Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä oli ihan hirveä lapsi hoidossa..

Vierailija
09.12.2018 |

En varmaan enää ikinä uskalla ottaa toisen lasta hoitoon. Tämä oli erään tutun lapsi, jonka lapsenvahti oli perunut ja suostuin ottamaan muksun muutamaksi tunniksi meille hoitoon. Aattelin sen olevan vaan kiva juttu omillekin lapsille kun saavat saman ikäistä seuraa leikkimään. Mut toisin kävi. Tämä lapsi ei totellut mitään, en saanut minkäänlaista kuria sen touhuihin, lopulta jouduin olla oikeesti aika ilkeä ja korotin ääntä, mutta ei sekään auttanut. Lapsi ei osannut ollenkaan leikkiä, vaan keskittyi kiusaamiseen, löi, heitteli leluja, huusi jatkuvasti suoraa kurkkua. Ja luulin että omat lapseni olis pahoja, koska tekevät myös kaikkea edellämainittua, mutta tämän hoitolapsen käytös oli ihan next level. Lopulta omat lapseni istuivat sylissäni sohvalla kun eivät enää uskaltaneet mennä vieraan kanssa leikkimään. Ihan hullua. Ei tämä tietenkään lapsen vika ole, mutta ihan normaalista lapsesta ei voinut olla kyse, en ole koskaan nähnyt mitään tollasta.
Lopulta vaan suorastaan vitutti että omat lapset joutuivat kotonaan pelkäämään.
Ja kaiken kruunasi se, että kun vanhemmat hakivat lapsen pois, niin he vaan tyyliin nappasivat sen oven raosta ja lähtivät. Kiittää taisivat nopeasti. Laitoin sitten viestiä perään miten ilta meni ja vastausta en ole saanut.

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap joku vieras ihminen hoitaa joskus sun lasta kun lapsesi saa uhmakohtauksen ja huutaa sille samalla tavalla kuin sä oot huutanut hoidokillesi ja kirjoittaa nettiin miten hirveä lapsi oli hoidossa ja muut kommentoijat yhtyy että hirveä kakara, pitäis antaa selkään, suihkuttaa saippuaa silmiin jne.

Hienosti meni.

Kyllä mun lapselle saa sanoa kovemmin jos ei puhetta tottele:) kukaan ei oo kenellekään huutanut tai raivonnut tai fyysisesti satuttanut suihkepulloilla tai muilla.

Mut jos ei puhe tai muuhun tekemiseen ohjaaminen, kieltäminen tai huomion vieminen muualle auta, niin kertokaa te ammattilaiset nyt mitä pitää tehdä kun lapsi jatkuvasti tahalleen satuttaa toista?

Ap

Vierailija
162/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt itsekkin. 3v täysin vieraassa paikassa täysin vieraitten ihmisten kanssa. Kyllä varmasti pelotti. Ja kertomasi perusteella et ottanut kovin lämpimästi vastaan etkä luonut turvallista paikkaa olla.

Ei olla täysin vieraita, ollaan nähty aikasemminki, vaikka ei läheisiä olla.

Ja kyllä mä otin vieraan lämpimästi vastaan, mut siitä se helvetti sit alko :D

Ap

Jos lapsi on tuttu sinulle, ei käytös tulisi yllätyksenä, tai ihmettelisit miksi käyttäytyi niin eri tavalla, olisit nähnyt kuinka leikkii. Toisin sanoen sinä, lapsesi ja kotisi oli täysin vieraat 3 vuotiaalle. Tässä tilanteessa oli lapsi kuinka hyväkäytöksinen vain olisin tuonut lapsen vaikka tunnin etukäteen ja ollut lapsen kanssa kylässä. Jonka jälkeen selittänyt, äidin täytyy mennä... Ja tulen kahden tunnin päästä hakemaan. Tiina pitää huolta sillä välin ja jos tulee jotain sano vain Tiinalle. Niin ja joku tärkeä oma lelu mukaan, niin on jokin tuttu asia mukana.

Nyt kun ei tiedetä edes käyttäytyykö lapsi noin useinkin. Niin mitä jos lapsi sai uhmakohtauksen? Ei osaa hallita itseään, tietää tekevän väärin, vain vieraita ympärillä, kentiäs pelkäsi oman käytöksensäkkin seurauksia, vaikea lopettaa enää. Oliko lisäksi kentiäs väsynyt? Uhma ja väsymys jo on aika räjähdys altis yhdistelmä tutussakin ympäristössä. Alkoiko se huonokäytös vanhempien aikana jo vai vasta kun vanhemmat oli lähteneet? Vai tuotiinko vaan eteiseen, ja pois ennen kuin lapsi on saanut kenkiäänkään jalasta?

Ja jos lapsi oli tosiaan peloissaan ja ahdistunut, saattoi hänen toimia ohjata vaistot;pakene, jähmety tai taistele. Ehkä hän valitsi taistele tai oikeastaan hänen kehonsa valitsi.

Olen kerran ollut erittäin ahdistunut, stressaantunut jopa vähän peloissaan. Se ahdistus tuntui fyysisenä, jopa käsiä, ranteita, sormia särki. Oli vaikea olla paikoillaan, en ihmettele jos lapsi juoksisi ja huitelisi samassa tilassa.

Yhä epäilyttävämmältä kuulostaa vanhempien toiminta. Luulisi että olisivat sen verran varanneet aikaa tuomistilanteeseen että olisivat ehtineet hetkeksi jäädä jotta lapsi olisi ehtinyt rauhassa asettua. Olikohan lapselle ylipäätään mitenkään ennakoitu koko hoitoon tulemista..?

Sitten voi olla tietty että lapsi riehuu muutenkin. Mutta silloin luulisi vanhempien jotenkin varoittaneen, kertonut mikä saa lapsen rauhoittumaan edes vähän tai jotain.

Ja oli syy mikä vaan lapsen käytökseen, ap varmasti teit parhaasi. Se ei aina riitä, noin lyhyessä ajassa. Eniten tässä harmittaa tuo kolme vuotias, toivottavasti häntä ei usein heitellä vieraisiin paikkoihin.

Lapsi on käynyt meidän kotona kerran, mutta siitä on yli puoli vuotta aikaa. On siis ollut silloin alle 3v. Ja muuten ollaan nähty sillon tällön esim puistossa. Olen tiennyt, että lapsi on hyvin vilkas, niin kuin mun oma 3v.

En ajatellutkaan että ilta menis mitenkään erityisen rattosasti, mutta en osannut aavistaa, että siitä tulis ihan tällasta. Kyllä mä vaan olen edelleen sitä mieltä että normaali 3v. kyllä jossain kohtaa uskoo kun sanotaan ettei toisia saa satuttaa. Ei ehkä kerrasta, mutta vaikka sitten kymmenennestä. Mutta tää tapaus ei ottanut mitään kuuleviin korviin🤷🏼‍♀️

Ja lapsi tosiaan jätettiin vaan eteiseen, otin lämpimästä vastaan ja riisuin ulkovaatteita ja juttelin katsoen silmiin, lapsi jotain vastasikin, mutta siitä se hullunmylly sitten alkoi:/

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap joku vieras ihminen hoitaa joskus sun lasta kun lapsesi saa uhmakohtauksen ja huutaa sille samalla tavalla kuin sä oot huutanut hoidokillesi ja kirjoittaa nettiin miten hirveä lapsi oli hoidossa ja muut kommentoijat yhtyy että hirveä kakara, pitäis antaa selkään, suihkuttaa saippuaa silmiin jne.

Hienosti meni.

Kyllä mun lapselle saa sanoa kovemmin jos ei puhetta tottele:) kukaan ei oo kenellekään huutanut tai raivonnut tai fyysisesti satuttanut suihkepulloilla tai muilla.

Mut jos ei puhe tai muuhun tekemiseen ohjaaminen, kieltäminen tai huomion vieminen muualle auta, niin kertokaa te ammattilaiset nyt mitä pitää tehdä kun lapsi jatkuvasti tahalleen satuttaa toista?

Ap

Siis miten niin tahallaan satuttaa toista? Tuon ikäinen ei vielä tajua että lelun vieminen kädestä on ikävää. Etenkin jos on ainut lapsi. Puhut lapsesta niin kuin sen pitäisi ymmärtää koululaisen tasolla. Osasiko se siis puhua kunnolla ja vastasi siihen mitä kysyit yms?

Vierailija
164/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti meni.

Ap

Vähän vaihtuu toi sun tarina. Aloituksessa sanoit että huusit ja olit ilkeä. Itse kuvasit myös toimintaasi pakenemiseksi.

Näyttää siltä ettet itse osaa nähdä omassa toiminnassasi niitä vikoja vaan tarina muuttuu sitä muka kun niitä sulle osoitetaan.

Vierailija
165/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet toiminut aivan oikein, ei siinä muuta ole voinut. Katse kääntyy lapsen vanhempiin, eivät olisi saaneet jättää häntä hoitoon. Ja jos lapsi todella joskus tarvitsee hoitopaikan, niin heidän on kerrottava hänen ominaisuuksistaan uudelle hoitajalle, jolla on oikeus kieltäytyä. Minulle tuli vuosia sitten hoitoon tuollainen häirikköpoika. Löi ja kaatoi muita lapsia koko ajan. Otti kaikki tavarat hyllyiltä ja pudotti ne lattialle katsoen samalla silmiini, ja nauroi päälle. En enää hoitanut häntä, jolloin äitinsä haukkui minut ja käveli vielä sukulaistensa kanssa tuijottamassa minua, kun olin pihalla muiden lasten kanssa. Tämän pojan vanhemmat olivat saaneet ainoan lapsensa vanhemmalla iällä. Minunkin mielestäni tarha on siitä hyvä paikka ongelmalapsille, että sieltä asiantuntevat kasvattajat osaavat lähettää heidät hoitoon, kun tällaiset vanhemmat eivät tajua itse. Mutta muuten tarhassa on tietysti ongelma sielläkin, kun henkilökuntamitoitus tehty terveiden mukaan. Minulle kirjoituksesi toimi näin jälkikäteenkin vertaistukena, niin paljon se silloin mieltäni pahoitti, vaikken heille pahasti sanonut enkä hermostunut.

Vierailija
166/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti meni.

Ap

Siis miten niin tahallaan satuttaa toista? Tuon ikäinen ei vielä tajua että lelun vieminen kädestä on ikävää. Etenkin jos on ainut lapsi. Puhut lapsesta niin kuin sen pitäisi ymmärtää koululaisen tasolla. Osasiko se siis puhua kunnolla ja vastasi siihen mitä kysyit yms?

Sulla ei taida olla lapsia. kyllä 3v jos ei jopa nuorempikin ymmärtää ettei saa lyödä. Saattaa toki suutuspäissään lyödä, mutta normaali lapsi ei lyö tai satuta huvikseen. Ja ymmärtää kyllä kun aikuinen sanoo miksi niin ei saa tehdä.

Vierailija
167/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli naapurin mummolasta lapsenlapsi leikkimään. Riehui ja kiusasi omia lapsiani. Kun kielsin, alkoi aukomaan minulle päätä. Karjaisin, että jos minulle ei omatkaan lapset auo päätä, niin ei kyllä vieraatkaan, että kipikipi takaisin mummolaan.

Tyttöhän häipyi niskoja nakellen. Mutta tuli seuraavana päivänä takaisin ja oli tosi mukava lapsi, kun rajat tuli selviksi, mitä meillä sai tehdä. Oli koko heinäkuun mummolassa, kun perheeseen oli tullut vauva ja äitinsä ja isänsä halusi vauvalle antaa aikaa ja tunteen, että sekin on ollut joskus ainokainen. Oikeammin melkein asui sen heinäkuun sitten meillä, kun mummo oli jo aika vanha ja raihnainen. Tuli aamusta ja söi ja leikki päivän ja illalla meni mummolaan. 

Joten joskus vain jotkut lapset eivät tiedä käyttäytymissääntöjä. Ja kun näkevät, että aikuinen oikeasti suuttuu, niin jopa nämä tajuavat yhteiskunnan käyttäytymissäännöt. Lässyttäminen ei auta, jos lapselle ei ole opetettu, että joskus se raja tulee vastaan ja maailma ei ole pumpulinpehmeää neuvottelemista ja periksi antamista.

Eikös tuosta voisi joku ajatella, että esikoista kohdeltiin väärin, kun hänet "hylättiin" mummolaan uuden vauvan synnyttyä? Kuukausi on pitkä aika.

Vierailija
168/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsen nimi Damien?

Vierailija
169/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva 6 kk ikäinen osaa leikkiä, vieraassa paikassa niillä on tapana huutaa äidinikävää.

Mistä sait kuvan että kyseessä on 6kk ikäinen? 😅 en kertonut ikää, mutta yli 3-vuotiaasta kyse.

No juuri siksi ymmärsin lapsen olevan 6 kk ikäinen, koska et vaivautunut ikää kertomaan, mutta osasit kuitenkin sanoa, että "huusi suoraa huutoa".

Eiköhän kyse ollut enemmänkin sinun kyvyttömyydestäsi hoitaa lasta kuin lapsen kamaluudesta. Kirjoittamasi perusteella kyseessä oli normaali lapsi, jonka hoitaja ei oikein tajunnut, että lapsia ei jätetä pärjäämään keskenään. Kyllä niiden lasten kanssa pitää leikkiä sen sijaan, että ne jättää pärjäämään itsekseen. Harva 3v ryhtyy kiusaamaan, jos aikuinen järjestää mielekästä tekemistä ja tekee lasten kanssa.

Minä kuule istuin lasten kanssa olkkarin tai lastenhuoneen lattialla ja koitin koko ajan keksiä tekemistä ja leikkiä mikä sujuisi ilman sitä että hoitolapsi löisi tai repisi kädestä tai yrittäisi rikkoa leluja. Oli junaradat, autoradat, legot, kirjat, palapelit..

Niin kuin sanoinkin, mulla loppui keinot kesken, koska en ole ikinä tavannut tuollaista lasta. Yleensä lapseen tehoaa paremmin kun vieras aikuinen kehottaa toimimaan toisin, mutta tähän ei toiminut kiellot tai pyynnöt tai kehoitukset:/ kyselin myös että harmittaako joku, onko ikävä äitiä, mutta vastaukseksi sain vain huutoa ja lyöntejä ja lisää lelujen viskomista.

Olen oikeasti todella ymmälläni tästä tilanteesta. Ehkä mä sit vaan olin paska hoitaja, mut mulla ei ole tollasesta kokemusta tai en tiedä miten mahdollisesti erityislapsen kanssa täytyisi toimia missäkin tilanteessa.

Ja omat kaksi nuorempaa lasta ovat vuoden ikäerolla syntyneet taaperot, niin luulin oikeesti et mun kokemus riittäis myös yhteen hoitolapseen, mut ei ilmeisesti sit.

Ap

Niin. Luulit olevasi hyvä kasvattaja ja vanhempi, koska omat lapsesi ovat helppoja.

Kyseessä voi hyvinkin olla lapsi, jolla on jotain neuropsykiatrista haastetta. Ei välttämättä vielä tutkittu ja tunnistettu, eikä esiinny kaikkialla. Jos ihan aistikuormitus ja uusi tilanne voi aiheutta lapselle tuollaista. Myös se, että kuormitusta lisätään lisäleluilla jne. voi vaan pahentaa tilannetta.

Ap varmasti ON hyvä kasvattaja (ei tosin itse ole missään niin väittänyt, mutta en näe mitään syytä epäillä etteikö olisi). Mutta että tämänkaltaisen lapsen saisi muutamassa tunnissa toimimaan kuten normaali lapsi, huolehtien siinä samalla yksin kahden muunkin lapsen tarpeista!!? Siinä ei enää ole kyse siitä onko hyvä vai huono kasvattaja, vaan pitäisi olla taikuri jotta homma toimisi!

Vierailija
170/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakaran puolustajat on trolleja tai sitten "kasvattavat" lapsiaan samalla tavalla eivätkä näe mitäääään väärää niiden tekemisissä.

Aivan! "Se koira älähtää..."

Vierailija
171/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi olla psykopaatti.

Vierailija
172/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävä otsikko

Vierailija
173/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on se että jotkut lapset ovat vain pahoja ja jostain ne sosio- ja psykopaatitkin tulee. 

Vierailija
174/175 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti meni.

Ap

Vähän vaihtuu toi sun tarina. Aloituksessa sanoit että huusit ja olit ilkeä. Itse kuvasit myös toimintaasi pakenemiseksi.

Näyttää siltä ettet itse osaa nähdä omassa toiminnassasi niitä vikoja vaan tarina muuttuu sitä muka kun niitä sulle osoitetaan.

Sulla taitaa olla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia.

ei ap

Vierailija
175/175 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos tästä mainitusta häirikkönulkista on kirjoiteltu ekaluokkalaisten koulukiusaajana? Vai hetkinen, taitaakin mennä vasta tulevana syksynä 1. luokalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi