Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauheeta valitusta ja uusavuttomuutta kouluruasta. Kouluruoka on hyvää syökää sitä! Hitto!

Vierailija
11.12.2018 |

.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin kouluruuan kiitollisena. Pienellä paikkakunnalla ruoka oli pääsääntöisesti hyvää, aina ei mieluista, mutta joka kerta syötävää. Lämmin ruoka, salaatit ja ruokajuoma ilmaiseksi on suuri etuoikeus.

Suurin ongelma kouluruokailussa on oppilaiden asenne ruokaa kohtaan ja pienet määrärahat.

Heikommista kotioloista tuleville oppilaille kouluruoka voi olla ainoa lämmin ruoka jonka voi syödä. Ja voitte pohtia miksi kouluruuan menekki on suurinta maanantaisin

Vierailija
22/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MuusatkaaNePerunat. kirjoitti:

Olen niin masentunut.siitä.että aloituksiani/kommentejani poistetaan että en jaksa tehdä loistavaa kirjoitusta kouluruokailusta miten se pitää tehdä.

No yritän silti. Nääh en jaksa. Ne perunat voi muussata mikä on se idea laitostöruoassa ja kastiketta on aina laittaa päälle nokare voilla ja maiton käyttö lasista lautaseen ei ole kiellettyä.

On se kyl uusavuttomuutta jos ei koulussa syö ruokaa. Jos kaikki söisivät ruokaa niin yhteisöllisyys ja sisu kasvaisi ja energiatasapainot olisivat paremmassa tasapainossa opettajallekkin.... opetus tehostuisi ja ja ihmiset saisivat enemmän sympatiaa yhteisestä työstä joka on oppiminen koulussa.

Et koulussa saa sitä voinokaretta etkä maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun koulussa oli voita ja suolaa.

Kyllä sitä on koulussa. Jos rehtori kieltää sellaisen nion sitten kunnan asiat kyllä ovat perseestä ja presidentin kuuluisi puuttua asiaan. Voin uskoa että voita ehkä jossain koulussa ei ole. Kuulin eräältä että hänen koulussa ei ollut piimää. No ei ole minun syytäni.

Vierailija
24/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse söin kouluruuan kiitollisena. Pienellä paikkakunnalla ruoka oli pääsääntöisesti hyvää, aina ei mieluista, mutta joka kerta syötävää. Lämmin ruoka, salaatit ja ruokajuoma ilmaiseksi on suuri etuoikeus.

Suurin ongelma kouluruokailussa on oppilaiden asenne ruokaa kohtaan ja pienet määrärahat.

Heikommista kotioloista tuleville oppilaille kouluruoka voi olla ainoa lämmin ruoka jonka voi syödä. Ja voitte pohtia miksi kouluruuan menekki on suurinta maanantaisin

En kyllä usko, että on niin onnettomia perheitä, että perustavat ravintonsa kouluruokaan.

"Lämmin ruoka" ei tarkoita samaa kuin hyvä ruoka.

Vierailija
25/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ilkeitä palstailijoita.

Vierailija
26/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä on koulussa. Jos rehtori kieltää sellaisen nion sitten kunnan asiat kyllä ovat perseestä ja presidentin kuuluisi puuttua asiaan. Voin uskoa että voita ehkä jossain koulussa ei ole. Kuulin eräältä että hänen koulussa ei ollut piimää. No ei ole minun syytäni.

Niin. OLI voita. Eipä ole enää. Se on kielletty.

Vierailija
27/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole käynyt koulua Suomessa. Suomalaisissa kouluissa voi on kielletty.

Vierailija
28/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on hyvä jos osaa arvostaa ilmaista kouluruokaa, mutta toisaalta ymmärrän kyllä sille nyrpistelyn. Itselleni on päällimäiseksi jäänyt mieleen kouluruuasta kumiperunat, vetiset, mauttomat "liha"kastikkeet ja salaatti, joka oli lähinnä nuukahtanutta kaaliraastetta. Meidän koulussa se salaatti oli yleensä tuoretta vain maanantaisin ja sitten sitä samaa nuukahtanutta salaattia tarjoiltiin koko loppuviikko. Jotenkin sen kouluruuaan budjetista säästämisen näki ja maistoi.

Ei sen kouluruuan gourmet-tasoista tarvitse ollakaan, mutta itse toivoin opiskeluaikoinani ruuan olevan edes hieman parempilaatuista ja maukkaampaa, varsinkin salaattien suhteen.

Vierailija
29/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että on niin onnettomia perheitä, että perustavat ravintonsa kouluruokaan.

