Olenko ihan nössövanhempi jos hankin ysiluokkalaiselle TET-paikan
Tunnen työni puolesta paljon eri yritysten edustajia, ja minun olisi helppo kysyä. Nuori taas on kovin arka, eikä oikein uskaltaisi soitella tuntemattomille. Menisi kyllä sitten käymään itse tekemään sopimuksen. Ja on kyllä ihan reipas sitten kun tutustuu ihmisiin.
Kommentit (44)
Suhteilla ne menee monet kesätyötkin.
Tet on tutustuminen työelämään. Opetellaan työnhakua ja työopimuksen tekoa, työpaikan sääntöjä ja töitäkin Ei niissä töissä oikein voi itsenäisesti tehdä edes muuta kuin hyllyntäyttöä ym. Ei ole mitään järkeä edes mennä ns. hienoon työpaikkaan, jossa ei saa edes tehdä mitään. Aivan järjetöntä tuollainen hyllyntäyttäjän työn aliarviointi. Meillä ainakin lapset tykkäsi.
Kiitos vastauksista. Kyselköön sitten itse ja katsotaan miten käy. Ap.
Olen hankkinut lapsille TET-paikat, koska minusta on tärkeää, että saavat kivan kokemuksen. Niinpä kun ne "rohkeat ja ulospäinsuuntautuneet" kaverit on paikallisissa kaupoissa ja koulun keittiössä, menivät omani arkkitehtitoimistoon, paikallisradioon ja viestintätoimistoon. Jokainen oli ensimmäinen TET-harjoittelija ko. firmassa ja sai huomattavasti mukavamman kokemuksen kuin ne luokkakaverit, jotka viettivät päivänsä maitohuoneessa hyllyjä täyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Tyttäresi tehtävä hankkia se paikka. Ajattelitko hakea jatkossa hänelle työpaikatkin? Tet on siksi et nuori oppii itse
Mistä tiedät että on tytär?
Vierailija kirjoitti:
Tet on tutustuminen työelämään. Opetellaan työnhakua ja työopimuksen tekoa, työpaikan sääntöjä ja töitäkin Ei niissä töissä oikein voi itsenäisesti tehdä edes muuta kuin hyllyntäyttöä ym. Ei ole mitään järkeä edes mennä ns. hienoon työpaikkaan, jossa ei saa edes tehdä mitään. Aivan järjetöntä tuollainen hyllyntäyttäjän työn aliarviointi. Meillä ainakin lapset tykkäsi.
Työsopimuksen tekoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopimuksen tekoa?
Sopimus tehdään tet -paikasta allekirjoituksineen. Kuuluu ihan siihen työelämään tutustumiseen eli opetellaan työelämää ja tehdään "työsopimus", pidetään pieni perehdytys työpäivän ja viikon kulkuun, työtehtävät, lakisääteiset tauot ym. ohjeistus.
Jos nyt oikein ajattelee, niin eipä tuolla ihmiselämän kannalta paljon ole merkitystä, miten paikan lopulta hankkii ja missä paikassa tuon viikon-kaksi viettää. Tärkeämpää, että suhtautuu työtehtäviin myönteisesti ja käyttäytyy asiallisesti.
Prototyyppi kirjoitti:
Meidän työpaikalle ei oteta yhden ainoaa tet-harjoittelijaa, joka ei ole itse ottanut yhteyttä. Nämä lastensa puolesta soittavat vanhemmat tekevät vain karhunpalveluksen.
Vaikka itse tuntisit vanhemman hyvin jo vuosien takaa: hän olisi esimerkiksi tärkeä yhteistyökumppani? Voisitko kieltäytyä ottamasta?
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Meidän työpaikalle ei oteta yhden ainoaa tet-harjoittelijaa, joka ei ole itse ottanut yhteyttä. Nämä lastensa puolesta soittavat vanhemmat tekevät vain karhunpalveluksen.
Vaikka itse tuntisit vanhemman hyvin jo vuosien takaa: hän olisi esimerkiksi tärkeä yhteistyökumppani? Voisitko kieltäytyä ottamasta?
Ensinnäkään, rekryt eivät ole mun päätäntävallassa, eivätkä myöskään työpaikalla päätetyt periaatteet, että jätetään tettiläinen rannalle ruikuttamaan, jos ei itse kykene ottamaan yhteyttä. Tässä olen kyllä samaa mieltä, että itse pitää tettiläisen ottaa yhteys, vaikka ne yhteystiedot ovat omalta äidiltä/isältä saatu ja vaikka se tet-paikka tulisikin suhteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopimuksen tekoa?
Sopimus tehdään tet -paikasta allekirjoituksineen. Kuuluu ihan siihen työelämään tutustumiseen eli opetellaan työelämää ja tehdään "työsopimus", pidetään pieni perehdytys työpäivän ja viikon kulkuun, työtehtävät, lakisääteiset tauot ym. ohjeistus.
Jos yhtään ymmärtäisit asiaa, niin työsopimusja TET-sopimus ovat kaksi täysin eri asiaa! Lue molempien mallipohjat netistä, ymmärrät ehkä sitten, mistä on kyse. Toivottavasti et väitä lapsellesi, että TET on sama kuin työpaikka.
Mä varmaan kysyisin, jos oltaisiin työyhteyksissä muutenkin tekemisissä, että otetaanko teille tet-harjoittelijoita ja keneen lapsi voi ottaa yhteyttä. Sitten lapsi saisi itse hoitaa asian eteenpäin.
Et. Paikkoja on liki mahdoton saada muuten.
Mistäköhän johtuu, että oma kokemus asiasta on aika erilainen kuin tämä "oikea totuus." Yliopistossa ja sen jälkeen on huomannut, että parhaiten ovat pärjänneet ne, jotka eivät itse hankkineet ensimmäisiä tet- ja työpaikkojaan, vaan joiden tekemisiin suhteita omaavat vanhemmat puuttuivat. Ehkä "itse soittivat" vanhemman valmiiksi sopimaan paikkaan, mutta eivät todellakaan olleet niissä oikeasti itse hankituista paikoissa Prismassa tai koulun ruokalassa.
Vielä yliopistossa olivat aina astetta tai paria muita paremmissa kesätöissä, vaikka silloin jo hankkivat ne oikeasti itse, mutta kummasti se vanhempien avulla hankittu cv vaikutti. Erot alkoivat todella tasoittua vasta vuosia valmistumisen jälkeen.
Kun omat lapset ovat teinejä, aioin todellakin käyttää suhteitani heidän hyväkseen. En näe mitään syytä, miksi heidän pitäisi lähteä takamatkalta niin kuin itseni.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt oikein ajattelee, niin eipä tuolla ihmiselämän kannalta paljon ole merkitystä, miten paikan lopulta hankkii ja missä paikassa tuon viikon-kaksi viettää. Tärkeämpää, että suhtautuu työtehtäviin myönteisesti ja käyttäytyy asiallisesti.
Joillekin TET-paikka on oikeasti tie kesätyöhön, kun työnantaja näkee jo harjoittelussa, että on sopiva. Toisaalta TET- paikka voi herättää tai vahvistaa kiinnostusta alalle, esim. toimittajan tai arkkitehdin työhön.
Voit antaa vinkkejä paikoista mihin nuori voi itse ottaa yhteyttä, mutta älä missään nimessä tee mitään nuoren puolesta! Se olisi kaikinpuolin huonoksi nuorelle, hän ei itse joudu laittamaan tikkuakaan ristiin jos paikka tulee kuin tarjottimelta. Olin itsekin teini-ikäisenä todella ujo, mutta laitoin kuitenkin isolle firmalle harjoitteluhakemuksen ja "työhaastattelun" kautta sain paikan. Oikeastaan kaikki muutkin hakijat saivat paikan, mutta se että tein kaiken hakemuksista lähtien itse kasvatti itsetuntoani, ja uskalsin ja opin tekemään asioita ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee TET paikat vain suhteilla. Otetaan vai jos joku tuttu suosittelee tettiläistä. Tuntemattomat on liian suuri riski
Meillä sama tilanne myös kesätyöpaikkojen suhteen.
Paikat menee työntekijöiden ja tuttavien lapsille. Se on aivan yleinen käytäntö kotikaupungissani.
Itse sain taistella työpaikkani Ihan itse, sillä vanhempien korkea moraali ei hyväksy nepotismia. Pakko sanoa, että vaikeaa on ollut. Nuorena pääsin muutamaan paikkaan siivoamaan humalaisten oksennuksia, mutta eipä sellaiselle nuorelle kenellä ei ollut suhteita muuta löytynyt. Olin myös useita vuosia työttömänä. Eikä se sen helpompaa sidaruksillani ollut.
Ne jotka saivat kotoa apua työuransa alkuun pärjäsivät paljon paremmin. Ja tässä syystä heidän uransa on myös edennyt pidemmälle.
Itse en laita omia lapsiani kärsimään minkään moraalisen ideologian tähden.
Jos lapsesi on nössö niin sitten sinun täytyy.
Niinpä, suhteilla saa parhaimmat paikat.