Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistakaapa toimeentulotukiasiakkaat, että Susanna Koski on sanonut toimeentulotuen riittävän oikein hyvin

Vierailija
09.12.2018 |

Niin! Susanna Koski sanoi silloin TV-keskustelussa, että oli kuullut ihan toimeentulotuen varassa itse olleilta ihmisiltä niin, että toimeentulotuki riittää oikein hyvin. Sillon kun on aikaa suunnitella enemmän ja tarkemmin rahankäyttöään.

Eli nyt suut suppuun ja vaitus pois siitä, että tuet olisi liian pieniä. Rahaa saa elämäänsä lisää menemällä töihin.

Kommentit (336)

Vierailija
321/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjasuositus kaikille, jotka ajattelevat että maailma menee huonompaan suuntaan ja ahdingossa elävien määrä sen kuin kasvaa (oikeastaan suosittelen ihan kaikille): Hans Roslingin "Faktojen maailma"

Knoppi tuosta kirjasta: Maailman ihmiset voidaan jakaa elintasonsa mukaan neljään elintaso- tai tuloluokkaan:

1: äärimmäinen köyhyys (ei mahdollisuutta säästää, vastoinkäymiset uhkaa henkeä ja terveyttä)

2: köyhyys (välillä onnistutaan säästämään, mutta vastoinkäyminen tai yllättävä meno vie säästöt)

3: hyvää elämää ilman ylellisyyksiä (mahdollisuus jatkuvaan pieneen säästämiseen, aina pieni buffer jos jotain sattuu)

4: hyvää ja vaurasta elämää (mahdollisuus säästää --> tarvittaessa varaa lääkkeisiin, varaa joskus vähän muuhunkin kuin välttämättömään (ylimääräiseen vaatteeseen, televisioon, leffavuokraan, pöytäliinaan tai vaikka tuoksukynttilään)

Kaikki suomalaiset ja pohjoismaalaiset kuuluvat luokkaan 4. Yli varojensa voi elää monella tavalla ja jokaisella tulotasolla, mutta hyvää tervettä elämää voi suomalaisella perustoimeentulolla kuka vaan elää. Pitää pitää huolta taloudestaan ja olla tarkkana miten asuu ja mihin rahansa laittaa. Suomessa ja Ruotsissa jopa virallinen köyhyysrajataso, ja sen alla elävät ovat luokan 4 sisällä. 

Ymmärrän kyllä että harkitseminen ja järkevien päätösten teko voi olla oikeasti tosi hankalaa, ja että subjektiivinen köyhyys on suomen vitsaus. Pitäisi ymmärtää omien valintojen merkitysja pystyä ottamaan vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Vaikka jokaisella kassajonossa olijalla, naapurilla ja tutuntutulla menisi paremmin, se ei tarkoita sitä, että juuri sinulla menee tosi huonosti.

Nosto tälle kommentille.

Vierailija
322/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vaan synny rikkaille vanhemmille, vain tyhmä syntyy köyhäksi.

Tämä.

t. Susanna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kyllä joululahjat ostamatta tai ostan ihan pari vaikka haluisin muistaa läheisiä :(

Vierailija
324/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut perustuet on noin 150€ alkanttiin kun moni hakee tuon summan toimeentulotukea kuukausittain.

Muita tukia tulisi nostaa muuten ihmiset hakevat toimeentulotuesta kulut joita eläminben maksaa. 

Työttömällehän ei jää sitä rahaa vaan se raha menee sähköön ruokakauppaan vuokraan sekä terveyteen hygieniaan vaatteisiin. 

Monella on sellainen harha että työttömälle jäisi jotain rahaa, työtön kanavoi sen rahan talouselämään eli kiertoon.

Vierailija
325/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen juurikin tuota Kosken mainostamaa "tekemätöntä työtä" metsäalalla. Palkkaa saan 1500 euroa kuussa josta pakollisten menojen (asunto, vuokra, vakuutukset, puhelin + sähkö ja vesi) jää. n. 500. Säästöön saan kuukausittain 100-200. Jos asuisin pääkaupunkiseudulla toimeentulotulolla tienaisin varmaan saman verran entä nyt. Työttömänä voisin ehdottomasti säästää vielä paljon enemmän, olisi aikaa metsästää ja poimia marjoja ja sieniä pakkaseen. Ehtisi paremmin tehdä edullista ruokaa jne. Mutta rakastan nykyistä työtäni etten siitä luopuisi edes rahan takia :)

Nykymeno vaikuttaa siltä että köyhät vaativat samaa elintasoa entä rikkaat. Miksi?? Klarna-tilit paukkuu tonneja joita lyhennetään kympillä kuussa ja sitten itketään kun ei ole rahaa ruokaan. Työttömällä nyt luulisi olevan aikaa budjetoida omia menoja, ostaa tarjoustuotteita ja hauduttaa päivät edullisia kaaliruokia. Mutta ei, kun asennoidutaan niin että köyhänkin täytyy saada sisäfilettä ja kaviaaria ruokapöytään. Ei tarvi.

Ja itseasiassa varakkaat hauduttaa edullisia lihoja ja kaaliruokia, hyödyntävät tarjoustuotteita jne. Tai näin me ainakin teemme ja siksi me olemmekin varakkaita. Mietimme miten raha laitetaan töihin ja ostetaan vain tarpeeseen.

voiko jokainen asiakas ostaa punalappuja? Monesti tarjoukset myös ovat tiettyyn aikaan, ja paljoustarjoukset ym vaativat rahaa enemmän kuin sen minimibudjetin. Ja kun joutuu ostamaan osamaksulla, niin taas on jatkossa vähemmän rahaa käytettävissä... Noidankehä.

miksei voisi ostaa. Ei niitä punalappusten tuotteiden ostamista millään luvilla rajoiteta. Meillä saattaa olla parhaillaan kuukauden tai vähän ylikin lihat pakkasessa punalappusina ostettuna. Parhaillaan jopa -60% alennuksella.  Lisäksi tiedämme suunnilleen pesuainetarpeet ja muut vastaavat ja ostamme niitä ainoastaan tarjouksista. Hammastahnaa emme ole ostaneet nyt kahteen vuoteen vaan käyttäneet hyviä tarjouksia hyväksemme aikoinaan.  Esim 3 paketti 1 hinnalla hammastahnaa ei kenenkään budjettia kaada (kun se yksi on kuitenkin ostettava)

Siksi, etteivät ne ole mikään vakiovalikoiman tuote ja riitä kaikille. Hyvin harvoin punalappua on ylipäänsä viimeisellä tunnilla etenkään lihoissa. Lähinnä leipää olen onnistunut itse saamaan. Tuo hammastahnatarjous ei kyllä ole edes mikään tarjous. Ostan aina niitä 0,80€ hammastahnoja, koska ovat tarjouksessa ympäri vuoden... Ja kolmen litran pönikkä halvinta saippuaa löytyy myös kaapista.

Kyseinen laputtaminen on kaupan tapa pienentää hävikkiä eikä mitään sosiaalietuus. Laputettuja tuotteita saa kaikki ostaa ja itse ainakin suosin niitä vaikka varakas olenkin. Jos et ennätä niitä ostamaan, mene toki kauppaan aikaisemmin. 

Vierailija
326/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Susanna Koski on sanonut että : Katsokaa metsään?

Työttömienkö pitäisi katsoa metsään niin sitten saa vakituisen työpaikan.

Vierailija
327/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo riittää helposti. 490e käteen vuokran, sähkölaskun, vakuutuksen sekä lääkärilaskujen jälkeen. Ihan oma syy jos käyttää rahansa eineksiin ja päihteisiin.

Vierailija
328/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo riittää helposti. 490e käteen vuokran, sähkölaskun, vakuutuksen sekä lääkärilaskujen jälkeen. Ihan oma syy jos käyttää rahansa eineksiin ja päihteisiin.

Kaikilla ei jää tuota, jos esim. asuu ylikalliissa asunnossa, tällöin osa vuokrasta menee perusosasta. Itsellä jää n. 400e. Lisäks löytyy monia allergioita ym, joka tekee haastavaa ruoan ostosta ja todellakin saa laskea tarkkaan, että saa ees jossain määrin laadukasta ruokaa ostettua. Eikä itselläni ainakaan oo huomioitu kaikkia lääkärilaskuja, vaikka oisin ollu tt-tukeen oikeutettu

Vierailija
329/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä ja käteen jää vuokran jälkeen n. 1100 euroa. Siitä jää monesti säästöön yli 700€. En saa mitään tukia. Omistan auton ja maksan sen kulut, maksan itse kaikki lääkärit yms.. Miten muka toimeentulotuella ei pärjää? Toimeentulotuen perusosan lisäksi maksetaan kotivakuutukset, lääkärikunut, silmälasit, sähköt, vedet jne. Olette vain surkeita rahan kanssa.

Sulla on kuitenkin nuo säästöt sitten isompia hankintoja varten olemassa. Toimeentulotuella eläessä kyllä päivittäisistä menoista juuri ja juuri selviää, mutta ollaan ongelmatilanteessa kun tarvitsisi ostaa vaikka uudet talvikengät tai sänky.

Ei isompituloisetkaan tuosta noin vaan mitään sänkyjä ostele (4000-6000e). Verotus pitää huolen, ettei pysty paljoa säästämään.

Tämä on hyvä😀😁😂. Tässä näkyy ajatusero. Jos minulle puhutaan sängystä, ajattelen sen hinnaksi 40-160€. Siis käytettynä. Tämä on tosi. Huvittaa tämä näkemysero.

Sängyn hinta 4000-6000€? Itse olen nukkunut rikkinäisellä vuodesohvalla monta kuukautta. Toimeentulotukea saan 10 € /kk, koska minulla on yksiö, josta maksan asuntovelkaa, (20.000 jäljellä.) Ainoastaan lainan korot huomioidaan. Elän 518 €/ työmarkkinatuella. Töihin en kelpaa, ikäni on 56.

Tänään sain veronpalautuksista ostettua

yhden hengen sängyn Ikeasta, 150€, sisältää

patjan. Näin etäällä köyhät ja rikkaat ovat toisistaan.

Vierailija
330/336 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen juurikin tuota Kosken mainostamaa "tekemätöntä työtä" metsäalalla. Palkkaa saan 1500 euroa kuussa josta pakollisten menojen (asunto, vuokra, vakuutukset, puhelin + sähkö ja vesi) jää. n. 500. Säästöön saan kuukausittain 100-200. Jos asuisin pääkaupunkiseudulla toimeentulotulolla tienaisin varmaan saman verran entä nyt. Työttömänä voisin ehdottomasti säästää vielä paljon enemmän, olisi aikaa metsästää ja poimia marjoja ja sieniä pakkaseen. Ehtisi paremmin tehdä edullista ruokaa jne. Mutta rakastan nykyistä työtäni etten siitä luopuisi edes rahan takia :)

Nykymeno vaikuttaa siltä että köyhät vaativat samaa elintasoa entä rikkaat. Miksi?? Klarna-tilit paukkuu tonneja joita lyhennetään kympillä kuussa ja sitten itketään kun ei ole rahaa ruokaan. Työttömällä nyt luulisi olevan aikaa budjetoida omia menoja, ostaa tarjoustuotteita ja hauduttaa päivät edullisia kaaliruokia. Mutta ei, kun asennoidutaan niin että köyhänkin täytyy saada sisäfilettä ja kaviaaria ruokapöytään. Ei tarvi.

Ja itseasiassa varakkaat hauduttaa edullisia lihoja ja kaaliruokia, hyödyntävät tarjoustuotteita jne. Tai näin me ainakin teemme ja siksi me olemmekin varakkaita. Mietimme miten raha laitetaan töihin ja ostetaan vain tarpeeseen.

voiko jokainen asiakas ostaa punalappuja? Monesti tarjoukset myös ovat tiettyyn aikaan, ja paljoustarjoukset ym vaativat rahaa enemmän kuin sen minimibudjetin. Ja kun joutuu ostamaan osamaksulla, niin taas on jatkossa vähemmän rahaa käytettävissä... Noidankehä.

miksei voisi ostaa. Ei niitä punalappusten tuotteiden ostamista millään luvilla rajoiteta. Meillä saattaa olla parhaillaan kuukauden tai vähän ylikin lihat pakkasessa punalappusina ostettuna. Parhaillaan jopa -60% alennuksella.  Lisäksi tiedämme suunnilleen pesuainetarpeet ja muut vastaavat ja ostamme niitä ainoastaan tarjouksista. Hammastahnaa emme ole ostaneet nyt kahteen vuoteen vaan käyttäneet hyviä tarjouksia hyväksemme aikoinaan.  Esim 3 paketti 1 hinnalla hammastahnaa ei kenenkään budjettia kaada (kun se yksi on kuitenkin ostettava)

Siksi, etteivät ne ole mikään vakiovalikoiman tuote ja riitä kaikille. Hyvin harvoin punalappua on ylipäänsä viimeisellä tunnilla etenkään lihoissa. Lähinnä leipää olen onnistunut itse saamaan. Tuo hammastahnatarjous ei kyllä ole edes mikään tarjous. Ostan aina niitä 0,80€ hammastahnoja, koska ovat tarjouksessa ympäri vuoden... Ja kolmen litran pönikkä halvinta saippuaa löytyy myös kaapista.

Kyseinen laputtaminen on kaupan tapa pienentää hävikkiä eikä mitään sosiaalietuus. Laputettuja tuotteita saa kaikki ostaa ja itse ainakin suosin niitä vaikka varakas olenkin. Jos et ennätä niitä ostamaan, mene toki kauppaan aikaisemmin. 

Kukaan ei kai väittänyt niiden olevan sosiaalietuus, mutta fakta on, että 3000 ihmisen asuinalueen Salessa ei millään kolme pakettia punalaputettua jauhelihaa riitä kaikille. Onneksi sinulle on riittänyt. Tiesithän, että myös vanhaa maitoa ja juustoa voi pakastaa?

Vierailija
331/336 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut perustuet on noin 150€ alkanttiin kun moni hakee tuon summan toimeentulotukea kuukausittain.

Muita tukia tulisi nostaa muuten ihmiset hakevat toimeentulotuesta kulut joita eläminben maksaa. 

Työttömällehän ei jää sitä rahaa vaan se raha menee sähköön ruokakauppaan vuokraan sekä terveyteen hygieniaan vaatteisiin. 

Monella on sellainen harha että työttömälle jäisi jotain rahaa, työtön kanavoi sen rahan talouselämään eli kiertoon.

Vaikka tytön ei palkkatuloja saa ei jokainen työtön ole köyhä. Ohiksena tässä, koska sitä käytetään jatkuvasti köyhän synonyyminä.

Vierailija
332/336 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tytön ei palkkatuloja saa ei jokainen työtön ole köyhä. Ohiksena tässä, koska sitä käytetään jatkuvasti köyhän synonyyminä.

...työtön...

Joillakin on omaisuutta, säästöjä yms muita keinoja, joilla hallita elämää. 

Vierailija
333/336 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sängyn hinta 4000-6000€? Itse olen nukkunut rikkinäisellä vuodesohvalla monta kuukautta. Toimeentulotukea saan 10 € /kk, koska minulla on yksiö, josta maksan asuntovelkaa, (20.000 jäljellä.) Ainoastaan lainan korot huomioidaan. Elän 518 €/ työmarkkinatuella. Töihin en kelpaa, ikäni on 56.

Tänään sain veronpalautuksista ostettua

yhden hengen sängyn Ikeasta, 150€, sisältää

patjan. Näin etäällä köyhät ja rikkaat ovat toisistaan.

Vain typerykset ostavat tuon hintaisia sänkyjä. Meillä on nettotulot noin 7000€/kk eikä tulisi mieleenkään ostaa noin kallista sänkyä, vaikka huonekaluissa ostetaankin ajatuksella ajatonta ja kestävää, joka yleensä sitten maksaakin. Sängystä suostutaan maksamaan pari tonnia, vaikka helposti voitaisiin ostaa paljon kalliimpikin.

Sinulla toki asumismenoina huomioidaan myös yhtiövastike.

Vierailija
334/336 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanna koskelle vaan erittäin v.t.u.-m.o.i.s.t.a.  tulevaisuuta ja toivottavasti pääsee kokeilemaan toimeentulotukea ihan luonnollisista syistä eli putoaa samanlaiseen loukkuun kun ne joita haukkuu

Vierailija
335/336 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskihan on ihan oikeassa. Pääsääntöisesti toimeentulotuki riittää aivan hyvin. 

Miksihän sitten kansanedustajille ei riitä se jos tippuu?

Vierailija
336/336 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo jo töissä?