Lääkäri valehteli minulle?!
Kirjoitin tänne aiemminkin, että tunsin kyhmyn rinnassa ja lääkäri lähetti mammografiaan. Minulle hän sanoi, että ei tunne mitään kyhmyä vaan tuntemani möykky on rintakudosta. mutta ohjasi jatkotutkimuksiin, koska rinnoissani on aiemminkin ollut vaivoja.
Nyt luin Kannasta, että lääkäri on tuntenut patin ja sen takia ohjannut eteenpäin. Olen sanaton. D:
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Kantaan satuillaan tosiaan ilmeisen rutiininomaisesti aivan täyttä p*skaa ja puutaheinää. Olisin hämmentynyt jos jollain olisi aidosti rehellinen ja totuudenmukainen kuvaus kannassa. Välillä sitä tosiaan miettii että lääkäriksi/sairaanhoitajaksi pääsyn edellytys on vakava luki-, hahmotus- ja kirjoitushäiriö.
Vaatimuksena Lauervaaralaisuus. Vakavahko psykiatrisen uskonlahkon alatyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap huolen ja onhan tuo hieman hassua, että lääkäri on sulle sanonut, ettei pattia tunne, mutta kuitenkin lähetteessä mainitsee tunteneensa patin.
Luultavasti tuossa on monia asia yhdistynyt, lääkäri on voinut kiireessä/väsyneenä kirjoittaa lähetteen, tai sitten vaan päättänyt oikoa mutkia, helppoa pyytää tutkimus, jos on tuntenut patin. Muussa tapauksessa olis pitäny kirjottaa litaniat aiheesta "kun potilaalla on ollut aiemminkin rintavaivoja"
No ehkä noin. Ahdistaa vain, miksi hän ei sanonut, että patti tuntuu ja se on TODENNÄKÖISESTI rintakudosta, mutta tutkitaan vielä. Lääkäri puhui todella huonosti suomea, en edes tiedä ymmärsikö hän kaikkea mitä sanoin. Siksi potilaskertomuskin kuulostaa oudolta.
ap
No tuossahan se tuli. Teillä on ollut vain kommunikaatio-ongelmia. Lääkäri ei ole puhunut kunnolla suomea ja siksi olet ymmärtänyt väärin. Nyt voit rauhoittua ja käydä tutkimuksessa. Olisit onnellinen, että se tutkitaan. Jos lääkäri olisi epäillyt jotain vakavaa, olisit käynyt mammossa jo kiirellisenä.
Eipä sillä lääkärin tutkimuksella tai vasemmalla tai oikealla rinnalla ole enää mitään merkitystä, mammossa tai ultrassa tutkitaan kumpikin rinta joka tapauksessa. Siellä ne asian osaa tutkia ja diagnosoida, ei lääkäri käsikopelolla voi rintasyöpää määrittää. Nuorella muhkurat ja patit ovat usein tiivistä rintakudosta tai kystia. Nämäkin asiat näkee sitten siellä tulevissa tutkimuksissa :)
/OT, hieman. Näissä asioissa olisi parasta saada puheetkin kirjallisina ja kuitattuina. Muuten voidaan väittää jälkikäteen monenlaista. Taloyhtiössä olenkin ottanut asenteeksi, että kaikki osakkaiden valitukset annetaan kirjallisina. Muuten jälkipuheet jatkuvat ja asia mutkistuu. Etenkin naiset "kunnostatuvat" puheidensa uustulkitsijoina./OT
Hall. Pj.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap huolen ja onhan tuo hieman hassua, että lääkäri on sulle sanonut, ettei pattia tunne, mutta kuitenkin lähetteessä mainitsee tunteneensa patin.
Luultavasti tuossa on monia asia yhdistynyt, lääkäri on voinut kiireessä/väsyneenä kirjoittaa lähetteen, tai sitten vaan päättänyt oikoa mutkia, helppoa pyytää tutkimus, jos on tuntenut patin. Muussa tapauksessa olis pitäny kirjottaa litaniat aiheesta "kun potilaalla on ollut aiemminkin rintavaivoja"
No ehkä noin. Ahdistaa vain, miksi hän ei sanonut, että patti tuntuu ja se on TODENNÄKÖISESTI rintakudosta, mutta tutkitaan vielä. Lääkäri puhui todella huonosti suomea, en edes tiedä ymmärsikö hän kaikkea mitä sanoin. Siksi potilaskertomuskin kuulostaa oudolta.
ap
No tuossahan se tuli. Teillä on ollut vain kommunikaatio-ongelmia. Lääkäri ei ole puhunut kunnolla suomea ja siksi olet ymmärtänyt väärin. Nyt voit rauhoittua ja käydä tutkimuksessa. Olisit onnellinen, että se tutkitaan. Jos lääkäri olisi epäillyt jotain vakavaa, olisit käynyt mammossa jo kiirellisenä.
soitin neuvontaan ja sieltä minulle annettiin numero, josta voin huomenna tideustella itselleni aikaa tai mahdollista vapautuvaa aikaa.
ap
Ei vi*** te ihmiset pahoittaen mielenne niin uskomattomista asioista että mä en enään kestä
Heippa
Vierailija kirjoitti:
Ei vi*** te ihmiset pahoittaen mielenne niin uskomattomista asioista että mä en enään kestä
Heippa
Sori kirijotus viriheet. Ennen ku tululee sanomista
Vierailija kirjoitti:
Eipä sillä lääkärin tutkimuksella tai vasemmalla tai oikealla rinnalla ole enää mitään merkitystä, mammossa tai ultrassa tutkitaan kumpikin rinta joka tapauksessa. Siellä ne asian osaa tutkia ja diagnosoida, ei lääkäri käsikopelolla voi rintasyöpää määrittää. Nuorella muhkurat ja patit ovat usein tiivistä rintakudosta tai kystia. Nämäkin asiat näkee sitten siellä tulevissa tutkimuksissa :)
Joo siis mun rinnat on tosi pienet, tiiviit ja muhkuraiset muutenkin. Tämä oli vaan joku uusi patti... ehkä.
Vaikeaa pysyä kärryillä, mikä on uusi ja mikä ei.
ap
Vierailija kirjoitti:
Heippa
Jaa minä vai? Mielestäni ei ole outoa pahoittaa mieltään jostain, mikä on väärin kirjattu... Olisi sitten vaikka sanonut jotain muuta kun että mitään patteja ei tunnu.
ap
Vastaaja 34 on oikeassa. Potilas on tulkinnut väärin Omakannan tekstiä.
Potilas luulee että patti = syöpää.
Lääkärille patti on palpoimalla tuntuva kudos, patti, jonka laatua ei ilman mammografiaa ja biopsia voi etukäteen tietää. Patteja voi olla monenlaisia. Lääkäri on sen merkinnyt papereihin, jotta tutkimuksissa voidaan ko. kohta tarkistaa.
Lääkäri on tuntenut palpoidessa patin, mutta sen tuntuman perusteella kertonut potilaalle etukäteen että hän olettaa sen olevan rintakudosta. Lääkäri on kuitenkin varmuuden vuoksi lähettänyt potilaan tutkimuksiin. Tämä on tietysti järkevää koska silloin saadaan asiasta varmuus ja se helpottaa potilaan psyykeä. Jos kyseessä olisikin rintasyöpä, aikainen hoitoonohjaus ei ole huono juttu sekään. Kuitenkin todennäköisyys lääkärin mielestä oli aika alhainen.
Lääkärien syyttäminen valehtelusta kun itse ei osaa tulkita suomenkielistä tekstiä on aika noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaaja 34 on oikeassa. Potilas on tulkinnut väärin Omakannan tekstiä.
Potilas luulee että patti = syöpää.
Lääkärille patti on palpoimalla tuntuva kudos, patti, jonka laatua ei ilman mammografiaa ja biopsia voi etukäteen tietää. Patteja voi olla monenlaisia. Lääkäri on sen merkinnyt papereihin, jotta tutkimuksissa voidaan ko. kohta tarkistaa.
Lääkäri on tuntenut palpoidessa patin, mutta sen tuntuman perusteella kertonut potilaalle etukäteen että hän olettaa sen olevan rintakudosta. Lääkäri on kuitenkin varmuuden vuoksi lähettänyt potilaan tutkimuksiin. Tämä on tietysti järkevää koska silloin saadaan asiasta varmuus ja se helpottaa potilaan psyykeä. Jos kyseessä olisikin rintasyöpä, aikainen hoitoonohjaus ei ole huono juttu sekään. Kuitenkin todennäköisyys lääkärin mielestä oli aika alhainen.
Lääkärien syyttäminen valehtelusta kun itse ei osaa tulkita suomenkielistä tekstiä on aika noloa.
No toivottavasti asia on näin. Olen vain hämmentynyt, että ensin sanotaan, että ei tunnu mitään outoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo siis mun rinnat on tosi pienet, tiiviit ja muhkuraiset muutenkin. Tämä oli vaan joku uusi patti... ehkä.
ap
Ala hermoile. Minulla oli rintasyopa ja kirurgi sanoi etta rintasyopa ei ole kiireellinen juttu. Niita on 15 eri sorttia ja ainoastaan tulehduksellinen on hatatapaus. Et ole maininnut etta rintasi olisi tulehduksenpunainen kauttaaltaan joten muutama paiva sinne tai tanne ei merkitse mitaan.
En ehtinyt lukea koko ketjua, mutta ei kai lääkäri voi myöskään kirjoittaa kantaan, että ei tuntenut mitään, mutta silti ohjaa tutkimuksiin. Kai sen tutkimuksen pohjana pitäisi olla joku todettu juttu, jos olit julkisella puolella.
Ap, naisen rinnat muuttuvat koko ajan, kuunkierrosta toiseen ja sitten eri elämänvaihden aikana.
Lisäksi jokaisen rinnat ovat erilaiset, toisilla on enemmän rintakudosta, rintakudos voi olla tiivistä, toisten rintakudos voi tuntua pattimaiselta, toisilla rinnat ovat pehmeät elikkä on vähemmän kudosta enemmän rasvaa, toisilla voi turvota imusolmukkeet rinnan alueella, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ala hermoile. Minulla oli rintasyopa ja kirurgi sanoi etta rintasyopa ei ole kiireellinen juttu. Niita on 15 eri sorttia ja ainoastaan tulehduksellinen on hatatapaus. Et ole maininnut etta rintasi olisi tulehduksenpunainen kauttaaltaan joten muutama paiva sinne tai tanne ei merkitse mitaan.
Ei punoita. Kainalo tuntuu kyllä kipeältä samoin kylkiluut molemmin puolin. Saattaa johtua kyllä siitä, että olen liikaa koneella.
ap
Vierailija kirjoitti:
En ehtinyt lukea koko ketjua, mutta ei kai lääkäri voi myöskään kirjoittaa kantaan, että ei tuntenut mitään, mutta silti ohjaa tutkimuksiin. Kai sen tutkimuksen pohjana pitäisi olla joku todettu juttu, jos olit julkisella puolella.
Toivotaan, että se oli näin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, naisen rinnat muuttuvat koko ajan, kuunkierrosta toiseen ja sitten eri elämänvaihden aikana.
Lisäksi jokaisen rinnat ovat erilaiset, toisilla on enemmän rintakudosta, rintakudos voi olla tiivistä, toisten rintakudos voi tuntua pattimaiselta, toisilla rinnat ovat pehmeät elikkä on vähemmän kudosta enemmän rasvaa, toisilla voi turvota imusolmukkeet rinnan alueella, jne...
Tiedän kyllä. On vain vaikeaa muistaa kaikkia pahkuroita. En minä opi niitä millään vaikka kaikki hokevat, että kyllä ne muistaa. Voikohan se vaikuttaa, että minulla ei ole ollut menkkoja kolmeen-neljään kuukauteen? (raskaana en ole, siitä on otettu verikoe)
ap
Aika erikoista lääkäriltä kirjoitella mitä sattuu....
Päivät ovat usein niin kiireisiä, ettei kirjauksia ehdi millään tekemään samantien. lääkäri on siis kirjannut käyntisi joskus päivän lopussa, eikä ole enää muistanut sinusta muuta, kuin että jonkun patin takia tulit, ja eteen päin on laitettava. ei ole enää siinä vaiheessa muistanut, että mitä on kanssasi höpötellyt. yleensä jos ohjataan tutkimuksiin, niin syynä on jokin muukin kuin vain potilaan mielenrauha.
Kerran olin rutiininomaisessa mammografiassa, joka annetaan iän perusteella ja odottelin vuoroani, kunnes hoitaja ilmoitti, että mun aikaa on siirretty, koska lääkärin lähetteellä tulee kiireellinen potilas. Ja näin uskon ap. tapahtuneen, jos lääkäri olisi pitänyt sitä kiirreellisenä. Ja ap. olisi mennyt sinne saman tien.