Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverilla ei ole hommia

Vierailija
07.12.2018 |

Nyt on alkanut pikkuhiljaa ärsyttää. Emme siis tee samoja töitä vaan hän on tiimimme assari ja minä olen asiantuntijahommissa. Tiimimme on kuitenkin todella pieni ja tällä hetkellä olemme kaksin tässä toimipisteessä eli paljonkin tekemisissä, käymme usein lounaalla yhdessä jne.

Itselläni alkoi eräs projekti 2 kk sitten ja sen jälkeen olen ollut suhteellisen täystyöllistetty, käytännössä ylityöllistetty... usein en ehdi syödä kuin leivän työpöydän ääressä enkä lähteä edes kunnolla lounaalle. Toisinaan on sen verran löysempää että voin lähteä kaupungille syömään.

No se mikä ärsyttää on työkaverini asenne... töitä on hänellä ehkä n.2-4 tunniksi päivässä. Muuten juoruaa puhelimesssa tai lähtee shoppailemaan tms. Olen yrittänyt hienovaraisesti pyytää apua kun olisi voinut tehdä yhden skannaushomman helposti mutta ei. Hänelle tuntuu olevan ammattiylpeys se ettei auta ketään, edes minua vaikka tosiaan näkee että kädet on täynnä työtä.

Asenne on tosiaan se ettei auta ketään, ei kuulu mulle jne. ja nyt se on tosissaan ruvennut sieppaamaan kun kuulen kaikki juorupuhelut ( joita päivässä on useita ) ja jos menen huoneeseen siellä pelataan vain farmvilleä tms.

Viime viikolla avauduin jo esimiehelleni jota näen suhteellisen harvoin kun tuli puhetta työkuormasta... tietää että itse venytän päivää ja jatkan usein kotona hommia. Totesin siinä sitten että alkaa pikkuhiljaa kiukuttaa kun tällä yhdellä on luppoaikaa vaikka kuinka ja itse en ehdi kunnolla käydä lounaalla. Pomo siinä sitten kertoi että tältä kys.henkilöltä on viety työtehtäviä aikanaan pois ( itse olen ollut työpaikassa vasta reilun vuoden joten en tiennyt asiaa ) kun ei hänellä ole asiakaspalvelukykyä, on haistatellut ihmisiä jne. Siinä sitten pomolle aidosti ihmettelin että miten näin voi jatkua ja kun toisilla on töitä liikaa eikö ns.rutiinijuttuja voisi antaa assarille hoidettavaksi. Pomon mielestä ei oikein voi kun tämä henkilö ei tule oikein kenenkään kanssa toimeen...

Ihan oikeasti, miten tällaisia ihmisiä voi olla edelleen töissä... tai tiedän toki että voi ja on mutta onhan tämä nyt ihan per***stä. Paras kommentti assarilta joskus on ollut kun on kysynyt multa työtilanteesta ja olen sanonut vaan jotain että ei tunnu hommat tekemällä loppuvan, niin vastaus on ollut että teet vaan homman kerrallaan. Yeah, no shit.

No tänään on ansaittu vapaapäivä 😊 halusin vaan tulla av:lle purkamaan tuntoja heti aamusta. Pelkään että jossain vaiheessa räjähdän kun seuraan vierestä tuota töistä kieltäytymistä ja hommien vähyyttä. No, pomolle asiasta on sanottu, täytyy katsoa tapahtuuko asialle mitään...

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3)Ihmettelen kyllä, missä työpaikassa voi lähteä shoppailemaan kesken päivän.

Kaikissa, missä ei ole yksin asiakaspalvelussa tai teollisuuden linjastossa ja missä silti on kellokortti. Leimaat itsesi ulos, leimaat takaisin, eikä työnantajaa kiinnosta ollenkaan, missä leimausten välillä olit.

No onhan noita ihan älyttömästi. Suurin osa ’myyntimiehistä’ voi aika vapaasti ’olla puhelimen päässä’ ja ’shoppailla’ ja keskittää vierailut ja palaverit ja sen myynnin muutamaan päivään viikossa. Tunnen muutamia joita ei suin surmin saa sopimaan mitään palaveria ma tai pe, heillä on ihan vakitapa pitää tuolloin ’etäpäivä’ Jonka työt pitää sisällään että vastaavat puhelimeen/soittavat takaisin jos joku soittaa, mutta ajatustakaan töihin ei muuten luoda - kaipa sopii työnantajalleen, jos kauppaa kuitenkin tulee riittävästi (yksi puolusteli sanomalla, ettei kukaan asiakkaan edustaja ole koskaan pe tavattavissa ja toisaalta, että tarvittaessa töitä tehdään vaikka 15h päivässä jos siitä on kaupallista hyötyä.

AP. Voitko pyytää että sinun ’tiimisi’ Kokoonpanoa muutettaisiin ja saisit siihen toisen assarin ja tuo juoruilija menisi vaihteeksi muuhun tiimiin?

Vierailija
22/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Eiköhän sen assarin palkkakin ole murto-osa sinun asiantuntijapalkastasi. Eli sikäli on oikein, että tekee vähemmän hommia kuin sinä.

2) Työtaakkasi pienentäminen on esimiehesi, ei assarin ongelma.

Selkeä johtamisongelma. Hän on varmaan epämotivoitunut, kun hommia on otettu pois. Tai tavoitteet epäselvät. Älä kohdista vihaa työkaveriin, kun pomosihan tässä on ongelma. Ei osaa johtaa ja jakaa resursseja. Syntipukki on sitten tuo assari. Ja muista, että esimies voi kertoilla mitä tahansa satuja tuosta assarista. Oletko koskaan suoraan kysynyt, mikä on työkuorma ja miten hän itse suhtautuu siihen? Mikä on näkemys, että töitä otettiin pois?

Itse en ehdottaisi pomolle, että assari hoitaisi sun hommia. Miettii pian, että sun työt voi hoitaa halvemmalla joku assari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin jo muut tiimiläiset tuollaisesta lavertelisi esimiehelle. Jos pitäisi aina ylipitkiä taukoja tai tekisi omiaan työajalla.

Meillä esimies kehottaisi tuollaista lavertelijaa keskittymään omiin asioihinsa. Täällä kun tärkeintä on että työt valmistuu aikataulussa, ja muuten saa sitten tehdä mitä huvittaa. Esim. itse olen huomattavan nopea, ja mulla jää yli puolet työajasta usein "vetelöintiin". Se on kaikille ihan ok. En kuitenkaan voisi tehdä mitään muita hommia ylijääneellä ajalla, koska asiakasta laskutetaan siitä koko ajasta kumminkin millä projekti on myyty, eikä ole mahdollista laskuttaa samoja tunteja monelta eri asiakkaalta.

Asiakkaasi täällä kyselee: eikö olisi mahdollista laskuttaa meitä niistä sinun todellisista työtunneista ja päästää sinut oikeisiin töihin lopuiksi?

Kyllä tuokin kuulostaa kusetukselta, että vain koska sulle on laskettu 100h työtä a 30€ niin me maksetaan siitä 3000€ mutta sä oikeasti pelailet farmvilleä 30tuntia? Melko kallista pelaamista meille...

Ja aivan takuuvarmasti olisi hyvää uusien projektien kannalta, jos tosiaan sanottaisiin, että työ tulikin nopeammin tehtyä niin me laskutetaan vain 2500€... kasvattaisi teidän myyntiä ihan varmasti jos teidän maine olisi noin rehellinen .

Vierailija
24/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis monen mielestä on ok lorvia työajalla ja olla negatiivinen töistä kieltäytyjä?! Ainakin kommenttien perusteella näin on. Eikö ketään muuta ärsyttäisi, siis oikeasti? Ja en siis ottanut tätä tilannetta esimieheni kanssa puheeksi vaan hän kautta rantain kyseli minulta kun oli arvellut tilanteen olevan juuri tällainen.

Sen verran olen työelämää nähnyt että tiedän miten epätasaisesti työt jakaantuvat ja mulle se on sinänsä ihan ok. Ekassa viestissäni kirjoitinkin että se mikä tökkii on asenne... sen monet ovat sivuuttaneet. Eikö ketää.n muuta sieppaisi tuollainen ei kuulu mulle -asenne ja haluttomuus auttaa. Varsinkin kun aikaa olisi, reilusti. Ja toiselle se avunanto olisi iso juttu. Itse kun olen aina auttanut jos olen voinut... eikä tässä ole tarkoitus kiillottaa omaa kilpeä, kunhan totean millainen olen ihmisenä, en ymmärrä haluttomuutta auttaa.Kuitenkin palkka maksetaan 100 % työajasta... toisilla menee töiden hoitoon 3 tuntia, toisilla 8 tuntia. Jos se ensimmäinen auttaisi toista vosi silti "vapaa-aikaa" jäädä 3 tuntia ja toisen taakka helpottuisi huomattavasti.

Vierailija
25/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin jo muut tiimiläiset tuollaisesta lavertelisi esimiehelle. Jos pitäisi aina ylipitkiä taukoja tai tekisi omiaan työajalla.

Meillä esimies kehottaisi tuollaista lavertelijaa keskittymään omiin asioihinsa. Täällä kun tärkeintä on että työt valmistuu aikataulussa, ja muuten saa sitten tehdä mitä huvittaa. Esim. itse olen huomattavan nopea, ja mulla jää yli puolet työajasta usein "vetelöintiin". Se on kaikille ihan ok. En kuitenkaan voisi tehdä mitään muita hommia ylijääneellä ajalla, koska asiakasta laskutetaan siitä koko ajasta kumminkin millä projekti on myyty, eikä ole mahdollista laskuttaa samoja tunteja monelta eri asiakkaalta.

Asiakkaasi täällä kyselee: eikö olisi mahdollista laskuttaa meitä niistä sinun todellisista työtunneista ja päästää sinut oikeisiin töihin lopuiksi?

Kyllä tuokin kuulostaa kusetukselta, että vain koska sulle on laskettu 100h työtä a 30€ niin me maksetaan siitä 3000€ mutta sä oikeasti pelailet farmvilleä 30tuntia? Melko kallista pelaamista meille...

Ja aivan takuuvarmasti olisi hyvää uusien projektien kannalta, jos tosiaan sanottaisiin, että työ tulikin nopeammin tehtyä niin me laskutetaan vain 2500€... kasvattaisi teidän myyntiä ihan varmasti jos teidän maine olisi noin rehellinen .

Minulle se kävisi, mutta useimmille asiakkaille ei. He nimittäin pelkäävät, että jos sovitaan niin että laskutetaan toteutuneet tunnit, niitä tunteja ja hintaa kertyy liikaa. Siksi mieluummin yleensä sovitaan työn lopputulos ja kiinteä hinta sille. Eli jos homma myöhästyy ja ylitunteja kertyy, emme saa laskuttaa ylimenneestä ajasta vaan menee meidän, ei asiakkaan tappioksi. 

Projektien kiinteät hinnat sitten määritellään ns, keskimääräisen toteuttajan mukaan, koska ei siinä vaiheessa yleensä edes tiedetä kuka sen lopulta tulee toteuttamaan sen työn. It-alalla jolla olen siinä taas on valtavia eroja kuinka nopeasti kukin tekijä saa asian toteutettua. Ei ne voi myydä sen mukaan mitä esim. minä joka olen tunnetusti nopea, arvioisin työn tekeväni, koska sitten oltaisiin kusessa jos hommaa tekisikin joku hitaampi.

Vierailija
26/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis monen mielestä on ok lorvia työajalla ja olla negatiivinen töistä kieltäytyjä?! Ainakin kommenttien perusteella näin on. Eikö ketään muuta ärsyttäisi, siis oikeasti? Ja en siis ottanut tätä tilannetta esimieheni kanssa puheeksi vaan hän kautta rantain kyseli minulta kun oli arvellut tilanteen olevan juuri tällainen.

Sen verran olen työelämää nähnyt että tiedän miten epätasaisesti työt jakaantuvat ja mulle se on sinänsä ihan ok. Ekassa viestissäni kirjoitinkin että se mikä tökkii on asenne... sen monet ovat sivuuttaneet. Eikö ketää.n muuta sieppaisi tuollainen ei kuulu mulle -asenne ja haluttomuus auttaa. Varsinkin kun aikaa olisi, reilusti. Ja toiselle se avunanto olisi iso juttu. Itse kun olen aina auttanut jos olen voinut... eikä tässä ole tarkoitus kiillottaa omaa kilpeä, kunhan totean millainen olen ihmisenä, en ymmärrä haluttomuutta auttaa.Kuitenkin palkka maksetaan 100 % työajasta... toisilla menee töiden hoitoon 3 tuntia, toisilla 8 tuntia. Jos se ensimmäinen auttaisi toista vosi silti "vapaa-aikaa" jäädä 3 tuntia ja toisen taakka helpottuisi huomattavasti.

Minusta ongelma on myös ilmapiiri: se että kyttäät ja kyräilet. Keskity omaan työhösi, niin olet tehokkaampi, eikä mene ylitöiksi. Ja kuka tietää lopulta totuuden? Onko assarilla asenneongelma vai sinun tulkintasi on tämä? Onko sinulla osaamista tarpeeksi, jos menee ylitöiksi.

15 vuoden urani aikana olen itsekin joskus sortunut marttyyrinä painamaan ylitöitä ja muut päässeet helpommalla. Siitä kukaan ei kiitä. Voit hyvin ilmoittaa pomolle, että teet töitä työpäivän verran ja pidät lounastauon. Ylijäävä työ tulee tehdyksi hitaammin, apuja palkataan asiantuntijatyöhön tai sitten sovitte ylitöistä.

Vierailija
27/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se valtion työntekijä. En minä itsekään töihin huku, ja otan mielelläni hommia, kun niitä tarjotaan. Näiden kieltäytyjien "työttömyys" ja asenne eivät sinänsä lisää työmäärääni enkä ole ainakaan tähän mennessä tarvinnut heidän apuaan (jota en todellakaan saisi, vaikka tarvitsisinkin). Mutta kyllä se asenne ja käytös ärsyttää. Sellainen ylimielisyys ja negatiivisuus ärsyttää aina, ja se, että nämä tosiaan kitisevät töidensä vähyyttä, mutta silti mikään tarjottu työ ei kelpaa. Olisivat hiljaa, jos mikään ei kelpaa!

Vierailija
28/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla toisenkin osapuolen kanta asiaan.

Teen itse töitä asiantuntijoiden ja suunnittelijoiden kanssa. En ole heidän assarinsa, vaan käännän heidän tuottamansa työn muille ihmisille ymmärrettävään muotoon.

Kerään ja järjestän tietoa ja selvitän mitkä ovat korrekteja kansanomaisia ilmaisumuotoja erilaisille tieteellisille termeille. Työni on selittää asiat siten, että muutkin kuin asiantuntijat ymmärtävät mistä on kyse.

Usein joudun toimittamaan pahasti keskeneräisiä töitä näiden asiantujoiden ja suunnittelijoiden katselmoitavaksi. Tarkoituksena on silloin löytää mahdollisia asiavirheitä.

Heiltä saamani kommentit ovat yleensä kirjoitusvirheistä tai sanavalinnoista huomauttelua ja käskyjä korjata ko. virheet. "Korjaa tämä" ja "käytä tässä oikeaa termiä" ovat tyypillisiä kommentteja.

Todella mahtavaa.

Työni tarkoitus on nimenomaan kertoa asiat ilman niitä oikeita termejä, jotta muutkin kuin asiantuntijat ymmärtäisivät ne jutut.

Sopivien termien ja niiden kirjoitusvirheiden tarkistaminen ja selvittäminen ovat minun työtäni. Teen sen aina työn viimeistelyvaiheessa, en silloin kun kiireesti yritän saada asiat oikein. Enkä todellakaan kaipaa mitään vittuilevia kommentteja keskeneräisistä töistäni.

Toisinaan tuntuu kuin niitä kommentteja olisi kirjoitettu kännissä. Sen verran ala-arvoista tekstiä tulee luettavakseni.

Vähän aikaa sitten näille keisareille on selvinnyt, että teen 50% työaikaa aika suurella tuntipalkalla (en tiedä mistä palkkani ovat saaneet selville) ja siitä ovat nyt vetäneet herneitä nenään. Se ärsyttää heitä valtavasti, sillä tekevät itse pitkää päivää ja ovat kuvitelleet, että olen heidän apulaisensa.

Niiden ihmisten on vaikea ymmärtää sitä, että olen oman alani ammattilainen ja että myös minä teen suunnittelutyötä ja oman alani tutkimusta.

Viimeaikoina on alkanut kuulumaan kommentteja puolikkaasta työajasta tuplapalkalla 🙄

Vierailija
29/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ongelma on myös ilmapiiri: se että kyttäät ja kyräilet. Keskity omaan työhösi, niin olet tehokkaampi, eikä mene ylitöiksi. Ja kuka tietää lopulta totuuden? Onko assarilla asenneongelma vai sinun tulkintasi on tämä? Onko sinulla osaamista tarpeeksi, jos menee ylitöiksi.

15 vuoden urani aikana olen itsekin joskus sortunut marttyyrinä painamaan ylitöitä ja muut päässeet helpommalla. Siitä kukaan ei kiitä. Voit hyvin ilmoittaa pomolle, että teet töitä työpäivän verran ja pidät lounastauon. Ylijäävä työ tulee tehdyksi hitaammin, apuja palkataan asiantuntijatyöhön tai sitten sovitte ylitöistä.

En kyttää ja kyräile, istumme vierekkäisissä huoneissa ja ei ole vaikea olla kuulematta puheluita.

Itselläni on nyt projekti ja sen takia päivät on venyneet... sekin on ihan ok. No turha tästä on enää vääntää... asioilla on kaksi puolta ja sinä olet ottanut assarin puolen. Fine.

Vierailija
30/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkanut priorisoimaan tekemisiä töissä. Teen tiettyjä töitä ja jätän tietyt työt tekemättä JOS ei ole aikaa. Nämä tekemättä jäävät työt ovat sellaisia joita jokainen osaisi tehdä. On tasan esimiehen ja työnantajan asia tuleeko ne tehtyä. Saa rekrytoida jonkun tekemään tai odottaa että asiakas reklamoi toimittamattomasta työstä. 

Minulle on aivan sama mitä muut työntekijät tekevät tai jättävät tekemättä. Turha se on muiden aikaansaannoksia kytätä. Yritän tehdä omat homman huolella ja niin hyvin kuin osaan. Autan muita jos pyydetään apua. Sanon mitkä työt ovat myöhässä ja tekemättä.

Vierailija
31/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap:n kannata keskittyä omaan työhönsä. Laittaa vaikka huoneen ovi kiinni, niin ei puhelut kuulu. Eikä assarit tulemiset ja menemiset näy. Tämä on tätä tyypillistä alemmissa asemissa olevien kyykyttämistä. Assari ei halunnut auttaa sinua skannauksessa, koska tajusi, että pitemmän päälle se ei hyödytä mitään. Turhauttaa vain tuollaiset muka hyvät ehdotukset, jotka eivät todellista ongelmaa ratkaise. Ongelmahan on se, että johto ei ole antanut assarille tarpeeksi vastuita, joista hän selviää. Olin itse jonkin aikaa työssä, jossa minulle vain ei annettu tarpeeksi tehtäviä. Olisin mielelläni halunnut enemmän töitä. Kyllä otti päähän kuunnella muiden kiireistä, koska en todellakaan kokenut olevani itse syypää siihen, että päivä meni koneella pelatessa.

Vierailija
32/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Eiköhän sen assarin palkkakin ole murto-osa sinun asiantuntijapalkastasi. Eli sikäli on oikein, että tekee vähemmän hommia kuin sinä.

2) Työtaakkasi pienentäminen on esimiehesi, ei assarin ongelma.

1) no ei nyt murto-osaa, toki vähemmän. Ja ei se kai nyt sitä tarkoita että työmäärä voi silti olla n. 20-30% viikottaisesta työajasta?! Takuulla on assareita maa pullollaan joilla on kädet täynnä työtä

2) totta. En silti valittanut työmäärästäni missään vaan assarin työmäärän olemattomuudesta ja asenteesta. on ihan ok tehdä joskus pidempää päivää, ja esimieheni tietää työkuormani...

3) no meillä voi... esimies on eri työpisteellä eikä ketään muita kiinnosta missä kukin liikkuu...ja mikäs on lähtiessä vaikka 1,5 tunnin "lounaalle" jos ei työt paina...

Pitäisikö assarin tehdä asiantuntijan töitä assarin palkalla aina kun asiantuntija sitä pyytää?

Auttaminen tuommoisessa kuviossa menee helposti siihen, että assarista tulee sinun apulaisesi, joka auttaa milloin missäkin, ja saa tosiaan vain sen assarin palkan.

Työtehtävien jakaminen kuuluu esimiehelle ja sen täytyy myös vaikuttaa palkkaan mikäli joillakin työmäärä vähenee ja toisella lisääntyy.

Itse sain ensimmäisessä työsuhteessani kokea sen, että muutuin työkaverin apulaiseksi. Pahimmillaan teetti minulla omaan vapaa-aikaansa liittyviä juttuja. Ne olivat sellaisia tehtäviä, että olisivat voineet Ihan hyvin olla työjuttuja.

En edes tajunnut sitä ennenkuin muut työntekijät huomauttivat asiasta sille joka piti minua henkilökohtaisena apulaisenaan. Olin vain ajatellut, että tietenkin työkaveria autetaan.

Vierailija
33/33 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyttää ja kyräile, istumme vierekkäisissä huoneissa ja ei ole vaikea olla kuulematta puheluita.

Itselläni on nyt projekti ja sen takia päivät on venyneet... sekin on ihan ok. No turha tästä on enää vääntää... asioilla on kaksi puolta ja sinä olet ottanut assarin puolen. Fine.

Olettaisin, että työmääräsi on huomioitu palkassasi. Jos ei ole, niin sitten on palkkakeskustelun paikka esimiehen kanssa.

Jos taas haluat, että osa töistäsi siirtyy assarin vastuulle, niin se pitää hoitaa esimiehen kanssa ja sen pitää myös näkyä assarin palkassa.

Ne asiat, mitä esimies on sinulle assarista kertonut kuulostavat epäasiallisilta. Ei esimies saa kenestäkään tuommoisia juttuja levittää, olivat ne sitten totta tai eivät.

Sinuna suhtautuisin varoen tuommoiseen esimieheen. Et voi tietää millaisia juttuja hän sinusta kertoo muille. Saattaa jo selittää muille "luottamuksellisesti", että sinä et selviä työstäsi vaikka kaikki muut ovat helposti vastaavista töistä selvinneet.

Älä ylläty jos sinun töitäsi aletaan seuraavaksi vähentämään. Eihän sinulle voi isoja vastuita antaa kun et niistä selviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi