Meiltä peritään edellisten asukkaiden vesimaksuja
Olen muuttanut asuntoon viimeinen päivä heinäkuuta, vesimaksu on 25€ kuussa + vuoden lopussa tasauslasku. No nyt se tasauslasku tuli, 180€. Laskussa näkyy erikseen kylmän ja lämpimän veden kulutus, ajalta 1.1-31.12. Vaikka siis olen asunut vain 5kk asunnossa. Soitin isännöitsijätoimistoon ja sieltä sanottiin, että lasku on oikein. Väärä päivämäärä kuulemma vain lipsahtanut. Tämän mukaan olisin yksin käyttänyt vettä viidessä kuukaudessa extraa 36 kuutiota. Tarkkaa lukua ei kerrottu mitä se kiinteä kuukausi maksu sisältää, mutta noin 4-6 kuutiota. Järkyttävä määrä yksin asuvalle! Minulla ei ole tiskikonetta, käytän taloyhtiön pesukonetta eli kotona pyykkiä pesen ehkä kaksi kertaa kuussa. Hiukset pesen kaksi kertaa viikossa, enkä ole suihkussa todellakaan silloin kun ihan pakollisen ajan. Muuten otan myös joka päivä pika suihkun. Tiskiäkään ei todellakaan kerry yksin paljon. Tein muutto ilmoituksen taloon heinäkuun lopusta alkaen ja vesimittari piti silloin lukea.
Kai saan sen lukeman isännöitsijältä? Muutenkin tuntui ettei puhelimessa ymmärretty asiaa. Summa täsmäisi myös eurolleen niin, että alku vuonna kukaan ei ole maksanut kiinteää vesimaksua vaan se lankesi nyt tähän tasauslaskuun. Edellisessä asunnossa laskutus oli kulutuksen mukaan, reilut kolme kuutiota kuukaudessa, nyt muka yli kaksitoista. Eihän tämä voi mennä näin?
Kommentit (37)
Teiltä joka asuu yksin? Päivittäinen pikainenkin suihku kuluttaa paljon.
Isännöitsijän olisi pitänyt lukea mittari silloin, kun edellinen muutti pois.
Niin olisi ja näin luotin tapahtuvan, kun tein taloon muutto ilmoituksen ja puhuttiin vielä asiasta. Mutta mistäs nyt tiedän onko näin tehty? Jälkiviisaana olisi pitänyt lukea mittari myös itse.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli noin 200e tasauslasku vuoden ajalta kun kävin päivittäin 20-30min suihkuissa, että en kyllä usko että pikasuihkuilla saa tollasia summia kulutettua puolessa vuodessa mitenkään.
Käytätkö paljon kuumaa vettä? Lämmin vesi maksaa tuplaten kylmään verrattuna. Käsintiskaamalla kuluttaa usein enemmän vettä kun tiskikoneella. Varsinkin jos tiskaa tai huuhtoo astiat juoksevalla, kuumalla vedellä, niin vesimittari pyörii vinhaa vauhtia.
Astianpesukone kuluttaa muuten vähemmän vettä kuin käsin tiskaaminen.
Ymmärrän kyllä, että näin käy. Mutta siis tiskiä ei tosiaan tule yksin paljon ja huuhtelen astiat suurimmaksi osaksi heti syötyäni niin ne puhdistuvat paljon helpommin ja nopeammin.
-AP
Täytyyhän se muuttoa edeltänyt vesimittarin tarkistus jostain kirjoista löytyä. Kysy isännöinnistä mikä siinä oli se lukema silloin.
Pyydä nähdä vesimittarilukemat. Isännöitsijällä on kyllä tiedossa myös aiemmat vesimittarilukemat, joten on mahdollista verrata myös edellisiä lukemia tähän vuoteen.
Ihan suosiolla en tota nielisi,koska siinä tapauksessa teillä on todellakallista vettä ja laskutettava summa päin puuta.
Pyydä tosiaan kaikki aiemmat lukemat ja pyydä saada nähdä myös tämänhetkinen lukema. Onko vesimittarit muualla kuin omassa asunnossasi?
Meillä kahden hengen taloudessa on vuoden kulutus ollut 51m3 kylmää vettä ja 12m3 lämmintä vettä, tällä kulutuksella saatiin ennakosta liki puolet takaisin. Teet ison säästön kun käytät lämmintä vettä harkiten.
Vierailija kirjoitti:
Ei pikasuihku yksin asuessa kuluta sen enempää vettä, vaikka huoneistossa asuisi kymmenen, ellei säästä toisten suihkuvesiä ja peseydy niillä. Vesilaskussa laskutus perustuu käytettyihin kuutioihin.
12m3/kk kuulostaa todella paljolta, kun keskimäärin kulutus on n. 4-5m3/kk eikä silloinkaan vettä tarvitse pihistellä.
Nyt jälkiviisaana, oli kannattanut ottaa vesimittarista kännykällä kuva, josta näkyy lukemat ja lähettää isännöitsijälle.
Kuten aiemmin jo neuvottu, niin pyydä nähdä vesimittarilukemat.
Isännöitsijä mokannut ja yrittävät nyt laskuttaa ap:tä. Alkoi ihan ärsyttää sun puolesta! On se kumma, kun nykyään tuntuu että kaikki tekevät duuninsa vähän miten sattuu.
Omistus vai vuokra-asunto?
Omistusasunnossa ostaja vastaa kaikista edellisenkin asukkaan maksamattomista maksuista taloyhtiölle, ellei erikseen ole toisin sovittu.
Neuvoton kirjoitti:
Olen muuttanut asuntoon viimeinen päivä heinäkuuta, vesimaksu on 25€ kuussa + vuoden lopussa tasauslasku. No nyt se tasauslasku tuli, 180€. Laskussa näkyy erikseen kylmän ja lämpimän veden kulutus, ajalta 1.1-31.12. Vaikka siis olen asunut vain 5kk asunnossa. Soitin isännöitsijätoimistoon ja sieltä sanottiin, että lasku on oikein. Väärä päivämäärä kuulemma vain lipsahtanut. Tämän mukaan olisin yksin käyttänyt vettä viidessä kuukaudessa extraa 36 kuutiota. Tarkkaa lukua ei kerrottu mitä se kiinteä kuukausi maksu sisältää, mutta noin 4-6 kuutiota. Järkyttävä määrä yksin asuvalle! Minulla ei ole tiskikonetta, käytän taloyhtiön pesukonetta eli kotona pyykkiä pesen ehkä kaksi kertaa kuussa. Hiukset pesen kaksi kertaa viikossa, enkä ole suihkussa todellakaan silloin kun ihan pakollisen ajan. Muuten otan myös joka päivä pika suihkun. Tiskiäkään ei todellakaan kerry yksin paljon. Tein muutto ilmoituksen taloon heinäkuun lopusta alkaen ja vesimittari piti silloin lukea.
Kai saan sen lukeman isännöitsijältä? Muutenkin tuntui ettei puhelimessa ymmärretty asiaa. Summa täsmäisi myös eurolleen niin, että alku vuonna kukaan ei ole maksanut kiinteää vesimaksua vaan se lankesi nyt tähän tasauslaskuun. Edellisessä asunnossa laskutus oli kulutuksen mukaan, reilut kolme kuutiota kuukaudessa, nyt muka yli kaksitoista. Eihän tämä voi mennä näin?
suihku kuluttaa noin 0,01 kuutiota minuutissa joten jos olisit käyttänyt kaikki tuon 36 kuutiota vain suihkussa niin olisit ollut suihkussa 3600minuuttia joka on melko mahdotonta....pyydä numerot isänöitsijältä,ellei tuu järkeviä vastauksia niin tee tutkintapyyntö poliisille isännöitsijästä.
Vuokra-asunto kyseessä.
Ja jälkiviisaus todella parasta viisautta.
Niin täytyy yrittää saada lukemat, isännöitsijätoimistosta sanottiin, että kuutio on niin kovin pieni määrä. Että kun 1,5 litran vesipullon täyttää ni siinä se jo menee 😯
-AP
Vierailija kirjoitti:
Neuvoton kirjoitti:
Kai saan sen lukeman isännöitsijältä? Muutenkin tuntui ettei puhelimessa ymmärretty asiaa. Summa täsmäisi myös eurolleen niin, että alku vuonna kukaan ei ole maksanut kiinteää vesimaksua vaan se lankesi nyt tähän tasauslaskuun. Edellisessä asunnossa laskutus oli kulutuksen mukaan, reilut kolme kuutiota kuukaudessa, nyt muka yli kaksitoista. Eihän tämä voi mennä näin?suihku kuluttaa noin 0,01 kuutiota minuutissa joten jos olisit käyttänyt kaikki tuon 36 kuutiota vain suihkussa niin olisit ollut suihkussa 3600minuuttia joka on melko mahdotonta....pyydä numerot isänöitsijältä,ellei tuu järkeviä vastauksia niin tee tutkintapyyntö poliisille isännöitsijästä.
Miten niin mahdotonta? Minullakin on yksi opiskelija onnistunut käyttämään tämän syksyn aikana oman ilmoituksensa mukaan yhteensä 1108800 minuuttia kurssini harjoitustehtävien tekemiseen ja kurssimateriaalin lukemiseen.
Terv. yliopistonlehtori
Oletko tarkistanut tämän hetkisen vesimittarin lukeman ja verrannut sitä 1.7 tilanteeseen ja arvioi käyttämäsi vesimäärän. Ettei olisi mittarin lukuvirhe tai laskutuksessa näppäilyvirhe.
Jos ei, niin soittaisin isännöitsijälle ettei 12m3/kk kulutus voi olla mahdollista, ellet valuta vettä koko ajan ja on mahdollista jokin putkivuoto. Ja pyydä nähdä edell.asukkaan vesimittarilukema 30.6 ja tietysti omasi 1.7
Onko sinulla käytössä palju, amme yms. ne ovat todella vesisyöppöjä.
Minulle tapahtui sama, mutta vielä suuremmalla summalla. Asianajaja ei halunnut ajaa köyhän asiaa vaan käski soskuun. Soskussa annettiin muutama lantti laskun, mutta suurin osa jäi rästiin itselle.