Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin sairaalaan 9v tytön mahakivusta, hoitaja väitti että tytöllä ovat alkamassa kuukautiset!

Vierailija
07.12.2018 |

Ilmoitin että me tullaan nyt näytille sopii tai, eilisestä asti ollut tyttöparan maha niin kipeä. Kunhan mies nyt tulee töistä, kohta pitäisi tulla, sillä ei viitsi 1-vuotiasta raahata mukaan.

Kommentit (199)

Vierailija
161/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paivasta toiseen ihmettelen tata suomalaista sairaanhoitoa. Kuka tahansa puhelimessa voi paattaa hoidetaanko vai ei.

USAssa ei edes laakari sano mitaan potilasta nakematta. Ainoa poikkeus on ollut kun sain VTI:n ja minua yli 20 vuotta hoitanut omalaakari soitti laakkeet apteekkiin.

Sama täällä ja Saksassa asun. Ei täälläkään edes lääkäri ala puhelimitse arvioimaan kenenkään hoidontarvetta! Hirvittää ihan tuo suomalainen käytäntö.

Puhelimessa arvioidaan päivystyksellinen hoidontarve, ei hoidontarvetta ylipäätään.

Vierailija
162/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syönyt mitä? Miten koulu menee? Onko laktoosi-intoleranssi. ? Onko jännittäjä? Menkat tosiaan voi olla tuloillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toissapäivänä käynyt kakalla? Ei ihme, että vatsaan sattuu, jos kaksi päivää vanhat p*skat muhivat suolessa. Joka päivä kuuluu suolen tyhjentyä!

Normaalin ulostuksen raja on kerran kolmessa päivässä.. ummetuksista kärsivillä voi mennä hyvinkin vaikka viikko ilman ulostusta..

Ummetuksesta ei tarvi kärsiä. Kuitupitoista ruokaa ja liikuntaa.

Vierailija
164/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihme jos sairaanhoito on ylikuormitettu jos jokainen jolla on mahakipu hakeutuu sairaalaan.

Tiedoksesi, että oikeasti kovat mahakivut ovat kyllä päivystyksen paikka. Useasti juurikin nopean hoidon tarpeessa.

Mulla on menkkoihin liittyen satunnaisesti niin kovat vatsakivut että lähellä on ettei taju mene. Jaloillaan ei pysy, hengittäminen pinnallista ja lähinnä makaan sikiöasennossa paikallani. Onneksi minulla on tähän lääke joka auttaa 30 minuutissa, enkä voisi kuvitellakaan että lähtisin joka kerta päivystykseen!

Koita nyt ymmärtää, että kuukautiskivut ovat eri asia. Tiedät silloin kivun syyn ja tiedät lääkkeen auttavan 30 minuutissa. Ei silloin mihinkään päivystykseen mennä. Kova ja äkillinen kipu ilman tiedettävää syytä on eri asia ja se pitää aina tutkia.

Vierailija
165/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä sairaanhoitajat jotka vastaavat puhelimeen kun soitetaan esim. terveyskekukseen ovat usein niiiin ylimielisiä ja osaavat puhelimessa antaa diagnoosin paremmin kuin lääkäri joka on potilaan tutkinut.  Enpä uskaltaisi.  Voi tulla ruumiita pahimmassa tapauksessa.

Sairaanhoitajat pystyvät tutkitusti diagnosoimaan vähintään yhtä hyvin, ellei paremmin kuin lääkäri, sanoo Cochrane-katsaus.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/hoitaja-diagnosoi-jopa-laakaria-pare…

Sairaanhoitaja joka päättää ettei jokainen vatsanväänne tai nuhainen nenänpää vaadi akuutisti hoitoa tekee vain työtään!

Olen nähnyt monta kertaa sairaanhoitajan (tai sijaisena olevan terveydenhoitajan) tekevän väärän päätelmän ja diagnoosin, ei yksiselitteisesti siis voi väittää, että jokainen sairaanhoitaja tekee oikean diagnoosin. Hekin ovat vielä ihmisiä, ei jumalia. Hyvä että osa heistä konsultoi lääkäriä tai erikoislääkäriä (toivottavasti pätevää sellaista), mutta entä jos eivät saa puhelimitse kiinni ja olisi kiire. Lisäksi on tietyt säännöt, jotka valtio sanelee, miten terveyskeskukset YM toimivat - voi rajata jotain pois. Usein sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat tuijottavat pelkkää sääntöjen noudattamista, ettei resursseja "hukata". Ellei siis ole varma diagnoosi jo aiemmin, että lapsi saa suoraan lääkkeen tms.

Höpö höpö. Ihan samalla tavalla lääkäritkin tekevät virhearvioita ja erittäin usein tekevätkin! Ja PS. Terveydenhoitaja on myös sairaanhoitaja.

Sairaanhoitajilla ei ole mitään valmiuksia tehdä diagnooseja. Sairaanhoitajan tehtävä o hoitaa potilaita, ei sooloilla.

Vierailija
166/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle päivystyksen luukulla on kusytty että onko kuukautiset kun kerroin että on kuumetta ja verta virtsassa sekä virtsaus sattuu.

Ei ollut kuukautiset vaan virtsarakon tulehdus. Sama jatkui kun menin labraan ja labra kysyi koska olen virtsannut niin sanoin puoli tuntia, niin tämä jatkoi nyrpeänä” yleensä nämä virtsatestit otetaan yön yli virtsasta. Siihen minä että nyt pitäisi taas päästä, ja tämä labra ”ai taitaa olla akuutti” No arvaa vaan kyllähän minä sen tiesin. kun siitä kärsin ja lekuri käski mennä labraan heti.

Vierailija
167/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa herkkuja, nythän on useissa perheissä karkkipäivä? Vatsatauti? Kuukautiset epätodennäköiset, ellei ole kasvanut kainalokarvoja ja tullut valkovuotoa...

Onko tytöllä ripulia, huono olo, pystyykö kävelemään?  

Mistä helv*tistä kukaan vanhempi tietää onko lapsella valkovuoto alkanut?? Kuka kyselee tuollaisia keltään, oikeasti?

Se näkyy yleensä pikkareissa .

Entä miksi vanhempi tutkii lapsensa pikkareita?

Niinpä...!

No eiköhän tuon huomaa ihan pyykkiä koneeseen laitettaessa...

Vierailija
168/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paivasta toiseen ihmettelen tata suomalaista sairaanhoitoa. Kuka tahansa puhelimessa voi paattaa hoidetaanko vai ei.

USAssa ei edes laakari sano mitaan potilasta nakematta. Ainoa poikkeus on ollut kun sain VTI:n ja minua yli 20 vuotta hoitanut omalaakari soitti laakkeet apteekkiin.

Ei kuka tahansa, vaan asiansa osaava pätevä hoitaja, ja joskus toki lääkäri. Turha sinne päivystykseen on mennä turhaan tuntikausiksi istumaan, parempi kysyä ensin mielipide että voiko kotona tehdä jotain ja jos ei ole ihan hengenvaarallinen tilanne niin kysyy että mihin aikaan on hyvä tulla, eli varaa ihan ajan.

Asiansa osaava pätevä hoitaja..salli mun nauraa. Minä pääsin viikoksi osastohoitoon, kun "asiansa osaava pätevä hoitaja" diagnosoi selkäkipuni iskiakseksi eikä tarvitse mennä lääkärille. Ajan olisin saanut parin päivän päähän. En kuunnellut vaan menin yksityiselle, siitä sitten suoraan sairaalaan ja sinne jäin. Hoitaja, ja pah. Lääkäri siellä pitäisi olla vastaamassa puhelimeen ja konsultoimassa eteenpäin, ei tyypin, joka juttelee mukavia, mittaa verenpainetta ja antaa rokotuksia.

Vierailija
169/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon mukaan lapsi on 9-vuotias, mutta viestin mukaan 1-vuotias?

Vierailija
170/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusiutuvaan virtsikseen ei kannata pyhtää antibioottikuuria vain puhelimella, koska bakteerit muuntuvat ja tarvitaan täsmäantibiootti. Kaikki antibiootit eivät tuhoa nimittäin kaikkia bakteereja, vaan näytteestä määritetään herkkyydet, joiden perusteella lääkäri, ei hoitaja, määrää oikealaisen antibiootin. Laajakirjoisilla antibiooteilla on jopa vaarallisia sivuvaikutuksia, mm. fluorokinoloneista on nyt lehdissäkin varoiteltu. Aina näyte labraan!

Ne näytteet on yhtä tyhjän kanssa.

Ei niissä koskaan mitään näy vaikka olisi kuinka paha tulehdus.

Tästä syystä olen aina joutunut hakemaan lääkkeet yksityiseltä.

Jännä juttu että auttavat aina parissa tunnissa. Silloinkin kun pissasin verta ja hikoilin tuskissani ja TK:ssa vaan sanottiin, että kaikki on hyvin, ei ole tulehdusta. Silloin yksityinen lääkäri valitti että miksi olin päästänyt tulehduksen niin pitkälle. No miksiköhän olin.

Kyllä pitäisi näkyä. Menee vain vähän aikaan. Ensin viljellään maljalle ja vuorokauden päästä katsotaan mitä kasvaa jos kasvaa. Jos näyttää epäilyttävältä niin menee jatkoon. Jatkoviljelyssä otetaan pesäkkeistä puhdasviljelmiä, jotka sitten taas vuorokauden kuluessa tunnistetaan kasvutavan, hajun jne perusteella. Lisäksi tehdään antibioottiherkkyystesti, joka vie vuorokauden kun katsotaan mikä antibiooteista estää kasvun maljalla. Eli vastauksessa voi kestää useampia vuorokausia ja siksi usein antibiootit aloitetaan ennen kuin laji on tarkasti määritelty.

Vierailija
171/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikon mukaan lapsi on 9-vuotias, mutta viestin mukaan 1-vuotias?

Se 1v on pikkusisko .

Vierailija
172/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä sairaanhoitajat jotka vastaavat puhelimeen kun soitetaan esim. terveyskekukseen ovat usein niiiin ylimielisiä ja osaavat puhelimessa antaa diagnoosin paremmin kuin lääkäri joka on potilaan tutkinut.  Enpä uskaltaisi.  Voi tulla ruumiita pahimmassa tapauksessa.

Sairaanhoitajat pystyvät tutkitusti diagnosoimaan vähintään yhtä hyvin, ellei paremmin kuin lääkäri, sanoo Cochrane-katsaus.

Sairaanhoitaja joka päättää ettei jokainen vatsanväänne tai nuhainen nenänpää vaadi akuutisti hoitoa tekee vain työtään!

Olen nähnyt monta kertaa sairaanhoitajan (tai sijaisena olevan terveydenhoitajan) tekevän väärän päätelmän ja diagnoosin, ei yksiselitteisesti siis voi väittää, että jokainen sairaanhoitaja tekee oikean diagnoosin. Hekin ovat vielä ihmisiä, ei jumalia. Hyvä että osa heistä konsultoi lääkäriä tai erikoislääkäriä (toivottavasti pätevää sellaista), mutta entä jos eivät saa puhelimitse kiinni ja olisi kiire. Lisäksi on tietyt säännöt, jotka valtio sanelee, miten terveyskeskukset YM toimivat - voi rajata jotain pois. Usein sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat tuijottavat pelkkää sääntöjen noudattamista, ettei resursseja "hukata". Ellei siis ole varma diagnoosi jo aiemmin, että lapsi saa suoraan lääkkeen tms.

Höpö höpö. Ihan samalla tavalla lääkäritkin tekevät virhearvioita ja erittäin usein tekevätkin! Ja PS. Terveydenhoitaja on myös sairaanhoitaja.

Sairaanhoitajilla ei ole mitään valmiuksia tehdä diagnooseja. Sairaanhoitajan tehtävä o hoitaa potilaita, ei sooloilla.

Näyttää siltä, että aika pitkälti alkaa olemaan niin, että sairaanhoitaja tekee "diagnoosin". Nyt kun alkaa olla koko maassa päivystysapu, eli nro 112117, jossa vastaa sairaanhoitaja ja hän päättää käskeekö potilaan lääkärinvastaanotolle. Eikö tuo vaadi jo aikamoista diagnosointia?  Tuohon numeroon pitää soittaa ensin, jos ei ole hengenhätä jolloin edelleen on soitettava 112.

Vierailija
173/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa herkkuja, nythän on useissa perheissä karkkipäivä? Vatsatauti? Kuukautiset epätodennäköiset, ellei ole kasvanut kainalokarvoja ja tullut valkovuotoa...

Onko tytöllä ripulia, huono olo, pystyykö kävelemään?  

Mistä helv*tistä kukaan vanhempi tietää onko lapsella valkovuoto alkanut?? Kuka kyselee tuollaisia keltään, oikeasti?

Niistä pikkuhousuistahan sen näkee, joita se äiti pesee. 

Vierailija
174/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat eivät kyllä ala niin, että yhtäkkiä vain koskee vatsaan ja sitten alkaa valu verta! Muut merkit murrosiästä tulevat ensin, ja  menkat vasta  viimeisinä. 

Tuo on hyvin yksilöllistä, miten muut merkit tulevat. Itse olin lukenut etukäteen nuortenlehtien terveyspalstat ja ihmettelin, kun menkkani olivat alkaneet, mutta karvoituksesta ei näkynyt merkkiäkään. Noin puoli vuotta myöhemmin alkoi jotain untuvaa näkyä.

Vierailija
175/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää siltä, että aika pitkälti alkaa olemaan niin, että sairaanhoitaja tekee "diagnoosin". Nyt kun alkaa olla koko maassa päivystysapu, eli nro 112117, jossa vastaa sairaanhoitaja ja hän päättää käskeekö potilaan lääkärinvastaanotolle. Eikö tuo vaadi jo aikamoista diagnosointia?  Tuohon numeroon pitää soittaa ensin, jos ei ole hengenhätä jolloin edelleen on soitettava 112.

Sairaanhoitajat arvioivat hoidontarpeen, eivät saa tehdä diagnooseja pelkän peruskoulutuksensa pohjalta. Sh voi lisäkouluttautua jolloin saa oikeuden tehdä tiettyjä diagnooseja.

Ei siellä häkessäkään lääkärit vastaa, miksi sairaaloissa pitäisi?

Vierailija
176/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli vatsa pinkeä ja valtavat kivut. Jos olisi ollut nainen ja raskaana, niin olisin veikannut synnytyksen h-hetkeä. Eivät millään meinanneet ottaa yöllä sairaalan päivystykseen, mutta sanoin ettei lähdetä pois ennen kuin on tutkittu. Ottivat sisään ja sitten löytyikin suolitukos. 

Vierailija
177/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystys ja mahakivut ovat hankala asia. Toisaalta sinne hakeutuu niitä, joilla umppari puhjennut ja toisaalta niitä, joita pierettää, eli ilmavaivoja tai vatsalihakset kipeinä (kun plösömpi vähän liikkunut). Eli kaikkea hengenvaarallisesta täysin turhaan.

Itse olisin 17veenä kuollut, jos en olisi mennyt päivystykseen (verikysta puhkesi munasarjassa ja vatsaonteloon vuosi pari litraa verta). Viereisen sängyn ilmavaivainen perheineen teki mahakivusta isomman numeron.

Ei ole muuten helppo homma seuloa puhelimessa, että kenellä oikea hätä.

"Teki isomman numeron". Mistä oletus, että hän olisi jotenkim dramatisoinut asiaa? Ilmavaivat voi olla joillakin ihmisillä aivan jäätäviä! Mulla esim. ei kolonoskopia onnistunut ollenkaan (siinä pumpataan ilmaa suoleen) ilman nukutusta. Koko toimenpide oli nukutuksessakin lääkärille haastava. Lääkäri myöhemmin totesi ettei yhtään ihmettele että mulla on välillä ollut kovia vatsakipuja.

Kipua ei voi mitata. Jollekin toiselle mikään murtunut käsi tai muu vaiva ei satu juuri yhtään, toiselle se pienempi vaiva voi sattua enemmän kuin mikään. Jostain syystä korkeankipukynnyksen omaavat kuvittelevat, että heillä on kivun sankareina suurempi oikeus valittaa jos heidän vaivansa on suurempi.. mutta elämä ei ole kilpailu ja niillä joilla on paljon pieniä kipuja tai kipua pienistäkin vaivoista, elämä on usein raskasta..

Tästä olen samaa mieltä. Minulla on korkea kipukynnyt. Joten minulta ehti puhjeta umpisuoli (lisäke jos joku nipottaa) ja minusta se ei ollut edes kipeä. Käsi on murtunut ja menin töihin, kun se ei ollut minusta kipeä.  Synnytys oli jo kohta ponnistusvaiheessa, mutta kun hoitaja kysyi, olenko kipeä, vastasin, että vähän nipistelee. Hoitaja käski ottaa imovanen, kun ei se ehdisty, kun ei ensisynnyttäjällä ole supistuskipuja. Nappasin imovanen ja hoitaja kuitenkin vilkaisi tilanteen ja oli 8cm auki. 45 minuutin päästä lapsi oli maailmassa.

Mutta annas kun on oksennustauti. Ulvon pahasta olosta ja itken ja olen maailman surkein ihminen ja valitan taatusti kurjuuttani ja surkeuttani. En millään kestä oksentamista ja pahaa oloa.

Ja ei, en ole koskaan kokenut ylimielisyyttä kivunsietokyvystäni. Harmittaa enemmän, kun on vammat ehtineet pahentua, ennen kuin olen tajunnut, että taitaa oikeasti olla vakavaa.

Vierailija
178/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu ja lehmät lentää......

Vierailija
179/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin saa mennä suoraan sinne päivystykseen arvioitavaksi, mutta tietysti haluavat että soitettaisiin ensin.

Vierailija
180/199 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kärsi jo 12-vuotiaana ihan hirveistä kuukautiskivuista. Alkoi koulussa saada hirveitä kramppeja, oksensi ja lopulta pyörtyi. Sairaalassa oli sisar hento valkoinen inttänyt sekä sukupuolitaudista että raskaudesta. Kaveri oli itkien sanonut ettei voi olla kumpaakaan kun ei seksiä koskaan harrastanut. Ei kelvannut selitykseksi hoitajalle. Lääkäri oli tutkinut kaverin ettei taustalla ole mitään vakavaa, antoi kipulääkkeet kun oli tullut siihen tulokseen että naistenvaivat oli kivun taustalla. Serkulla pamahti teininä umppari, eivät huolineet päivystykseen, akkojen vaivoja varmaan. Eno vei serkun päivystykseen kun kuume nousi ja serkku ei pysynyt pystyssä. Kipujen syyksi oli hoitaja ehdottanut sukupuolitautia! Niihkeesti otti serkun osastolle, aika pian olikin lääkäri operoimassa.

Kova vatsakipu on aina hyvä tarkastaa. Itse erotan kyllä oudon ja kivuliaan vatsakivun menkkapieruistani ja muista ruuansulatushäiriöistäni. Munasarjakysta pamahti kun oli menkat, tuntui olisin saanut 10 000 puukkoa vatsaani, erotin sen kyllä tavallisesta menkkasärystäni, onneksi päivystäjä uskoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi