Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen voi matkustaa 1h matkan itsekseen?

Vierailija
07.12.2018 |

Kyseessä etävanhemmalle meno. Lapseni on 10v mutta en ole vielä antanut kulkea itse junalla/bussilla. Parempi vaan että isä saa vähän nähdä vaivaa tapaamisen eteen ja hakea kotiovelta. Nyt lapsi kuitenkin itse sanoi että voisi kulkea itekseenkin tuon tunnin matkan. Pohdin onko laillista tän ikäisen matkustaa edes yksin

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap muistuttaa niin kovasti veljeni ex-vaimoa.

Hän muutti uuden miehensä luokse 2.5 h matkan päähän entisestä kodistaan lasten kanssa.

Ilmoitti kotipihallaan lasten isälle, että jos haluat lapsesi tavata, niin tästä haet ja tähän palautat.

Lapset olivat muistaakseni 13 v ja rouva ei antanut heidän kulkea vielä

silloinkaan bussilla tai edes tulla kenenkään muun, kuin isänsä kyydissä.

Oma lapseninon kulkenut 1h matkan mummolaan ekaluokkalaisesta lähtien.

Tiedän myös tapauksia... Mietin vaan miksi miehet suostuu tuohon!

Mun tuntemat lapset on myös matkustaneet isälle tai mummolaan noin 7v alkaen.

Vierailija
42/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä aattelit että lapsi sitten pärjää? Joskus se sunkin on se hyväksyttävä että lapsi kasvaa ja itsenäistyy.

No kuten sanoin niin nykyinen järjestely sopii minulle ja on kätevää. Mietin vaan yleisesti voisiko lapsi edes kulkea itekseen. Lapsi on reipas ja itsenäinen kyllä ja osaa kulkea esim paikallisbussillakin.

Ap

Tulihan se sieltä. Se SOPII SINULLE joten miksi antaa lapsen kokeilla siipiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko tehdä niin että matkustaisit lapsen kanssa yhdessä kerran sen matkan jotta voisit näyttää lapselle että missä pitää jäädä pois? Sekä sinua että lasta varmaan jännittäisi vähemmän kun reitti olisi käyty yhdessä läpi.

Vierailija
44/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap rupeisi kuskaamaan itse lasta vaikka toiseen suuntaan niin voisi äkkiä alkaa mieli muuttua sen suhteen voiko lapsi kulkea ite bussissa ;)

Sanokaa jos olen väärässä mutta eikö myös lähivamhemman pidä osallistua tapaamiskuluihin jos pidempi välimatka?

Vierailija
45/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin huomaat ap ,kaikki on sitä mieltä että lapsi voi yksin matkustaa.Itsetunto hänellä vaan entisestään kohenee,kun saa mennä ja tulla yksin.

Itseppä 10-vuotiaana kävelin maaseudulla ensin tunnin bussipysäkille,sitten matkustin toisen tunnin kouluun ,asuimme viikot asuntolassa ja lauantaina kotiin samat matkat.

Ei mitään ongelmia.. Olen ollut koko ikäni hyvin iloinen itsevarma ja aktiivinen kansalainen.

Anna lapsen kehittyä sinäkin !

Vierailija
46/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla tätinä teki pahaa kun 8v laitettiin bussiin ja vieraaseen kaupunkiin pysäkille odottamaan että isä hakee siitä. Entä jos sille isälle sattuu matkalla onnettomuus, äiti on kotikaupungissa ja lapsi yksinään pysäkillä pimeässä vieraassa paikassa?

Kyllä erolapsen osa on yks helvetti.

Vierailija
47/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 8-v, kun parin tunnin matkan kuljin yksin bussissa. Aku Ankan taskukirjan sain matkalukemiseksi.

Vierailija
48/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä kulki 6v kolme kertaa viikossa harrastuksesta 1 ja puoli tuntia kotiin bussilla. Kyllä minusta 10v pitäisi jo osata mennä itse bussilla.

Vierailija
49/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen ja välillä jaksaa ihmetyttää miten nykylapsista on näin uusavuttomia tullut. Kyllä löytyy älylaitetta ja vempainta jota pakonomaisesti tuijotetaan ja räplätään, mutta bussissa ei osata matkustaa. Voivoi sanon minä. Oma tyttären poika on 9 vuotias ja matkusti junalla 2,5h luokseni syyslomalla. Hän aivan innoissaan oli tästä. Puhumattakaan kuinka omat muksut matkusti aikanaan vaarinsa luokse kolmen tunnin päähän. Jo on taantumaa tullunna nykysukupolveen jos 10 vuotiasta pitää kotiovelta hakea jotta selviytyy. Ymmärrrän että nykyään vaaroja on enempi kun mitä ennen mutta kyllä normaali itsenäistyminen pitää lapsille opettaa ja taidot kuinka toimia kulkuvälineessä. Ei voi pumpulissa kasvattaa ja tietä silottaa kaikessa.

Neuvona sinulle aloittaja, lapsesi selviytyy ja voi jopa kokea reipastumisen tästä saavutuksestaan kulkea itse.

Vierailija
50/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on sääntönä ollut 18v. Ei sitä ennen bussiin.

Vierailija
51/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä aattelit että lapsi sitten pärjää? Joskus se sunkin on se hyväksyttävä että lapsi kasvaa ja itsenäistyy.

No kuten sanoin niin nykyinen järjestely sopii minulle ja on kätevää. Mietin vaan yleisesti voisiko lapsi edes kulkea itekseen. Lapsi on reipas ja itsenäinen kyllä ja osaa kulkea esim paikallisbussillakin.

Ap

Älä enää jankuta.

Toistat itseäsi.

Vierailija
52/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä etävanhemmalle meno. Lapseni on 10v mutta en ole vielä antanut kulkea itse junalla/bussilla. Parempi vaan että isä saa vähän nähdä vaivaa tapaamisen eteen ja hakea kotiovelta. Nyt lapsi kuitenkin itse sanoi että voisi kulkea itekseenkin tuon tunnin matkan. Pohdin onko laillista tän ikäisen matkustaa edes yksin

Minä ainakaan en tuon ikäistä päästäisi yksin menemään varsinkin jos on tyttö.

Miten se poikuus muka pelastaisi mahdollisilta ikäviltä tilanteilta? Ei kyllä mitään järkeä maalailla tytöistä jotain pervohihhuliahdistelijamagneetteja etukäteen leimaamalla. Se mahdollisuus on onneksi kuitenkin melko pieni, eikä sen paukuttaminen tyttöjen päähän kyllä ainakaan estä sitä. Tietenkin pitää lapsille opettaa valppaavaisuutta ja varovaisuutta, mutta tuommoinen eriarvoistaminen ei taida olla ratkaisu.

Vierailija
53/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla tätinä teki pahaa kun 8v laitettiin bussiin ja vieraaseen kaupunkiin pysäkille odottamaan että isä hakee siitä. Entä jos sille isälle sattuu matkalla onnettomuus, äiti on kotikaupungissa ja lapsi yksinään pysäkillä pimeässä vieraassa paikassa?

Kyllä erolapsen osa on yks helvetti.

Jos ja jos. Mitä jos molemmat vanhemmat kuolee yhtä aikaa? Aina voi sattua tutussakin paikassa mitä tahansa. Sitten pitää vaan miettiä mitä tehdään ja kaikkeen ei voi varautua. Ei elämää voi pelätä tuolla tavalla. Jos lapsen saa puhelimella kiinni, tuskin mikään kuolemanhätä tulee, vaan sitten keksitään jotain tilanteen mukaan.

Vierailija
54/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammamaalta kirjoitti:

Olen viisikymppinen ja välillä jaksaa ihmetyttää miten nykylapsista on näin uusavuttomia tullut. Kyllä löytyy älylaitetta ja vempainta jota pakonomaisesti tuijotetaan ja räplätään, mutta bussissa ei osata matkustaa. Voivoi sanon minä. Oma tyttären poika on 9 vuotias ja matkusti junalla 2,5h luokseni syyslomalla. Hän aivan innoissaan oli tästä. Puhumattakaan kuinka omat muksut matkusti aikanaan vaarinsa luokse kolmen tunnin päähän. Jo on taantumaa tullunna nykysukupolveen jos 10 vuotiasta pitää kotiovelta hakea jotta selviytyy. Ymmärrrän että nykyään vaaroja on enempi kun mitä ennen mutta kyllä normaali itsenäistyminen pitää lapsille opettaa ja taidot kuinka toimia kulkuvälineessä. Ei voi pumpulissa kasvattaa ja tietä silottaa kaikessa.

Neuvona sinulle aloittaja, lapsesi selviytyy ja voi jopa kokea reipastumisen tästä saavutuksestaan kulkea itse.

Eipä noita raiskareita silloin ollut. Olet itsekkin sellane rupupillu että huh huh.

Ei ollut raiskareita ennen, vai niin :D

Nykyään on itse asiassa turvallisempaa, kuin "ennen vanhaan". Tilastollisesti sattuu vähemmän esimerkiksi rikoksia. Nykyajan turvattomuus on harha, koska tietoa on meillä käsillä ihan koko ajan reaaliajassa. Toki nykyään on muodostunut uusia erilaisia uhkia, vaikka nyt somen myötä, mutta ei se tee tästä ajasta varsinaisesti silti sen turvattomampaa. Pelätä kyllä osataan varmaan enemmän.

Vierailija
55/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää jo,ei elämää voi loppuviimein hallita.Jos vois,ei mitään ikävää ikinä kenellekkään sattuisi.

Vierailija
56/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljin jo ennen kouluun menoa isovanhempien luo ja takaisin yksin bussilla, noin tunnin suuntaansa. Ei sitä silloin pidetty mitenkään kummallisena, mutta suurten ikäluokkien kakarat olivatkin omatoimisempia, kun vanhemmat eivät ehtineet passata isoja lapsilaumojaan. Jos et itse älynnyt huolehtia itsestäsi, niin ei sitä tehnyt kukaan muukaan.