Meillä oli ihan hirveä lapsi hoidossa..
En varmaan enää ikinä uskalla ottaa toisen lasta hoitoon. Tämä oli erään tutun lapsi, jonka lapsenvahti oli perunut ja suostuin ottamaan muksun muutamaksi tunniksi meille hoitoon. Aattelin sen olevan vaan kiva juttu omillekin lapsille kun saavat saman ikäistä seuraa leikkimään. Mut toisin kävi. Tämä lapsi ei totellut mitään, en saanut minkäänlaista kuria sen touhuihin, lopulta jouduin olla oikeesti aika ilkeä ja korotin ääntä, mutta ei sekään auttanut. Lapsi ei osannut ollenkaan leikkiä, vaan keskittyi kiusaamiseen, löi, heitteli leluja, huusi jatkuvasti suoraa kurkkua. Ja luulin että omat lapseni olis pahoja, koska tekevät myös kaikkea edellämainittua, mutta tämän hoitolapsen käytös oli ihan next level. Lopulta omat lapseni istuivat sylissäni sohvalla kun eivät enää uskaltaneet mennä vieraan kanssa leikkimään. Ihan hullua. Ei tämä tietenkään lapsen vika ole, mutta ihan normaalista lapsesta ei voinut olla kyse, en ole koskaan nähnyt mitään tollasta.
Lopulta vaan suorastaan vitutti että omat lapset joutuivat kotonaan pelkäämään.
Ja kaiken kruunasi se, että kun vanhemmat hakivat lapsen pois, niin he vaan tyyliin nappasivat sen oven raosta ja lähtivät. Kiittää taisivat nopeasti. Laitoin sitten viestiä perään miten ilta meni ja vastausta en ole saanut.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää "erityislapsi" keskustelu on ala-arvoista. Osa unohtaa että ne villitkin lapset on lapsia jota vanhemmat rakastaa. Oma villi lapsi esimerkiksi sanoo "äiti pipi" ja puhaltaa jos satutan itseni. Saa yhden pienen karkkiaskin viikossa ja antaa siitä puolet perheenjäsenille.
Ihanko oikeasti luulette että vanhemmat HALUAA dumpata sen lapsensa hoitoon jollekkin huutavalle ja ilkeälle tädille joka ei pärjää sen kanssa? Ei todellakaan halua. Jos joskus on pakko, niin silloin ne vanhemmat kyllä ensisijaisesti on pahoillaan sen oman lapsen puolesta.[/quoteAsiahan on niin, että ei semmoista ihmistä kestä, joka ei käyttäydy sääntöjen ja oletuksien mukaisesti. Ihan sama onko lapsi vai aikuinen. Voihan se riehureino olla vanhemmilleen rakas, mutta kellään muulla ei ole velvollisuutta rakastaa sellaista. Eikä "ymmärtää", eikä "ohjata oikein". Minun reviirilläni (kotonani) ainakin käyttäydytään just niin kuin minä sanon, tai muuten lentää pihalle. Iästä viis. Jos penska ei osaa totella mitä sille sanotaan, niin se ei tule meille. Sama koskee aikuisia. En kattele mitään uniikkeja lumihiutaleita.
En suosittelisikaan niiden hoitamista. Oot vähän niinkuin sellainen räksyttävä pikkukoira niin ei sulla mitään ison koiran auktoriteettia oliskaan. Eli ei ne tottelisi. Voi jo etukäteen arvata.
No onko sillä väliä? :D En kuule jaksa panostaa vieraisiin ihmisiin, ellen saa siitä rahaa. Sit voin. Ammatiltani olen opettaja ja sitä ennen lastenhoitaja. Juu ja saan kyllä tottelemaan jos haluan. Ja olen muuten vielä pidetty hoitaja/opettaja (yläkoulussa nykyään). Mutta vapaa-aikaani en tuhlaa ikäviin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi ollut kotihoidossa tuon 3vuotta? Sitten ymmärtäisin hyvinkin käytöksen, jos ei aiemmin ole ollut missään hoidossa tai saati leikkinyt muiden lasten kanssa.
Kotihoito tekee sun mielestä automaattisesti lapsista aggressiivisia, huonokäytöksisiä ja kehityksessä jälkeenjääneitä?
Älä vääristele sanoja. Tarkoitus oli kysyä tätä, koska joillain lapsille voi tulla uusia piirteitä esille ihan vain sen takia ettei ole vertailun kohdetta asialle. Eikä välttämättä osaa toimia uusissa tilanteissa niin kuin opetettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi ollut kotihoidossa tuon 3vuotta? Sitten ymmärtäisin hyvinkin käytöksen, jos ei aiemmin ole ollut missään hoidossa tai saati leikkinyt muiden lasten kanssa.
😂😂😂😂😂😂😂
Voi jessus näitä juttuja!
Oma lapseni menee nyt 3-vuotiaana ekaa kertaa ikinä päiväkotiin. Ja tulee olemaan oikein ihannehoidokki, sillä hän on rauhallinen ja harkitseva, osaa pukea ja riisua itse, hoitaa vessakäynnit itse, siivoaa jälkensä, on peruskohtelias jne.
Myös sosiaalisesti ihan ok, on nähnyt muita lapsia puistoissa ja perhe- ja päiväkerhossa, joissa opeteltu yhdessäleikkimistä ja lelujen jakamista.
Ei todellakaan käyttäydy kuin aloituksessa kuvailtu lapsi.
Tulee olemaan :D hahahahaa voi jeesus näitä juttuja! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂
Voi jessus näitä juttuja!
Oma lapseni menee nyt 3-vuotiaana ekaa kertaa ikinä päiväkotiin. Ja tulee olemaan oikein ihannehoidokki, sillä hän on rauhallinen ja harkitseva, osaa pukea ja riisua itse, hoitaa vessakäynnit itse, siivoaa jälkensä, on peruskohtelias jne.
Myös sosiaalisesti ihan ok, on nähnyt muita lapsia puistoissa ja perhe- ja päiväkerhossa, joissa opeteltu yhdessäleikkimistä ja lelujen jakamista.
Ei todellakaan käyttäydy kuin aloituksessa kuvailtu lapsi.
Äläs nuolaise ennen kuin tipahtaa. Meillä on kanssa ollut oikein sopeutuvainen mussukka pienenä, ikinä ei muita lyönyt tai raivonnut. Murrosiässä mussukka sitten pistikin kaikki paskaksi ja rupesi lyömään.
No, eihän siinä hyvin sitten käynyt. Nyt jo nuori aikuinen mies, eikä perseile enää.
Vanhempien käytös lasta pois hakiessa viittaa siihen että tiesivät tasan tarkkaan miten oli aika mennyt. Luultavasti lapsenvahdin peruuttaminen oli pelkkä tekosyy millä saavat kersan hoitoon edes jollekin, koska kukaan ei hoida tuota lasta kahta kertaa. Ja kaveripiiri ja tuttavat on käyty pikkuhiljaa läpi kaikki ja pitää edetä yhä etäämpiin tuttuhin kun on hoitajan tarve.
Oliko lapsi sellainen, että halusi itse leikkiä kaikella ja muut lapset olivat vain tiellä? Ja vaihtoi koko ajan mieltään? ADHD luulen siinä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Violettianaconda kirjoitti:
No huh huh! Ei taida sillä lapsella olla kaikki kotona. Ei kenenkään lapsen,(tai aikuisenkaan!) pidä missään nimessä pelätä omassa kotonaan, koska sen täytyy olla turvapaikka itselle, niinkuin omille lapsillekkin!
Ja mun oma 3v on oikeesti aika vilkas ja tempperamenttinen, mut ikinä ei kiusaa tai satuta muita noin:/
Aattelin et kyllähän mä pärjään yhen hoidokin kanssa, mut näköjään en.
Ap
Näitä lapsosia on nykyään päiväkodeissa muutama per ryhmä ja hoitsut siinä juoksee kieli vyön alla neuvottomina kun ei mikään meinaa tepsiä...
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien käytös lasta pois hakiessa viittaa siihen että tiesivät tasan tarkkaan miten oli aika mennyt. Luultavasti lapsenvahdin peruuttaminen oli pelkkä tekosyy millä saavat kersan hoitoon edes jollekin, koska kukaan ei hoida tuota lasta kahta kertaa. Ja kaveripiiri ja tuttavat on käyty pikkuhiljaa läpi kaikki ja pitää edetä yhä etäämpiin tuttuhin kun on hoitajan tarve.
Noin se homma etenee, ellei muksulle hankita kasvatuksellista ammatti-apua.
Oikeasti olen nähnyt sellaisia uhmaikäisiä, että olen ajatellut heidät täysin mielenvikaisiksi mutta ovatkin aikuisena ihan asiallisia.
Jaahas! Tässähän on nyt tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko lapsi ei ole normaali, tai sitten lapsen vanhemmat eivät ole normaaleja. Kotiinhaku tilanteen perusteella veikkaan jälkimmäistä...
"Satoja lapsia hoitaneena sanoisin että kuulostaa erikoiselta.
Ensinnäkin, yksikään lapsi ei ole hirveä."
Hah hah. Eipä vissiin. Olisitpa hoitanut minua kun oli taapero. Et olisi kestänyt minuuttakaan ....
Hirveä lapsi. Toivottavasti sen omat vanhemmat tajuaisivat jo pikkuhiljaa alkaa sitä kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
On virhe kuvitella että esim. 4 lapsen äiti osaisi hoitaa kenen tahansa lapsia. Tässä minusta tulee hyvin esiin se miksi esim. päiväkodissa pitää olla koulutettua henkilökuntaa. Perheenäidillä ei ole riittävää ymmärrystä ja taitoa kohdata esim. juuri haasteellisesti käyttäytyvää lasta, jolloin helposti se menee tähän "kaikkeni tein mutta lapsi vaan oli hirveä"- kastiin. Miettikää jos me päivökodissa ajateltaisiin näin, koska kyllähän nämä tilanteet on sielläkin tuttuja. Tai vaan lamaannuttaisiin ja pidettäisiin yhtä sylissä, samalla kun se haastavasti käyttäytyvä jätettäisiin yksin mellastamaan ja selviämään oman käytöksensä ja tunteidensa kanssa. Kauhisteltaisiin vaan vierestä.
Ei, lapsi ei ollut hirveä. Vaan aikuisten toimesta lapsi saatettiin tilanteeseen joka oli hänelle kestämätön, ja jossa aikuinen ei pystynyt olemaan turvallinen aikuinen. Äidin suojelunhalu omiaan kohtaan ei tässä ainakaan auttanut tilannetta, vieras lapsi aisti sen kaiken kyllä täysin varmasti mitä hänestä ajateltiin.
No kerrohan miten sinä olisit tilanteen hoitanut? Kai nyt ymmärrät että tämä tilanne ei taphtunut päiväkodissa, vaan niiden toisten lasten kotona? Ja tämä ulkopuolinen lapsi oli itselleen vieraassa paikassa hoidossa muutaman tunnin. Ap:n velvollisuus on äitinä ilman muuta huolehtia omien lastensa turvallisuuden tunteesta. Olisiko tämän vieraan lapsen mielestäsi pitänyt antaa hakata ja paiskoa ap:n lapsia leluilla? Jos ei kieltoja ja rajaamista usko, niin aika vaikea tilanne. Ap ei jättänyt vietasta lasta yksin, ainoastaan antoi turvaa omille lapsilleen näiden pelätessä oudosti käyttäytyvää lasta joka heidän näkökulmastaan on tunkeutunut heidän kotiinsa. Ap on täysin asianmukaisesti pyrkinyt ohjaamaan vierasta lasta hyväksyttävämpään toimintaan, miettinyt tilannetta lapsen näkökulmasta ja sanoittanut mahdollisia hämmennyksen ja ikävän tunteita vieraassa tilanteessa. Mitä muuta olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Minun nähdäkseni ap on hoitanut vaikean tilanteen esimerkillisesti huomioiden kaikkien lasten tarpeet. Ei muutamassa tunnissa tuon enempää voisi vaatia! Minulla on 15v kokemus eritavoin haastavista lapsista työni kautta lastenpsykalla, muun työn ohessa ohjaan ja annan konsultatiivista apua päiväkoteihin ja kouluihin. Olisin tuossa tilanteessa toiminut todennäköisesti aivan samoin kuin ap. Joten mielenkiinnolla kuulisin mitä sinun mielestäsi olisi pitänyt tehdä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On virhe kuvitella että esim. 4 lapsen äiti osaisi hoitaa kenen tahansa lapsia. Tässä minusta tulee hyvin esiin se miksi esim. päiväkodissa pitää olla koulutettua henkilökuntaa. Perheenäidillä ei ole riittävää ymmärrystä ja taitoa kohdata esim. juuri haasteellisesti käyttäytyvää lasta, jolloin helposti se menee tähän "kaikkeni tein mutta lapsi vaan oli hirveä"- kastiin. Miettikää jos me päivökodissa ajateltaisiin näin, koska kyllähän nämä tilanteet on sielläkin tuttuja. Tai vaan lamaannuttaisiin ja pidettäisiin yhtä sylissä, samalla kun se haastavasti käyttäytyvä jätettäisiin yksin mellastamaan ja selviämään oman käytöksensä ja tunteidensa kanssa. Kauhisteltaisiin vaan vierestä.
Ei, lapsi ei ollut hirveä. Vaan aikuisten toimesta lapsi saatettiin tilanteeseen joka oli hänelle kestämätön, ja jossa aikuinen ei pystynyt olemaan turvallinen aikuinen. Äidin suojelunhalu omiaan kohtaan ei tässä ainakaan auttanut tilannetta, vieras lapsi aisti sen kaiken kyllä täysin varmasti mitä hänestä ajateltiin.
No kerrohan miten sinä olisit tilanteen hoitanut? Kai nyt ymmärrät että tämä tilanne ei taphtunut päiväkodissa, vaan niiden toisten lasten kotona? Ja tämä ulkopuolinen lapsi oli itselleen vieraassa paikassa hoidossa muutaman tunnin. Ap:n velvollisuus on äitinä ilman muuta huolehtia omien lastensa turvallisuuden tunteesta. Olisiko tämän vieraan lapsen mielestäsi pitänyt antaa hakata ja paiskoa ap:n lapsia leluilla? Jos ei kieltoja ja rajaamista usko, niin aika vaikea tilanne. Ap ei jättänyt vietasta lasta yksin, ainoastaan antoi turvaa omille lapsilleen näiden pelätessä oudosti käyttäytyvää lasta joka heidän näkökulmastaan on tunkeutunut heidän kotiinsa. Ap on täysin asianmukaisesti pyrkinyt ohjaamaan vierasta lasta hyväksyttävämpään toimintaan, miettinyt tilannetta lapsen näkökulmasta ja sanoittanut mahdollisia hämmennyksen ja ikävän tunteita vieraassa tilanteessa. Mitä muuta olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Minun nähdäkseni ap on hoitanut vaikean tilanteen esimerkillisesti huomioiden kaikkien lasten tarpeet. Ei muutamassa tunnissa tuon enempää voisi vaatia! Minulla on 15v kokemus eritavoin haastavista lapsista työni kautta lastenpsykalla, muun työn ohessa ohjaan ja annan konsultatiivista apua päiväkoteihin ja kouluihin. Olisin tuossa tilanteessa toiminut todennäköisesti aivan samoin kuin ap. Joten mielenkiinnolla kuulisin mitä sinun mielestäsi olisi pitänyt tehdä toisin.
Jaahas.
Kyllä toi ihan uskomattoman kädettömältä kuulostaa. Tai siltä että ihmisillä on jotain käsittelemättömiä traumoja siitä että joku sotkee eikä "leiki nätisti". Eli pojista.
Onko niin vaikeaa esim. poistaa ne heiteltävät lelut ja antaa sille lapselle pallo?
Voitte toki sen sijaan vaan huutaa ilkeästi. Varmasti se parantaa lapsen käytöksen. Not.
Joidenkin kasvatusmetodit on vaan sitä että pojan pitää istua piirtämässä. Ei ainakaan leikkiä mitään vauhdikasta. Jos ei tottele niin pitää pelätä ilkeästi huutavaa aikuista niin paljon ettei enää uskalla liikkua.
Jos ei pelkää perheenäidin huutoa on "erityislapsi". Koska tossa kasvatustavassa ei suinkaan ole mitään vialla, vika on hirveässä lapsessa.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas! Tässähän on nyt tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko lapsi ei ole normaali, tai sitten lapsen vanhemmat eivät ole normaaleja. Kotiinhaku tilanteen perusteella veikkaan jälkimmäistä...
Ei sekään ihan normaalia ole ettei aikuinen kykene olemaan ilkeilemättä lapselle jonka on vapaaehtoisesti ottanut muutamaksi tunniksi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään ihan normaalia ole ettei aikuinen kykene olemaan ilkeilemättä lapselle jonka on vapaaehtoisesti ottanut muutamaksi tunniksi hoitoon.
Jos tää "ilkeily" tarkoitti tiukka sävyistä komentamista, se ei kyllä edes oikeesti ollu mitään ilkeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että tuolla lapsella on jokin neuropsykologinen erityisyys tai sitten ongelmalliset kasvuolosuhteet. Vaikka ap:ta on syyllistetty, hän ei ole mitenkään voinut aiheuttaa tuollaista käytöstä ns. normaalissa lapsessa. Itse asiasssa tuon ikäiset lapset käyttäytyvät huonommin omien vanhempiensa seurassa kuin itselleen vieraiden ihmisten.
Vakava ADHD aiheuttaa juuri tuontyyppistä käytöstä. Jos lapsi on jo päiväkodissa, asia on varmasti huomattu siellä.
Voi olla vaan että lapsi ei ollut nukkunut päivä unia. Silloin yliväsyneenä tuollaista voi sattua.Eipä leimata lasta nyt parin tunnin näkemisen perusteella.
Ovatko nämä vanhemmat sellaisia jotka yleensäkin haluavat ennen kaikkea päästä muksustaan eroon? Vai ovatko ylihemmottelevaa sorttia? Onko lapsi ainoa lapsi?
En kyllä minäkään välttämättä ottaisi melko vierasta kolmevuotiasta hoitoon, jos en ole ollut tilaisuudessa nähdä esim. miten vanhemmat toimivat kotonaan tai minun kotonani kyseisen lapsen kanssa. Mutta hyvä kun tunnistit rajasi ja varmaan nyt viestitit että homma ei nyt oikein toiminut, lapsi ei tuntunut viihtyvän ja yhteisiä leikkejä ei löytynyt lasten kesken. Joko vanhemmat ovat jotain vastanneet?
Kurjalta kuulostaa, lapsi vaikutti kertomasi perusteella olevan todella pulassa nuo hoitotunnit. Tarkoituksesi oli varmasti hyvä, mutta lopputulos ei sitten oikein kenenkään kannalta sitä ilmeisimmin ollut.
Itselläni oli aikanaan muutaman viikon ajan tuolloin neljä-viisikuinen rintavauva muutaman tunnin. Ne olivat kauheita tunteja, koska vauvaa ei oltu opetettu pulloon, ja itse en ollut tämän vauvan perheen kanssa ollut mitenkään päivittäin tekemisissä. Miten tähän päädyttiin? Vauvan äiti halusi palata synnytyksen jälkeen harrastukseensa, ja minä asuin sopivasti matkan varrella, ja tyhmänä suostuin tähän järjestelyyn. Muutaman viikon jälkeen ilmoitin lopettavani tämän lapsenvahtina olemisen, koska vauva ilmiselvästi kärsi ja itki joka ainoa kerta, oli vain kerta kaikkiaan liian pieni tällaiselle hoitojaksolle, eikä koko aikana oppinut syömään pullosta (kun sitä treenattiin vain silloin kerran viikossa meillä, jolloin tilanne oli jo vauvalle lähtökohtaisesti kauhea). Kyse ei ollut siitä, etten osaisi lapsia hoitaa, jopa vieraitakin lapsia. Mutta hoidolle pitää olla olemassa jotkut edellytykset. Ei lasta voi vain työntää jonnekin olemaan ja jättää se sitten ihan sen hoitopaikan vastuulle ilman mitään evästyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas.
Kyllä toi ihan uskomattoman kädettömältä kuulostaa. Tai siltä että ihmisillä on jotain käsittelemättömiä traumoja siitä että joku sotkee eikä "leiki nätisti". Eli pojista.
Onko niin vaikeaa esim. poistaa ne heiteltävät lelut ja antaa sille lapselle pallo?
Voitte toki sen sijaan vaan huutaa ilkeästi. Varmasti se parantaa lapsen käytöksen. Not.
Joidenkin kasvatusmetodit on vaan sitä että pojan pitää istua piirtämässä. Ei ainakaan leikkiä mitään vauhdikasta. Jos ei tottele niin pitää pelätä ilkeästi huutavaa aikuista niin paljon ettei enää uskalla liikkua.
Jos ei pelkää perheenäidin huutoa on "erityislapsi". Koska tossa kasvatustavassa ei suinkaan ole mitään vialla, vika on hirveässä lapsessa.
"Poistaa heitettävät lelut ja antaa sille lapselle pallo" Voi luoja taas mitä tampioita! Mihinkähän ne lelut olisi pitänyt poistaa? Eiköhän ap:n lapsilla ole tyyliin huone täynnä leluja! Mihin ne olisi pitänyt roudata? Ja on niinku sit ihan ok heitellä ap:n lapsia pallolla? Normaali lapsi osaa leikkiä leluilla normaalisti eikä heittele niillä kavereita! Missä vaiheessa ap sanoi että on vaatinut lasta istumaan pöydän ääreen piirtämään?
Olet varmasti toiminut ihan oikein. Et sinä voi mitenkään muutamassa tunnissa muuttaa sitä lasta jonka käytös on kolmen vuoden kasvatuksen (tai ennemminkin kasvatuksen puutteen) tulos. Sääli lasta, mutta ei missään tapauksessa sinun vikasi! Ei sillä lapsella ole leikkitaitoja jos hänen kanssaan ei ole koskaan leikitty. Laiskat tai ymmärtämättömät vanhemmat ajattelevat että kun lapselle vaan antaa jotain leluja hän kyllä itse osaa leikkiä ja viihdyttää itseään. Hyvin käyttäytyvien ja taitavasti leikkivien lasten vanhemmat tietävät että näin ei ole.