Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokotekeskustelusta ja muista

Vierailija
07.12.2018 |

vastaavista:

Te, jotka "perehdytte itse asioihin" ja "ajattelette omilla aivoilla", päteekö tämä kaikkeen muuhunkin? Esimerkiksi kun talossanne hajoaa putkisto ja tulee vesivahinko, googletatte itse miten homma korjataan koska luotatte ennemmin itseenne kuin ammattilaiseen?

Talon rakentamisen annatte siskon pojan hommaksi koska on vähän lueskellut blogeista miten homma hoidetaan?

Minä luotan mieluummin ammattilaiseen asiassa kuin asiassa, luotan tieteeseen siksi että lukemattomat ihmiset ovat koko elämäntyönsä tehneet näiden asioiden parissa ja vuosikymmenet tutkineet ja perehtyneet. Tieteellisen tutkimuksen mekanismeihin kannattaa perehtyä ihan yleissivistyksen vuoksi, jos sinulla juolahtaa mieleen joku uusi ja innovatiivinen vasta-argumentti niin tuskinpa kaikki ammattilaiset näiden vuosien aikana ovat jättäneet sen huomiotta.

Ihmettelen siis miksi on osa-alueita joissa asiantuntemusta ei arvosteta? Kun nämä samat ihmiset varmasti haluaisivat lapsensa sydänkirurgiksi sen 30 vuotta alalla olleen ammattilaisen eivätkä opiskelijaa.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikainfluenssarokotteeseen suhtauduin kriittisesti, koska olin ottanut selvää, miten rokote oli toiminut ulkomailla, ennen Suomea, löysin jotain huomionarvoista (nopea aikataulu, ei kunnolla tutkittu, narkolepsiaa?)

Pandemrix tuli Suomeen ihan yhtä nopeasti kuin ulkomaillekin, sitä mukaan kun sitä saatiin tehtyä. Eikä ulkomailla ollut tapahtunut sen käytössä mitään huomionarvoista.

Lisäksi rokote oli tutkittu oikein riittävästä ennen käyttöönottoa H5N1-versiona kauan ennen sikainfluenssaa, eikä ongelmia oltu havaittu. H1N1-version (identtinen rokote, eri viruskanta) tutkimuksia oli valmiina käyttöönoton aikaan jokunen ja loppujen tutkimuksen tulokset eivät lopulta eronneet mitenkään H5N1-version tutkimuksista. Sille tehtiin täsmälleen kaikki samat tutkimukset kuin mitä mille tahansa muullekin EU:n markkinointiluvan saavalle rokotteelle.

Aika huolestuttavaa siis, että oli muka oikein tutkittu, mutta siltikin aiheutti niin monien sairastumisen. Tosi laatututkintaa. Näihinkä pitäisi sitten luottaa ja ottaa vaan?

Vierailija
42/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ap muuten täysin eri tasolla olevan kysymys, jos jättää ottamatta influenssarokotuksen joka vuosi, kuin että jättää ottamatta  lasten perusrokotusohjelman mukaiset rokotteet ja niihin liittyvät tehosteet sekä tietyillä alueilla matkailevien rokotukset sekä henkilökunnan muut lisärokotukset, kuin influenssa!

Silti ollaan paasaamassa rokotuspakosta hoitohenkilökunnalle. Anteeksi vain, mutta kaikki eivät tahdo ottaa influenssarokotteita, vaikka ovatkin muuten rokotemyönteisiä! Kuulin, että yksi hoitaja otti taas influenssarokotteen, kun ei tahtonut menettää määräaikaista työtään. Henkilökuntaa käytännössä siis pakotetaan taas ottamaan influenssarokote tänäkin vuonna, kun lakimuutosta viivästetään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa taas idioottimainen vertaus :D

Joo, ap:n kannattaa ehdottomasti jättää homma ammattilaisille!

Minusta siinä ei ole mitään idioottimaista että yleensä enemmän asiaan perehtynyt tietää asiasta myös enemmän.

Ap

No mistä kuvittelet tietäväsi täysin tuntemattomien ihmisten perehtyneisyyden tason?

Kristallipallosta? Tarot-korteilla? :D

Oletan että jos joku on käynyt esimerkiksi viisivuotisen koulutuksen alallaan ja tehnyt sen jälkeen alan töitä 20 vuotta, en voi itse viikonkaan yhtämittaisella googlettamalla saavuttaa sellaista tietämyksen tasoa että voisin olettaa itse jotenkin olevani asiassa pätevämpi.

Ap

Huoh. Jos olet älykäs, sekä kriittinen, niin opit ihan samat asiat ja vähän enemmänkin viikonlopussa. Ei meillä kellään ole mitään ammattitaitoa jota ei opi Youtubesta viikonlopusta.

Olen luopunut lääkäreistä kokonaan, koska olen lueskellut ja katsellut nettiä jo pitkään. Viime viikonloppuna katsoin pari videota talonrakentamisesta, tämä viikonloppu menee putkitöiden opettelussa ja ensi viikonloppuna minusta tulee sähkömies. En tarvitse edes talonrakentamiseen ns. 'ammattilaisia', jotka ovat oikeasti talonrakennusteollisuuden palkollisia.

Onnea sinulle, ihan noin älykäs ja kriittinen en edes minä ole. Helpottaisi elämää kyllä kummasti.

Ap

Olin ihan varma ettei kirjoitukseni tarvitse /s -tägiä. Arvelin lauseen "Ei meillä kellään ole mitään ammattitaitoa jota ei opi Youtubesta viikonlopusta." viimeistään herättävän:)

Selvennös: kirjoitukseni oli sarkasmia ja sen tarkoituksena oli herättää huomaamaan ettei kenenkään monivuotista ammattitaitoa opi parista videosta.

Vierailija
44/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinua vaivaa ap? Tuollainen pakkomielle ei ole ihan normaalia.

Anna ihmisten tehdä omat päätöksensä. Noudatatko muuten itse jokaista asiantuntijoiden suositusta? Mietipä kunnolla.

Kunhan pohdiskelen tässä linnanjuhlakeskustelujen tiimellyksessä, ei ole mikään pakkomielle.

Annan muiden tehdä omat päätöksensä, en sekaannu mitenkään jos joku päättää jättää nikopetterinsä mpr-rokotteen ottamatta. Tämä palsta on kai sitä varten että täällä saa kuitenkin keskustella? Ihmisten ajattelu on kiinnostavaa, siksi tein aiheesta avauksen.

Pyrin noudattamaan.

Ap

Oletko ihmetellyt sitäkin, kun moni kieltäytyy lääkehoidosta, jota lääkäri tarjoaa? Tätähän tapahtuu todella usein. Miten joku voi toimia vasten ammattilaisen neuvoa!

Pyrit? Kuinka hyvim onnistut? Pidätkö esim. huolta terveydestäsi olemalla normaalipainoinen, liikut etkä käytä päihteitä? Ja ethän ole ikinä rikkonut lakia, ethän? Kai olet myös todella ystävällinen kaikille etkä kiusaa? Kiusaamalla muita olet vaaraksi, joku voi sairastua tai pahimmillaan tehdä itsemurhan.

Tästä ei ole nyt kysymys, voit lukea aiemmat viestini ja vastata vaikka itse aiheeseen jos asiallinen keskustelu kiinnostaa.

Ap

Miksei muka ole? Toimithan itsekin vasten suosituksia ja olet vaaraksi muille, joten miksi ihmettelet, että joku muu tekee samaa?

Etenkään kun rokottamatta jättäminen ei lähes yhdessäkään tapauksessa johda vaaraan. On lukuisia paljon pahempia tapoja olla vaaraksi itselle ja muille. Mutta tätähän sinä et puutteellisella päättelykyvylläsi tule koskaan ymmärtämään.

En sinuna tekisi päättelykyvystäni mitään johtopäätöksiä tässä vaiheessa.

On eri asia myöntää jokin asia todeksi ja pyrkiä siihen aktiivisesti vrt. oman puutteellisen päättelykyvyn ja parin googlettamisen seurauksena olettaa asiantuntijoiden olevan väärässä ja toimivansa itse paremman eli oman pikaisesti hankitun tiedon perusteella.

Harvoin kuulee rokotevastaisuutta perusteltavan sillä että kyllä, rokotteet ovat hyvä juttu, mutta koska haluan noukkia rusinat pullasta, jätän lapseni rokottamatta ja elelen mukavasti laumasuojan ympäröimänä.

Ap

No tässä ei kukaan ole niin väittänyt, joten miksi sössötät taas tuollaista?

Et kai itse muuten ikinä nouki "rusinoita pullasta"? Silloinhan olisit ihan väärä henkilö moralisoimaan muita.

Vierailija
45/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ap muuten täysin eri tasolla olevan kysymys, jos jättää ottamatta influenssarokotuksen joka vuosi, kuin että jättää ottamatta  lasten perusrokotusohjelman mukaiset rokotteet ja niihin liittyvät tehosteet sekä tietyillä alueilla matkailevien rokotukset sekä henkilökunnan muut lisärokotukset, kuin influenssa!

Silti ollaan paasaamassa rokotuspakosta hoitohenkilökunnalle. Anteeksi vain, mutta kaikki eivät tahdo ottaa influenssarokotteita, vaikka ovatkin muuten rokotemyönteisiä! Kuulin, että yksi hoitaja otti taas influenssarokotteen, kun ei tahtonut menettää määräaikaista työtään. Henkilökuntaa käytännössä siis pakotetaan taas ottamaan influenssarokote tänäkin vuonna, kun lakimuutosta viivästetään!

Kyllä, koska hoitohenkilökunta on tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa, joille influenssa voi olla hengenvaarallinen. Jos ei halua rokotetta ottaa, niin silloin pitää vaihtaa alaa.

Vierailija
46/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta siinä ei ole mitään idioottimaista että yleensä enemmän asiaan perehtynyt tietää asiasta myös enemmän.

Ap

No mistä kuvittelet tietäväsi täysin tuntemattomien ihmisten perehtyneisyyden tason?

Oletan että jos joku on käynyt esimerkiksi viisivuotisen koulutuksen alallaan ja tehnyt sen jälkeen alan töitä 20 vuotta, en voi itse viikonkaan yhtämittaisella googlettamalla saavuttaa sellaista tietämyksen tasoa että voisin olettaa itse jotenkin olevani asiassa pätevämpi.

Ap

Huoh. Jos olet älykäs, sekä kriittinen, niin opit ihan samat asiat ja vähän enemmänkin viikonlopussa. Ei meillä kellään ole mitään ammattitaitoa jota ei opi Youtubesta viikonlopusta.

Olen luopunut lääkäreistä kokonaan, koska olen lueskellut ja katsellut nettiä jo pitkään. Viime viikonloppuna katsoin pari videota talonrakentamisesta, tämä viikonloppu menee putkitöiden opettelussa ja ensi viikonloppuna minusta tulee sähkömies. En tarvitse edes talonrakentamiseen ns. 'ammattilaisia', jotka ovat oikeasti talonrakennusteollisuuden palkollisia.

Toi rakentaminen on kyllä huonoin esimerkki. Rakennusteollisuudessa on valtavia ongelmia ja järjetön määrä uudisrakennuksia on täynnä virheitä vanhemmista puhumattakaan. Rakentamisessa kannattaa ehdottomasti käyttää maalaisjärkeä ennemmin kuin luottaa sokeasti "ammattilaiseen"

Vierailija
47/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Onnea sinulle, ihan noin älykäs ja kriittinen en edes minä ole. Helpottaisi elämää kyllä kummasti.

Ap

Olin ihan varma ettei kirjoitukseni tarvitse /s -tägiä. Arvelin lauseen "Ei meillä kellään ole mitään ammattitaitoa jota ei opi Youtubesta viikonlopusta." viimeistään herättävän:)

Selvennös: kirjoitukseni oli sarkasmia ja sen tarkoituksena oli herättää huomaamaan ettei kenenkään monivuotista ammattitaitoa opi parista videosta.

Pahoittelut väärinymmärryksestä, oli sarkasmintunnistus offilla kun edelliset viestit olivat sävyltään sen verran yksinkertaisia.

Ap

Vierailija
48/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Toi rakentaminen on kyllä huonoin esimerkki. Rakennusteollisuudessa on valtavia ongelmia ja järjetön määrä uudisrakennuksia on täynnä virheitä vanhemmista puhumattakaan. Rakentamisessa kannattaa ehdottomasti käyttää maalaisjärkeä ennemmin kuin luottaa sokeasti "ammattilaiseen"

Mutta jos on tyhmä, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin luottaa "ammattilaiseen".

Vierailija
49/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube ja Puola ennen kuin Suomessa oli sikainfluenssarokotetta tarjolla!

Muistan vieläkin, kuinka he Puolassa  tekivät poliittisen päätöksen, että eivät hanki saatavana olevaa sikainfluenssarokotetta väestölleen.  Youtubessa lääkäri sanoi, että kiittäkää minua tästä päätöksestä, kun tulette näkemään, mitä sikainfluenssarokotteesta muissa maissa vielä tulee seuraamaan! Liekkö enää youtubessa?

Vierailija
50/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi poistit sen pitkän ketjun?

Siksikö, kun sitä nettimiestä uhkailtiin?

Vierailija
51/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan vieläkin, kuinka he Puolassa  tekivät poliittisen päätöksen, että eivät hanki saatavana olevaa sikainfluenssarokotetta väestölleen.  Youtubessa lääkäri sanoi, että kiittäkää minua tästä päätöksestä, kun tulette näkemään, mitä sikainfluenssarokotteesta muissa maissa vielä tulee seuraamaan! Liekkö enää youtubessa?

No en usko, puolalaiset lääkärit ilmeisesti tyhmiä sitten. Eihän tuollainen voisi edes olla mahdollista, koska rokote todettiin täysin turvalliseksi

-ap

Vierailija
52/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni puolesta aihe on tuttu ja rokotuskriittisiä on tullut urani aikana vastaan useita. Pohjimmiltaan syyt ovat melko samat ihmisestä riippumatta eli ei luoteta lääketieteeseen, pelätään sivuvaikutuksia ja luetaan epäjohdonmukaisesti lähteitä ja valitaan mihin uskotaan. Pohjimmiltaan monet rokotuskriittiset haluavat itselleen ja lapsilleen pelkkää hyvää eikä uskalleta ottaa sitä riskiä että siitä rokotteesta seuraisi sivu- tai haittavaikutuksia. Osittain kyse on myös itsekkyydestä jossa ajatellaan että se muiden kattama laumasuoja suojaa kyllä meitäkin - ongelmaksi se muodostuu siinä kohtaa kun rokotuskattavuus laskee liian matalaksi ja matkustellaan alueille missä rokotusten tuomaa joukkosuojaa ei kertakaikkiaan ole. Ihminen myös tuppaa uskomaan niitä lähteitä jotka tukevat sitä jo olemassaolevaa uskomusta ja faktoihin vetoaminen ammattihenkilöiden puolesta koetaan painostuksena. Välillä tulee sitten niitäkin vastaan jossa molemminpuolisella, kunnioittavalla asenteella päästään terveydenhuollon piirissä käymään hyvää keskustelua ja tarjotaan asiakkaalle/perheelle edes niitä oikeita, tutkimuksiin perustuvia faktoja rokotuksista ja niiden merkityksestä :)

Vierailija
53/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotedenialistiääliöt voisi lähettää Siperiaan. Pitää olla täysi vajukki, jos ei usko lääketieteen ammattilaisiin. Rokotteissa ei ole yhtään mitään haittoja, ne ovat vastustajien päässä. Miksi pitää tapattaa ihmisiä turhaan kun voisi valita rokotteen?

Vierailija
54/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en usko, puolalaiset lääkärit ilmeisesti tyhmiä sitten. Eihän tuollainen voisi edes olla mahdollista, koska rokote todettiin täysin turvalliseksi

-ap

Ei ole aloittajan viesti tämä.

Ap

Vierailija
55/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei ole aloittajan viesti tämä.

Ap

Mielipide silti sama. Ei siis trolli saanut vahinkoa aikaiseksi. Olen kanssasi samaa mieltä. Rokottamattomat ovat ehdottomasti tyhmin kansanryhmä. En keksi mitään pahempaa rikosta ihmisyyttä vastaan. Jatka samaa linjaa bro!

Vierailija
56/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikainfluenssarokotteeseen suhtauduin kriittisesti, koska olin ottanut selvää, miten rokote oli toiminut ulkomailla, ennen Suomea, löysin jotain huomionarvoista (nopea aikataulu, ei kunnolla tutkittu, narkolepsiaa?)

Pandemrix tuli Suomeen ihan yhtä nopeasti kuin ulkomaillekin, sitä mukaan kun sitä saatiin tehtyä. Eikä ulkomailla ollut tapahtunut sen käytössä mitään huomionarvoista.

Lisäksi rokote oli tutkittu oikein riittävästä ennen käyttöönottoa H5N1-versiona kauan ennen sikainfluenssaa, eikä ongelmia oltu havaittu. H1N1-version (identtinen rokote, eri viruskanta) tutkimuksia oli valmiina käyttöönoton aikaan jokunen ja loppujen tutkimuksen tulokset eivät lopulta eronneet mitenkään H5N1-version tutkimuksista. Sille tehtiin täsmälleen kaikki samat tutkimukset kuin mitä mille tahansa muullekin EU:n markkinointiluvan saavalle rokotteelle.

Aika huolestuttavaa siis, että oli muka oikein tutkittu, mutta siltikin aiheutti niin monien sairastumisen. Tosi laatututkintaa. Näihinkä pitäisi sitten luottaa ja ottaa vaan?

Tutkiminenhan tapahtuu loppukädessä ihmiskokeissa. Se nyt ei vaan riitä, että kymmeniä tuhansia ihmisiä rokotetaan rokotteella, jos ja kun narkolepsiankaltainen ongelma on niin julmetun harvinainen sekä taisi vieläpä vaatia tietynlaisen geeniperimän, joka oli yleisempi pohjoismaissa kuin muualla.

Mitä sä sitten ehdotat vaihtoehdoksi sille, että pitäisi vaan luottaa ja ottaa? Jätetäänkö ottamatta ja annetaan ihmisten kuolla tautiin, koska silloin tällöin voi jotain ongelmia syntyä rokotteesta? Jos sulla on jonkin kristallipallo, jolla ne haitat voitaisiin havaita ilman massarokotuksia, niin kerro ihmeessä. Sitä odotellessa kannattaa tehdä siten kuten todennäköisyyksien valossa järkevintä on.

Vierailija
57/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuohon yhteen viestiin tuli yhtäkkiä niin monta peukkua?

Vierailija
58/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa ja Puolassa ei ollut minkäänlaista perustetta sille, että Pandemrix olisi haitallinen. Ei minkäänlaista. Kävin aiheesta keskustelua 2009 eivätkä rokotekammoiset osanneet esittää ainuttakaan hyvää perustelua sille, miksi Pandemrix olisi haitallinen, vaikka aiheesta jauhettiin tuhansien viestien verran.

Jokaisen rokotteen kohdalla nähdään näitä perusteettomia väitöksiä ja pelkoja, joten tietenkin ne osuvat "oikeaan" silloin kun jotain ongelmaa sattumalta onkin. Täsmälleen samalla tavalla kuin rikkinäinen kellokin on oikeassa kahdesti päivässä.

Vierailija
59/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkiminenhan tapahtuu loppukädessä ihmiskokeissa. Se nyt ei vaan riitä, että kymmeniä tuhansia ihmisiä rokotetaan rokotteella, jos ja kun narkolepsiankaltainen ongelma on niin julmetun harvinainen sekä taisi vieläpä vaatia tietynlaisen geeniperimän, joka oli yleisempi pohjoismaissa kuin muualla.

Mitä sä sitten ehdotat vaihtoehdoksi sille, että pitäisi vaan luottaa ja ottaa? Jätetäänkö ottamatta ja annetaan ihmisten kuolla tautiin, koska silloin tällöin voi jotain ongelmia syntyä rokotteesta? Jos sulla on jonkin kristallipallo, jolla ne haitat voitaisiin havaita ilman massarokotuksia, niin kerro ihmeessä. Sitä odotellessa kannattaa tehdä siten kuten todennäköisyyksien valossa järkevintä on.

Narkolepsia ei ole mitenkään tosi harvinainen.

Kuinka moni kuoli Suomessa tautiin, ja kuinka moni rokotettiin?

Kuinka moni sairastui narkolepsiaan?

Voi olla, että rokottamatta jättäminen olisi voinut olla fiksumpaa.

Eikö kannattaisi ottaa ensin selvää, mitkä geenit voivat altistaa rokotehaitoille ja sitten vasta alkaa rokottamaan? Minä ainakin ymmärrän, että kaikk eivät halua ottaa osaa näihin ihmiskokeisiin. Etenkään, jos itse tauti ei edes ole perusterveelle mitenkään vaarallinen.

Vierailija
60/80 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuohon yhteen viestiin tuli yhtäkkiä niin monta peukkua?

Koska peukuilla voi huijata.

Mo de tais poistaa sen viestin jo ;)

Kun ei ollut oman mielen mukainen. Tämä selvensi, kiitos :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi