Meiltä peritään edellisten asukkaiden vesimaksuja
Olen muuttanut asuntoon viimeinen päivä heinäkuuta, vesimaksu on 25€ kuussa + vuoden lopussa tasauslasku. No nyt se tasauslasku tuli, 180€. Laskussa näkyy erikseen kylmän ja lämpimän veden kulutus, ajalta 1.1-31.12. Vaikka siis olen asunut vain 5kk asunnossa. Soitin isännöitsijätoimistoon ja sieltä sanottiin, että lasku on oikein. Väärä päivämäärä kuulemma vain lipsahtanut. Tämän mukaan olisin yksin käyttänyt vettä viidessä kuukaudessa extraa 36 kuutiota. Tarkkaa lukua ei kerrottu mitä se kiinteä kuukausi maksu sisältää, mutta noin 4-6 kuutiota. Järkyttävä määrä yksin asuvalle! Minulla ei ole tiskikonetta, käytän taloyhtiön pesukonetta eli kotona pyykkiä pesen ehkä kaksi kertaa kuussa. Hiukset pesen kaksi kertaa viikossa, enkä ole suihkussa todellakaan silloin kun ihan pakollisen ajan. Muuten otan myös joka päivä pika suihkun. Tiskiäkään ei todellakaan kerry yksin paljon. Tein muutto ilmoituksen taloon heinäkuun lopusta alkaen ja vesimittari piti silloin lukea.
Kai saan sen lukeman isännöitsijältä? Muutenkin tuntui ettei puhelimessa ymmärretty asiaa. Summa täsmäisi myös eurolleen niin, että alku vuonna kukaan ei ole maksanut kiinteää vesimaksua vaan se lankesi nyt tähän tasauslaskuun. Edellisessä asunnossa laskutus oli kulutuksen mukaan, reilut kolme kuutiota kuukaudessa, nyt muka yli kaksitoista. Eihän tämä voi mennä näin?
Kommentit (37)
Vuotaako vessanpytty? Mutta sekään ei yksin selitä noin suurta kulutusta.
Tarkista, pyöriikö vesimittari, vaikka et käytä vettä?
Montako asukasta asunnossa on? Ketjun otsikossa puhut "meistä", mutta viesteissä vain omasta vedenkulutuksestasi. 200 l / hlö vuorokautta kohti on kerrostalossa ihan tavallinen vedenkulutus. Kuukaudessa tuosta tulee 5 kuutiota. Jos sinulla on siellä käytännössä lähes koko ajan vieras, josta ei ole peritty vesimaksuja, voi tasauslasku olla ihan oikeinkin.
Mutta pyydä tosiaan isännöitsijältä lukemat viime vuoden lopusta ja heinäkuulta Kaksi ajankohtaa siksi, että on mahdollista, että edellisellä lukukerralla mittarilukema on kirjattu väärin. Siksi sitä kannattaa verrata toissakerralla luettuu arvoon.
Vierailija kirjoitti:
Montako asukasta asunnossa on? Ketjun otsikossa puhut "meistä", mutta viesteissä vain omasta vedenkulutuksestasi. 200 l / hlö vuorokautta kohti on kerrostalossa ihan tavallinen vedenkulutus. Kuukaudessa tuosta tulee 5 kuutiota. Jos sinulla on siellä käytännössä lähes koko ajan vieras, josta ei ole peritty vesimaksuja, voi tasauslasku olla ihan oikeinkin.
Mutta pyydä tosiaan isännöitsijältä lukemat viime vuoden lopusta ja heinäkuulta Kaksi ajankohtaa siksi, että on mahdollista, että edellisellä lukukerralla mittarilukema on kirjattu väärin. Siksi sitä kannattaa verrata toissakerralla luettuu arvoon.
Piti olla: kuukaudessa 6 kuutiota.
Minulta perittiin joskus seuraavan asukkaan vesimaksuja. Isännöitsijätoimistoon ei ollut kuulemma ilmoitettu, että asunnossa asuisi ketään minun jälkeeni, joten minulle lähetettiin lasku paitsi siltä ajalta, kun olin itse vielä asunut asunnossa, myös seuraavien parin kuukauden ajalta. Lasku oli huomattavasti tavallista suurempi.
Onhan se helppo verrata, jos ennekin on ollut henk.koht.vesimittari. Ei se kulutus yht´äkkiä poppase pilviin. Tämä noille, jotka ep'äilee suihkuttelun aiheuttavan sen.
Siis niin kuin jo aiemmin kirjoitin, monikko oli vahinko. Asun yksin. Eikä ole paljua eikä ammetta yms. Harmittavasti ei ole itsellä vesimittarin lukemaa heinäkuulta, ei tullut mieleenkään että näin kävisi. Joskus ennen kun muuttanut niin isännöitsijä toimisto kyllä hoitanut työnsä ja mittarit luettu taloon muuton ilmoituksen jälkeen.
-AP
PS. Vesipullo vertaus kerrottiin oikeasti faktana 😁
Isännöitsijä ei ole muistanut tehdä loppulaskua edelliselle asukkaalle ja nyt laskuttaa sinulta koko vuoden.
Laskuhan oli koko vuodesta ja nyt isännöitsijä valehtelee sinulle.
mökillä viimeisen 10vuoden kulutus keskimäärin 30 kuutiota per vuosi.keskimäärin 3 henkilöä paikalla ,n. 100vrk/vuosi.Tiskikonetta/suihkua ei ole mutta sauna lämpiää lähes joka päivä.
Ei mene, tilaaja maksaa. Ei teidän vikanne, valitatte päätöksestä ja toteatte vaikka raastuvassa "isännöitsijän" heikkolahjaiseksi tai ainakn vakavasti jälkeenjääneeksi, miuakin alkoi, ap, vituttaa puolestais. Pidä pintais.
Yleensä nämä paskapäiset markan isännöitsijät muuttaa tarinaansa, käytöstään ja laskutusta kun heihin ottaa yhteyttä kunnon asianajaja. Loppuu se kekkulointi saatana.
Meille tuli oikein huolella kirjelmöity valitus/huomautus meidän aiheuttamasta , häiritsevästä metelistä. Semmoisena ajankohtana jolloin me ei oltu kotona, vaan työmatkalla ihan toisessa maassa.
En viitsinyt edes alkaa selittelemään sille pellelle mitään. Marssin asianajotoimiston ja pyysin sitä kirjoittamaan sinne vastineen jossa asia tulee ihan laakista selväksi. Samalla kerrottiin että jatkossa nämä väitteet tutkitaan loppuun asti käräjäoikeudesta ihan sama kuka ja mitä väittää.
Ei tullut enää valituskirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta perittiin joskus seuraavan asukkaan vesimaksuja. Isännöitsijätoimistoon ei ollut kuulemma ilmoitettu, että asunnossa asuisi ketään minun jälkeeni, joten minulle lähetettiin lasku paitsi siltä ajalta, kun olin itse vielä asunut asunnossa, myös seuraavien parin kuukauden ajalta. Lasku oli huomattavasti tavallista suurempi.
Tämä on ongelma taloyhtiössä, kun tekee muuttoilmoituksen maistraattiin tiedot ei enää nykyisin välity taloyhtiölle, toisin kuin ennen.
Muuttoilmoituksen lisäksi, taloyhtiöön pitää itse vielä ilmoittaa. Ongelmia tulee viimeistään, jos avaimet jää sisälle, eikä talohuolto avaa ovea.
Nimenomaan taloyhtiöön on tehty erillinen muutto ilmoitus. Sieltä sai sitten sen laskunkin kiinteään vesimaksuun, joka maksaa kuukausittain.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijän olisi pitänyt lukea mittari silloin, kun edellinen muutti pois.
Mittarinluku pitää pyytää ja jos lukemia ei ala kuulua on kysyttävä uudelleen.
Mittarilukuja ei oikein tuntunut irtoavan, täytyy yrittää huomenna uudestaan.
Ärsyttää!
-AP
Ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja riitauta lasku, niin sitä ei voida periä. On muuten todella yleisiä kaikenlaiset huijaukset näissä tasauslaskuissa. Kannattaa aina itse lukea ja valokuvata mittarilukemat, niin ei tule epämiellyttäviä yllätyksiä jälkikäteen.
Ihanko oikeasti? Jos tosiaan näin on, niin ehdottaisin taloyhtiölle isännöitsijän vaihtamista. Kuutiosta riittää vettä 666 puolentoista litran vesipullon täyttämiseen.