Jos eutanasia laillistetaan...
Mistä tietää haluaako potilas kuolla, jos hän on niin sairas ettei pysty itse puhua/kertoa sitä. Päättääkö silloin lääkäri/omaiset hänen puolesta? Jos esimerkiksi on sänkypotilas, joka ei pysty itse liikkua, puhua tai edes hengittää ilman konetta. Tuskin tuollainen on onnellinen tai haluaisi elää, mutta kuka hänen puolesta sen päättää?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sallitaan eutanasia, kohta vaivaisia, jotka ei sitä ota, aletaan pitää ja kohdella yhteiskunnan taakkana.
Tyyliin, että oma syynsä, kun valittavat huonosta hoidosta, kun eivät ota eutanasiaa.
Miksi alettaisiin? Sinäkö alkaisit?
Ahneet nuoret ja terveet alkaisivat vaatia.
Ja edelleen unohdit perustelut.
Aivan varmasti joku vaatii tälläkin hetkellä, että jokainen ihminen poistaa itsensä pallolta Linkolan tyyliin. Se nyt vaan ei yksinkertaisesti kiinnosta yhtään ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kai te olette lukeneet siitä alzheimer-mummosta, joka viimeiseen asti tappeli myrkkyruisketta vastaan ja omaisten piti pitää tapettavaa aloillaan???
Ketjun aiheena on eutanasia. Jos henkilö ei kuolinapua kaipaa, niin silloin ei ole kyse eutanasiasta. Miksi siis edes puhut jostain mummelista, joka piikitetään vastoin tahtoaan?
Mummeli piikitettiin vasten tahtoaan, sillä hän oli aiemmin paremmassa kunnossa allekirjoittanut hoitotahdon, jossa määräsi, millaisessa kunnossa hänet piikittään.
Sitten kun oli oikeasti siinä kunnossa, ei halunnutkaan sitä piikkiä.
Olen eri, jolle vastasit
Mistäköhän tämäkin tarina on keksitty. Ja ihan ohiksena, lääkätieteellisten toimenpiteiden tekemistä ei lopeteta siksi että joskus sattuu virheitä/ylilyöntejä, jos tuo tarina todella totta olisikin.
Vaadin kiellettäväksi sydänsiirrot sillä perusteella, etten halua, että joku tulee ja pakkosiirtää mun sydämen jollekin toiselle kun vielä itse sitä tarvitsen.
Ylläoleva logiikka on sama kuin mitä eutanasiavastustajat täällä horisevat. Eivät tajua eroa suostumuksen ja pakon välillä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun siellä on se eutanasia ja mummu rimpuilee vastaan niin miten toimitaan? Vastatkaa nyt kannattajat?
Oletko sä ihan vajaa? Ei tietenkään millekään rimpuilevalle mummelille tietenkään mitään pakkopiikkejä, koska SUOSTUMUSTA ei silloin ole.
Liikkuuko sun päässä yhtään mitään?
Mitään tekemistä millään paperilapuilla ei silloin ole, jos henkilö itse voi ilmaista mielipiteensä. Ne laput on olemassa sitä tilannetta varten, kun on tiedoton tila tai kykenemätön vastaamaan.
Tuo on juurikin sellainen tila jossa ei ole kykenevä itse päättämään. Miksi näitä edes pitäisi etukäteen päättää jos päätös voidaan kysyä siinä hetkessä? :D "Hoitotahto Tuohon kun vielä liitetään eutanasia niin tilanne on ihan realistinen. Enempää en jatka kaltaistesi "oletko sä ihan vajaa ja liikkuuko sun päässä mitään" kanssa keskustelua. Kuplassa on kiva elää nuorena ja terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun siellä on se eutanasia ja mummu rimpuilee vastaan niin miten toimitaan? Vastatkaa nyt kannattajat?
Oletko sä ihan vajaa? Ei tietenkään millekään rimpuilevalle mummelille tietenkään mitään pakkopiikkejä, koska SUOSTUMUSTA ei silloin ole.
Mitään tekemistä millään paperilapuilla ei silloin ole, jos henkilö itse voi ilmaista mielipiteensä. Ne laput on olemassa sitä tilannetta varten, kun on tiedoton tila tai kykenemätön vastaamaan.
Tuo on juurikin sellainen tila jossa ei ole kykenevä itse päättämään. Miksi näitä edes pitäisi etukäteen päättää jos päätös voidaan kysyä siinä hetkessä? :D "Hoitotahto Tuohon kun vielä liitetään eutanasia niin tilanne on ihan realistinen. Enempää en jatka kaltaistesi "oletko sä ihan vajaa ja liikkuuko sun päässä mitään" kanssa keskustelua. Kuplassa on kiva elää nuorena ja terveenä.
Olen eri, mutta ensinnäkin eutnasiaa ei anneta "sinä hetkenä". Se on usein useiden viikkojen jos ei kuukausien toimenpide, jossa jokaisessa kohdassa henkilön on sanottava haluavansa toimenpiteen. Jos jossain kohdassa henkilö epäröi tai kieltäytyy, on tilanne sitten mikä tahansa, niin koko homma peruuntuu ja se on aloitettava alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vaadin kiellettäväksi sydänsiirrot sillä perusteella, etten halua, että joku tulee ja pakkosiirtää mun sydämen jollekin toiselle kun vielä itse sitä tarvitsen.
Ylläoleva logiikka on sama kuin mitä eutanasiavastustajat täällä horisevat. Eivät tajua eroa suostumuksen ja pakon välillä.
Mielestäsi on ok verrata kuollutta ja elävää ihmistä? Jos täällä horinaa kuulet niin olet itsekin hoidon tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi on ok verrata kuollutta ja elävää ihmistä? Jos täällä horinaa kuulet niin olet itsekin hoidon tarpeessa.
Jos ihminen on jo kuollut, niin ei silloin mitään elinsiirtoja voida enää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ensinnäkin eutnasiaa ei anneta "sinä hetkenä". Se on usein useiden viikkojen jos ei kuukausien toimenpide, jossa jokaisessa kohdassa henkilön on sanottava haluavansa toimenpiteen. Jos jossain kohdassa henkilö epäröi tai kieltäytyy, on tilanne sitten mikä tahansa, niin koko homma peruuntuu ja se on aloitettava alusta.
Tarkoitat kai, että näin toivoisit sen menevän. Olisihan se hienoa. Mitään lakiahan ei ole, joten nämä ovat vain mutua. Ei ole mitään ohjetta miten se tapahtuu, koska sitä ei ole olemassa. On vain toive, että avustettu kuolema sallitaan, ilman sen suurempaa tietoa tai kokemusta. Ja mitä omaan mielipiteeseen tulee, tälläkin hetkellä meidän vanhuksista noin 90% kokee olevansa vaivaksi muille. Ei heidän olisi vaikeaa edes esittää, että haluavat eutanasian. Tuskin ilmekään värähtäisi, kun päättävästi sanoisivat, että kyllä haluavat kuolla (jotta eivät olisi omaisille tai yhteiskunnalle taakaksi), vaikka eivät halua. Teidän minä minä minä -ihmisten on sitä tietysti vaikea käsittää, ja varmaan tämäkin muuttuu jatkossa, mutta nykyään näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on jo kuollut, niin ei silloin mitään elinsiirtoja voida enää tehdä.
Elävältä ihmiseltä otetaan sydän? :D
Toivottavasti laillistetaan ja pian niin pääsen pois täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kai te olette lukeneet siitä alzheimer-mummosta, joka viimeiseen asti tappeli myrkkyruisketta vastaan ja omaisten piti pitää tapettavaa aloillaan???
Ketjun aiheena on eutanasia. Jos henkilö ei kuolinapua kaipaa, niin silloin ei ole kyse eutanasiasta. Miksi siis edes puhut jostain mummelista, joka piikitetään vastoin tahtoaan?
Koska hoitotahto on pitänyt antaa ennen tuota. Onko tahto toteutettava koska niin paperilla lukee? Kuka tulkitsee näitä tapauksia? Sinäkin voit nuorena ja terveenä julistaa eutanasian puolesta ja tehdä hoitotahto, että haluat sen, mutta sinulla ei ole mitään käsitystä mitä tulet haluamaan _siinä hetkessä_, silloin kun olet vanha ja muistamaton. Se näyttää nyt hurjalta, varsinkin jos/kun et asiasta mitään tiedä, mutta _siinä hetkessä_ elät sitä elämää, et nuoren, et terveen, elät eri todellisuutta muistamattomana, mutta voit olla ihan onnellinen. Et voi mitenkään tänään tietää miten koet elämän sitten jos sitä tai tätä. Psyyke on ihmeellinen, se elää meidän mukana. Se mikä meistä näyttää pelottavalta on toisille todellisuutta mikä tulee pikkuhiljaa. Vanheneminen on osa elämää ja tulee aste kerrallaan. Jos nyt siirtyisit siihen tilaan huomenna on selvä, että et sopeutuisi, mutta kymmenien vuosien päästä tilanne on eri. On muita arvoja kuin esim. liikkuminen. Moni sanoo, että sitten kun vaan makaan sängyssä minut saa tappaa. Mutta moni vuodepotilas on ihan onnellinen. Pelkkä keskustelun sävy tekee sen, että tätä ei meinaa edes uskaltaa sanoa ääneen, eikö sekin ole jo aika pelottavaa..?! Kipuja en kannata, mutta mielestäni eutanasiakeskustelujen tarmo pitäisi käyttää kivunhoidon kehittämiseen.
Hei alapeukuttajat, pistäkää nyt jotain mielipidettäkin ja vastausta kysymyksiin. 15v vuodepotilaita hoitaneena luulisin jotain tietäväni heistä, ja kyllä, hekin ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin tekin. Ovat olleet nuoria ja voimissaan, varmasti sitä mieltä, että eivät kestäisi jos liikuntakyky menee jne. Ja nyt ihan tyytyväisinä kuitenkin. Vai onko se tuo mikä on vaikea uskoa? Toki heissä on masentuneita ja tyytymättömiä, ihan kuin on kaikissa ihmisryhmissä. Mutta sekö on ratkaistavissa eutanasialla? Perusteluja nyt, myös tuohon miksi mielummin siihen nämä keskustelut eikä kivunhoitoon tai mielenterveyden hoitamiseen?!!
Jos elämässä ei ole enää muuta odotettavissa kuin kipua ja lisää kipua, pahoinvointia niin henkistä kuin fyysistä joka ikinen sekunti. Kipulääkkeet ei auta, masennuslääkkeistä ei ole hyötyä--> ei ne mitään ilopillereitä ole ja sivuvaikutukset saattavat olla kamalia. ( Lisättynä siihen kipuun ). Helppo se on terveenä, itsekkäänä ihmisenä leikkiä hyvää tarkoittavaa empaattisuuden huipentumaa. Uskomatonta miten tässä maailmassa saavat sellaiset ihmisett määrätä toisten elämästä, joilla itsellä ei ole käsitystä muusta kuin ehkä hammaskivusta ja siitä kun äiti otti tutin pois...
Ap, pysty -sanan jälkeen tulee aina -maan/-mään pääte. Ts. pysty syömään, juomaan, kommunikoimaan. Aina, ihan aina, poikkeuksetta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva lääkäri todennäköisesti haluaisi ryhtyä pyöveliksi, joten parempi on näin että kuolema tulee kun on tullakseen.
Olen lääkäri, enkä halua ryhtyä toteuttamaan eutanasiaa. Homma itsessähän on simppeli, eli niihin töihin voitaisiin valita ihan kouluttamattomia kadun miehiä, koulutuksen ei tarvitse alalle olla pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva lääkäri todennäköisesti haluaisi ryhtyä pyöveliksi, joten parempi on näin että kuolema tulee kun on tullakseen.
Eihän siinä pyöveleitä käytetä. Annetaan pilleri ja lasillinen vettä/viinaa/limsaa. Ottaapi itse vaan.
Mitäpä sitten, jos ei ole tajuissaan / tolkuissaan sen vertaa, että osaisi pillerin nielaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä niiden ihmiskehojen on ihan elossa oltava jotta niiltä voidaan ottaa ne elinosat elinsiirtoa varten.
Herranjestas, jos ihmisten tietämys on tälläistä niin ei ihme, että sana eutnasia pelottaa ja sitten maalataan kaiken maailman kauhukuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä että sydämessä täytyy kiertää veri että se on luovutuskuntoinen. Ja tietenkin vastaanottajan pitää olla hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat kai, että näin toivoisit sen menevän. Olisihan se hienoa. Mitään lakiahan ei ole, joten nämä ovat vain mutua. Ei ole mitään ohjetta miten se tapahtuu, koska sitä ei ole olemassa. On vain toive, että avustettu kuolema sallitaan, ilman sen suurempaa tietoa tai kokemusta. Ja mitä omaan mielipiteeseen tulee, tälläkin hetkellä meidän vanhuksista noin 90% kokee olevansa vaivaksi muille. Ei heidän olisi vaikeaa edes esittää, että haluavat eutanasian. Tuskin ilmekään värähtäisi, kun päättävästi sanoisivat, että kyllä haluavat kuolla (jotta eivät olisi omaisille tai yhteiskunnalle taakaksi), vaikka eivät halua. Teidän minä minä minä -ihmisten on sitä tietysti vaikea käsittää, ja varmaan tämäkin muuttuu jatkossa, mutta nykyään näin.
Tämä on vain omia kauhukuvia jota asiasta teet. Ongelmana on, etteivät nuo sinun kauhukuvasi kuitenkaan totta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri, enkä halua ryhtyä toteuttamaan eutanasiaa. Homma itsessähän on simppeli, eli niihin töihin voitaisiin valita ihan kouluttamattomia kadun miehiä, koulutuksen ei tarvitse alalle olla pitkä.
Sinä olet lääkäri vain unissasi ja AP palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se aivokuollut sydämenluovuttaja on virallisesti elossa. Ei tässä maailmassa mutta kroppa elää. Jos ymmärrät.
No ensinnäkin en ole kuullut, että missään annetaan "piikkiä" vaan eutnasia on aina ollut ainakin hollannissa, että henkilö itse juo ne lääkkeet.
Ja toisekseen siellä on moni saanut hyväksynnän eutnasiaan ja sinä päivänä kun heidät on tarkoitus eutnasioida he ovat voineet kieltäytyä asiasta. Ja silloinkin heiltä on kysytty, haluavatko he varmasti sen. Jos he eivät vastaa myöntävästi niin asia peruuntuu.
Te jotkut maalaatte ihan typeriä kauhukuvia asiasta.