Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi saa tuhkarokon ja kaikki muut ympärillä on rokotettu

Vierailija
06.12.2018 |

Niin eihän se silloin tartu? Oma häpeä jos on jättänyt rokotukset ottamatta ja sairastuu, mut ei se silloin sen yhden lapsen/aikuisen vika ole. Et sä voi sormi pitkänä syyttää, että toi tartutti mun veikkokyllikin jos itsekään et ole suostunut lapsesi rokotuksiin.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan Espoossa oli ulkomailta tuotu tuhkarokkotartunta rokotetulla lapsella.

Vierailija
22/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan: siis rokotetulla aikuisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos siinä onkin raskaana oleva aikuinen, joka ei tiedä ettei ole sairastanut tuhkarokkoa tai ei ole saanut siihen rokotusta ollenkaan tai vain yhden rokotteen, joka ei riitä.

Rokottamattomat eivät ole missään kuplassa, osa näyttää natkustavan jopa epidemia-alueilla tuoden taudin tuliaisina.

Miten tuo rokottamaton aikuinen eroaa rokottamattomasta lapsesta? Molemmat tyhmyyttään rokottamattomia. Aikuinen vai olisi vähemmän vastuullinen?

Tämä on juuri ajatus kuvio jota en hyväksy. Ihmiset vaativat toisilta jotain ja sitten eivät ole itse huolehtineet samasta asiasta.

Jos on luullut sairastaneensa eikä tiennyt tarvitsevansa rokotteen tai rokotusohjelma on kesken ja raskautuukin vahingossa.

Tai on muuttanut maasta jossa rokotuksista ei ole tietoakaan. Silloinko sen ihmisen tuleva vauva on vähemmän arvokas ja saakin kuolla/vammautua?

Tai jos se on oikeestikin vain niin tyhmä, niinkuin ilmeisesti monet rokotevastaiset ovat, niin ansaitseeko sen (tuleva)lapsi sitten kuolla/vammautua?

Lapsi ei koskaan ole tyhmyyttään rokottamaton, lapsi kun ei itse sitä päätöstä rokotuksista tee.

Vierailija
24/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan: siis rokotetulla aikuisella.

Hän oli saanut vain ensimmäisen rokotusatsin. Tällaisia tapauksia löytyy lähinnä noin 35-40 -vuotiaista naisista, joiden rokotesuoja on lapsena jäänyt vajaaksi. Yleensä eivät itse tiedä sitä. Saman ikäluokan miehet ovat saaneet toisen satsin armeijassa, jos ovat sen käyneet.

Vierailija
25/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteita ei ole millään tavalla tutkittu.

On niitä tutkittu, mutta se on kyllä totta, että täysin rokottamattomiin verratut vertaisarviotutkimukset puuttuvat täysin. Eikö ole aika erikoista? Tutkimuksissa ei ikinä verrata rokotettua ja täysin rokottamatonta. Aina rokotettuja ja jollain muulla jo ennestään rokotettuja.

Millaisella PubMed haulla sä olet saanut selville, ettei ole olemassa vertaisarviotutkimuksia täysin rokottamista? Vai valehteletko nyt vain lämpimiseksi, kuten rokotekammoisilla on lähes aina tapana?

Vierailija
26/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lähellä on vauva jolle ei vielä ole voitu antaa rokotetta? Entä jos tämä vammautuu tai kuolee tuhkarokon seurauksena?

Vauvoilla on suojaa äidin kautta.

Eikä se ole kenenkään muun vika, jos lapsella on esim. immuunipuutos ja siihen tarttuu taudit helpommin.

Suomessa on kuollut viimeksi ihminen tuhkarokkoon v. 1988, joten miksi turhaan viljelet tuollaisia uhkakuvia. Ahdistaako noin muutenkin vähän kaikki? Mitä jos meteoriitti putoaa huomenna sun lapsen päähän, syytätkö siitäkin rokottamattomia?

Eri

Niin ensimmäiset kuukaudet, jos imetys onnistuu hyvin.

Mites esim. puolivuotiaasta yhteen ikävuoteen?

Minä henk. koht en halua edes flunssaa vauvalleni, miksi minulle olisi yhdentekevä juttu joku potentiaalisesti oikeasti vaarallinen tauti?

Immuunisuojan lyhyys on itseasiassa rokotteiden syy. Tuhkarokon sairastaneet äidit antavat pidemmän suojan lapsilleen. Sinne 1 v. kieppeille.

Vierailija
27/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä tutkittu, mutta se on kyllä totta, että täysin rokottamattomiin verratut vertaisarviotutkimukset puuttuvat täysin. Eikö ole aika erikoista? Tutkimuksissa ei ikinä verrata rokotettua ja täysin rokottamatonta. Aina rokotettuja ja jollain muulla jo ennestään rokotettuja.

Millaisella PubMed haulla sä olet saanut selville, ettei ole olemassa vertaisarviotutkimuksia täysin rokottamista? Vai valehteletko nyt vain lämpimiseksi, kuten rokotekammoisilla on lähes aina tapana?

Olen yrittänyt hakea, mutten ole ikinä löytänyt. Linkkaa mulle, jos sellaisia tosiaan on! Niissä pitäisi siis olla verrokkina täysin rokottamattomia, eikä mitään pelkkiä vauvoja.

Vierailija
28/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä aikuinen, jolla oli vain yksi rokotuskerta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6b6da55-6532-404a-acce-397488d0416d

Vierailija
29/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä aikuinen, jolla oli vain yksi rokotuskerta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6b6da55-6532-404a-acce-397488d0416d

Ja lisäys, yksi rokotuskerta ei anna riittävää suojaa. Itse hain aikuisena 2 x MPR. Monella 70-luvulla syntyneellä ei ole tuota toista pistosta ollenkaan. Itsellä 60-luvulla syntyneenä ei ollut kumpaakaan.

Vierailija
30/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lähellä on vauva jolle ei vielä ole voitu antaa rokotetta? Entä jos tämä vammautuu tai kuolee tuhkarokon seurauksena?

Vauvoilla on suojaa äidin kautta.

Eikä se ole kenenkään muun vika, jos lapsella on esim. immuunipuutos ja siihen tarttuu taudit helpommin.

Suomessa on kuollut viimeksi ihminen tuhkarokkoon v. 1988, joten miksi turhaan viljelet tuollaisia uhkakuvia. Ahdistaako noin muutenkin vähän kaikki? Mitä jos meteoriitti putoaa huomenna sun lapsen päähän, syytätkö siitäkin rokottamattomia?

Eri

Niin ensimmäiset kuukaudet, jos imetys onnistuu hyvin.

Mites esim. puolivuotiaasta yhteen ikävuoteen?

Minä henk. koht en halua edes flunssaa vauvalleni, miksi minulle olisi yhdentekevä juttu joku potentiaalisesti oikeasti vaarallinen tauti?

Immuunisuojan lyhyys on itseasiassa rokotteiden syy. Tuhkarokon sairastaneet äidit antavat pidemmän suojan lapsilleen. Sinne 1 v. kieppeille.

Mielenkiintoista, löytyykö tälle jotain lähdettä?

Ihan ilman imetystäkinkö tämä vuoden suoja pysyy?

Jos todella näin on, niin kaikki rokotevastaiset vastuulliset nuoret naiset nyt äkkiä hakemaan itselleen tuhkarokko, niin ei heidän tulevien lasten tarvitse sitten olla vaarassa kun vasta yksivuotiaana.

Vierailija
31/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt hakea, mutten ole ikinä löytänyt. Linkkaa mulle, jos sellaisia tosiaan on! Niissä pitäisi siis olla verrokkina täysin rokottamattomia, eikä mitään pelkkiä vauvoja.

Löytyisikö kuolleiden terveystiedoista riittävää vertailukohdetta?

Vierailija
32/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyisikö kuolleiden terveystiedoista riittävää vertailukohdetta?

Ei, sen pitäisi olla 2000-luvulta. Ei liian vanhoihin tutkimuksiin voi enää kunnolla luottaa. Löytyykö?

Vierailija
33/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vm 74. Tuhkarokkorokotteen olen saanut vuonna 1981 ja mpr-rokotteen vuonna 1988. Muutaman vuoden vanhempi mies on sairastanut sen lapsena. Lapsemme on luonnollisesti rokotettu.

Aika jännä että meidän 70-luvulla syntyneiden kohdalla on vaihdellut miten rokotuksia on saatu.

Vierailija
34/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyisikö näitä?

Eli ilmeisesti sellaisia ei ole olemassa, kun kukaan ei ole löytänyt?

Aika kyseenalainen tapa testata rokotteita, jos kunnon vertaisarvioita ei edes tehdä.

Vierailija
35/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun vauvalle kävisi huonosti niin taatusti tekisin kaikkeni tuhotakseni tartuttajaperheen elämän.

Olet sairas, mutta senhän varmaan tiesitkin. Koita hillitä tuota vihapuhetta.

Jos joku lyö lastasi koulussa, niin käyt varmaan koulun jälkeen hoitelemassa sen lapsenkin.

Tai jos rattijuoppo ajaa lapsesi päälle niin tapat varmaan sen juopon?

Miksi ei saisi olla vihainen tartuttajan vanhemmille jos vauva vammautuisi tai kuolisi?

Vierailija
36/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyisikö näitä?

Aika kyseenalainen tapa testata rokotteita, jos kunnon vertaisarvioita ei edes tehdä.

Tarkoitatko kaksoissokkotutkimuksia? On eettisesti arveluttavaa jättää tarkoituksella puolet porukasta rokottamatta jotta saataisiin tutkimusnäyttöä. Tällainen tutkimus ei missään saisi tutkimuslupaa. Vapaaehtoisesti rokottamattomia ei puolestaan ole niin paljoa että riittävän isot ja ominaisuuksiltaan riittävän samanlaiset ryhmät voitaisiin koota. Johtuisiko tästä, että 2000-luvulta ei ole tutkimuksia.

Kuolinsyytilastot ovat kuitenkin aika selviä. Ennen rokottamisia Suomessa kuoli noin 4 lasta vuodessa tuhkarokkoon. Viimeisen 30 vuoden aikana ei yhtään.

Vierailija
37/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa sulle yksi:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3057555/

Eivätkä edes ole vauvoja.

Vierailija
38/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaanko sulla on johtopäätösten tekeminen tuota luokkaa, että jos AV:lla ei kukaan ole etsinyt/löytänyt sulle soveltuvaa tutkimusta ihan heti, niin niitä ei ole olemassakaan...?

Vierailija
39/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö termiä laumasuoja? Tarkoittaa sitä, että tietty määrä väestöstä tulee olla rokotettu, jotta se rokote toimii kenelläkään. Jos tilanne on se, että siellä on yksi hyypiö sadasta ilman suojaa, niin hyvä, hyypiö sairastaa yksin. Mutta jos näitä on 40% kuten siellä Pohjanmaan lahkolaisilla taitaa jo olla, niin ne 60% on täysin turvattomia.

😂😂😂 ei pidä paikkaansa. Rokotetut ovat immuuneja, mutta rokottamattomat tartuttavat toisiaan.

Vierailija
40/49 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö termiä laumasuoja? Tarkoittaa sitä, että tietty määrä väestöstä tulee olla rokotettu, jotta se rokote toimii kenelläkään. Jos tilanne on se, että siellä on yksi hyypiö sadasta ilman suojaa, niin hyvä, hyypiö sairastaa yksin. Mutta jos näitä on 40% kuten siellä Pohjanmaan lahkolaisilla taitaa jo olla, niin ne 60% on täysin turvattomia.

😂😂😂 ei pidä paikkaansa. Rokotetut ovat immuuneja, mutta rokottamattomat tartuttavat toisiaan.

Laumasuoja suojaa heitä, joita ei voida rokottaa. Vauvat, syöpälapset, erityisen allergiset ym. Lisäksi tartuntataudit ovat heille erityisen vaarallisia. Kun rokottamattomien osuus nousee tuonne 20-25% tienoille ei laumasuoja enää kunnolla toimi. Sen vuoksi terveiden on yhteisvastuullista pitää huolta omasta ja lastensa rokotesuojasta.