Minä olen tullut super köyhästä perheestä ja kouluruoka oli minulla kuin kultakaivo. Minua myös kiusattiin ja stalkattiin ilkeillä kommenteilla koulussa miten paljon syön koska kaikki tiesivät että olen köyhä. He ottivat jonkun helpon silmätikuksi vaikka oli muita joita kiusata sen määrän mukaan mitä oli lautasella. Opin syömään sen verran että minua ei katsottaisi köyhänä ja opin omaksumaan sen avulla että en ole köyhä vaikka olin köyhä. Olen vielläkin köyhä ja menisin mielelläni syömään koulun niitä ruokia joita heitettäisiin.... kyllä ne einekset ja lidl valmispitsat voittavat.

Vierailija
30/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että voi on nyt kielletty. On kyllä tämånkin maan asiat menossa huonompaan suintaan ja rajusti kuin lapsoset ei saa piimäkään. Hitto!

Vierailija
31/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä Suomessakin on perheitä, joissa lasten perustarpeita laiminlyödään syystä tai toisesta (päihde- tai mielenterveysongelmat, köyhyys). Näille lapsille kouluruuan arvo on vähän erilainen

Vierailija
32/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin aina kouluruuan ja oli mielestäni hyvää jos ei kelpaa voi tehdä omat eväät. Naurettavaa mussutusta. Kävin kouluni vielä silloin kun oli kova lama -91, perheellä oli tiukkaa työttömyyden vuoksi, onneksi oli kouluruoka.

Vierailija
33/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tullut super köyhästä perheestä ja kouluruoka oli minulla kuin kultakaivo. Minua myös kiusattiin ja stalkattiin ilkeillä kommenteilla koulussa miten paljon syön koska kaikki tiesivät että olen köyhä. He ottivat jonkun helpon silmätikuksi vaikka oli muita joita kiusata sen määrän mukaan mitä oli lautasella. Opin syömään sen verran että minua ei katsottaisi köyhänä ja opin omaksumaan sen avulla että en ole köyhä vaikka olin köyhä. Olen vielläkin köyhä ja menisin mielelläni syömään koulun niitä ruokia joita heitettäisiin.... kyllä ne einekset ja lidl valmispitsat voittavat.

Einestä ne kouluruuat on.

Vierailija
34/105 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MuusatkaaNePerunat. kirjoitti:

Olen niin masentunut.siitä.että aloituksiani/kommentejani poistetaan että en jaksa tehdä loistavaa kirjoitusta kouluruokailusta miten se pitää tehdä.

No yritän silti. Nääh en jaksa. Ne perunat voi muussata mikä on se idea laitostöruoassa ja kastiketta on aina laittaa päälle nokare voilla ja maiton käyttö lasista lautaseen ei ole kiellettyä.

On se kyl uusavuttomuutta jos ei koulussa syö ruokaa. Jos kaikki söisivät ruokaa niin yhteisöllisyys ja sisu kasvaisi ja energiatasapainot olisivat paremmassa tasapainossa opettajallekkin.... opetus tehostuisi ja ja ihmiset saisivat enemmän sympatiaa yhteisestä työstä joka on oppiminen koulussa.

Luuletko koulussa olevan voita tai muuta kuin rasatonta maitoa. Raaoista perunoista on muutenkin vaikea tehdä muusia. Ja käy joskus kysymässä kuinka monta bviikoa ne kuoritut vakuumipkaTUT PERUNAT SÄILYTETÄÄN. kOULUISSA on avoimenovien päiviä. silloin voi pikkurahalla käydä syömässä sitä herkkuruokaa. 

Vierailija
35/105 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruuan kustannukset on alle Euron päivässä ja siihen nähden se on TODELLA hyvää. Mua on alkanut ärsyttämään tämä rutina näistä kouluruuista. Pikkumuksut aina tonne vitosluokkaan syö ruokaa ihan hyvällä ruokahalulla ja 95% sanoo, että se on hyvää. Sitten tulee teini-ikä ja alkaa se rutina vanhempien hyväksynnällä.

Itse syön koulusa päivittäin ja maksan siitä. Eihän tuo mitään gourmeta ole, mutta se on yllättävän hyvää. Vanhempien pitäisi tulla itse syömään sitä pariksi viikoksi, niin loksahtaisi leuat auki siitä, kuinka maukasta se onkaan. Ainakin meidän kaupungissa. Omat muistot on jostain kouluajalta ja teini-ikäisen närppimisestä, joten tuetaan oikein teinejä valittamisessa.

Vierailija
36/105 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruuan kustannukset on alle Euron päivässä ja siihen nähden se on TODELLA hyvää. Mua on alkanut ärsyttämään tämä rutina näistä kouluruuista. Pikkumuksut aina tonne vitosluokkaan syö ruokaa ihan hyvällä ruokahalulla ja 95% sanoo, että se on hyvää. Sitten tulee teini-ikä ja alkaa se rutina vanhempien hyväksynnällä.

Itse syön koulusa päivittäin ja maksan siitä. Eihän tuo mitään gourmeta ole, mutta se on yllättävän hyvää. Vanhempien pitäisi tulla itse syömään sitä pariksi viikoksi, niin loksahtaisi leuat auki siitä, kuinka maukasta se onkaan. Ainakin meidän kaupungissa. Omat muistot on jostain kouluajalta ja teini-ikäisen närppimisestä, joten tuetaan oikein teinejä valittamisessa.

Voihan se kouluruoka maistua hyvältä. Se maku ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että se on ravinnotonta einesruokaa.

Vierailija
37/105 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kunnan sisälläkin on eroja kouluruuassa. Yhtenäiskoulussa aivan järkkyä: rustoisia kananpaloja yms. Lukiossa sitten hybää ja myös kasvisvaihtoehto. En kyllä.itsekään söisi jänteisiä lihanpaloja. Jopa kunmon puuro ja kiisseli olisi parempi vaihtoehto.

Vierailija
38/105 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokien laatu vaihtelee tosi paljon. Monissa kouluissa on todella maukkaita ja hyviä. Ne tehdään laadukkaista raaka-aineista, valmistetaan huolella ja maustetaan maistuviksi. 

Sitten on taas se toinen ääripää. Ensin tehdään reseptit ja ruokalistat raha edellä eli valitaan raaka-aineiksi ne kaikkein halvimmat ja niidenkin määrässä säästetään. Henkilökunta on minimissä, joten suuri osa tulee valmisruokina. Sitten, kun koko soppa vielä kilpailutetaan ainoana kriteerinä hinta, niin lopputulos on aika kamala. Sitten se vähäinen henkilökunta ei enää jaksa edes yrittää maustamalla ja hyvällä valmistustekniikalla pelastaa mitään, joten kamala muuttuu jo syömäkelvottomaksi.

Pahimpia esimerkkejä mitä itsellä on tullut vastaan on pakastettu tuorekurkku (oikeasti tuorekurkut tuli koululle valmiiksi viipaloituna pakasteena, ei varmaan tarvitse sanoa millaista vetistä mössöä olivat tarjoillessa), tillillä maustettu kanakastike (sitkeitä kanapaloja, harmaassa venyvässä "valkokastikkeessa" ja koko komeudun kruunasi tolkuton määrä kuivattua tilliä, suolaa oli tietenkin olemattoman vähän. Lapset söi, itsellä jäi syömättä). Vakuumiperunat, joissa siis kova kuivunut kuori, keittäminen (vai höyryssäkö nämä valmistetaan?) oli jäänyt lyhyeksi eli peruna oli raaka ja kaiken kruunasi sisältä löytynyt musta kohta eli "kinderperuna".  

Vierailija
39/105 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että on pikemminkin niin, että uusavuton tykkää kouluruuasta enemmän kuin sellainen, joka oikeasti osaa itse tehdä ruokaa. Kouluruoka on varmaan aika samanlaista kuin huonon ruuanlaittajan eineksiin pohjautuva kotiruoka. Kypsyydet ja rakenteet ovat vähän niin ja näin, makua ei ole jne. 

Harrastan itse ruuanlaittoa, ja tekemäni ruoka on luvalla sanoen erittäin hyvää. Siksi minun on vaikea syödä  mauttomia mössöjä. Syön kouluruokaa pari kolme kertaa vuodessa, eli kun sitä ilmaiseksi saan. Koskaan se ei ole ollut sellaista, mistä olisin voinut kuvitella maksavani. Ikinä se ole myöskään ollut minkäänlainen ilo tai nautinto. 

Otan mieluummin eväät kotoa, koska ne ovat terveellisempää ja parempaa ruokaa, mikä takaa myös sen, että ruokatauko on mukava hetki työpäivän lomassa. 

T. Ope

Vierailija
40/105 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset ja nuoret haluavat syödä! Siitä todistaa se, että silloin kun on edes semihyvää ruokaa, sen syömistä joudutaan rajoittamaan. Saa ottaa esim. vain viisi lihapullaa tai kaksi kalanpalaa. 

Kouluruoka ei voi eikä saa olla usein hyvää, koska silloin sen menekki kasvaa, eikä siihen ole enää varaa. Tätä harva sanoo ääneen. Eivät rahakirstun vartijat halua, että kouluruoka tekee kauppansa. Jos lapset paastoavat tai syövät karkkia, säästyy pitkä penni verorahoja. Jos huomisesta alkaen kaikki lapset alkaisivat syödä kouluruokalassa täyden lautasellisen, lukuvuodeksi varatut rahat olisivat loppu paljon ennen kuin suvivirsi soi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi