Mies kuvittelee että kohta meillä on rahaa ostaa kaikkea kivaa kun tulee veronpalautukset. Oikeasti palautukset menee luottokorttilainan lyhennyksiin eikä meillä jää ylimääräistä
Kesällä mies joutui viilaamaan 1000e edestä luottokorttia että sai töitä varten kulkupelin. Oma auto jätti tielle syksyllä yllättäen ja tän takia itse jouduin käyttämään 600e että saatiin korjattua ja samalla katsastettua auto. Ollaan lyhennelty minimi eriä koska ollaan kumpikin matalapalkka hommissa, mies kokoaikaisena, itse osa-aikaisena (haluista huolimatta ei täysiä tunteja saa).
Nyt kun saadaan yhteensä 2000e palautusta, mies on katsellut itselleen uutta autoa/reissua sun muuta "kivaa" kun olisi kerrankin rahaa. Minä olen sanonut jo kesästä lähtien että jos luottoa ei saada ennen palautuksia maksettua, palautuksista maksetaan luotot että olisi arjessa enemmän rahaa ja saisi jotain säästöönkin. 1500 menisi luottoihin ja 500e säästöön, mutta mies ei tunnu haluavan uskoa/ymmärtää ettei hän saa yhteisillä (mies saa 900, minä 1100) palautuksilla itselleen toista autoa tai meille thaimaan matkaa...
Sori pitkä avautuminen mutta miten taon järkeä miehen päähän?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä pitää yhteistä tiliä. Tee selväksi että mitään kivaa ei hankita ,vaan luotot maksetaan pois kun on mahdollisuus siihen.
No mutta jos on omat rahat niin mieshän tekee omilla palautuksillaan sitten mitä haluaa: ostaa sen Thaimaan matkan ja jättää luottokorttivelat maksamatta. Eihän ratkaisu tässä tapauksessa ole omat rahat vaan se, että mies opettelee vastuulliseksi rahankäyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mies tosissaan ole. Kunhan haaveilee. Haaveilu on ihan sallittua:)
Haaveilu on sallittua, mutta voisi tehdä selväksi että "vain" haaveilee. Ymmärrän ap:ta, on niin paskaa olla vuodesta toiseen se ilonpilaaja, joka istuu rahasäkin päällä, eikä osaa koskaan nauttia elämästä. Onneksi puoliso tuntuu lopulta heränneen arkeen, harmi vaan, että ehti opettaa jo lapset siihen, että "isä on se tylsä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä pitää yhteistä tiliä. Tee selväksi että mitään kivaa ei hankita ,vaan luotot maksetaan pois kun on mahdollisuus siihen.
No mutta jos on omat rahat niin mieshän tekee omilla palautuksillaan sitten mitä haluaa: ostaa sen Thaimaan matkan ja jättää luottokorttivelat maksamatta. Eihän ratkaisu tässä tapauksessa ole omat rahat vaan se, että mies opettelee vastuulliseksi rahankäyttäjäksi.
Luottokorttivelka taitaa olla yhteinen, joten on jo housussa. Ja tuossa olet oikeassa, että "omat rahat" ei ratkaisisi ongelmaa. Ap joutuisi pahimmillaan maksamaan kaiken pakollisen itse, luottotietojen menettämisen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap maksaa luottokortin pois, sulkee kortin omalta osaltaan ja pitää jatkossa omat rahat. Mies voi tuhlata ja vaikka menettää luottotietonsa jos haluaa.
Ap voi säästää tai tehdä mitä haluaa. Luulisi miehek jo kohta oppivan kun luottoa ei ole eikä puoliso avaa rahahanoja.
Mitä jos maksatte luotot pois ja mies saa sen 500e hupirahaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos maksatte luotot pois ja mies saa sen 500e hupirahaa?
Taidat olla provo, mutta vastataan nyt...
Ap:n miehen oli tarkoitus oppia vastuulliseksi rahan käyttäjäksi (ja sinun ilmeisesti myös) 6 kk:n sisällä tuli kaksi yllättävää menoerää, joiden takia jouduttiin turvautumaan luottokorttiin ja siitä lähtien kk-budjetti on ollut kiikunkaakun. Ap oppi läksynsä miehensä ei. Se 500 euroa jätetään puskuriksi, jos keväällä tulee yllättäviä menoeriä. Thaimaan lomia tai varsinkaan auton vaihtoa harkitaan vasta sitten, kun kuukausibudjetissa on sen verran ilmaa, että rahaa jää säästöönkin.
Mun mies on just tollanen. Just viime viikolla sovittiin että ei osteta enempää pleikkapelejä ennen kuin hän on maksanut minulle lainaamansa 700 (auton vakuutus) ja muutenkin hän ei ole pariin vuoteen maksanut omaa osuuttaan vuokrasta - sinänsä ihan ok, minä olen palkkatöissä, hän yksityisyrittäjä/keikkatyöläinen, antaa minulle rahaa kun pystyy. Nyt kuitenkin sovittiin että hän alkaa miettimään omia kulutustottumuksiaan että saataisiin vähän enemmän säästöön ja hetikohta hän sitten päättääkin että hei voitaisiinko sun kortilla ostaa tämä peli, hänellä on se 50 käteistä että rahat siis on. Mutta kun se ei oo se pointti! Periaatteessa se 50 on mun rahaa koska hän on mulle velkaa! Mutta kun on oma mies ja rakas niin totta kai mä sen pelin ostin joululahjaksi... mut miten oikeesti saa toisen pois tosta mentaliteetista et hei, mulla on rahaa, jee, voin ostaa jotain kivaa! En ole vielä keksinyt...
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on just tollanen. Just viime viikolla sovittiin että ei osteta enempää pleikkapelejä ennen kuin hän on maksanut minulle lainaamansa 700 (auton vakuutus) ja muutenkin hän ei ole pariin vuoteen maksanut omaa osuuttaan vuokrasta - sinänsä ihan ok, minä olen palkkatöissä, hän yksityisyrittäjä/keikkatyöläinen, antaa minulle rahaa kun pystyy. Nyt kuitenkin sovittiin että hän alkaa miettimään omia kulutustottumuksiaan että saataisiin vähän enemmän säästöön ja hetikohta hän sitten päättääkin että hei voitaisiinko sun kortilla ostaa tämä peli, hänellä on se 50 käteistä että rahat siis on. Mutta kun se ei oo se pointti! Periaatteessa se 50 on mun rahaa koska hän on mulle velkaa! Mutta kun on oma mies ja rakas niin totta kai mä sen pelin ostin joululahjaksi... mut miten oikeesti saa toisen pois tosta mentaliteetista et hei, mulla on rahaa, jee, voin ostaa jotain kivaa! En ole vielä keksinyt...
I feel you... Musta tuntuu, että nyt alkaa jonkinlaista valoa näkyä tunnelin päässä (tai sanotaanko puolison :-) Eikä minua tässä yhteistaloudessa elämisessä se haittaisi, että minä olen aina se, jonka tarpeisiin ei rahat riitä, vaan se, että jos tingin omista tarpeistani ihan viimeiseen asti, niin siltikään ei jää rahaa ulkona syömiseen, lomamatkasta tai auton vaihdosta puhumattakaan.
Mä suosittelen ihan tylsää kirjanpitoa. Näytät kuinka paljon teillä on viikkoa ja kuukautta kohden rahaa käytössä. Näytät kuinka paljon tästä menee ihan pakollisiin menoihin. Jos näistä jotain jää, niin sen voi käyttää pleikkapeleihin tai muuhun turhaan. Sillä, jos taskusta löytyy 50 euroa, ei ole mitään väliä, koska se oli jo tienattu se raha ja laskettu tuloihin.
Ja jos viikkobudjetista mennään yli, niin kaikki ylimääräiset hankinnat laitetaan jäihin, kunnes "alijäämä" on paikattu. En sano, että meilläkään tuo ihan täydellisesti sujuisi, mutta paremmin kuin joskus. Toivottavasti päästään joulun yli yhtä hyvässä hengessä kuin tähän asti.
Tietysti jos miehen tulot kovasti vaihtelevat, on se kirjanpito hankalampaa, mutta sitäkin tärkeämpää.
Me ollaan pienituloisia, oikeasti köyhiä. Siksi luottokortit laitettiin poikki jo vuosia sitten.
Luotolla ei voi elää. Meilläkin meni helposti aikoinaan haihattelun puolelle juurikin luottojen takia.
Nyt osataan elää tasan sillä rahalla, mitä meillä oikeasti on.
Säästöönkin olemme vähän saaneet jotakin.
Vierailija kirjoitti:
29 jatkaa.... tuosta "mentaliteetista". Se on jännä, kuinka shoppaajan ajatusmaailma tuntuu pyörivän sen ympärillä, että kulutustottumuksissaan ei ole mitään vikaa. Rahaa on vain käytössä liian vähän. Mutta kun ihan jokaisen, pitää elää suu säkkiä myöden, tuloista riippumatta. Oli Michael Jacksonkin valtavissa veloissa, joita yritti paikata keikkailemalla enemmän kuin terveys antoi myöden. Ja vaikka pelkät olemassaolevat levytystuotot takasivat miljoonatulot.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pienituloisia, oikeasti köyhiä. Siksi luottokortit laitettiin poikki jo vuosia sitten.
Luotolla ei voi elää. Meilläkin meni helposti aikoinaan haihattelun puolelle juurikin luottojen takia.
No sitähän ap on tässä juuri tekemässä. Luottokorttia käytettiin, kun auto oli pakollinen tulojen takaamiseksi. Se hoidetaan nyt veronpalautuksilla pois ja loput puskuriin.
Mulla on luottokortti ja velkaa nolla euroa. Kortti on kotona lukon takana ja ostan sillä vain tarpeellisia asioita, joihin tarvitsen parempaa kuluttajansuojaa. Kuten maksan vaikka tien päällä hajonneen auton tai peruuntumisen harmit ulkomailla tai koiran hätäleikkauksen tai sohvat (konkurssissa saan rahat pois). Tosin nykyisin mobiilipankeissa on helppo siirrellä rahaa tililtä toiselle. En Shoppaile.
Oli aika, jolloin maksoin ulosottoon shoppailevan kulutuselämän laskuja. Sain kaiken maksettua miesystävän avustuksella, nykyisen aviomieheni ja luottotiedot säilyi. Viime vuodet olisi olleet tosi ankeita, jos olisin luottikset menettänyt, koska olen töissä talousalalla ja luottisten tarkistus on rekryssä rutiinia . Mies pisti mut ruotuun ja takoi järkeä päähän.
Sanon suoraan että ole ap tiukkana. Se on tärkeää, että velat maksetaan ajoissa ja puskuriakin on. Sun linja on oikea. Ei shopata kun ei ole patjaa mille pudota.
Assburger kirjoitti:
Jos joutuu työmatkoihin käyttämään vanhoja autonrämiä, Thaimaan lomat yms. ovat silkkaa yli varojen elämistä.
Valitettavan yleistä
Meillä on vähän sama tilanne, paitsi että meillä nainen kuluttaisi kaikki rahat.
Mulla onvaa mastercardin jatkuvaa lyhentelyä, saan kaikki maksettua kuukausittain niin ylimääräisillä rahoilla ostan tietokoneen osia koska on harrastus mikä pitää minut pois mahdollisesta masennuksesta, että on mieluisaa tekemistä.
Olen opiskelija ja muija tienaa pohjalukemilla.
Kiitos vinkeistä. Sain miehen jo ymmärtämään että velat pitää maksaa, mutta jäljelle jäävä 500e on vielä koetinkivi sillä sen käytöstä on vielä vänkäystä. Koitan vielä pistää vastaan ettei sillä 500e osteta "kivaa" mutta voi olla että tuo mies on sellainen jäärä etten jaksa liikaa vängätä siitä rahaasta vaikka säästöön se olisi hyvä saada.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kesällä mies joutui viilaamaan 1000e edestä luottokorttia että sai töitä varten kulkupelin. Oma auto jätti tielle syksyllä yllättäen ja tän takia itse jouduin käyttämään 600e että saatiin korjattua ja samalla katsastettua auto. Ollaan lyhennelty minimi eriä koska ollaan kumpikin matalapalkka hommissa, mies kokoaikaisena, itse osa-aikaisena (haluista huolimatta ei täysiä tunteja saa).
Nyt kun saadaan yhteensä 2000e palautusta, mies on katsellut itselleen uutta autoa/reissua sun muuta "kivaa" kun olisi kerrankin rahaa. Minä olen sanonut jo kesästä lähtien että jos luottoa ei saada ennen palautuksia maksettua, palautuksista maksetaan luotot että olisi arjessa enemmän rahaa ja saisi jotain säästöönkin. 1500 menisi luottoihin ja 500e säästöön, mutta mies ei tunnu haluavan uskoa/ymmärtää ettei hän saa yhteisillä (mies saa 900, minä 1100) palautuksilla itselleen toista autoa tai meille thaimaan matkaa...
Sori pitkä avautuminen mutta miten taon järkeä miehen päähän?
Kahden persaukisen ei pitäisi mennä yhteen?
Kuulostaa siltä että vaimoni ja miehesi sopisivat toisilleen, ja me toisillemme.
Vierailija kirjoitti:
Mulle yksinäisenä köyhänä luottokortti on elinehto...
Vierailija kirjoitti:
Miksette yrittäisi kerrankin hoitaa asianne kunnolla? Varmasti ärsyttävää elää ihmisen kanssa, jolla aina raha polttelee taskussa eikä sitä osata käyttää. Exä oli just tuollainen. Eron jälkeen itselläni jää sitten vähintään 2500e/kk säästöön.
Huh, valtava säästö. Minä en edes tienaa kuin 1700 bruttona.
Joo, on yliopistokoulutus.
Miksette yrittäisi kerrankin hoitaa asianne kunnolla? Varmasti ärsyttävää elää ihmisen kanssa, jolla aina raha polttelee taskussa eikä sitä osata käyttää. Exä oli just tuollainen. Eron jälkeen itselläni jää sitten vähintään 2500e/kk säästöön.