, että allekirjoittaa jonkun paperin tai sanoo huoneeseen astelleelle lääkärille tietyt sanat.

Suomen kansalaisella on luonnollinen vapaus tehdä it semu rha tälläkin hetkellä; se ei edes ole rikos. Yhteiskunnan ei tule ruveta surmaamaan ihmisiä tilauksesta. Itse mur haa ei tule institutionalisoida.

Valaisetko vähän, miten esim. mainitsemasi neliraajahalvaantunut mies konkreettisesti olisi pystynyt tekemään itsemurhan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme