Meillä oli ihan hirveä lapsi hoidossa..
En varmaan enää ikinä uskalla ottaa toisen lasta hoitoon. Tämä oli erään tutun lapsi, jonka lapsenvahti oli perunut ja suostuin ottamaan muksun muutamaksi tunniksi meille hoitoon. Aattelin sen olevan vaan kiva juttu omillekin lapsille kun saavat saman ikäistä seuraa leikkimään. Mut toisin kävi. Tämä lapsi ei totellut mitään, en saanut minkäänlaista kuria sen touhuihin, lopulta jouduin olla oikeesti aika ilkeä ja korotin ääntä, mutta ei sekään auttanut. Lapsi ei osannut ollenkaan leikkiä, vaan keskittyi kiusaamiseen, löi, heitteli leluja, huusi jatkuvasti suoraa kurkkua. Ja luulin että omat lapseni olis pahoja, koska tekevät myös kaikkea edellämainittua, mutta tämän hoitolapsen käytös oli ihan next level. Lopulta omat lapseni istuivat sylissäni sohvalla kun eivät enää uskaltaneet mennä vieraan kanssa leikkimään. Ihan hullua. Ei tämä tietenkään lapsen vika ole, mutta ihan normaalista lapsesta ei voinut olla kyse, en ole koskaan nähnyt mitään tollasta.
Lopulta vaan suorastaan vitutti että omat lapset joutuivat kotonaan pelkäämään.
Ja kaiken kruunasi se, että kun vanhemmat hakivat lapsen pois, niin he vaan tyyliin nappasivat sen oven raosta ja lähtivät. Kiittää taisivat nopeasti. Laitoin sitten viestiä perään miten ilta meni ja vastausta en ole saanut.
Kommentit (175)
Kun vanhemmat ovat noin härskejä, on sinulla oikeus laittaa varoituksen sana kiertämään tuosta lapsesta, etteivät muut joudu höynäytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Tää "erityislapsi" keskustelu on ala-arvoista. Osa unohtaa että ne villitkin lapset on lapsia jota vanhemmat rakastaa. Oma villi lapsi esimerkiksi sanoo "äiti pipi" ja puhaltaa jos satutan itseni. Saa yhden pienen karkkiaskin viikossa ja antaa siitä puolet perheenjäsenille.
Ihanko oikeasti luulette että vanhemmat HALUAA dumpata sen lapsensa hoitoon jollekkin huutavalle ja ilkeälle tädille joka ei pärjää sen kanssa? Ei todellakaan halua. Jos joskus on pakko, niin silloin ne vanhemmat kyllä ensisijaisesti on pahoillaan sen oman lapsen puolesta.[/quoteAsiahan on niin, että ei semmoista ihmistä kestä, joka ei käyttäydy sääntöjen ja oletuksien mukaisesti. Ihan sama onko lapsi vai aikuinen. Voihan se riehureino olla vanhemmilleen rakas, mutta kellään muulla ei ole velvollisuutta rakastaa sellaista. Eikä "ymmärtää", eikä "ohjata oikein". Minun reviirilläni (kotonani) ainakin käyttäydytään just niin kuin minä sanon, tai muuten lentää pihalle. Iästä viis. Jos penska ei osaa totella mitä sille sanotaan, niin se ei tule meille. Sama koskee aikuisia. En kattele mitään uniikkeja lumihiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää "erityislapsi" keskustelu on ala-arvoista. Osa unohtaa että ne villitkin lapset on lapsia jota vanhemmat rakastaa. Oma villi lapsi esimerkiksi sanoo "äiti pipi" ja puhaltaa jos satutan itseni. Saa yhden pienen karkkiaskin viikossa ja antaa siitä puolet perheenjäsenille.
Ihanko oikeasti luulette että vanhemmat HALUAA dumpata sen lapsensa hoitoon jollekkin huutavalle ja ilkeälle tädille joka ei pärjää sen kanssa? Ei todellakaan halua. Jos joskus on pakko, niin silloin ne vanhemmat kyllä ensisijaisesti on pahoillaan sen oman lapsen puolesta.[/quoteAsiahan on niin, että ei semmoista ihmistä kestä, joka ei käyttäydy sääntöjen ja oletuksien mukaisesti. Ihan sama onko lapsi vai aikuinen. Voihan se riehureino olla vanhemmilleen rakas, mutta kellään muulla ei ole velvollisuutta rakastaa sellaista. Eikä "ymmärtää", eikä "ohjata oikein". Minun reviirilläni (kotonani) ainakin käyttäydytään just niin kuin minä sanon, tai muuten lentää pihalle. Iästä viis. Jos penska ei osaa totella mitä sille sanotaan, niin se ei tule meille. Sama koskee aikuisia. En kattele mitään uniikkeja lumihiutaleita.
So? Älä ota vieraita lapsia hoitoon. Ei kukaan pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittelisikaan niiden hoitamista. Oot vähän niinkuin sellainen räksyttävä pikkukoira niin ei sulla mitään ison koiran auktoriteettia oliskaan. Eli ei ne tottelisi. Voi jo etukäteen arvata.
Ja sanon nyt vielä, että yritin parhaani, varmaan kaikkeni, olin ihan loppu illan jälkeen ja hämmentynyt, koska en ollut ikinä ollut tällaisen lapsen kanssa tekemisissä. Annoin lapselle huomiota ja syliä, yritin keskustella (oma 3v tykkää hirveesti jutella kaikkea), yritin ohjata toiseen leikkiin kun edellinen meni tappeluksi. Anteeksi kun sanon näin mutta tällä lapsella ei ollut minkäänlaisia leikkitaitoja. Vaikka meilläkin riehutaan pää kolmantena jalkana, niin osataan myös rauhoittua nätisti leikkimään ja ihan uppoudutaan leikkiin.
Mutta niin kuin sanoin jo, mulla vaan loppu keinot. Ja se että koko ajan pitää vahtia ettei omia lapsia satuteta ja sitten tulee lelusta päähän kun tyhjästä oli kyllä kuluttavaa.
Ja mä oikeesti luulin et oma vilkas 3v. olis paha..
Mitään pahaa mä en tälle lapselle halua, eikä käytös ole lapsen syytä, mutta mä en vaan osannut tätä lasta käsitellä, enkä aio enää ottaa hoitoon tai välttämättä edes meille leikkimään, koska omat lapset pelkäsivät. Eikä tällä hoitolapsellakaan varmaan ollut kivaa kun käytös oli mitä oli.
Harmittaa, koska odotin kivaa leikki-iltaa lapsille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todettu jo monen toimesta, mutta minäkään en usko ap:n tehneen mitään "väärää". Lapsen vanhemmat tässä ovat kierosti ujuttaneet haastavan lapsensa puolitutulle hoitoon, vaikka käytöksestä päätellen tiesivät ongelmia olevan tulossa. Väärin sekä ap:n perhettä että tätä omaa lasta kohtaan.
Tämä. Tuollaisia lapsia on paljon. Vanhemmat ei välitä joten lapsista kasvaa sellaisia ettei kukaan halua olla samassa tilassa. Kysyn oliko kymenlaaksossa? Monta vastaavaa lasta tiedän.
Meillä on samanikäinen poika, joka tietyissä tilanteissa käyttäytyy huonosti ja välillä myös väkivaltaisesti. Tätä on vaikea ymmärtää ulkopuolisten, jopa lastenhoidon ammattilaisten ja itselläkin on ihmettelyä, kun isosisko oli samassa iässä aivan erilainen persoona samoilla kasvatusperiaatteilla. Mitään erityislapsidiagnoosia ei ole tehty, vaikka jotkut ammattilaisetkin ovat sitä harkinneet. Ikä ja kasvaminen on poistanut huonoa käyttäytymistä paljon, mutta edelleen huonoja hetkiä esiintyy.
Samaa mieltä olen siinä, että ap:n kertomuksessa lapsen vanhemmat tekivät kaikille vahinkoa, kun eivät kertoneet lapsen piirteistä ennen hoitoon tuontia. Itse mietin aina moneen kertaan, miten lapsenhoito järjestetään ja 99% hoidosta on tuttujen luona. Tutut tuntevat lapsen ja lapsi tuntee hoitopaikat, joten se on jo hyvä lähtökohta paremmalle kokemukselle. Tiukat rajat, rutiinit ja kehuminen hyvästä käyttäytymisestä myös pienissä asioissa on auttanut poikaamme eteenpäin, mutta kasvuvaraa on vielä ennen koulua.
Onko lapsi ollut kotihoidossa tuon 3vuotta? Sitten ymmärtäisin hyvinkin käytöksen, jos ei aiemmin ole ollut missään hoidossa tai saati leikkinyt muiden lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi ollut kotihoidossa tuon 3vuotta? Sitten ymmärtäisin hyvinkin käytöksen, jos ei aiemmin ole ollut missään hoidossa tai saati leikkinyt muiden lasten kanssa.
On kerhossa pari kertaa viikossa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kerhossa pari kertaa viikossa
Ap
No sitten en ymmärrä lainkaan. Juttele vanhempien kanssa, jos suostuvat. Todella omituista käytöstä lapselta, sekä vanhemmilta :O
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito tekee sun mielestä automaattisesti lapsista aggressiivisia, huonokäytöksisiä ja kehityksessä jälkeenjääneitä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus täysin hukassa suurelta osaa aikuisia. Surullista ja kauheaa, ihan kaikkien kannalta. Kaupoissa ja kahviloissakin kuulen usein, miten tällaiset äidit tenttaavat näiltä kullan nupuiltaan, että mitä ostetaan, mitä valitaan, mitä ruokaa tehdään, minne mennään jne jne... Lapset ovat jo ihan tuskastuneita siihen tenttaamiseen ja valintojen tekemiseen, ei olisi lapsen asia päättää kaikesta. Lapsille on luontevampaa pohdiskella ja jutustella ihan muita asioita. En voi käsittää. Lasta ei saa ikinä torua, kieltää ja rajoittaa, koskaan missään. Hirviölapset ja zombie-vanhemmat.
Olen varmaan sitten paskin äiti 4ever, kun kehtaan pohtia ääneen lapsen kuullen, että mitähän ruokaa tänään laitettaisiin.
Jos lapsi jotain ehdottaa, niin voin ottaa idean huomioon, mutta päätöksen teen minä.
Mutta sinä kun satut kuulemaan vain alkuosan tuosta, niin varmaan kauhistelet miten "lapsiparka joutuu tekemään päätöksen päivän ruoasta" 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito tekee sun mielestä automaattisesti lapsista aggressiivisia, huonokäytöksisiä ja kehityksessä jälkeenjääneitä?
Me oltiin kotona koko lapsuus. Eskariin mentiin ainoastaan päiväkotiin. Ikinä ei kukaan meistä valittanut. Käytöksestämme ei ikinä valitettu. Osattiin käyttäytyä. Tosin ikinä en tykännyt leikkiä muiden kanssa. Isosiskon kyllä leikki.
Osaako hän puhua, mietin onko siksi vihainen koska ei ymmärretä,
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂
Voi jessus näitä juttuja!
Oma lapseni menee nyt 3-vuotiaana ekaa kertaa ikinä päiväkotiin. Ja tulee olemaan oikein ihannehoidokki, sillä hän on rauhallinen ja harkitseva, osaa pukea ja riisua itse, hoitaa vessakäynnit itse, siivoaa jälkensä, on peruskohtelias jne.
Myös sosiaalisesti ihan ok, on nähnyt muita lapsia puistoissa ja perhe- ja päiväkerhossa, joissa opeteltu yhdessäleikkimistä ja lelujen jakamista.
Ei todellakaan käyttäydy kuin aloituksessa kuvailtu lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂
Oma lapseni menee nyt 3-vuotiaana ekaa kertaa ikinä päiväkotiin. Ja tulee olemaan oikein ihannehoidokki, sillä hän on rauhallinen ja harkitseva, osaa pukea ja riisua itse, hoitaa vessakäynnit itse, siivoaa jälkensä, on peruskohtelias jne.
Myös sosiaalisesti ihan ok, on nähnyt muita lapsia puistoissa ja perhe- ja päiväkerhossa, joissa opeteltu yhdessäleikkimistä ja lelujen jakamista.
Ei todellakaan käyttäydy kuin aloituksessa kuvailtu lapsi.
No sepä hienoa että lapsesi tulee olemaan ihannehoidokki. Sehän se suurin saavutus sun lapsen elämän kannalta on....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂
Ei todellakaan käyttäydy kuin aloituksessa kuvailtu lapsi.No sepä hienoa että lapsesi tulee olemaan ihannehoidokki. Sehän se suurin saavutus sun lapsen elämän kannalta on....
Kyllä, tähän mennessä on lapseni suuria saavutuksia se, että on omatoiminen ja hyvinkäyttäytyvä 😊
Vaan siinähän ne saavutukset kasvavat samalla kun lapsi itse kasvaa, nyt on luotu hyvää pohjaa niille tuleville saavutuksille.
Violettianaconda kirjoitti:
No huh huh! Ei taida sillä lapsella olla kaikki kotona. Ei kenenkään lapsen,(tai aikuisenkaan!) pidä missään nimessä pelätä omassa kotonaan, koska sen täytyy olla turvapaikka itselle, niinkuin omille lapsillekkin!
Selkäänhän tollaselle kusipä :lle pitäisi antaa ja jättää vähäksi aikaa ruoatta.
Olisit ottanut syliin. Sitten ulos päästämään höyryjä jos mikään ei auta. Ei normaalia.
Ihanko oikeasti luulette että vanhemmat HALUAA dumpata sen lapsensa hoitoon jollekkin huutavalle ja ilkeälle tädille joka ei pärjää sen kanssa? Ei todellakaan halua. Jos joskus on pakko, niin silloin ne vanhemmat kyllä ensisijaisesti on pahoillaan sen oman lapsen puolesta.