Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen voi matkustaa 1h matkan itsekseen?

Vierailija
07.12.2018 |

Kyseessä etävanhemmalle meno. Lapseni on 10v mutta en ole vielä antanut kulkea itse junalla/bussilla. Parempi vaan että isä saa vähän nähdä vaivaa tapaamisen eteen ja hakea kotiovelta. Nyt lapsi kuitenkin itse sanoi että voisi kulkea itekseenkin tuon tunnin matkan. Pohdin onko laillista tän ikäisen matkustaa edes yksin

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mein 8wee kulkee ite Kouvola-hki välin eli eiköhän ny 10 vuotias osaa kulkee jollei mikää erityislaps oo? Mejän poitsu pelailee kännyä ja joskus lukee sarjakuvia ton matkan ja hyvin on menny

Lapsi ei todellakaan ole mikään erityislapsi!!! Hän on fiksu ja reipas. Kyse on siitä että haluanko että hän matkustaa yksin kun on tämä mahdollisuus että isä hakee kotoa asti.

Ilmeisesti kaikki on sitä mieltä että yksin pitäisi laittaa kulkemaan, asia selvä.

Ap

Vierailija
22/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot hemmotellut ja paaponut ipanan pilalle jos ei tuon ikänen pärjää jotain tunnin bussimatkaa ilman vanhempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä aattelit että lapsi sitten pärjää? Joskus se sunkin on se hyväksyttävä että lapsi kasvaa ja itsenäistyy.

Vierailija
24/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä aattelit että lapsi sitten pärjää? Joskus se sunkin on se hyväksyttävä että lapsi kasvaa ja itsenäistyy.

No kuten sanoin niin nykyinen järjestely sopii minulle ja on kätevää. Mietin vaan yleisesti voisiko lapsi edes kulkea itekseen. Lapsi on reipas ja itsenäinen kyllä ja osaa kulkea esim paikallisbussillakin.

Ap

Vierailija
25/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai nykyinen järjestely sopii ap:lle koska on rasittavaa exälle :D

Vierailija
26/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä etävanhemmalle meno. Lapseni on 10v mutta en ole vielä antanut kulkea itse junalla/bussilla. Parempi vaan että isä saa vähän nähdä vaivaa tapaamisen eteen ja hakea kotiovelta. Nyt lapsi kuitenkin itse sanoi että voisi kulkea itekseenkin tuon tunnin matkan. Pohdin onko laillista tän ikäisen matkustaa edes yksin

Minä ainakaan en tuon ikäistä päästäisi yksin menemään varsinkin jos on tyttö.

Vierailija
27/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys, mutta todellakin pärjää mutta kyse ei ollutkaan siitä etteikö 10v pärjää tunnin matkaa yksin vaan siitä ettei ap päästä...

Ton ikäiselle kun antaa luvan vaikka pelata puhelimella sen tunnin niin on vaan riemuissaan kun saa lisää peliaikaa ja matka menee hujauksessa.

Vierailija
28/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei siis ole tyttö kuten jotkut epäili. Reipas poika on

Ap

Vierailija
29/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kiinni siitä, millä matkaa. Itse en päästäisi Z-junalla Helsingistä Mäntsälään, se juna on  täynnä erilaisia höyrypäivä Keravalle asti. Ja kiinni siitäkin, miten lapsi siihen julkiseen kulkuvälineeseen pääsee, pitääkö ensin kävellä pitkä matka tai sinun saattaa tms.

Vierailija
30/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ei siis ole tyttö kuten jotkut epäili. Reipas poika on

Ap

No sitä suuremmalla syyllä pistät lapsen bussiin ja isä sit vastassa. Vaikka ensin jännittäisikin niin kyllä lapset pärjää.

Vierailija
31/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä kaikki kupit kaapissa?

Mä lähdin 10-v yksinäni kesäleirille. En tuntenut siellä ketään.

Mummilaan (250 kilsaa) olin tietty matkustanut monesti jo.

Mitä sä epäilet, että kersalle tapahtuu?

Vaikuttaa kovasti siltä, että mitä enemmän on varmuusvälineitä ( ihan tahallinen sanavalinta)

käytössä sitä uunommaksi pennut käy.

Kai se äly on ulkoistettu kokonaan puhelimeen.

Vierailija
32/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin kuskailut lapsen ollessa 8v ja matkaa noin.45min. En usko että vartti tai puol tuntia tohon lisää muuttaa asiaa merkittävästi. Lapsi tulee bussilla mun luo joka toinen vkl. Jonain joulun pyhänä oon joskus vieny autolla kun bussit ei kulje. Lapsi on nyt 11v eikä mitään onkelmaa ole itekseen matkustamisesta ollut.

T. Etäisä

Vierailija
33/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo tuttu matka, niin hyvin voi tuon ikäinen matkustaa yksin. Tai jos on normaalisti kulkenut autokyydillä, niin saata ensimmäisellä kerralla.

Serkun poika meni tuossa iässä tädilleen kylään bussilla 160 km matkan. Hänet saatettiin bussiin ja asemalla oltiin vastassa.

Vierailija
34/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut ongelma tässä on aloittajalla. Tai en toki tiedä miten avuttoman uunon olet lapsestasi kasvattanut jos hän ei selviä tuntia yksin bussissa?? Mitä siellä tarkalleen voisi tapahtua? Jos kerran paikallisbussissa on matkustanut ja niissähän niitä hörhöjä just onkin, etenkin jos pk seutu kyseessä

Vierailija
35/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös opettaa lapselle, mitä tehdä, jos isä ei ole vastassa eli taksiin, sieltä soitto äidille ja taksilla kotiin. Ei pidä jäädä huuhailemaan minnekään asemalle.

Vierailija
36/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut ongelma tässä on aloittajalla. Tai en toki tiedä miten avuttoman uunon olet lapsestasi kasvattanut jos hän ei selviä tuntia yksin bussissa?? Mitä siellä tarkalleen voisi tapahtua? Jos kerran paikallisbussissa on matkustanut ja niissähän niitä hörhöjä just onkin, etenkin jos pk seutu kyseessä

Ai mitä bussissa voi tapahtua? Et halua oikeasti tietää!

Vierailija
37/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nyt 10 v osaa olla bussissa. Viedään bussiin ja vastaanottaja paikalla. 

Vierailija
38/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä kouraan tai tabletti. 

Vierailija
39/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap muistuttaa niin kovasti veljeni ex-vaimoa.

Hän muutti uuden miehensä luokse 2.5 h matkan päähän entisestä kodistaan lasten kanssa.

Ilmoitti kotipihallaan lasten isälle, että jos haluat lapsesi tavata, niin tästä haet ja tähän palautat.

Lapset olivat muistaakseni 13 v ja rouva ei antanut heidän kulkea vielä

silloinkaan bussilla tai edes tulla kenenkään muun, kuin isänsä kyydissä.

Oma lapseninon kulkenut 1h matkan mummolaan ekaluokkalaisesta lähtien.

Vierailija
40/56 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että lähijunat on usein vähän levottomia, kuten usein paikallisbussitkin jolla lapsi jo on matkustanut. Ap et kertonut mikä matka kyseessä, tuli vaikutelma että pk seutu tai muu isohko kaupunki? Junista itse suosisin intercityä tai pendolinoa mikäli ei lähijunaan halua. Nämä pitkän matkan junat kulkee useamman ison kaupungin läpi, kuten jo täällä mainittu Helsinki-Kouvola.

Näissä junissa on kyllä turvallinen matkustaa, ikinä en ole mihinkään sekopäähän törmännyt IC tai pendolino junissa ja näissä kiertää konnarit useampaan kertaan. Lisäksi aikaa menee noin 15min vähemmän kun pitkänmatkan junat ei joka pikkupaikkakuntaan pysähdy.

Eli jos asut pk seudulla ja lapsen pitää kulkea esim riihimäki, kouvola, lahti sektorille (mietin noin tunnin matkaa Helsingistä) niin näihin voisi mennä vaikka intercityllä. Miltä kuulostaa? Iän puolesta ei pitäisi olla ongelmaa 10 vuotiaalla mutta äidillä ilmeisesti on? Oletko joskus matkustanut junalla lapsen kanssa? Jos olet niin en kyllä huolta tässä näkisi. Harvoin noissa lähijunissakaan mitään öykkäreitä on.