Rokotekeskustelusta ja muista
vastaavista:
Te, jotka "perehdytte itse asioihin" ja "ajattelette omilla aivoilla", päteekö tämä kaikkeen muuhunkin? Esimerkiksi kun talossanne hajoaa putkisto ja tulee vesivahinko, googletatte itse miten homma korjataan koska luotatte ennemmin itseenne kuin ammattilaiseen?
Talon rakentamisen annatte siskon pojan hommaksi koska on vähän lueskellut blogeista miten homma hoidetaan?
Minä luotan mieluummin ammattilaiseen asiassa kuin asiassa, luotan tieteeseen siksi että lukemattomat ihmiset ovat koko elämäntyönsä tehneet näiden asioiden parissa ja vuosikymmenet tutkineet ja perehtyneet. Tieteellisen tutkimuksen mekanismeihin kannattaa perehtyä ihan yleissivistyksen vuoksi, jos sinulla juolahtaa mieleen joku uusi ja innovatiivinen vasta-argumentti niin tuskinpa kaikki ammattilaiset näiden vuosien aikana ovat jättäneet sen huomiotta.
Ihmettelen siis miksi on osa-alueita joissa asiantuntemusta ei arvosteta? Kun nämä samat ihmiset varmasti haluaisivat lapsensa sydänkirurgiksi sen 30 vuotta alalla olleen ammattilaisen eivätkä opiskelijaa.
Kommentit (80)
Eikö vastauksia? Olen monesti ihmetellyt tätä asiaa.
Ap
En luota lääkäreihin, koska olen nähnyt kuinka huonosti talon rakenteet suunnitellaan.
T: diplomi-insinööri
Olipa taas idioottimainen vertaus :D
Joo, ap:n kannattaa ehdottomasti jättää homma ammattilaisille!
Miksi aloittaja kuvittelet, että kaikilla olisi yhtä alhainen ymmärryksen taso kuin sinulla?
Maailmassa on myös älykkäitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta siinä ei ole mitään idioottimaista että yleensä enemmän asiaan perehtynyt tietää asiasta myös enemmän.
Ap
Miten tuo ihmeellinen vuodatus edes liittyy rokottamiseen?
Oletan että nämä huipputasokkaat vastaukset ovat tulleet myös näiltä oman elämänsä ajattelijoilta. Sehän kertookin jo paljon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta siinä ei ole mitään idioottimaista että yleensä enemmän asiaan perehtynyt tietää asiasta myös enemmän.
Ap
No mistä kuvittelet tietäväsi täysin tuntemattomien ihmisten perehtyneisyyden tason?
Kristallipallosta? Tarot-korteilla? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mistä kuvittelet tietäväsi täysin tuntemattomien ihmisten perehtyneisyyden tason?
Kristallipallosta? Tarot-korteilla? :D
Oletan että jos joku on käynyt esimerkiksi viisivuotisen koulutuksen alallaan ja tehnyt sen jälkeen alan töitä 20 vuotta, en voi itse viikonkaan yhtämittaisella googlettamalla saavuttaa sellaista tietämyksen tasoa että voisin olettaa itse jotenkin olevani asiassa pätevämpi.
Ap
Olen ottanut muut rokotteet, mutta en sikainfluenssa enkä influenssa. Sikainfluenssarokotteeseen suhtauduin kriittisesti, koska olin ottanut selvää, miten rokote oli toiminut ulkomailla, ennen Suomea, löysin jotain huomionarvoista (nopea aikataulu, ei kunnolla tutkittu, narkolepsiaa?) ja influenssarokotteet nyt vaan joutuisi ottamaan joka vuosi ja koen sen siksikin kuin kärpäsen ampumiseksi tykillä. Mahdolliset haittavaikutukset, hmmm.. Olen sairastanut muutaman influenssan, joten sikälikin päätös olla ottamatta rokotetta joka vuosi vain vahvistui.
Kun rakensimme omakotitaloa, niin otin selvää kaikista rakennusvaiheista ja kävin paikanpäällä usein, jotta näin itsekin, että talo tuli huolellisesti ja hyvin rakennetuksi. Tutkin asioita jo vuosia etukäteen.
Silloin kun on kyse minulle tärkeistä päätöksistä, joilla voi olla kauaskantoisia seurauksia, kuten terveyteni tai suuri summa rahaa, niin pyrin ottamaan paljon selvää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kristallipallosta? Tarot-korteilla? :DOletan että jos joku on käynyt esimerkiksi viisivuotisen koulutuksen alallaan ja tehnyt sen jälkeen alan töitä 20 vuotta, en voi itse viikonkaan yhtämittaisella googlettamalla saavuttaa sellaista tietämyksen tasoa että voisin olettaa itse jotenkin olevani asiassa pätevämpi.
Ap
Ymmärrätkö, että rokotteissa on haittoja? Se on se syy, miksi jotkut ihmiset niistä ilmeisesti kieltäytyvät. Ja niin kauan, kun edes nämä asiantuntijat eivät osaa säästää ihmisiä niiltä, rokotteista kieltäytyviä tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut muut rokotteet, mutta en sikainfluenssa enkä influenssa. Sikainfluenssarokotteeseen suhtauduin kriittisesti, koska olin ottanut selvää, miten rokote oli toiminut ulkomailla, ennen Suomea, löysin jotain huomionarvoista (nopea aikataulu, ei kunnolla tutkittu, narkolepsiaa?) ja influenssarokotteet nyt vaan joutuisi ottamaan joka vuosi ja koen sen siksikin kuin kärpäsen ampumiseksi tykillä. Mahdolliset haittavaikutukset, hmmm.. Olen sairastanut muutaman influenssan, joten sikälikin päätös olla ottamatta rokotetta joka vuosi vain vahvistui.
Kun rakensimme omakotitaloa, niin otin selvää kaikista rakennusvaiheista ja kävin paikanpäällä usein, jotta näin itsekin, että talo tuli huolellisesti ja hyvin rakennetuksi. Tutkin asioita jo vuosia etukäteen.
Silloin kun on kyse minulle tärkeistä päätöksistä, joilla voi olla kauaskantoisia seurauksia, kuten terveyteni tai suuri summa rahaa, niin pyrin ottamaan paljon selvää itse.[/quote
Toimin itsekin näin, mutta jos esimerkiksi joukko asiantuntijoita on kanssani eri mieltä jostain rakennustekniikasta, luotan asiantuntijoiden mielipiteeseen. Jos kaksi tasapuolista asiantuntijatahoa on keskenään eri mieltä, perehdyn asiaan ja tuttavien kokemuksiin jne niin kauan että osaan tehdä päätöksen kumpaan asiantuntijatahoon nojaudun.
Rokotekeskustelu on hyvä esimerkki asiasta jossa vallitsee laaja konsensus asiantuntijoiden kesken. Siksi en lähde oman perehtymisen perusteella näitä kyseenalaistamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kristallipallosta? Tarot-korteilla? :DOletan että jos joku on käynyt esimerkiksi viisivuotisen koulutuksen alallaan ja tehnyt sen jälkeen alan töitä 20 vuotta, en voi itse viikonkaan yhtämittaisella googlettamalla saavuttaa sellaista tietämyksen tasoa että voisin olettaa itse jotenkin olevani asiassa pätevämpi.
Ap
Huoh. Jos olet älykäs, sekä kriittinen, niin opit ihan samat asiat ja vähän enemmänkin viikonlopussa. Ei meillä kellään ole mitään ammattitaitoa jota ei opi Youtubesta viikonlopusta.
Olen luopunut lääkäreistä kokonaan, koska olen lueskellut ja katsellut nettiä jo pitkään. Viime viikonloppuna katsoin pari videota talonrakentamisesta, tämä viikonloppu menee putkitöiden opettelussa ja ensi viikonloppuna minusta tulee sähkömies. En tarvitse edes talonrakentamiseen ns. 'ammattilaisia', jotka ovat oikeasti talonrakennusteollisuuden palkollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ymmärrätkö, että rokotteissa on haittoja? Se on se syy, miksi jotkut ihmiset niistä ilmeisesti kieltäytyvät. Ja niin kauan, kun edes nämä asiantuntijat eivät osaa säästää ihmisiä niiltä, rokotteista kieltäytyviä tulee olemaan.
Kyse ei nyt ollut tästä, vaan siitä, että miksi ihmiset arvottavat oman mutulla hankitun pätevyytensä asiantuntijoiden pätevyyden yläpuolelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun on kyse minulle tärkeistä päätöksistä, joilla voi olla kauaskantoisia seurauksia, kuten terveyteni tai suuri summa rahaa, niin pyrin ottamaan paljon selvää itse.[/quote
Toimin itsekin näin, mutta jos esimerkiksi joukko asiantuntijoita on kanssani eri mieltä jostain rakennustekniikasta, luotan asiantuntijoiden mielipiteeseen. Jos kaksi tasapuolista asiantuntijatahoa on keskenään eri mieltä, perehdyn asiaan ja tuttavien kokemuksiin jne niin kauan että osaan tehdä päätöksen kumpaan asiantuntijatahoon nojaudun.
Rokotekeskustelu on hyvä esimerkki asiasta jossa vallitsee laaja konsensus asiantuntijoiden kesken. Siksi en lähde oman perehtymisen perusteella näitä kyseenalaistamaan.
Ap
Et tiedä mitä mieltä asiantuntijat todella ovat ellet ole itse asiantuntija ja mukana kahvipöytäkeskustelussa.
T. Asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Totta kai niissä on haittoja, mutta jos halutaan todistetusti täysin haitatonta hoitoa, vaihtoehdot ovat aika älyttömän vähissä (ts. niitä ei ole). Toki vähänkin epävarmassa tapauksessa voi tuntua helpommalta olla tekemättä mitään, mutta se ei läheskään aina ole paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Huoh. Jos olet älykäs, sekä kriittinen, niin opit ihan samat asiat ja vähän enemmänkin viikonlopussa. Ei meillä kellään ole mitään ammattitaitoa jota ei opi Youtubesta viikonlopusta.
Olen luopunut lääkäreistä kokonaan, koska olen lueskellut ja katsellut nettiä jo pitkään. Viime viikonloppuna katsoin pari videota talonrakentamisesta, tämä viikonloppu menee putkitöiden opettelussa ja ensi viikonloppuna minusta tulee sähkömies. En tarvitse edes talonrakentamiseen ns. 'ammattilaisia', jotka ovat oikeasti talonrakennusteollisuuden palkollisia.
Onnea sinulle, ihan noin älykäs ja kriittinen en edes minä ole. Helpottaisi elämää kyllä kummasti.
Ap
Mitä se sinua vaivaa ap? Tuollainen pakkomielle ei ole ihan normaalia.
Anna ihmisten tehdä omat päätöksensä. Noudatatko muuten itse jokaista asiantuntijoiden suositusta? Mietipä kunnolla.
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi