Siis missä niitä hajuvesiä voi enää käyttää?
Tuntuu että jokaisessa paikassa on kielto tai kehoitus ,että älä käytä voimakkaasti tuoksuvia hajuvesiä.
Ja varmasti monissa paikoissa on allergisia/herkkiä ihmisiä jotka eivät kestä hajuveden tuoksua.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättää nämä hajuvesiyliherkät omaan arvoonsa ja käyttää tuoksuja kun siltä tuntuu.
Tämäkään nk. yliherkkyys ei ole kuin halua kiusata ja kontrolloida muita. Monilla tämänkin ketjun yliherkillä on jo määräykset valmiina: näin monta suihkausta saat laittaa ja näin montaa hajuvettä sinulla saa olla. Tuo mitään yliherkkyyttä ole vaan itsekkyyttä ja vallankäyttöä, tarvetta kontrolloida muita ihmisiä. Jotkut jopa väkivallan pelotteella.
No jos nyt edes lääkärille mennessä jättäisitte ne tuoksut väliin. Astmakohtauksen ollessa päällä ei tarvita enää mitään ylimääräistä häiritsemään hengitystä, siihen hapenpuutteeseen kun voi oikeasti kuolla.
Pahimmillaan keuhkopolinkin odotusaulassa onn niin voimakas hajusteiden tuoksu, että pitää itse odottaa vuoroa aulan ulkopuolella. Jos potilas ei haise, niin saattaja haisee.
Kisuttelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin taksia ja joskus laitoin sormenpäällä yhden tipan parfyymia kaulaan. Kerran eräs nainen kysyi. Mikä tämä tuoksu on? Ajattelin, nuinko vahvasti se tuoksuu, että oikein takapenkilläkin sen haistaa. Nainen kyllä sanoi tuoksuvan hyvälle, mutta en enää sen jälkeen käyttäny, ettei vaan kukaan häiriinny.
Aika nynny olet.
Jos minä tilaan taksin, että pääsen päivystykseen astmakohtauksen vuoksi, niin tuossa tapauksessa taksikuski voisi joutua elvyttämään minua matkan aikana. Sehän onnistuu ihan jokaiselta vai mitä? Vai tuuppaako kuski minut autosta ulos ja jatkaa matkaa?
Vierailija kirjoitti:
Kisuttelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin taksia ja joskus laitoin sormenpäällä yhden tipan parfyymia kaulaan. Kerran eräs nainen kysyi. Mikä tämä tuoksu on? Ajattelin, nuinko vahvasti se tuoksuu, että oikein takapenkilläkin sen haistaa. Nainen kyllä sanoi tuoksuvan hyvälle, mutta en enää sen jälkeen käyttäny, ettei vaan kukaan häiriinny.
Aika nynny olet.
Jos minä tilaan taksin, että pääsen päivystykseen astmakohtauksen vuoksi, niin tuossa tapauksessa taksikuski voisi joutua elvyttämään minua matkan aikana. Sehän onnistuu ihan jokaiselta vai mitä? Vai tuuppaako kuski minut autosta ulos ja jatkaa matkaa?
Elvyttämään? Jo on jutut. Miksi elvyttämään, pysähtyykö sydämesi kun hengitys menee niin tukkoon että tukehdut oikeasti. Kyseessä ei ole mikään oikea sairaus vaan psyykkinen reagointi hajuille. Tutkittaessa näitä potilaita kulkee hengitys tutkimuksissa aivan normaalisti ja hapetus on jopa 100% eli yli normaalin joka on n. 95-98% koska potilas hyperventiloi. Hengenahdistuskokemus on potilaalle toki aivan todellinen, mutta se on vain kokemus, psyykkinen juttu. Oikeasti se henki kulkee aivan normaalisti siis. Tästä reagoinnista voi jopa oppia pois. Työterveyslaitoksella on asiaa paljon tutkinut ja asiaan perehtynyt dosentti Markku Sainio, kannattaa tutustua hänen luentoihinsa ja kirjoituksiinsa, luentoja ainakin homeiden hajuun reagoivista "hulluista" löytyy jopa Youtubesta.
Työterveyslääkäri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kisuttelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika nynny olet.
Elvyttämään? Jo on jutut. Miksi elvyttämään, pysähtyykö sydämesi kun hengitys menee niin tukkoon että tukehdut oikeasti. Kyseessä ei ole mikään oikea sairaus vaan psyykkinen reagointi hajuille. Tutkittaessa näitä potilaita kulkee hengitys tutkimuksissa aivan normaalisti ja hapetus on jopa 100% eli yli normaalin joka on n. 95-98% koska potilas hyperventiloi. Hengenahdistuskokemus on potilaalle toki aivan todellinen, mutta se on vain kokemus, psyykkinen juttu. Oikeasti se henki kulkee aivan normaalisti siis. Tästä reagoinnista voi jopa oppia pois. Työterveyslaitoksella on asiaa paljon tutkinut ja asiaan perehtynyt dosentti Markku Sainio, kannattaa tutustua hänen luentoihinsa ja kirjoituksiinsa, luentoja ainakin homeiden hajuun reagoivista "hulluista" löytyy jopa Youtubesta.
Päivystyksessä lääkäri kuuntelee minulta keuhkot, hengenahdistus kuuluu sieltä selvästi, yleensä hengitys vinkuu ihan korvin kuullen. Happisaturaatio on alhainen mittarilla mitattuna ja happiarvo tarkistetaan myös valtimoverinäytteestä. Veren ph-arvo muuttuu myös pahassa astmakohtauksessa. Lääkärinä tietäisit asiasta paremmin. Ja mitä se taksikuski tekee, jos asiakkaalta menee taju kesken matkan? Sanoo asiakkaalle, että kyseessä on psyykkinen juttu?
Käytän ihan normaalisti ja välillä tuoksua vaihdellen ettei oma nenä totu liikaa tuoksuun ja sen takia tulisi käytettyä liikaa. Jos joku sen takia niiskuttaa tai kärsii migreenistä niin muuttakoon sähköttömään erämökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Käytän ihan normaalisti ja välillä tuoksua vaihdellen ettei oma nenä totu liikaa tuoksuun ja sen takia tulisi käytettyä liikaa. Jos joku sen takia niiskuttaa tai kärsii migreenistä niin muuttakoon sähköttömään erämökkiin.
Ja niin kauan kun sinä käytät julkisella paikalla, niin minä tulen yskimään päällesi kun kävelet läheltä. Käytä vaan siis rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin kauan kun sinä käytät julkisella paikalla, niin minä tulen yskimään päällesi kun kävelet läheltä. Käytä vaan siis rauhassa.
Tästä täysin samaa mieltä.
Oksettaa ihmiset jotka käyttävät noita etovia hajuvesiä julkisilla paikoilla. Ettekö te voisi siellä kotona suihkutella ja ulos lähtiessä jättää hajut nurkkaan? Koen vastenmielisyyden väristyksiä, kun joku hajuvedeltä löyhkäävä ihminen kävelee ulkona ohi. Hyi helvetti...
Sellaisissa paikoissa joissa ihmiset pääsevät siirtymään kauemmaksi tarvittaessa. Ja kannattaa laittaa vain henkäys. Se tuoksuu ihan tarpeeksi, vaikka itse ei sitä huomaakaan. Esim. Monen vaatteet tuoksuvat hajuvedelle pesun jälkeenkin. Se monin kertaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Olis lähdössä sukulaisen kanssa teayteriin ja suihkautin hajuvettä. Sukulainen kysyi järkyttyneenä "saako sitä laittaa".
Suomalaiset on ahdistava kansa.
Ihmetteletkö koskaan teatterissa , kun joku yskii lähelläsi kokoajan?
Itse en hirveästi reagoi, enkä ennen reagoinut hajuihin ollenkaan. Mutta jotkut ottaa henkeen. Se ei ole kuviteltu juttu. Saattaa olla vauvakin tuoksu enkä reagoi, sitten voi olla joku ruuan tuoksu tai hyvä hajuvesi niin yskiminen ja kakominen on taattu. Se on aina v-mäistä juuri teatterissa tai elokuvissa yms. Monessa muussa paikassa voi vaihtaa paikkaa ja voi yskiä ja kakoa, mutta teatterissa yrittää olla hiljaa.
Niissä saisi olla osio johon saisi mennä hajuvesissä. Vähän kuin ennen tupakkapaikat lentokoneissa ja junissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis lähdössä sukulaisen kanssa teayteriin ja suihkautin hajuvettä. Sukulainen kysyi järkyttyneenä "saako sitä laittaa".
Suomalaiset on ahdistava kansa.
Ihmetteletkö koskaan teatterissa , kun joku yskii lähelläsi kokoajan?
Itse en hirveästi reagoi, enkä ennen reagoinut hajuihin ollenkaan. Mutta jotkut ottaa henkeen. Se ei ole kuviteltu juttu. Saattaa olla vauvakin tuoksu enkä reagoi, sitten voi olla joku ruuan tuoksu tai hyvä hajuvesi niin yskiminen ja kakominen on taattu. Se on aina v-mäistä juuri teatterissa tai elokuvissa yms. Monessa muussa paikassa voi vaihtaa paikkaa ja voi yskiä ja kakoa, mutta teatterissa yrittää olla hiljaa.
Niissä saisi olla osio johon saisi mennä hajuvesissä. Vähän kuin ennen tupakkapaikat lentokoneissa ja junissa.
Vauva=vahva
M.79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M.79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M.79 kirjoitti:
Joskus melkein olen vetänyt turpaan ratikassa jätkää jolla oli vahvasti dunkkaavaa hajuvettä. Kokoa löytyy ja pää ajettu kaljuksi vuosia sitten, että siinä ei olisi kaverille käynyt hyvin - en siis pelkää konfliktia. Mutta päätin vain vaihtaa paikkaa ja "vahingossa" tuuppaista jätkää kädessä olleella täydellä repulla päähän. Jäi ihmettelemään ja sölnköttämään jotain, mutta siinä vaiheessa olin jo hyvää matkaa ratikan takaosassa josta sain uuden penkin.
Älkää käyttäkö julkisilla paikoilla hajuvettä - kiitos ja piste.
Toivottavasti kohtaamme joku päivä sporassa.
Voin luvata, että tiedät "kohdanneesi" minut, kun se päivä kohdallesi osuu. Ammatin puolesta jo retuuttanut soijavaliolla eläviä nilkkejä/nistejä ja myymälävarkaita. Kalju ei ole ainoa attribuutti - elopaino huitelee sadan paremmalla puolella ja pituutta 193cm. Salilla käynyt aktiivisesti jo 18 vuotiaasta asti.
Edelleen, viestin parempi mennä perille - älä käytä hajuvesiä julkisilla paikoilla - kiitos ja piste.
Käytän just kuten haluan, ja jos käyt käsiksi saat tuomion ja pääset miettimään itsellesi uutta ammattia.
En toki tahallani. "Vahinkoja" sattuu tosin. Toivon että törmätään joku kaunis päivä.
Toivotan onnea valitsemallesi tielle toki.
Ja tämä hurjimus käy keskustelemassa VAUVA-lehden keskustelupalstalla :-). Huu. nyt pelottaa.
Hajuvedet kehitettiin aikanaan peittämään pesemättömyydestä johtuvaa hajua. Siihen aikaan rikkaiden oli tyypillistä oikeasti loiskia kölninvettä ja vastaavaa ylleen.
Nykyään meillä on suihkut ja pesukoneet, ei tarvitse toivottavasti peitellä mitään.
Eivätkä hajuvedetkään enää ole statussymboli - pikemminkin päin vastoin. Kalliiden, rumien merkkilaukkujen tavoin niillä pröystäilevät lähinnä ihmiset joilla ne ovat ainoa "luksus" mitä omistavat.
Kun vastaani tulee hengityksen salpaava hajustehirviö, en usein voi olla miettimättä, millaista intiimihygienian ongelmaa he peittelevät. Ja tulee myös aika "white trash" -vaikutelma.
Jos kuitenkin hajuvettä välttämättä haluat käyttää, laita sitä siten, että se tuoksuu vain, jos joku tulee ihan lähelle: pienen pieni tapautus sormenpäillä korvan taakse ja ranteen pulssikohtaan. Älä lisää hajuvettä päivän mittaan. Oma hajuaisti adaptoituu ja voi siksi tuntua, ettei hajuvesi tuoksu enää iholla. Usko pois, kyllä se tuoksuu.
Aika nynny olet.